Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa

(2014/C 452/02)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

WPROWADZENIE

1.
Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres dziesięciu lat i funkcjonuje autonomicznie od roku 2009.
2.
Nadrzędnym celem wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS jest opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań, tak aby wzmocnić konkurencyjność i zrównoważony rozwój w Europie oraz umożliwić powstawanie nowych rynków i zastosowań społecznych 2 .
3.
Członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS są: Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, niektóre państwa członkowskie (Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Węgry, Niderlandy, Austria, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz ARTEMIS-IA - stowarzyszenie reprezentujące przedsiębiorstwa i inne organizacje badawcze działające w obszarze systemów wbudowanych w Europie. W roku 2009 do wspólnego przedsiębiorstwa przystąpiły Republika Czeska, Cypr, Łotwa i Norwegia, a w 2012 r. - Polska.
4.
Maksymalny wkład UE do wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 420 mln euro jest wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego 3 . Ponadto ARTEMIS-IA wniesie wkład w maksymalnej wysokości 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów, natomiast państwa członkowskie ARTEMIS wnoszą wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wnoszą wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje badawcze uczestniczące w projektach również wnoszą wkłady rzeczowe.
5.
Wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC 4 połączyły się w celu utworzenia wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie podzespołów i układów elektronicznych (ECSEL) 5 . Oprócz połączenia inicjatywy ARTEMIS w zakresie systemów wbudowanych i inicjatywy ENIAC w zakresie nanoelektroniki, wspólna inicjatywa technologiczna ECSEL obejmować będzie badania naukowe i innowacje w dziedzinie systemów inteligentnych. Wspólna inicjatywa technologiczna ECSEL rozpoczęła funkcjonowanie w czerwcu 2014 r. i będzie funkcjonować przez 10 lat. Niniejsze sprawozdanie przygotowano jednak przy założeniu kontynuacji dotychczasowej działalności w niezmienionym kształcie.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. Strategia kontroli ex post wspólnego przedsiębiorstwa 11 , która została przyjęta decyzją Rady Zarządzającej w dniu 25 listopada 2010 r. i zmodyfikowana w dniu 20 lutego 2013 r., jest kluczowym narzędziem 12 służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Płatności, których dokonano w 2013 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 11,7 mln euro, co stanowi 57 % całkowitych płatności operacyjnych.
14. Kontrolę zestawień poniesionych wydatków projektowych powierzono KOF, jednak zawarte z KOF umowy administracyjne nie zawierają praktycznych ustaleń dotyczących kontroli ex post.
15. Wspólne przedsiębiorstwo otrzymało od KOF sprawozdania z kontroli obejmujące około 46 % kosztów związanych ze zrealizowanymi projektami. Wspólne przedsiębiorstwo nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli. Ponadto do końca marca 2014 r. wspólne przedsiębiorstwo nie otrzymało informacji na temat strategii kontroli od siedmiu z 23 KOF. Nie było zatem w stanie ocenić, czy kontrole ex post dają wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdań 13 .
16. Dostępne informacje dotyczące wdrażania strategii kontroli ex post wspólnego przedsiębiorstwa nie są wystarczające, aby stwierdzić, czy ten kluczowy mechanizm kontroli funkcjonuje skutecznie.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
17. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 13-16 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
18.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

19.
Pierwotny budżet na 2013 r. obejmował środki na zobowiązania w kwocie 68,9 mln euro. Na koniec roku Rada Zarządzająca podjęła decyzję o zmniejszeniu środków na zobowiązania do 32,6 mln euro. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania tytułem wydatków operacyjnych sięgnął 99,4 % (po zmniejszeniu budżetu), natomiast poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł zaledwie 69 %.
20.
Szacowany przez kierownika programu poziom wykonania budżetu na koniec 2013 r. oraz faktyczne płatności w ramach poszczególnych zaproszeń były następujące (w procentach):
Roczne zaproszenia do składania wniosków
2008 2009 2010 2011 2012 2013
Szacowane wykonanie budżetu na koniec 2013 r. 100 % 100 % 82,5 % 49,6 % 14,6 % brak
Faktyczne płatności dokonane na koniec 2013 r. 79 % 63 % 49 % 34 % 10 % brak
21.
Niski wskaźnik wykonania budżetu jest w głównej mierze efektem długotrwałego i skomplikowanego procesu finansowego zamknięcia projektów.

