Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r.
(SWD(2012) 130 final)
(SWD(2012) 131 final)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 158/04)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2012 r.)
WPROWADZENIE
POLITYKA W ZAKRESIE POMOCY PAŃSTWA A DYREKTYWA W SPRAWIE ETS
1. SPECJALNE ŚRODKI OBJĘTE NINIEJSZYMI WYTYCZNYMI
1.1. Pomoc dla przedsiębiorstw w sektorach i podsektorach, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu przenoszenia kosztów uprawnień EU ETS na ceny energii elektrycznej (pomoc na pokrycie kosztów emisji pośrednich)
1.2. Pomoc na inwestycje dla wysoce wydajnych elektrowni, w tym nowych elektrowni gotowych do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS)
1.3. Pomoc związana z fakultatywnym przejściowym przydziałem bezpłatnych uprawnień do emisji na potrzeby modernizacji produkcji energii elektrycznej
1.4. Pomoc związana z wyłączeniem małych instalacji i szpitali z EU ETS
2. ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
2.1. Zakres stosowania niniejszych wytycznych
2.2. Definicje
3. ZGODNOŚĆ ŚRODKÓW POMOCY Z ART. 107 UST. 3 TRAKTATU
3.1. Pomoc dla przedsiębiorstw w sektorach i podsektorach, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu przenoszenia kosztów uprawnień EU ETS na ceny energii elektrycznej (pomoc na pokrycie kosztów emisji pośrednich)
Cel i konieczność pomocy
Maksymalna intensywność pomocy
Obliczanie maksymalnej kwoty pomocy
Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × E × BO
w niniejszym wzorze: Ait odpowiada intensywności pomocy w roku t, wyrażonej jako ułamek (np. 0,8); Ct oznacza stosowny wskaźnik emisji CO2 (tCO2/MWh) (w roku t); Pt-1 oznacza terminową cenę uprawnień do emisji w roku t-1 (EUR/tCO2); E jest stosownym wskaźnikiem efektywności zużycia energii elektrycznej odnoszącym się do poszczególnych produktów określonych w załączniku III; natomiast BO oznacza produkcję referencyjną. Pojęcia te zdefiniowano w załączniku I.
Amaxt = Ait × Ct × Pt-1 × EF × BEC
w niniejszym wzorze: Ait odpowiada intensywności pomocy w roku t, wyrażonej jako ułamek (np. 0,8); Ct oznacza stosowny wskaźnik emisji CO2 (tCO2/MWh) (w roku t); Pt-1 oznacza terminową cenę uprawnień do emisji w roku t-1 (EUR/tCO2); EF oznacza wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej; natomiast BEC oznacza referencyjne zużycie energii elektrycznej (MWh). Pojęcia te zdefiniowano w załączniku I.
Efekt zachęty
3.2. Pomoc na inwestycje dla nowych wysoce wydajnych elektrowni, w tym nowych elektrowni gotowych do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS)
Cel i konieczność pomocy
Wydatki kwalifikowalne
Maksymalna intensywność pomocy
3.3. Pomoc związana z fakultatywnym przejściowym przydziałem bezpłatnych uprawnień do emisji na potrzeby modernizacji produkcji energii elektrycznej
Efekt zachęty
W przypadku inwestycji podjętych po dniu 25 czerwca 2009 r. warunek efektu zachęty uważa się za spełniony.
Wydatki kwalifikowane
Maksymalna intensywność pomocy
3.4. Pomoc związana z wyłączeniem małych instalacji i szpitali z EU ETS
Efekt zachęty
3.5. Proporcjonalność
4. KUMULACJA
5. PRZEPISY KOŃCOWE
5.1. Składanie sprawozdań rocznych
5.2. Przejrzystość
5.3. Monitorowanie
5.4. Okres stosowania i przegląd
(1)Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 63).
(3)Dyrektywa 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. (Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 18); dyrektywa 2008/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. (Dz.U. L 8 z 13.1.2009, s. 3); rozporządzenie (WE) nr 219/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 109).
