Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 233/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2012 r.)

Pismem z dnia 22 lutego 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W 2007 r. konkurent przedsiębiorstwa Ryanair na rynku europejskich lotniczych przewozów pasażerskich złożył skargę, twierdząc, że kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt oraz spółka Kärnten Werbung udzieliły przedsiębiorstwu Ryanair, za pośrednictwem spółki będącej operatorem portu lotniczego w Klagenfurcie, Kärntner Flughafen Betriebsgesellschaft mbH (dalej: "KFBG"), niezgodnej z prawem pomocy państwa.

Pismem z dnia 11 października 2007 r. Komisja przekazała skargę władzom austriackim, żądając dalszych informacji. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w piśmie z dnia 2 stycznia 2008 r. Komisja zażądała od nich dodatkowych informacji w pismach z dnia 15 listopada 2010 r. i 24 marca 2011 r. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w pismach z dnia 28 stycznia 2011 r. i z dnia 30 maja 2011 r.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała informacji od przedsiębiorstwa Ryanair. Ryanair przekazał swoje uwagi pismem z dnia 4 lipca 2011 r. Dnia 15 lipca 2011 r. Komisja przekazała informacje otrzymane od przedsiębiorstwa Ryanair władzom austriackim, które przekazały swoje uwagi pismem z dnia 20 września 2011 r.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

Skarga dotyczy przekazania przez kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt, spółkę Kärnten Werbung Marketing & Innovationsmanagement GmbH oraz port lotniczy w Klagenfurcie (KFBG) bezpośrednich płatności na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair za obsługę połączenia na trasie między Klagenfurtem a portem lotniczym Londyn-Stansted.

Na podstawie posiadanych informacji Komisja postanowiła ocenić następujące środki:

finansowanie portu lotniczego w Klagenfurcie (KFBG);
program zachęt wprowadzony w 2005 r. oraz jego stosowanie z mocą wsteczną w stosunku do przedsiębiorstwa Austrian Airlines;
umowy z przedsiębiorstwem Ryanair z 2002 r.;
umowy z przedsiębiorstwem Ryanair z 2006 r.;
wkłady finansowe na rzecz przedsiębiorstw TUIfly i Air Berlin.

Z portu lotniczego w Klagenfurcie (KLU) korzysta obecnie ok. 375 000 pasażerów rocznie. Zarządcą portu jest spółka Kärntner Flughafen Betriebs GmbH (KFBG). 20 % udziałów w spółce należy do miasta Klagenfurt, a 80 % stanowi własność Kärntner Landes- und Hypothekenbank-Holding (do 2008 r. ich właścicielem był kraj związkowy Karyntia).

KFBG regularnie otrzymuje od swoich udziałowców zastrzyki kapitałowe sięgające kwoty 1,6 mln EUR na pokrycie strat portu lotniczego. Władze austriackie straty te tłumaczą faktem, że port lotniczy jest niewielki i wymagał pewnych inwestycji ze względów technicznych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa.

W 2005 r. port lotniczy wprowadził program zachęt, aby promować połączenia na nowych trasach i nowe częstotliwości połączeń oraz zwiększyć liczbę pasażerów. Środki zachęty przyznano w odniesieniu do opłat lotniskowych.

W 2002 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o współpracy, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Leading Verge.Com Ltd. - umowę marketingową.

W 2006 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o usługach lotniskowych, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Airport Marketing Services Ltd. - umowę o usługach marketingowych.

Ponadto port lotniczy zawarł umowę o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin.

OCENA ŚRODKÓW

Jeśli chodzi o środki związane z finansowaniem portu lotniczego, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy pomoc ta, która pokrywa straty portu lotniczego, mogłaby zostać uznana za finansowanie usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi wytycznych w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw lub wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.

W odniesieniu do programu zachęt wprowadzonego w 2005 r., umów marketingowych zawartych z przedsiębiorstwem Ryanair oraz jego spółkami zależnymi, a także umów o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy inwestor prywatny wprowadziłby taki program i czy przyznałby takie płatności z tytułu usług marketingowych. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności na mocy wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.233.28

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 03/08/2012
Data ogłoszenia: 03/08/2012