Zaproszenia do składania wniosków

22.
W rozporządzeniu Rady ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS przewidziano maksymalny łączny budżet w wysokości 410 mln euro w celu pokrycia wydatków operacyjnych. Środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach zaproszeń do składania wniosków, wynoszą obecnie 201 mln euro, czyli 49 % łącznego budżetu.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

23.
Nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 14 zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2013 r. 15 . Jednak model rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego, wszedł w życie dopiero z dniem 8 lutego 2014 r. 16 . Z powodu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL z połączenia wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa nie wprowadzono wynikających stąd zmian.

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

24.
Art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS stanowi, że ma ono posiadać jednostkę kontroli wewnętrznej. Jednak do końca 2013 r. jednostka taka nie powstała.
25.
W dniu 25 listopada 2010 r. Rada Zarządzająca przyjęła kartę obowiązków Służby Audytu Wewnętrznego Komisji. Nie wprowadzono jednak jeszcze zmian w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów rozporządzenia ramowego dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji.
26.
W 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego skontrolowała adekwatność i skuteczność wewnętrznego mechanizmu kontrolnego wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS pod względem zarządzania ekspertami. Kontrola wykazała, że istniejący wewnętrzny mechanizm kontrolny daje wystarczającą pewność co do realizacji wyznaczonych przez ARTEMIS celów merytorycznych w zakresie zarządzania ekspertami. W jej następstwie przedstawiono również szereg ważnych zaleceń dotyczących przyjęcia kompleksowej polityki w zakresie poufności, newralgicznego charakteru stanowiska urzędnika odpowiedzialnego za program oraz przepisów dotyczących przydzielania pracy zewnętrznym ewaluatorom.
27.
Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła ocenę ryzyka w zakresie informatyki, którą objęto infrastrukturę informatyczną współdzieloną przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS, "Czyste niebo", ENIAC, FCH oraz IMI 17 .

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

28.
W decyzji o ustanowieniu siódmego programu ramowego 18 ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań. Wspólne przedsiębiorstwo opracowało procedury monitorowania ochrony i upowszechniania wyników badań na poszczególnych etapach realizacji projektu, monitorowanie to wymaga jednak jeszcze dopracowania, aby było w pełni zgodne z przepisami decyzji 19 .

Konfikt interesów

29.
Wspólne przedsiębiorstwo nie posiada kompleksowej, pisemnej procedury postępowania w sytuacjach konfliktu interesów.
30.
Należy precyzyjnie zdefiniować to, co należy uważać za konflikt interesów, utworzyć regularnie aktualizowaną bazę danych zawierającą wszystkie informacje dotyczące sytuacji konfliktu interesów oraz określić procedurę zarządzania takimi sytuacjami i mechanizm postępowania w przypadku naruszenia zasad.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję 20

31.
W ramach drugiej oceny śródokresowej przeprowadzonej przez Komisję w okresie od września 2012 r. do lutego 2013 r. oceniono wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC pod względem istotności, efektywności, wydajności i jakości prowadzonych badań.
32.
W opublikowanym w maju 2013 r. sprawozdaniu zawarto szereg zaleceń dla wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS, dotyczących w szczególności efektywności dokonywanych przeglądów projektów, środków, jakie należy podjąć w celu lepszego doboru projektów do strategicznych celów europejskich, oraz odpowiednich wskaźników do pomiaru wpływu i powodzenia projektów realizowanych przez ARTEMIS.

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

33.
Nie zatwierdzono jeszcze planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej dla wspólnych przedsiębiorstw współdzielących infrastrukturę informatyczną. W międzyczasie wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS przyjęło we własnym zakresie środki postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 21 października 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej.

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady (WE) nr 74/ 2008)

Cele

- Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego poprzez definiowanie i realizację istotnych części strategicznego programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych, poprzez tworzenie trwałego partnerstwa publiczno-prywatnego oraz pobudzanie i zwiększanie inwestycji prywatnych i publicznych w europejskim sektorze systemów wbudowanych.

- Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS ma na celu zapewnienie efektywnej koordynacji i synergii zasobów i środków z przemysłu, programu ramowego, krajowych programów badawczo-rozwojowych oraz międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych, tym samym przyczyniając się do wzmocnienia przyszłego wzrostu, konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie.

