Wstępne sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2011 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

WSTĘPNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2011

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2012/C 272/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2012 r.)

1. STRESZCZENIE

Rok 2011, podobnie jak rok poprzedni, był rokiem fundamentalnych zmian w sekcji II unijnego budżetu. W związku z utworzeniem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) przewidzianej w Traktacie z Lizbony zmniejszono wydatki przeznaczone na funkcjonowanie Rady Europejskiej i Rady.

List w sprawie poprawek (12749/1/10) do projektu budżetu na rok budżetowy 2011 w odniesieniu do Rady Europejskiej i Rady pomniejszył zasoby sekcji II o 411 stanowisk z planu zatrudnienia i 79,7 mln EUR w środkach. Zasoby te i związana z nimi działalność zostały przesunięte jako wkład Rady w utworzenie ESDZ.

W 2011 r. Sekretariat Generalny (SGR) kontynuował proces modernizacji administracyjnej. W tym kontekście oddział biura ubezpieczeń zdrowotnych w SGR przeniesiono do Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) w Komisji. Projekt budynku Europa przeszedł z fazy robót umacniających do właściwych robót budowlanych.

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. uchwalono na poziomie 563,3 mln EUR. Na koniec roku budżetowego 2011 zaciągnięto zobowiązania na 506,8 mln EUR (co odpowiada wskaźnikowi wykonania budżetu równemu 90 %).

Główne przyczyny niewykorzystania kwoty 56,4 mln EUR są następujące:

- niepełne wykorzystanie puli środków przewidzianych na podróże służbowe delegacji (20,9 mln EUR),

- nieobsadzenie wszystkich stanowisk zawartych w planie zatrudnienia i niższe koszty wynagrodzeń (9,1 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na organizację posiedzeń, instalacje techniczne i wyposażenie biurowe (6,8 mln EUR),

- niższe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne (6 mln EUR),

- nieskorzystanie z rezerwy (6 mln EUR),

- niższe zapotrzebowanie na inne wydatki związane z personelem (np. pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych, inne usługi zewnętrzne) (4,7 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na roboty dotyczące zagospodarowania w budynkach Rady (2,2 mln EUR).

Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r. na 2011 r. wyniosło ogółem 40,2 mln EUR z kwoty 49,8 mln EUR. Celem pozostaje pełniejsze wykorzystanie przeniesionych kwot.

Operacje SGR dotyczące dochodów w 2011 r. opiewały na kwotę 128,6 mln EUR. Z tej kwoty 117,5 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś pozostała część zostanie odzyskana w roku 2012.

Ponad połowa (62,4 mln EUR, czyli 53 %) tych odzyskanych dochodów jest związana z podatkami, obciążeniami i opłatami wspólnotowymi, które zostały pobrane od personelu SGR w 2011 r. Kwota 54 mln EUR jest związana z różnymi operacjami administracyjnymi SGR. Kwota ta obejmuje przesunięcie w wysokości 18,6 mln EUR z ESDZ do SGR z tytułu płatności zaliczkowych za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ w 2011 r. Pozostała kwota 1,1 mln EUR dotyczy rozmaitych składek i spłat na mocy wspólnotowych porozumień.

Największym źródłem (72 %) dochodów przeznaczonych na określony cel w 2011 roku były koszty podróży służbowych delegacji. Na podstawie oświadczeń w sprawie kosztów odzyskano 26,2 mln EUR środków niewykorzystanych przez delegacje w 2010 r.

Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. wyniosła 30,7 mln EUR. Do końca roku budżetowego wykorzystano 98 % tej kwoty (30,2 mln EUR).

2. WPROWADZENIE

Podstawą niniejszego sprawozdania - zgodnie z art. 128 rozporządzenia finansowego - jest sprawozdanie finansowe za 2011 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

Niniejsze sprawozdanie wynika również z obowiązków określonych w art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych dotyczących przedstawienia zarysu zarządzania budżetem i finansami w Radzie w 2011 r.

Rozdział 3 niniejszego sprawozdania przedstawia podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2011. W rozdziale 4 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2011 r.

Wykonanie budżetu na rok 2011 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku.

3. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2011

3.1. Główne cele administracyjne

Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (zwanego dalej "SGR") na rok 2011 były następujące:

- zapewnienie stałego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie,

- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej: SGR opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (zarówno pod względem kosztów inwestycji, jak i oszczędności wynikających z większej wydajności),

- dostosowanie organizacji SGR po odejściu 12 % personelu do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) i udzielanie pomocy nowej instytucji w różnych dziedzinach podczas okresu przejściowego w 2011 r.,

- kontynuacja prac budowlanych dotyczących budynku Europa, który powinien zostać ukończony do 2014 r.

3.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2011 r.

3.2.1. Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. został uchwalony w ramach dwóch odrębnych procedur w 2010 r.:

1) projekt budżetu uchwalono w maju 2011 r.; oraz

2) list w sprawie poprawek do projektu budżetu na rok 2011 przyjęto we wrześniu w związku z utworzeniem z dniem 1 stycznia 2011 r. Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych jako nowej instytucji UE.

ad 1) Głównym celem budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. było niezwiększanie poziomu środków w ujęciu realnym, z wyjątkiem środków przeznaczonych na przygotowania do przystąpienia Chorwacji. SGR nie występował z wnioskiem o zatrudnienie nowego personelu, z wyjątkiem pracowników gabinetu przewodniczącego Rady Europejskiej. Podejście to zakładało, że nowe inicjatywy lub potrzeby dodatkowych zasobów musiałyby zostać sfinansowane poprzez zmniejszenie środków w innych obszarach.

ad 2) Przesunięcie zasobów do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

Traktat o Unii Europejskiej przewiduje utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (zwanej dalej ESDZ). Uchwalenie budżetu ESDZ określono w liście nr 1 w sprawie poprawek do projektu budżetu ogólnego na rok 2011.

Na mocy listu w sprawie poprawek przesunięto zasoby z Komisji i Rady do ESDZ, zapewniając jej jednocześnie dodatkowy nowy personel i dodatkowe zasoby finansowe. Dla Rady oznaczało to przesunięcie do ESDZ 411 stanowisk z planu zatrudnienia i 79,7 mln EUR.

Na kwotę tę złożyły się następujące elementy:

- wydatki związane z personelem: 45,9 mln EUR,

- budynki, wyposażenie i wydatki na działalność: 6,0 mln EUR,

- wydatki związane z WPBiO/WPZiB: 27,8 mln EUR.

3.2.2. Budżet na 2011 r.

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. na poziomie 563,3 mln EUR.

