(2014/C 452/06)(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Objaśnienia uzupełniające
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Prezentacja sprawozdania finansowego
Wykonanie budżetu
Uwagi dotyczące kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie systemach nadzoru i kontroli
Zamówienia i dotacje na składniki operacyjne
Kontrola i monitorowanie na poziomie ogólnym zamówień i dotacji na składniki operacyjne
Inne kwestie
Opóźnienia we wpłatach składek członkowskich
Ramy prawne
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej
Konfikt interesów
Roczne sprawozdanie z działalności
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Umowa z państwem przyjmującym
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Prezentacja sprawozdania finansowego
Wykonanie budżetu
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIE SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
INNE KWESTIE
Opóźnienia we wpłatach składek członkowskich
Ramy prawne
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej
Konfikt interesów
Roczne sprawozdanie z działalności
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Umowa z państwem przyjmującym
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego
1 ITER: ang. International Thermonuclear Experimental Reactor - międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy.
2 Decyzja Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołująca Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58).
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia.
4 Międzynarodowa Organizacja Energii Termojądrowej została powołana w październiku 2007 r. na początkowy okres 35 lat w celu realizacji projektu ITER mającego wykazać realność wykorzystania syntezy jądrowej pod względem naukowym i technicznym. Jej członkami są Euratom, Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska oraz Stany Zjednoczone Ameryki.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
9 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.
10 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (11902/10).
11 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 maja 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania i możliwości rozwoju projektu ITER (COM(2010) 226 final).
13 Wartość ta jest o 4,39 % wyższa niż zatwierdzona przez Radę w 2010 r. (sprawozdanie z postępu prac przedstawione Europejskiej Radzie ds. Konkurencyjności w listopadzie 2013 r.).
14 Orientacyjną wartość łącznych środków uznanych za niezbędne dla Wspólnego Przedsięwzięcia na okres 35 lat jego funkcjonowania określono zgodnie z art. 4 ust. 1 decyzji 2007/198/Euratom na poziomie 9 653 mln euro. W 2008 r. zweryfikowano jedynie wkład Wspólnego Przedsięwzięcia w etap budowy projektu, który pierwotnie szacowano na 2,7 mld euro, a który w rezultacie uległ podwojeniu.
15 Przyjęta w dniu 11 grudnia 2012 r. pierwotna wersja budżetu obejmowała środki na płatności w wysokości 677,2 mln euro. W budżetach korygujących z dnia 27 czerwca i 10 grudnia 2013 r. środki te następnie zmniejszono do 432,4 mln euro, głównie ze względu na opóźnienia w realizacji działań związanych z etapem budowy projektu ITER.
16 Do czasu wdrożenia tego procesu zintegrowana baza danych gromadząca informacje do celów sprawozdawczości nie może zapewnić skutecznej integracji systemu księgowego i systemu zarządzania projektami. Nie zapewnia ona zatem informacji niezbędnych do regularnego monitorowania odchyleń kosztów (zob. też przypis 12 w sprawozdaniu Trybunału za 2012 r., Dz. U. C 369 z 17.12.2013, s. 35).
17 Pkt 15 i 23 sprawozdania Trybunału za 2012 r.
18 Plany działania w odpowiedzi na przeprowadzone audyty wewnętrzne obiegu środków finansowych, zarządzania dotacjami, umów z ekspertami, przygotowywania zamówień na składniki operacyjne, zamówień w zakresie budynków ITER, selekcji i naboru oraz na przegląd postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na potrzeby części 3 zamówienia (budynki tokamaka). W czasie przeprowadzania kontroli przez Trybunał nie były jeszcze dostępne sprawozdania z audytu wewnętrznego na temat procesu budżetowego Wspólnego Przedsięwzięcia (roczny plan kontroli jednostki kontroli wewnętrznej na 2012 r.) i na temat monitorowania realizacji zamówień w dziedzinie budynków ITER (roczny plan kontroli jednostki kontroli wewnętrznej na 2013 r.).
19 W lipcu 2012 r. przedstawiono radzie zarządzającej system zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie.
20 Niektóre z głównych zagrożeń, sklasyfikowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie jako bardzo duże, miały szczególnie poważne konsekwencje dla wykonania budżetu na 2013 r. Należą do nich: niski wskaźnik wykonania budżetu w zakresie środków na płatności w porównaniu z pierwotnymi założeniami; brak konkurencji lub słaba konkurencja w przypadku niektórych postępowań dotyczących składników operacyjnych i w przypadku dotacji; niepewność co do ostatecznego zakresu ustaleń w sprawie zamówienia na etapie określania technicznych specyfikacji warunków zamówienia lub na etapie jego realizacji; opóźnienia w przekazywaniu danych technicznych przez organizację ITER podczas realizacji ustaleń w sprawie zamówień.
21 Dotyczyło to w szczególności części 4 zamówienia na dostawę i instalację kompleksu tokamaka wraz z otaczającymi budynkami. Pierwotny kosztorys w wartościach z 2008 r. opiewał na 186,6 mln euro. Podpisane zamówienie opiewało na 537,3 mln euro. Różnica wynikała częściowo z poważnych zmian konstrukcyjnych, których zażądała organizacja ITER, z dodatkowych pozycji i nieprzewidzianych wydatków, ze zmiany zakresu robót oraz z przeniesienia działań z innych części zamówienia.
22 Uwaga ta została zawarta również w opracowanym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej sprawozdaniu dotyczącym części 3 zamówienia (postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego - budynki tokamaka).
23 Dostępne informacje nie obejmowały formalnych decyzji o uznaniu zmian za nieistotne ani uzasadnień tych decyzji.
24 Wszyscy zaangażowani członkowie personelu podpisali jednak klauzulę poufności i deklarację braku konfliktu interesów.
25 Uwaga ta została zawarta również w opracowanym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej sprawozdaniu dotyczącym części 3 zamówienia (postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego - budynki tokamaka).
26 W 2013 r. przeprowadzono 26 kontroli systemów jakości, z czego 22 zakończono do kwietnia 2014 r. W ramach przeprowadzonych kontroli stwierdzono 35 przypadków niezgodności z procedurami i 201 obszarów wymagających poprawy.
27 Zakres kontroli obejmuje plan jakości, przypadki niezgodności, kontrolę zakupów i zarządzanie pracami zleconymi, zarządzanie dokumentacją i danymi, zarządzanie zmianami i odchyleniami, plan kontroli jakości robót inżynieryjnych, szczegółowy harmonogram realizacji projektu, zarządzanie ryzykiem obciążającym umowę oraz plan kontroli jakości prac technicznych.
28 Składki członkowskie pochodzące od członków innych niż Komisja Europejska i Francja jako przyjmujące państwo członkowskie.
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
30 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
31 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
32 Nie przyjęto m.in. przepisów dotyczących rekrutacji pracowników tymczasowych, przydziału grupy zaszeregowania i stopnia podczas przyjmowania do pracy, pracy w niepełnym wymiarze czasu, oceny dyrektora oraz zmienionych przepisów w zakresie urlopu rodzinnego, urlopu rodzicielskiego i uprawnień emerytalnych.