Pomoc panstwa - Estonia - Pomoc państwa nr SA.36868 (2014/C) (ex 2013/N) - Pomoc na restrukturyzację dla Estonian Air - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PANSTWA - ESTONIA

Pomoc państwa nr SA.36868 (2014/C) (ex 2013/N) - Pomoc na restrukturyzację dla Estonian Air

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 141/06)

(Dz.U.UE C z dnia 9 maja 2014 r.)

Pismem z dnia 4 lutego 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Estonię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Brussels

Belgia

Faks: + 32-2-296-1242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom estońskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

Dnia 20 lutego 2013 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie SA.35956 w odniesieniu do przyznanej przez Estonię pożyczki na ratowanie przedsiębiorstwa AS Estonian Air (zwanego dalej "Estonian Air") w wysokości 8,3 mln EUR oraz innych środków. W dniu 16 kwietnia 2013 r. Komisja rozszerzyła zakres formalnego postępowania wyjaśniającego, by objąć nim zwiększenie wysokości wspomnianej pożyczki o kwotę 28,7 mln EUR.

W następstwie nieformalnych kontaktów z Komisją Estonia zgłosiła w dniu 20 czerwca 2013 r. plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa lotniczego, obejmujący m.in. rekapitalizację w wysokości 40,7 mln EUR. W dniach 16 lipca i 28 października 2013 r. Komisja zwróciła się o udzielenie informacji, które Estonia przekazała w dniach 28 sierpnia i 25 listopada 2013 r. Władze estońskie przedstawiły dodatkowe informacje w dniu 22 grudnia 2013 r.

Ponadto Komisja otrzymała skargę dotyczącą planów zwiększenia kapitału Estonian Air oraz umowy sprzedaży i leasingu zwrotnego pomiędzy Estonian Air i portem lotniczym w Tallinnie (Tallinn Airport), której przedmiotem jest biurowiec będący własnością Estonian Air. W dniu 25 czerwca 2013 r. Komisja przekazała wspomnianą skargę Estonii, która przedstawiła uwagi w dniu 5 sierpnia 2013 r.

Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie

Estonia zgłosiła pomoc na restrukturyzację dla Estonian Air w wysokości 40,7 mln EUR w formie kapitału własnego w oparciu o plan restrukturyzacji obejmujący pięcioletni okres restrukturyzacji (od 2013 r. do 2017 r.).

Plan ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności Estonian Air do 2016 r. W tym celu przewiduje on kilka kluczowych działań. Przykładowo Estonian Air zracjonalizuje funkcjonowanie swojej floty i zmniejszy jej wielkość, a także ograniczy sieć obsługiwanych tras, redukując ich liczbę z 24 do 12. Trasy, z których zdecydowano się zrezygnować, są uważane za środki wyrównawcze. Estonian Air zmniejszy również liczbę pracowników. Po stronie dochodów Estonian Air planuje między innymi wdrożenie nowego modelu wyceny oraz różnych inicjatyw jakościowych mających na celu poprawę jakości obecnej oferty.

We wspomnianym planie, który zawiera analizę scenariuszy wariantowych oraz analizę wrażliwości, wyliczono, że całkowite koszty restrukturyzacji wyniosą 78,7 mln EUR. Zakłada się w nim, że Estonian Air będzie w stanie zapewnić wkład własny, pochodzący z różnych źródeł, w wysokości 38 mln EUR. Jednym ze środków uznawanych za część wkładu własnego jest sprzedaż biurowca Estonian Air portowi lotniczemu w Tallinnie, która jest przedmiotem skargi. Przedsiębiorstwo Estonian Air zakończyło transakcję w kwietniu 2013 r., po tym jak port lotniczy w Tallinnie zdecydował się złożyć taką samą ofertę, jak wcześniej złożona oferta prywatnego inwestora, na podstawie istniejącego uprzednio prawa odmowy przeprowadzenia jakiejkolwiek transakcji sprzedaży, zgodnie z którym port lotniczy w Tallinnie mógł złożyć ofertę dorównującą każdej innej ofercie. Estonia przedstawiła również wcześniejszą wycenę budynku.