Różnica 70,3 mln EUR (-11 %) w porównaniu z budżetem na 2010 r. rozkłada się następująco:

- przesunięcie zasobów do ESDZ: 79,7 mln EUR,

- wzrost nominalny w kwocie 8,9 mln EUR(1),

- wzrost o 2,1 mln EUR związany z przygotowaniami do przystąpienia Chorwacji,

- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 1,6 mln EUR.

Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na rok 2011 zwiększono o 12 stanowisk. W gabinecie przewodniczącego utworzono 11 stanowisk. Ponadto Komisja przeniosła jedno stanowisko z powrotem do Rady Europejskiej i Rady po decyzji Urzędu Infrastruktury i Logistyki w Brukseli (OIB) o rezygnacji z zarządzania żłobkiem Rady.

Tabela 1 przedstawia w zarysie sposób uchwalenia budżetu na 2011 r. według kategorii. Pomijając skutki przesunięcia zasobów do ESDZ i dodatkowych środków związanych z przygotowaniami do przystąpienia Chorwacji, wzrost nominalny budżetu Rady Europejskiej i Rady na rok 2011 w porównaniu z rokiem 2010 wyniósł 1,1 %. Z uwagi na szacowaną inflację na 2011 r., budżet Rady Europejskiej i Rady faktycznie zmniejszył się w ujęciu realnym o 0,6 %.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. w porównaniu z budżetem na 2010 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2010 Budżet 2011 przed uwzg. przesunięć do ESDZ/przygotowań do przystąp. Chorwacji Przesunięcia ESDZ Przygotowania do przystąp. Chorwacji Budżet 2011 po uwzg. przesunięć do ESDZ/przygotowań do przystąp. Chorwacji Różnica, w % (bez ESDZ/ przystąp. Chorwacji) Różnica, w % (z ESDZ/ przystąp. Chorwacji)
1 2 3 4 5 = 2 + 3 + 4 6 = 2/1 7 = 5/1
Plan zatrudnienia 323 970 000 331 107 326 - 42 805 000 0 288 302 326 2,2 - 11,0
Inne wydatki związane z personelem 23 512 000 26 293 301 - 3 107 000 1 400 000 24 586 301 11,8 4,6
Budynki 39 917 000 42 365 000 - 4 110 000 0 38 255 000 6,1 - 4,2
Systemy komputerowe 35 517 000 36 675 000 - 893 000 0 35 782 000 3,3 0,7
Koszty tłumaczenia ustnego 92 740 000 94 722 973 0 0 94 722 973 2,1 2,1
Koszty podróży służbowych delegacji 36 792 000 33 675 000 0 0 33 675 000 - 8,5 - 8,5
Dziennik Urzędowy 5 115 000 4 618 000 0 575 000 5 193 000 - 9,7 1,5
Tytuł III 35 939 000 30 313 000 - 27 777 000 0 2 536 000 - 15,7 - 92,9
Grupa refleksji 533 000 - 0 0 - - 100,0 - 100,0
Różne 18 517 000 20 051 000 - 958 000 117 000 19 210 000 8,3 3,7
Rezerwa 6 000 000 6 000 000 0 0 6 000 000 0,0 0,0
Ogółem (z wył. nabycia) 618 552 000 625 820 600 - 79 650 000 548 262 600 1,2 - 11,4
Nabycie nieruchomości 15 000 000 15 000 000 0 0 15 000 000 - 0,0
Suma całkowita 633 552 000 640 820 600 - 79 650 000 2 092 000 563 262 600 1,1 - 11,1

3.2.3. Budżet na 2011 r. a dział 5 perspektywy finansowej

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w dawnym budżecie Rady i obecnym budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2006-2011. W roku 2006 zmiany w budżecie Rady wynikały ze zmian w dziale 5 perspektywy finansowej.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2006-2011

2006 2007 2008 2009(*) 2010 2011
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 5 6 708 5,5 % 7 115 6,1 % 7 457 4,8 % 7 603 2,0 % 7 962 4,7 % 8 226 3,3 %
Budżet Rady Eur./Rady 592 5,2 % 594 0,3 % 595 0,2 % 603 1,3 % 634 5,1 % 563 - 11,2 %
Udział w dziale 5 8,8 % - 1,1 % 8,3 % - 5,7 % 8,0 % - 3,6 % 7,9 % - 1,3 % 8,0 % 1,3 % 6,8 % - 15,0 %
(*) Budżet końcowy po zmniejszeniu o 40 mln EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 roku wyniósł 563 mln EUR.

W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem udział Rady stopniowo się zmniejszał w latach 2007, 2008, 2009, a także 2010, kiedy to dodatkowe kwoty związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony mogły być zapisane w budżecie bez zwiększania udziału sekcji II unijnego budżetu. W 2011 r. zmniejszenie tego udziału wynika głównie z przesunięcia zasobów do ESDZ.

4. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2011 R.

4.1. Działalność i cele w 2011 r.

4.1.1. Działalność Rady Europejskiej i Rady w 2011 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swojej podstawowej działalności, opisując funkcjonowanie Rady i Rady Europejskiej w danym roku budżetowym.

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2003-2011. Oprócz 4 599 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował kolejnych 2 075 wewnętrznych posiedzeń, sesji szkoleniowych, seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi.

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2003-2011

Posiedzenia instytucjonalne 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Szczyty(*) 6 5 3 3 3 5 7 7 9
Posiedzenia Rady 77 76 80 76 68 81 74 78 82
Coreper 134 128 123 120 106 144 130 122 135
Grupy robocze 4 333 3 971 3 918 4 037 4 183 4 480 4 272 4 127 4 373
Ogółem 4 550 4 180 4 124 4 236 4 360 4 710 4 483 4 334 4 599
Inne posiedzenia 2 209 2 392 2 791 2 713 1 735 2 051 2 021 1 996 2 075
Suma całkowita 6 759 6 572 6 915 6 949 6 095 6 761 6 504 6 330 6 674
(*) 7 posiedzeń Rady Europejskiej i 2 szczyty z udziałem szefów państw i rządów strefy euro w 2011 r.

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W roku 2011 w Dz.U. opublikowano 986 aktów prawnych. Należy zauważyć, że liczba aktów prawnych zależy od sfinalizowania procesu ustawodawczego, zanim akty te będą mogły być opracowane w formie tekstów końcowych do publikacji w Dz.U.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2003-2011

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 045 1 118 1 056 1 317 1 000 1 274 829 825 986

4.1.2. Realizacja celów administracyjnych w 2011 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2011 można podsumować następująco:

- Wsparcie dla przewodniczącego Rady Europejskiej i Rady

W 2011 r. gabinet przewodniczącego został wzmocniony o 11 urzędników w celu zapewnienia większego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej.

