P7_TA(2011)0222
Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim a Komisją w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" (2010/2291(ACI))
(2012/C 377 E/29)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)
Parlament Europejski,
(1) Dz.U. C 271 E z 12.11.2009, s. 48.
(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0221.
POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ EUROPEJSKĄ W SPRAWIE UTWORZENIA "REJESTRU SŁUŻĄCEGO PRZEJRZYSTOŚCI" DOTYCZĄCEGO ORGANIZACJI I SAMOZATRUDNIONYCH OSÓB, ZAANGAŻOWANYCH W OPRACOWANIE I REALIZACJĘ POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ
mając na uwadze, że twórcy polityki europejskiej nie działają w oderwaniu od społeczeństwa obywatelskiego, lecz utrzymują otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim,
POSTANOWIŁY, CO NASTĘPUJE:
Rodzaje działalności objęte zakresem rejestru
Rodzaje działalności wyłączone z zakresu rejestru
Postanowienia szczególne
Po uruchomieniu wspólnego rejestru:
______
(1) COM(2009)0612.
(2) Dz.U. C 271 E z 12.11.2009, s. 48.
(3) Nie oczekuje się wpisu do rejestru ze strony rządów państw członkowskich UE, rządów państw trzecich, międzynarodowych organizacji międzyrządowych ani ich misji dyplomatycznych.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
"Rejestr służący przejrzystości" Organizacje i samozatrudnione osoby, zaangażowane w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej
| Sekcje | Cechy szczególne/uwagi | |
| I. Firmy konsultingowe/kancelarie prawne/ samozatrudnieni konsultanci | ||
| Podsekcja | Firmy konsultingowe | Firmy prowadzące na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
| Podsekcja | Kancelarie prawne | Kancelarie prawne prowadzące na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
| Podsekcja | Samozatrudnieni konsultanci | Samozatrudnieni konsultanci lub prawnicy prowadzący na podstawie umowy działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
| II. Lobbyści zatrudnieni przez przedsiębiorstwa i stowarzyszenia branżowe | ||
| Podsekcja | Przedsiębiorstwa i grupy | Przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw (mające osobowość prawną lub nie) prowadzące na własny rachunek i we własnym imieniu działalność obejmującą lobbying, promocję, sprawy publiczne i stosunki z organami publicznymi |
| Podsekcja | Stowarzyszenia branżowe, przemysłowe i zawodowe | |
| Podsekcja | Związki zawodowe | |
| Podsekcja | Inne podobne organizacje | |
| III. Organizacje pozarządowe | ||
| Podsekcja | Organizacje pozarządowe, platformy i sieci itp. | Organizacje nienastawione na zysk (mające osobowość prawną lub nie) niezależne od władz publicznych, partii politycznych lub organizacji handlowych. Obejmuje fundacje, organizacje charytatywne itp. |
| IV. Ośrodki analityczne, instytucje naukowe i badawcze | ||
| Podsekcja | Ośrodki analityczne i instytucje badawcze | Specjalistyczne ośrodki analityczne i instytucje badawcze zajmujące się działaniami i polityką Unii Europejskiej |
| Podsekcja | Instytucje naukowe | Instytucje, których głównym celem jest kształcenie, lecz zajmujące się również działaniami i polityką Unii Europejskiej |
| V. Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | NB: Rejestr nie dotyczy samych kościołów. | |
| Podsekcja | Organizacje reprezentujące kościoły i wspólnoty religijne | Podmioty prawa, biura lub sieci prowadzące działalność przedstawicielską |
| VI. Organizacje reprezentujące władze lokalne, regionalne i gminne, inne podmioty publiczne lub mieszane itd. | NB: Rejestr nie dotyczy samych organów władzy. | |
| Podsekcja | Lokalne, regionalne i gminne organy władzy (na szczeblu niższym od krajowego) | Podmioty prawa, biura przedstawicielskie, stowarzyszenia i sieci utworzone, aby reprezentować lokalne, regionalne i gminne organy władzy (na szczeblu niższym od krajowego) |
| Podsekcja | Inne podmioty publiczne lub mieszane itp. | Obejmuje inne organizacje publiczne lub mieszane (publiczno-prywatne). |
Informacje wymagane od rejestrujących się podmiotów
Główne wnioski ustawodawcze, których dotyczyły w poprzednim roku działania rejestrujących się podmiotów wchodzące w zakres rejestru służącego przejrzystości.