- ARTEMIS stara się sprzyjać współpracy wszystkich zainteresowanych stron, takich jak przedstawiciele przemysłu, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), organy krajowe i regionalne, ośrodki akademickie i badawcze, które będą łączyć i koncentrować swoje wysiłki badawcze.

- Wspólne przedsiębiorstwo przyjmuje wspólnie uzgodniony program badań, zgodny z zaleceniami strategicznego programu badań opracowanego w ramach platformy technologicznej ARTEMIS. W programie badań wskazuje się i regularnie ocenia priorytety badawcze w zakresie rozwoju i przyjmowania kluczowych technologii w dziedzinie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności Europy oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych.

- Wspólne przedsiębiorstwo wspiera działania badawczo-rozwojowe przez publikowane co roku, zgodne z zasadami konkurencji, otwarte zaproszenia do składania wniosków, tak aby przyciągnąć najlepsze pomysły i zdolności w zakresie systemów wbudowanych w Europie. Wnioski przedkładane wspólnemu przedsiębiorstwu ARTEMIS przechodzą proces oceny technicznej i wyboru przeprowadzany przy pomocy niezależnych ekspertów. Procedura ta gwarantuje, że przyznanie finansowania ze środków publicznych wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS jest zgodne z zasadami równego traktowania, doskonałości i konkurencji.

Zarządzanie Organem zarządzającym wspólnym przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca. Dyrektor Wykonawczy kieruje zespołem wykonawczym, a branżę (duże i małe przedsiębiorstwa, a także środowiska akademickie i instytuty badawcze) reprezentuje stowarzyszenie przemysłu ARTEMIS-IA. ARTEMIS-IA decyduje o wyborze przewodniczącego Rady Zarządzającej i członków Komitetu Przemysłowo-Badawczego, który odpowiada za program prac technicznych. Sektor publiczny (państwa członkowskie, które przystąpiły do wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS, oraz Komisja Europejska) jest reprezentowany indywidualnie w Radzie Zarządzającej i Radzie Władz Publicznych, która jest odpowiedzialna za kwestie finansowe.
Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2013 Budżet

30 343 708 euro na zobowiązania.

30 000 000 euro na płatności (operacyjne).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

15 stanowisk w planie zatrudnienia (8 pracowników tymczasowych oraz 7 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych 13: 8 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 5 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 0 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2013 Zob. roczne sprawozdanie z działalności wspólnego przedsiębiorstwa za 2013 r. na stronie internetowej http://www.artemis-ju.eu/reference_documents.
Źródło: informacje przekazane przez wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

14-16. W celu odpowiedzi na tę opinię z zastrzeżeniami ARTEMIS przedstawia wspólny plan działania z ENIAC:

1. Kontrole KOF: odbyły się już kontrole w Niemczech, Belgii i Francji, po których sporządzono dodatkowe dokumenty. Sprawozdania z oceny są w trakcie sporządzania. Dotychczasowe rezultaty:

- Niemcy (15,9 % dotacji unijnych we wspólnym przedsiębiorstwie ARTEMIS): dobrze udokumentowany system, z jasnym podziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli. Niemcy uzyskują pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą "dogłębnej weryfikacji" ex post stosowaną na koniec pośredniego działania. Zgodnie z naszą wstępną oceną procedura "dogłębnej weryfikacji" ex post odpowiada standardom międzynarodowym. W 2013 r. procedurę tę zastosowano na próbce 120 ze wszystkich 424 operacji (28,3 %), co dało poziom błędu mniejszy niż 1 %. Bieżące działania: wyjaśniamy obecnie kilka aspektów procedury przed ostatecznym zakończeniem oceny. Rozpoczęliśmy rozmowy na temat wymiany informacji o kontrolach wyrywkowych, które pozwoliłyby na scalenie wyników z podobnymi wynikami z innych krajów. Proces ten powinien się zakończyć przed końcem 2014 r.,