- Konsolidacja organizacji

Plan zatrudnienia Rady i Rady Europejskiej został zredukowany o 411 stanowisk w związku z przesunięciem zasobów do ESDZ. W ciągu roku SGR zatrudnił 179 urzędników (150 urzędników i 29 pracowników zatrudnionych na czas określony), a 132 urzędników i 29 pracowników zatrudnionych na czas określony odeszło z Rady. W związku z tym wzrost netto zajętych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady wyniósł 18 stanowisk.

- Modernizacja administracyjna

Aby wypełnić krótkoterminowy niedobór personelu (w związku z np. długotrwałymi chorobami, urlopami macierzyńskimi itp.), SGR zwiększył znacznie rezerwę na zatrudnienie kompensujące. Rezerwa ta dała SGR możliwość zatrudnienia w 2011 r. maksymalnie 55 pracowników kontraktowych.

W odpowiedzi na potrzebę znalezienia synergii i zwiększenia wydajności w stosunkach między instytucjami, SGR i PMO Komisji uzgodniły przeniesienie działalności oddziału biura ubezpieczeń zdrowotnych do PMO z dniem 1 sierpnia 2011 r. W związku z tym plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady można było zmniejszyć o 9 stanowisk, które zastąpiono stanowiskami dla pracowników kontraktowych w PMO. Zmianę zasobów uwzględniono w budżecie na rok 2012.

- Dostosowanie się do konsekwencji utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ)

Skutkiem utworzenia ESDZ było przesunięcie 411 stanowisk z planu zatrudnienia oraz 79,7 mln EUR z budżetu Rady Europejskiej i Rady do ESDZ.

SGR był ponadto zaangażowany w zapewnienie udanego rozpoczęcia działalności przez ESDZ. SGR wspierał ESDZ głównie za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług.

Istniały dwa rodzaje takich umów. Umowy czasowe obejmowały usługi, których ESDZ nie mógł świadczyć w 2011 r. (szczegółowe wsparcie informatyczne, ochrona, służby konferencyjne / działalność protokolarna, służba medyczna, żłobek i zarządzanie niektórymi umowami dotyczącymi budynków przekazanych ESDZ). ESDZ przesunęła niezbędne zasoby do SGR (ogółem 18,6 mln EUR), co pozwoliło SGR na dalszą realizację określonych działań.

Umowy strukturalne obejmowały usługi, których ESDZ nie zamierzała sama świadczyć, takie jak tłumaczenie dokumentów. Usługę tę świadczono bezpłatnie w ramach uzgodnionych limitów objętościowych.

- Polityka w zakresie budynków

Projekt polegający na renowacji budynku Résidence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów (budynek Europa) jest na etapie zakończenia robót umacniających. Właściwe roboty budowlane rozpoczęto we wrześniu 2011 r.

4.2. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2011 r. Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, była o 28 mln EUR wyższa niż w 2010 r. Z tej kwoty 26,3 mln EUR wiąże się z dochodami z operacji administracyjnych instytucji, w tym z przesunięciem 18,6 mln EUR z ESDZ do Rady. Z kwoty tej finansowano usługi, które SGR świadczył na rzecz ESDZ w 2011 r.

Pozostałą kwotę wzrostu - 1,7 mln EUR - tłumaczy wyższa kwota pobrana z tytułu rozmaitych podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych.

Tabela 5

Przegląd dochodów w 2011 r. (według tytułów)

(w EUR)
Tytuł Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
4 Różne podatki, obciążenia i opłaty wspólnotowe

5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp.

6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp. 9 Dochody różne

64 420 112

63 046 909

1 116 411

2 767

62 442 076

54 213 552

1 107 086

800

1 978 036

8 833 357

9 324

1 966

Ogółem 128 586 198 117 763 515 10 822 683

Ustalone prawa (przeniesione z 2010 r. lub powstałe w 2011 r.) opiewały na kwotę 128,6 mln EUR. Z tej kwoty 117,8 mln EUR (91 %) odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś 10,8 mln EUR (9 %) zostanie odzyskanych w 2012 r.

4.2.1. Dochody zgromadzone w 2011 r.

Początkowo dochody na rok 2011 szacowano na kwotę 49 mln EUR (tabela 6). W trakcie roku budżetowego jako ustalone prawa zapisano kwotę 121 mln EUR, z czego odzyskano 111,1 mln EUR. Kwota 9,9 mln EUR zostanie pobrana w 2012 r.

Tabela 6

Dochody zgromadzone w trakcie 2011 r. (według artykułów)

(w EUR)
Artykuł Początkowe szacowane dochody Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
4 0 0 Wpływy z podatków od wynagrodzeń itp. 22 212 000 20 760 594 20 760 594
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń 2 258 000 3 604 895 3 604 895
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 24 527 000 25 773 464 25 773 464
4 1 1 Przeniesienie wykupu uprawnień emerytalnych przez pracowników 12 217 591 10 488 652 1 728 939
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego 55 494 55 494
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 454 729 403 754 50 975
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek 207 716 207 716
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. 308 744 179 229 129 515
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. na rzecz ESDZ 18 620 445 18 617 656 2 789
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. 15 428 13 442 1 986
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 34 830 616 27 253 577 7 577 039
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel 541 541
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 2 720 887 2 649 691 71 196
5 8 0 Różne odszkodowania 304 495 19 295 285 200
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen 1 116 411 1 107 086 9 324
9 0 0 Dochody różne 1 334 800 534
Ogółem 48 997 000 120 993 384 111 080 394 9 912 990

Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (72 mln EUR) wynika głównie z:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2010 (29,3 mln EUR) (artykuł 5 7 0),

- przesunięcia z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności zaliczkowych za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (18,6 mln EUR) (artykuł 5 5 0),

- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych (236 członków personelu) (12,2 mln EUR) (artykuł 4 1 1),

- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (3,9 mln EUR) (artykuł 5 7 0),

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,9 mln EUR) (artykuł 5 7 3),

- składek personelu na system emerytalny (1,5 mln EUR) (artykuł 4 1 1),

- płatności od Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału Obrachunkowego jako wkład w finansowanie wspólnego systemu finansowego z Radą (1,1 mln EUR) (artykuł 5 7 0),

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,1 mln EUR) (artykuł 6 3 1).