Wszystkie dostarczone informacje finansowe powinny obejmować pełny rok działalności i odnosić się do ostatniego zamkniętego roku obrotowego w dniu wpisu do rejestru lub przedłużenia wpisu.
Podwójne liczenie nie jest wykluczone: oświadczenia finansowe sporządzone przez firmy konsultingowe lub kancelarie prawne dotyczące ich klientów (lista i skala) nie zwalniają tych klientów z ujęcia tej działalności umownej w ich własnych oświadczeniach, aby ich wysiłek finansowy nie został oszacowany zbyt nisko.
| Obroty w EUR | Przedział w EUR |
| 0 - 499 999 | 50 000 |
| 500 000 - 1 000 000 | 100 000 |
| > 1 000 000 | 250 000 |
Dodatkowo, dla wszystkich rejestrujących się podmiotów: kwota i źródło środków finansowych otrzymanych od instytucji unijnych w ostatnim zamkniętym roku finansowym, według stanu z dnia rejestracji lub odnowienia.
______
(1) Rejestrujące się podmioty zostaną poproszone pod koniec procesu rejestracji o podanie tych informacji, które zostaną przekazane Parlamentowi Europejskiemu. Nazwiska osób, którym przyznano przepustki, zostaną automatycznie wpisane do systemu na podstawie aktualizacji i informacji z Parlamentu Europejskiego po wydaniu przez Parlament Europejski decyzji o przyznaniu przepustki. Rejestracja nie pociąga za sobą automatycznego uprawnienia do otrzymania przepustki do Parlamentu Europejskiego.
Kodeks postępowania
Osoby reprezentujące podmioty, które zarejestrowały się w Parlamencie Europejskim, aby otrzymać nieprzenaszalną przepustkę imienną umożliwiającą im wstęp do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego, lub pracujące dla tych podmiotów:
Procedura dochodzenia i rozpatrywania skarg
Etap 2: Decyzja o dopuszczalności
Etap 3: Dochodzenie
Etap 4: Decyzja w sprawie skargi
Etap 5: Środki mające zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
Etap 6: Decyzja o zastosowaniu danego środka
Etap 7: Odebranie (w stosownym przypadku) przepustki umożliwiającej wstęp do Parlamentu Europejskiego
Tabela środków mających zastosowanie w przypadku nieprzestrzegania kodeksu postępowania
| Stopień nieprzestrzegania kodeksu | Środek | Wpisanie środka do rejestru | Wycofanie przepustki do PE | |
| 1 | Niezamierzone niezastosowanie się do przepisów, niezwłocznie skorygowane | Pisemne upomnienie zawierające fakty i sposób ich naprawienia | Nie | Nie |
| 2 | Umyślne niezastosowanie się do kodeksu wymagające zmiany postępowania lub korekta informacji w rejestrze w przewidzianym terminie | Tymczasowe zawieszenie na maksymalny okres sześciu miesięcy lub do czasu wykonania wymaganych działań korygujących w wyznaczonym terminie | Tak, przez okres zawieszenia | Nie |
| 3 |
Stałe nieprzestrzeganie kodeksu - brak zmiany postępowania - brak korekty informacji w przewidzianym terminie |
Skreślenie z rejestru na okres jednego roku | Tak | Tak |
| 4 | Poważne, umyślne nieprzestrzeganie kodeksu | Skreślenie z rejestru na okres dwóch lat | Tak | Tak |
______
(1) Zgodnie z tą lit. d) rejestrujące się podmioty w swoich stosunkach z instytucjami UE i ich członkami, urzędnikami i innym personelem "dbają o to, aby informacje, jakich dostarczają przy wpisie do rejestru, a następnie w ramach swojej działalności objętej rejestrem, były, wedle ich najlepszej wiedzy, pełne, aktualne i niewprowadzające w błąd".
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.377E.176 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie wspólnego rejestru na rzecz przejrzystości (2010/2291(ACI)). |
| Data aktu: | 11/05/2011 |
| Data ogłoszenia: | 07/12/2012 |