Ocena środków

W odniesieniu do sprzedaży biurowca Komisja zauważa, że poprzedziło ją dokonanie wyceny przez niezależnego, międzynarodowo uznanego eksperta oraz że oferta portu lotniczego w Tallinnie opiewała na kwotę niższą niż cena oszacowana przez taksatora. Ponadto ofertę złożono, aby dostosować się do oferty prywatnego inwestora, do czego port lotniczy w Tallinnie był uprawniony. Nie doszło zatem do uzyskania korzyści w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W związku z powyższym Komisja zdecydowała, że sprzedaż biurowca portowi lotniczemu w Tallinnie nie stanowiła pomocy państwa dla Estonian Air.

W odniesieniu do zgłoszonej pomocy na restrukturyzację Komisja stwierdza, że Estonia nie kwestionuje dokonanej przez Komisję oceny, zgodnie z którą zastrzyk kapitałowy stanowi pomoc. W świetle trudności doświadczanych przez przedsiębiorstwo Estonian Air nie należy wykluczać, że może ono zostać uznane za zagrożone przedsiębiorstwo w rozumieniu wytycznych dotyczących pomocy państwa 1 . Komisja ocenia zatem zgłoszony zastrzyk kapitałowy jako pomoc na restrukturyzację.

Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy przedstawiony plan restrukturyzacji stanowi wystarczająco solidną podstawę, by przywrócić długoterminową rentowność Estonian Air, w perspektywie tego, że zarówno analiza scenariuszy wariantowych, jak i analiza wrażliwości wskazują na wiele istotnych słabych punktów. Przykładowo, przedstawiona analiza wrażliwości dowodzi, że względnie niewielkie zmiany w założeniach spowodowałyby, w ujęciu jednostkowym, konieczność udostępnienia dodatkowych środków finansowych we wszystkich przypadkach za wyjątkiem jednego. Ponadto w większości przypadków próg rentowności nie zostałby osiągnięty przed końcem okresu restrukturyzacji.

W odniesieniu do środków wyrównawczych, które mają zapewnić, że negatywne skutki dla warunków wymiany handlowej zostaną zminimalizowane w największym możliwym zakresie, plan zakłada, że przedsiębiorstwo Estonian Air zrezygnuje z przydziałów czasu na start i lądowanie w kilku koordynowanych portach lotniczych. Plan zakłada również zrezygnowanie z obsługiwania 12 tras, choć dla Komisji nie jest jasne, czy, zgodnie z opinią władz estońskich, trasy te były rzeczywiście rentowne, a co za tym idzie, czy przedsiębiorstwo Estonian Air musiałoby zrezygnować z ich obsługiwania w każdym razie, by przywrócić rentowność.

Jeśli chodzi zaś o zobowiązanie Estonian Air do wniesienia znaczącego wkładu w restrukturyzację z własnych środków, plan przewiduje wkład własny w wysokości 38 mln EUR (lub w wysokości 48,3% kosztów restrukturyzacji) dzięki środkom z planowanej na 2015 r. sprzedaży statków powietrznych, sprzedaży własności, jednostek zależnych, w których przedsiębiorstwo posiada całkowity lub częściowy udział, oraz z nowego kredytu bankowego. W odniesieniu do sprzedaży statków powietrznych Estonia przedstawiła wycenę, która jednak Komisji wydaje się nieprzekonująca, w szczególności wobec faktu, że taksator przyznaje, że sprzedaż statków powietrznych przed upływem konkretnego terminu będzie trudna do zrealizowania. Komisja ma także wątpliwości w odniesieniu do niektórych jednostek zależnych przedsiębiorstwa Estonian Air.

Wreszcie udzielenie pomocy na restrukturyzację musi odbyć się zgodnie z zasadą "pierwszy i ostatni raz". W związku z tym Komisja przypomina swoje wątpliwości wyrażone w decyzji o wszczęciu postępowania w sprawie ratowania (SA.35956), które mają zastosowanie również do zgłoszonej pomocy na restrukturyzację. Dodatkowo Estonia nie przedstawiła żadnego uzasadnienia, które pozwoliłoby na zwolnienie ze stosowania zasady "pierwszy i ostatni raz".

Z powodów określonych powyżej Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zgłoszonej pomocy na restrukturyzację.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.141.47

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc panstwa - Estonia - Pomoc państwa nr SA.36868 (2014/C) (ex 2013/N) - Pomoc na restrukturyzację dla Estonian Air - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 09/05/2014
Data ogłoszenia: 09/05/2014