4.2.2. Dochody zgromadzone przed 2011 r.

Jeżeli chodzi o zaległe nakazy odzyskania środków, kwotę 7,6 mln EUR przeniesiono z 2010 r. do odzyskania w 2011 r. Przeniesiona kwota była o 14 % wyższa niż rok wcześniej. Ten wzrost wiąże się głównie z rosnącą liczbą uprawnień do świadczeń emerytalnych przenoszonych do systemu emerytalnego UE.

Jak pokazuje tabela 7, w 2011 r. z tej zaległej kwoty odzyskano 6,7 mln EUR (88 %), zaś kwotę 0,9 mln EUR przeniesiono na rok 2012.

Tabela 7

Dochody zgromadzone przed 2011 r. (według artykułów)

(w EUR)
Artykuł Prawa ustalone przed 2011 rokiem Dochody odzyskane Do odzyskania
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 2 291 2 291
4 1 1 Przeniesienie wykupu uprawnień emerytalnych przez pracowników 2 061 277 1 814 472 246 805
5 1 1 Wpływy z najmu lub podnajmu nieruchomości 248 646 248 646
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek 161 161
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. 19 948 9 948 10 000
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. 7 304 4 243 3 061
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 4 901 568 4 334 822 566 746
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 349 796 270 990 78 806
5 8 0 Różne odszkodowania 390 390
9 0 0 Dochody różne 1 433 1 433
Ogółem 7 592 814 6 683 121 909 693

Odzyskane dochody zgromadzone przed 2011 r. pochodzą głównie z następujących źródeł:

- kwota 1,8 mln związana z przeniesieniem uprawnień do świadczeń emerytalnych (artykuł 4 1 1),

- kwota 4,1 mln EUR z niepełnego wykorzystania w 2009 r. przez państwa członkowskie pul środków na podróże służbowe (część artykułu 5 7 0).

4.3. Wydatki w 2011 r.

4.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2011

W ciągu ostatnich 8 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady / Rady Europejskiej wynosił około 96 % (wykres 1). W 2009 r. budżet Rady został zmniejszony na mocy "budżetu korygującego nr 10/2009 do budżetu UE" o 40 mln EUR. Kwota ta została przesunięta jako wkład Rady w finansowanie Europejskiego planu naprawy gospodarczej.

Jak obrazuje wykres 1, w ostatnich latach wzrosły płatności w trakcie roku budżetowego, natomiast ogólne kwoty przenoszone na kolejny rok budżetowy uległy zmniejszeniu. Zmniejszenie budżetu w 2011 r. wynika z przesunięcia zasobów z Rady do ESDZ.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2004-2011

grafika

Przeniesione środki można podzielić na dwie główne kategorie: funkcjonowanie i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.

W 2011 r. zrealizowano dwie płatności na poczet nabycia budynku Europa: pierwszą w lutym w wysokości 15 mln EUR, a drugą w grudniu w wysokości 10 mln EUR.

4.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2011 r.

Analiza wydatków w 2011 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 11 najistotniejszych kategorii wydatków.

Tabela 8 zestawia budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w roku budżetowym 2011.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na rok 2011 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2011 (początkowy) Budżet 2011(*) (końcowy) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3 4 = 3/2 5 = 2-3
Plan zatrudnienia 288 302 326 288 302 326 279 213 034 96,8 % 9 089 292
Inne wydatki związane z personelem 24 586 301 24 961 301 20 292 631 81,3 % 4 668 670
Budynki 38 255 000 35 755 000 33 538 759 93,8 % 2 216 241
Systemy komputerowe 35 782 000 35 782 000 35 716 743 99,8 % 65 257
Koszty tłumaczenia ustnego 94 722 973 77 838 967 71 789 816 92,2 % 6 049 151
Koszty podróży służbowych 33 675 000 42 352 006 21 482 591 50,7 % 20 869 415
Dziennik Urzędowy 5 193 000 5 193 000 4 618 000 88,9 % 575 000
Tytuł III 2 536 000 2 536 000 2 481 969 97,9 % 54 031
Różne 19 210 000 19 542 000 12 708 459 65,0 % 6 833 541
Rezerwa 6 000 000 6 000 000 6 000 000
Ogółem (z wył. nabycia) 548 262 600 538 262 600 481 842 003 89,5 % 56 420 597
Nabycie nieruchomości 15 000 000 25 000 000 25 000 000 100,0 %
Suma całkowita 563 262 600 563 262 600 506 842 003 90,0 % 56 420 597
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2011 r., wraz z planowanymi płatnościami zaliczkowymi na poczet budynku Europa, wynosi 90 %.

Różnicę między początkowymi szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Z uwagi na niski wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 92 %(2)), kwota 7,3 mln EUR nie została wydana.

- Kwota zapisana w budżecie na dostosowanie wynagrodzeń w 2011 r. była oparta na szacunkowym poziomie 1,3 % odpowiadającym kwocie 1,8 mln EUR. Kwota ta nie została wykorzystana, ponieważ w dniu 19 grudnia 2011 r. Rada zdecydowała, że nie przyjmie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii.

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" kwota 2,5 mln EUR z ogólnych oszczędności w kwocie 4,7 mln EUR wynika z mniejszych płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Z tej kwoty 1 mln EUR odpowiada dodatkowym środkom przeznaczonym na przygotowania do przystąpienia Chorwacji. Ponieważ planowana data przystąpienia została przełożona na późniejszy termin w 2013 r., SGR wykorzystał jedynie 350.000 EUR z początkowej kwoty 1.350.000 EUR środków dodatkowych przewidzianych na ten cel w 2011 r.

Jeżeli chodzi o inne oszczędności, kwota 1,9 mln EUR związana jest z kosztami podróży służbowych, natomiast zmniejszone zapotrzebowanie na usługi socjalne i medyczne stanowi 0,1 mln EUR.

- Ogólna realizacja wydatków związanych z budynkami (w tytule II, bez budynku Europa) przyniosła oszczędności w wysokości 2,2 mln EUR. Z tej kwoty 1,2 mln EUR wynika z przełożenia terminu niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją a rok 2012. Mniejsze zapotrzebowanie na naprawy pozwoliło zaoszczędzić 0,4 mln EUR, natomiast mniejsze płatności za nadzór i działania zapobiegawcze - 0,3 mln EUR.

- Niewykorzystana kwota 22,9 mln EUR na tłumaczenia ustne jest wynikiem:

- niepełnego wykorzystania tzw. pul środków "na żądanie", dotyczących poszczególnych języków, na łączną kwotę 18,4 mln EUR,

- oszczędności w kwocie 4,5 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne.

- Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 45,8 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 33,7 mln EUR; do tej kwoty 12,1 mln EUR przesunięto z oszczędności na pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne "na żądanie"(3). W ciągu roku 3,4 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 21,5 mln EUR z budżetu końcowego wynoszącego 42,4 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2011 r.

- Wskaźnik wykonania środków na Dziennik Urzędowy wyniósł 100 %. Anulowana kwota 575.000 EUR przedstawiona w tabeli 8 odpowiada dodatkowym środkom na tłumaczenie pisemne unijnego dorobku prawnego na język chorwacki. W związku z przełożeniem planowanej daty przystąpienia rozpoczęcie tych prac nie było konieczne, dlatego nie wykorzystano dodatkowej kwoty.

- W kategorii "różne" stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:

- mniejsze potrzeby finansowe związane z organizacją posiedzeń, w tym koszty protokołu, konferencji i cateringu (2,7 mln EUR),

- przełożenie na późniejszy termin niektórych instalacji technicznych, takich jak sprzęt multimedialny w salach konferencyjnych (2,1 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na meble i materiały biurowe (odpowiednio 0,5 mln i 0,4 mln EUR),

- zmniejszone zapotrzebowanie na komunikację i transport (w obu przypadkach 0,3 mln EUR).

- Ogólne niepełne wykorzystanie budżetu pozwoliło realokować 10 mln EUR, oprócz 15 mln EUR przeznaczonych w budżecie na płatności zaliczkowe na poczet budynku Europa.

4.3.3. Zmiana budżetu w 2011 r.

W trakcie roku budżetowego 2011 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 9 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2011.

Tabela 9

Zmiany w budżecie w latach 2008-2011

Zmiana Liczba
Rodzaj Podstawa prawna 2008 2009 2010 2011
Budżet korygujący art. 29 rozp. fin. 0 1 0 0
Przesunięcie B art. 29 rozp. fin. 72 46 47 23
Przesunięcie C art. 29 rozp. fin. 3 2 2 2
Przesunięcie D art. 29 rozp. fin 1 0 0 0
Ogółem 76 49 49 25

Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 22 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy:

- przesunięcie C1 z dnia 20 lipca 2011 r.:

- produkcja materiału audiowizualnego na posiedzeniach Rady Europejskiej i Rady (250.000 EUR),

- wydatki na pomoc dla osób niepełnosprawnych (125.000 EUR),

- przesunięcie C2 z dnia 18 listopada 2011 r.:

- płatności zaliczkowe na budynek Europa (7,5 mln EUR).

W 2011 r. budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 23 przesunięć typu B, na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego. Pomimo tego, że przesunięcia te nie wymagają uprzedniego powiadomienia władzy budżetowej, muszą one być należycie uzasadnione zarówno w odniesieniu do pozycji, do których środki mają być przesunięte, jak i w odniesieniu do pozycji, z których środki te mają być usunięte.

Tabela 10 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób(4) zmienione w 2011 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 10

Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2011 r.

(w EUR)
Pozycja/ Artykuł Treść Rodzaj przesunięcia Budżet początkowy 2011 Przesunięcia Środki ostateczne Różnica
2 0 0 2 Nabycie nieruchomości B,C 15 000 000 10 000 000 25 000 000 67 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem B 4 860 000 - 2 160 000 2 700 000 - 44 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków B 1 260 000 - 375 000 885 000 - 30 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego B 7 969 000 3 214 400 11 183 400 40 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z systemami komputerowymi B 19 038 000 - 1 740 200 17 297 800 - 9 %
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego B 4 551 000 - 938 200 3 612 800 - 21 %
2 1 0 3 Telekomunikacja B 4 224 000 - 536 000 3 688 000 - 13 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji B 33 675 000 8 677 006 42 352 006 26 %
2 2 0 1 Różne koszty podróży służbowych B 184 000 332 000 516 000 180 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego B,C 94 722 973 - 16 884 006 77 838 967 - 18 %

4.4. Środki przeniesione

4.4.1. Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r.

Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 49,8 mln EUR przeniesiono z 2010 na 2011 r. W porównaniu z 2010 r. przeniesione kwoty wzrosły o 8,7 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2010 r. Płatności w 2011 r. Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3 = 2/1 4 = 1-2
Plan zatrudnienia 458 005 385 018 84,1 % 72 987
Inne wydatki związane z personelem 3 750 088 1 826 217 48,7 % 1 923 871
Budynki 10 083 292 7 854 565 77,9 % 2 228 728
Systemy komputerowe 13 650 299 12 335 572 90,4 % 1 314 727
Koszty tłumaczenia ustnego 6 082 706 5 365 682 88,2 % 717 024
Koszty podróży służbowych delegacji - - -
Dziennik Urzędowy 2 411 962 929 792 38,5 % 1 482 170
Tytuł III 8 449 665 7 471 502 88,4 % 978 163
Grupa refleksji 68 310 - 0,0 % 68 310
Różne

Rezerwa

4 807 312

-

4 000 012

-

83,2 % 807 300
Ogółem (z wył. nabycia) 49 761 639 40 168 360 80,7 % 9 593 279
Nabycie nieruchomości - -
Suma całkowita 49 761 639 40 168 360 80,7 % 9 593 279

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2010 r. wyniósł 80,7 %.

Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku,

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.

4.4.2. Środki przeniesione z roku 2011 na rok 2012

Środki przeniesione z roku 2011 na rok 2012 wyniosły ogółem 41,5 mln EUR, czyli 8,3 mln EUR mniej niż w roku poprzednim (zob. tabela 12).

