Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 233/03)
(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2012 r.)
Pismem z dnia 22 lutego 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane władzom austriackim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W 2007 r. konkurent przedsiębiorstwa Ryanair na rynku europejskich lotniczych przewozów pasażerskich złożył skargę, twierdząc, że kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt oraz spółka Kärnten Werbung udzieliły przedsiębiorstwu Ryanair, za pośrednictwem spółki będącej operatorem portu lotniczego w Klagenfurcie, Kärntner Flughafen Betriebsgesellschaft mbH (dalej: "KFBG"), niezgodnej z prawem pomocy państwa.
Pismem z dnia 11 października 2007 r. Komisja przekazała skargę władzom austriackim, żądając dalszych informacji. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w piśmie z dnia 2 stycznia 2008 r. Komisja zażądała od nich dodatkowych informacji w pismach z dnia 15 listopada 2010 r. i 24 marca 2011 r. Władze austriackie udzieliły odpowiedzi w pismach z dnia 28 stycznia 2011 r. i z dnia 30 maja 2011 r.
W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała informacji od przedsiębiorstwa Ryanair. Ryanair przekazał swoje uwagi pismem z dnia 4 lipca 2011 r. Dnia 15 lipca 2011 r. Komisja przekazała informacje otrzymane od przedsiębiorstwa Ryanair władzom austriackim, które przekazały swoje uwagi pismem z dnia 20 września 2011 r.
OPIS ŚRODKÓW POMOCY
Skarga dotyczy przekazania przez kraj związkowy Karyntia, miasto Klagenfurt, spółkę Kärnten Werbung Marketing & Innovationsmanagement GmbH oraz port lotniczy w Klagenfurcie (KFBG) bezpośrednich płatności na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair za obsługę połączenia na trasie między Klagenfurtem a portem lotniczym Londyn-Stansted.
Na podstawie posiadanych informacji Komisja postanowiła ocenić następujące środki:
Z portu lotniczego w Klagenfurcie (KLU) korzysta obecnie ok. 375 000 pasażerów rocznie. Zarządcą portu jest spółka Kärntner Flughafen Betriebs GmbH (KFBG). 20 % udziałów w spółce należy do miasta Klagenfurt, a 80 % stanowi własność Kärntner Landes- und Hypothekenbank-Holding (do 2008 r. ich właścicielem był kraj związkowy Karyntia).
KFBG regularnie otrzymuje od swoich udziałowców zastrzyki kapitałowe sięgające kwoty 1,6 mln EUR na pokrycie strat portu lotniczego. Władze austriackie straty te tłumaczą faktem, że port lotniczy jest niewielki i wymagał pewnych inwestycji ze względów technicznych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa.
W 2005 r. port lotniczy wprowadził program zachęt, aby promować połączenia na nowych trasach i nowe częstotliwości połączeń oraz zwiększyć liczbę pasażerów. Środki zachęty przyznano w odniesieniu do opłat lotniskowych.
W 2002 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o współpracy, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Leading Verge.Com Ltd. - umowę marketingową.
W 2006 r. port lotniczy oraz jego spółka zależna, Destinations Management GmbH, zawarły z przedsiębiorstwem Ryanair umowę o usługach lotniskowych, a ze spółką zależną przedsiębiorstwa Ryanair - Airport Marketing Services Ltd. - umowę o usługach marketingowych.
Ponadto port lotniczy zawarł umowę o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin.
OCENA ŚRODKÓW
Jeśli chodzi o środki związane z finansowaniem portu lotniczego, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy pomoc ta, która pokrywa straty portu lotniczego, mogłaby zostać uznana za finansowanie usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi wytycznych w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw lub wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.
W odniesieniu do programu zachęt wprowadzonego w 2005 r., umów marketingowych zawartych z przedsiębiorstwem Ryanair oraz jego spółkami zależnymi, a także umów o współpracy w zakresie marketingu ze spółkami TUIfly i Air Berlin, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy inwestor prywatny wprowadziłby taki program i czy przyznałby takie płatności z tytułu usług marketingowych. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności na mocy wytycznych dotyczących pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych z 2005 r.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.
TEKST PISMA
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.233.28 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Austria - Pomoc państwa nr SA.24221 (ex CP 281/2007) - Port lotniczy w Klagenfurcie - korzystanie z portu lotniczego przez przedsiębiorstwo Ryanair oraz innych przewoźników lotniczych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 03/08/2012 |
| Data ogłoszenia: | 03/08/2012 |