- Belgia (3,25 % dotacji unijnych we wspólnym przedsiębiorstwie ARTEMIS): dobrze udokumentowana procedura, z jasnym podziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli. Belgia uzyskuje pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą "dogłębnej weryfikacji" stosowaną na koniec pośredniego działania. Zgodnie z naszą oceną procedura ta pozwoli uzyskać poziom pewności równoważny z kontrolami prowadzonymi zgodnie z przeważającymi standardami międzynarodowymi Przed dokonaniem ostatecznych płatności Belgia poddaje wszystkie projekty ARTEMIS i ENIAC (100 %) "dogłębnej weryfikacji" ex ante. W celu ulepszenia systemu Belgia przeprowadza kontrole ex post dotyczące procedur. W efekcie system uzyskiwania pewności co do legalności i prawidłowości transakcji nie powoduje powstania żadnego błędu resztowego (można uznać, że poziom błędu wynosi zero),

- Francja (9,93 % dotacji unijnych we wspólnym przedsiębiorstwie ARTEMIS): system opierał się w 100 % na weryfikacji wszystkich działań rozpoczętych przed 2011 r., kiedy to Francja wprowadziła bardziej efektywny system z jasnym podziałem obowiązków i kilkoma poziomami kontroli, oparty na kontrolach statystycznych ex post. Zgodnie z naszą wstępną oceną procedura "dogłębnej weryfikacji" ex post odpowiada standardom międzynarodowym. Francja uzyska pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, posługując się procedurą kontroli ex post stosowaną na koniec pośredniego działania. Pierwsze działania rozpoczęte w ramach nowego systemu zbliżą się do końca w 2015 r., dlatego Francja nie mogła jeszcze dostarczyć danych statystycznych.

Planowane są kolejne wymiany: z Niderlandami (13,86 % dotacji unijnych we wspólnym przedsiębiorstwie ARTEMIS) i Austrią (8,11 % dotacji unijnych we wspólnym przedsiębiorstwie ARTEMIS).

2. Instytucja kontrolowana zaprosiła organy przeprowadzające kontrolę w państwach członkowskich ARTEMIS/ENIAC, kontrolerów Komisji Europejskiej i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na warsztaty, które odbędą się w dniu 1 października 2014 r., aby umożliwić im zaprezentowanie swoich systemów uzyskiwania pewności i wymianę dobrych praktyk w celu wspierania spójności i określenia procedur zgodnych z krajowymi systemami.

29 i 30. Dziękujemy Trybunałowi za zwrócenie uwagi na tę kwestię. Zostanie ona podjęta w ramach procedur Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania wspólnego przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem europejskiej przestrzeni badawczej.
4 Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 72/2008 (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 21) w celu opracowania oraz realizacji programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki.
5 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
11 Ogólna umowa finansowa między Komisją Europejską a wspólnym przedsiębiorstwem stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo poprzez właściwą komisję przyjmuje strategię kontroli ex post, mając na celu uzyskanie odpowiedniej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania oraz że strategia kontroli ex post oparta jest na badaniu procedur i próby transakcji dla wszystkich lub wybranych beneficjentów i powinna, w szczególności, odpowiednio uwzględniać zagrożenia związane z tymi transakcjami.
12 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 74/2008 stanowi, że "wspólne przedsiębiorstwo zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS lub przez państwa członkowskie ARTEMIS w jego imieniu. Państwa członkowskie ARTEMIS mogą przeprowadzać wszelkie inne uznane za niezbędne kontrole i audyty u odbiorców dostarczanego przez nie finansowania krajowego, a ich wyniki przedstawiają wspólnemu przedsięwzięciu ARTEMIS".
13 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez Radę Zarządzającą ARTEMIS, wspólne przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich ARTEMIS oferują wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
15 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia nr 966/2012.
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
17 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz uwzględnienia szczegółowych procedur i mechanizmów kontrolnych w zawieranych w przyszłości umowach z podmiotami świadczącymi usługi informatyczne.
18 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
19 Zob. uwaga dotycząca uwzględnienia wyników uzyskanych w ramach projektów badawczych w systemie komunikacji i upowszechniania prowadzonym przez Komisję, zawarta w rocznym sprawozdaniu z postępu prac przedstawionym przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat działalności wspólnych przedsiębiorstw w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych (SWD (2013) 539 final).
20 Druga ocena śródokresowa wspólnych inicjatyw technologicznych ARTEMIS i ENIAC z maja 2013 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024