Tabela 12

Wykonanie środków przeniesionych z roku 2011 na rok 2012 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2011 (początkowy) Budget 2011(*) (końcowy) Zobowiązania Środki przeniesione na 2012 rok Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5 = 4/3
Plan zatrudnienia 288 302 326 288 302 326 279 213 034 318 160 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 24 586 301 24 961 301 20 292 631 3 233 722 15,9 %
Budynki 38 255 000 35 755 000 33 538 759 8 092 005 24,1 %
Systemy komputerowe 35 782 000 35 782 000 35 716 743 17 043 463 47,7 %
Koszty tłumaczenia ustnego 94 722 973 77 838 967 71 789 816 5 599 875 7,8 %
Koszty podróży służbowych delegacji 33 675 000 42 352 006 21 482 591 - 0,0 %
Dziennik Urzędowy 5 193 000 5 193 000 4 618 000 2 348 791 50,9 %
Tytuł III 2 536 000 2 536 000 2 481 969 19 079 0,8 %
Różne 19 210 000 19 542 000 12 708 459 4 839 960 38,1 %
Rezerwa 6 000 000 6 000 000 - -
Ogółem (z wył. nabycia) 548 262 600 538 262 600 481 842 003 41 495 055 8,6 %
Nabycie nieruchomości 15 000 000 25 000 000 25 000 000 -
Suma całkowita 563 262 600 563 262 600 506 842 003 41 495 055 8,2 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty środków przeniesionych z roku 2011 na rok 2012 wynikają głównie z poniższych kategorii:

- systemy komputerowe - 17 mln EUR, z czego 8 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 6,8 mln - sprzętu i oprogramowania, a 1,4 mln EUR - telekomunikacji,

- budynki - 8,1 mln EUR, z czego 3,9 mln EUR dotyczy sprzątania i utrzymania, 1,6 mln EUR - różnych prac związanych z zagospodarowaniem, a 1,3 mln EUR - ochrony i nadzoru,

- koszty tłumaczenia ustnego - 5,6 mln EUR,

- różne - 4,8 mln EUR, z czego 1,7 mln EUR dotyczy wyposażenia technicznego (np. remontu sal konferencyjnych), 1,0 mln EUR - informacji i publikacji, 0,9 mln EUR - kosztów posiedzeń i konferencji, a 0,4 mln EUR - mebli,

- inne wydatki związane z personelem - 3,2 mln EUR,

- Dziennik Urzędowy - 2,3 mln EUR.

4.5. Dochody przeznaczone na określony cel

4.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2011 r.

Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. wyniosła ogółem 30,8 mln EUR. Z tej kwoty zobowiązania zaciągnięto na 30,2 mln EUR, zaś 0,6 mln EUR przeniesiono na rok 2012 (tabela 13). Kwota dostępna na koniec roku budżetowego 2011 nadal malała i była o 66 % (1,2 mln EUR) niższa niż w 2010 r. Pomimo pozytywnej ewolucji wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel sprzed roku 2011, co do zasady wartość ta na koniec roku budżetowego powinna wynosić zero (art. 10 rozporządzenia finansowego).

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2011 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 = 1-2
Plan zatrudnienia 1 230 778 1 207 489 23 289
Inne wydatki związane z personelem 2 084 023 1 813 502 270 520
Budynki 882 557 830 603 51 953
Systemy komputerowe 1 476 245 1 425 515 50 730
Koszty tłumaczenia ustnego 2 227 077 2 064 013 163 064
Koszty podróży służbowych delegacji 21 201 708 21 201 708 -
Dziennik Urzędowy 250 228 250 033 195
Tytuł III 487 378 487 100 278
Różne 911 102 881 099 30 002
Rezerwa - - -
Ogółem 30 751 094 30 161 062 590 032

Kwoty dostępne na koniec 2011 r. dotyczą głównie:

- innych wydatków związanych z personelem, dotyczących dodatkowych usług na rzecz służby tłumaczeniowej - 250.000 EUR,

- kosztów tłumaczenia ustnego - 163.000 EUR.

4.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2011 r.

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2011 r. wyniosły ogółem 55,1 mln EUR (tabela 14). Z tej kwoty 18,6 mln EUR dotyczy kwot przesuniętych przez ESDZ do Rady w celu pokrycia kosztów usług świadczonych przez SGR określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami.

Dochody przeznaczone na określony cel w 2011 r. związane z działalnością SGR wyniosły 36,5 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 1 mln EUR, zaś kwota 35,4 mln EUR została przeniesiona na rok 2012 zgodnie z art. 10 rozporządzenia finansowego.

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2011 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel w 2011 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 = 1-2
Plan zatrudnienia 1 332 031 709 1 331 322
Inne wydatki związane z personelem 2 078 505 10 015 2 068 491
Budynki 877 577 303 067 574 510
Systemy komputerowe 1 327 928 151 087 1 176 841
Koszty tłumaczenia ustnego 3 685 253 - 3 685 253
Koszty podróży służbowych delegacji 26 215 122 - 26 215 122
Dziennik Urzędowy 194 701 193 788 913
Tytuł III - - -
Różne 753 946 390 023 363 923
Rezerwa - - -
Ogółem Rada Eur. i Rada 36 465 063 1 048 689 35 416 374
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 18 613 361 17 252 415 1 360 946
Suma całkowita 55 078 424 18 301 104 36 777 320

Najistotniejsza część (72 %) dochodów przeznaczonych na określony cel jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji (26,6 mln EUR). Kwota 3,7 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków.

Pozostała część jest w głównej mierze związana ze zwrotem przez inne instytucje kwot przeznaczonych na rozmaite działania i systemy, takie jak udział we wspólnym systemie finansowym z Radą, wpłaty na miejsca w żłobku Rady oraz inne wpłaty i zwroty związane z administracyjnymi działaniami Rady.

______

(1) Inflacja w latach 2010-2011: 1,7 %, korekta wynagrodzeń i pule środków na tłumaczenia ustne: 0,9 %.

(2) W 2010 roku średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł również 92 %. W obu latach do odnośnych środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.

(3) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2011 roku odpowiadało to kwocie 12,1 mln EUR.

(4) Kwota netto > 250.000 EUR.

ZAŁĄCZNIK 

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2011

Pozycja budżetowa Początkowe środki 2011 Przesunięcia/ Korekty 2011 Ostateczne środki 2011 Zobowiązania 2011 Płatności 2011 Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2012 Przeniesienie na podstawie decyzji na rok 2012 Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 313 000,00 1 000,00- 312 000,00 304 449,91 304 449,91 130 303,91 7 550,09
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 65 000,00 65 000,00 62 672,70 62 672,70 2 327,30
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 20 000,00 20 000,00 8 134,80 8 134,80 11 865,20
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 13 000,00 1 000,00 14 000,00 12 503,52 12 503,52 1 496,48
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 900 000,00 900 000,00 247 350,15 117 046,24 652 649,85
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 1 311 000,00 1 311 000,00 635 111,08 504 807,17 130 303,91 675 888,92
1 0 2 0 Środki tymczasowe na zmiany wynagrodzeń 49 000,00 49 000,00 49 000,00
1 0 2 Środki tymczasowe 49 000,00 49 000,00 49 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 360 000,00 1 360 000,00 635 111,08 504 807,17 130 303,91 724 888,92
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 211 541 157,00 211 541 157,00 209 291 312,69 209 291 312,69 318 160,49 2 249 844,31
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane ze stanowiskiem 3 916 421,00 3 916 421,00 2 172 484,24 2 172 484,24 1 743 936,76
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 56 282 980,00 56 282 980,00 54 779 309,77 54 779 309,77 1 503 670,23
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 9 310 302,00 9 310 302,00 9 065 121,11 9 065 121,11 245 180,89
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 213 834,00 213 834,00 46 804,10 46 804,10 167 029,90
1 1 0 5 Godziny nadliczbowe 2 129 586,00 2 129 586,00 1 656 666,25 1 656 666,25 472 919,75
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 3 057 336,00 3 057 336,00 2 201 336,00 1 883 175,51 856 000,00
1 1 0 Wynagrodzenia i inne należności 286 451 616,00 286 451 616,00 279 213 034,16 278 894 873,67 318 160,49 7 238 581,84
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku przejścia na emeryturę w interesie służby 320 834,00 320 834,00 307 193,92 307 193,92 13 640,08
1 1 1 1 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 355 584,00 355 584,00 325 463,71 325 463,71 30 120,29
1 1 1 2 Należności byłych sekretarzy generalnych 478 709,00 478 709,00 433 884,96 433 884,96 44 824,04
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 1 155 127,00 1 155 127,00 1 066 542,59 1 066 542,59 88 584,41
1 1 2 0 Środki tymczasowe (urzędnicy i pracownicy czasowi) 1 850 710,00 1 850 710,00 1 850 710,00
1 1 2 1 Środki tymczasowe (emeryci i personel objęty specjalnym programem emerytalnym) 8 000,00 8 000,00 8 000,00
1 1 2 Środki tymczasowe 1 858 710,00 1 858 710,00 1 858 710,00
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 289 465 453,00 289 465 453,00 280 279 576,75 279 961 416,26 318 160,49 9 185 876,25
1 2 0 0 Inni pracownicy 8 098 000,00 250 000,00 8 098 000,00 6 649 509,75 6 424 059,91 225 449,84 1 448 490,25
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 289 043,00 1 289 043,00 1 030 841,86 1 027 257,21 3 584,65 258 201,14
1 2 0 2 Staże 544 000,00 544 000,00 540 037,50 512 235,55 27 801,95 3 962,50
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 2 068 000,00 2 318 000,00 2 045 824,08 1 437 876,03 607 948,05 272 175,92
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 202 000,00 202 000,00 202 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 12 201 043,00 250 000,00 12 451 043,00 10 266 213,19 9 401 428,70 864 784,49 2 184 829,81
1 2 2 0 Środki tymczasowe 133 131,00 133 131,00 133 131,00
1 2 2 Środki tymczasowe 133 131,00 133 131,00 133 131,00
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 12 334 174,00 250 000,00 12 584 174,00 10 266 213,19 9 401 428,70 864 784,49 2 317 960,81
1 3 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 132 000,00 6 000,00 138 000,00 137 128,80 123 504,72 13 624,08 871,20
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 1 603 000,00 6 000,00- 1 597 000,00 1 589 383,73 698 465,05 890 918,68
7 616,271 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 1 735 000,00 1 735 000,00 1 726 512,53 821 969,77 904 542,76 8 487,47
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 40 000,00 10 000,00 50 000,00 16 949,44 15 022,44 1 927,00 33 050,56
1 3 1 1 Kontakty towarzyskie między pracownikami 119 000,00 25 000,00 144 000,00 135 090,00 134 940,00 150,00 8 910,00
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 69 000,00 90 000,00 159 000,00 87 895,00 42 466,75 45 428,25 71 105,00
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 66 000,00 66 000,00 65 600,00 65 158,80 441,20 400,00
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 294 000,00 125 000,00 419 000,00 305 534,44 257 587,99 47 946,45 113 465,56
1 3 2 0 Służba medyczna 432 000,00 61 328,30- 370 671,70 356 421,70 249 579,96 106 841,74 14 250,00
1 3 2 1 Restauracje i stołówki 1 115 000,00 1 115 000,00 980 940,00 977 021,23 3 918,77 134 060,00
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 1 841 000,00 61 328,30 1 902 328,30 1 901 267,00 1 179 967,54 721 299,46 1 061,30
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 388 000,00 3 388 000,00 3 238 628,70 2 406 568,73 832 059,97 149 371,30
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 912 000,00 200 000,00- 3 712 000,00 2 659 088,83 2 256 427,71 402 661,12 1 052 911,17
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 400 000,00 200 000,00 600 000,00 395 000,00 343 577,10 51 422,90 205 000,00
1 3 3 Delegacje 4 312 000,00 4 312 000,00 3 054 088,83 2 600 004,81 454 084,02 1 257 911,17
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące pracowników związanych z instytucją 9 729 000,00 125 000,00 9 854 000,00 8 324 764,50 6 086 131,30 2 238 633,20 1 529 235,50
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją 312 888 627,00 375 000,00 313 263 627,00 299 505 665,52 295 953 783,43 3 551 882,09 13 757 961,48
2 0 0 0 Czynsze 1 053 000,00 1 053 000,00 1 048 635,03 1 048 635,03 4 364,97
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 15 000 000,00 10 000 000,00 25 000 000,00 25 000 000,00 25 000 000,00
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 4 860 000,00 2 160 000,00- 2 700 000,00 1 909 191,55 640 638,69 1 268 552,86 790 808,45
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 1 260 000,00 375 000,00- 885 000,00 427 117,85 76 117,14 351 000,71 457 882,15
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 460 000,00 35 000,00 495 000,00 436 299,55 129 046,26 307 253,29 58 700,45
2 0 0 Budynki 22 633 000,00 7 500 000,00 30 133 000,00 28 821 243,98 26 894 437,12 1 926 806,86 1 311 756,02
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 16 761 000,00 16 761 000,00 16 337 683,53 12 417 409,83 3 920 273,70 423 316,47
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 031 000,00 4 031 000,00 3 976 012,76 3 172 527,55 803 485,21 54 987,24
2 0 1 2 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 9 090 000,00 9 090 000,00 8 787 930,82 7 502 829,36 1 285 101,46 302 069,18
2 0 1 3 Ubezpieczenie 211 000,00 211 000,00 210 077,13 210 077,13 922,87
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 529 000,00 529 000,00 405 810,97 249 472,91 156 338,06 123 189,03
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 30 622 000,00 30 622 000,00 29 717 515,21 23 552 316,78 6 165 198,43 904 484,79
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 53 255 000,00 7 500 000,00 60 755 000,00 58 538 759,19 50 446 753,90 8 092 005,29 2 216 240,81
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 969 000,00 3 214 400,00 11 183 400,00 11 168 741,80 4 385 294,58 6 783 447,22 14 658,20
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 19 038 000,00 1 740 200,00- 17 297 800,00 17 255 352,03 9 267 444 7 987 908 42 447,97
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 4 551 000,00 938 200,00- 3 612 800,00 3 604 704,99 2 749 110,12 855 594,87 8 095,01
2 1 0 3 Telekomunikacja 4 224 000 536 000,00- 3 688 000,00 3 687 944,02 2 271 432 1 416 512 55,98
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 35 782 000,00 35 782 000,00 35 716 742,84 18 673 280,23 17 043 462,61 65 257,16
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 1 020 000,00 1 020 000,00 570 064,48 165 989,40 404 075,08 449 935,52
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 31 000,00 31 000,00 25 766,15 10 815,82 14 950 5 233,85
2 1 1 Meble 1 051 000,00 1 051 000,00 595 830,63 176 805,22 419 025,41 455 169,37
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 4 528 000,00 120 000,00- 4 408 000,00 2 251 292,13 631 976,39 1 619 315,74 2 156 707,87
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową instalacji i wyposażenia technicznego 60 000,00 60 000,00 42 787,67 34 515,87 8 271,80 17 212,33
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa instalacji i wyposażenia technicznego 620 000,00 120 000,00 740 000,00 585 823,85 474 623,17 111 200,68 154 176,15
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 5 208 000,00 5 208 000,00 2 879 903,65 1 141 115,43 1 738 788,22 2 328 096,35
2 1 3 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 388 000,00 388 000,00 268 793,17 196 191,91 72 601,26 119 206,83
2 1 3 3 Plan mobilności 400 000,00 400 000,00 197 988,35 147 247,37 50 740,98 202 011,65
2 1 3 Transport 788 000,00 788 000,00 466 781,52 343 439,28 123 342,24 321 218,48
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 42 829 000,00 42 829 000,00 39 659 258,64 20 334 640,16 19 324 618,48 3 169 741,36
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 33 675 000,00 8 677 006,00 42 352 006,00 21 482 591,12 21 482 591,12 20 869 414,88
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 184 000,00 332 000,00 516 000,00 287 000,00 164 353,24 122 646,76 229 000,00
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 94 722 973,00 16 884 006,00- 77 838 967,00 71 789 816,40 66 189 941,40 5 599 875,00 6 049 150,60
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 2 045 000,00 2 045 000,00 1 750 946,43 1 407 874,73 343 071,70 294 053,57
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 4 124 000,00 4 124 000,00 2 498 713,54 2 058 352,76 440 360,78 1 625 286,46
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 912 000,00 912 000,00 173 722,31 102 425,08 71 297,23 738 277,69
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 135 662 973,00 7 875 000,00- 127 787 973,00 97 982 789,80 91 405 538,33 6 577 251,47 29 805 183,20
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 937 000,00 937 000,00 815 818,64 561 627 254 192 121 181,36
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 5 193 000,00 5 193 000,00 4 618 000,00 2 269 209,25 2 348 790,75 575 000,00
2 2 1 2 Publikacje ogólne 650 000,00 650 000,00 535 496,37 144 272,70 391 223,67 114 503,63
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 1 260 000,00 1 260 000,00 1 176 535,58 842 855,93 333 679,65 83 464,42
2 2 1 Informacja 8 040 000,00 8 040 000,00 7 145 850,59 3 817 964,92 3 327 885,67 894 149,41
2 2 3 0 Materiały biurowe 971 000,00 60 000,00- 911 000,00 514 749,51 392 189,68 122 559,83 396 250,49
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 170 000,00 50 000,00- 120 000,00 93 656,29 60 236,38 33 419,91 26 343,71
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 20 000,00 55 000,00 75 000,00 55 000,00 37 951,73 17 048,27 20 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 5 000,00 5 000,00 1 311,12 1 311,12 3 688,88
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 20 000,00 20 000,00 12 400,00 9 398,03 3 001,97 7 600,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600 000,00 50 000,00 650 000,00 650 000,00 337 139,42 312 860,58
2 2 3 7 Inne wydatki na działalność 270 000,00 270 000,00 200 593,46 88 462,30 112 131,16 69 406,54
2 2 3 Wydatki różne 2 051 000,00 2 051 000,00 1 527 710,38 925 377,54 602 332,84 523 289,62
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność 145 753 973,00 7 875 000,00- 137 878 973,00 106 656 350,77 96 148 880,79 10 507 469,98 31 222 622,23
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na działalność 241 837 973,00 375 000,00- 241 462 973,00 204 854 368,60 166 930 274,85 37 924 093,75 36 608 604,40
3 1 0 0 Czynsze 1 586 000,00 1 586 000,00 1 553 102,02 1 548 703,45 4 398,57 32 897,98
3 1 0 Budynki 1 586 000,00 1 586 000,00 1 553 102,02 1 548 703,45 4 398,57 32 897,98
3 1 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 165 000,00 165 000,00 152 691,39  139 289,02 13 402,37 12 308,61
3 1 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 165 000,00 107 000,00 272 000,00 264 705,17 263 427,09 1 278,08 7 294,83
3 1 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 620 000,00 107 000,00- 513 000,00 511 470,38 511 470,38 1 529,62
3 1 1 3 Ubezpieczenie
3 1 1 Wydatki związane z budynkami 950 000,00 950 000,00 928 866,94 914 186,49 14 680,45 21 133,06
Ogółem rozdział 3 1 - Budynki i koszty dodatkowe 2 536 000,00 2 536 000,00 2 481 968,96 2 462 889,94 19 079,02 54 031,04
3 2 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego
3 2 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych
3 2 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania
3 2 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja
Ogółem rozdział 3 2 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie
3 3 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę
3 3 1 1 Publikacje ogólne
3 3 1 2 Informacje i akcje o charakterze publicznym
3 3 1 Informacja
3 3 2 2 Inne wydatki na działalność
3 3 2 Wydatki różne
Ogółem rozdział 3 3 - Wydatki na działalność
OGÓŁEM TYTUŁ 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję zadań specjalnych 2 536 000,00 2 536 000,00 2 481 968,96 2 462 889,94 19 079,02 54 031,04
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
TYTUŁ 10 - Inne wydatki 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 563 262 600,00 563 262 600,00 506 842 003,08 465 346 948,22 41 495 054,86 56 420 596,92

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024