(4) Plan działań w zakresie pomocy państwa - Gorzej i lepiej ukierunkowana pomoc państwa: mapa drogowa reformy pomocy państwa na lata 2005-2009, COM(2005) 107 wersja ostateczna, 7.6.2005.
(5) Załącznik II do załącznika 15713/1/08REV1 z dnia 18 listopada 2008 r. (25.11) http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0610+0+DOC+XML+V0//PL
(6) Addendum do noty do punktu I/A Sekretariatu Generalnego Rady do Komitetu Stałych Przedstawicieli/Rady 8033/09 ADD 1 REV 1 z dnia 31 marca 2009 r.
(7)Dyrektywa 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. i zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114).
(8) Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.
(9) Porównaj: przypis 8.
(10) Porównaj: przypis 8.
(11) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 91.
(12) Decyzja Komisji z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie metodologii przejściowego przydziału instalacjom wytwarzającym energię elektryczną bezpłatnych uprawnień do emisji na mocy art. 10c ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, C(2011) 1983 wersja ostateczna z 29.3.2011.
(13)Komunikat Komisji, Wytyczne w zakresie nieobowiązkowego stosowania art. 10c dyrektywy 2003/87/WE (Dz.U. C 99 z 31.3.2011, s. 9).
(14) Porównaj: przypis 13.
(15) Porównaj: przypis 13.
(16) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
(17) Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1.
(18) Dz.U C 119 z 22.5.2002, s. 22.
1 Definicje
Krajowy organ udzielający pomocy musi otrzymać od instalacji dowód wskazujący na to, że spełniono kryteria znaczącego zwiększenia zdolności produkcyjnej oraz że znaczące zwiększenie zdolności produkcyjnej zostało poddane weryfikacji i uznane za zadawalające przez niezależnego rzeczoznawcę. Weryfikacja powinna dotyczyć pewności, wiarygodności i dokładności danych dostarczonych przez instalację; opinia z weryfikacji powinna stwierdzać z wystarczającą pewnością, że przedłożone dane nie zawierają istotnych nieprawidłowości,
______
(1) Kod 12 15 0 w ramach prawnych ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw.
(2)Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1. W załączniku I.2 do wspomnianej decyzji wymieniono szereg produktów, przy których uznano, że istnieje zastępowalność paliwa, przynajmniej w pewnym zakresie.
2 Sektory i podsektory, które uznaje się ex ante za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu kosztów emisji pośrednich
| Kod NACE(1) | Opis | |
| 1. | 2742 | Produkcja aluminium |
| 2. | 1430 | Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów |
| 3. | 2413 | Produkcja pozostałych chemikaliów nieorganicznych |
| 4. | 2743 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny |
| 5. | 1810 | Produkcja odzieży skórzanej |
| 6. | 2710 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych, w tym rur i przewodów stalowych bez szwu |
| 272210 | Rury i przewody stalowe bez szwu | |
| 7. | 2112 | Produkcja papieru i tektury |
| 8. | 2415 | Produkcja nawozów sztucznych i związków azotowych |
| 9. | 2744 | Produkcja miedzi |
| 10. | 2414 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych |
| 11. | 1711 | Przędzenie włókien bawełnianych |
| 12. | 2470 | Produkcja włókien chemicznych |
| 13. | 1310 | Górnictwo rud żelaza |
| 14. | Następujące podsektory w ramach Produkcji tworzyw sztucznych w postaci surowej (2416): | |
| 24161039 | Polietylen niskiej gęstości (LD-PE) | |
| 24161035 | Polietylen liniowy niskiej gęstości (LD-PE) | |
| 24161050 | Polietylen wysokiej gęstości (HD-PE) | |
| 24165130 | Polipropylen (PP) | |
| 24163010 | Poli(chlorek winylu) (PVC) | |
| 24164040 | Poliwęglany (PC) | |
| 15. | Następujący podsektor w ramach Produkcji pulpy (2111): | |
| 21111400 | Pulpa mechaniczna | |
| (1) Według NACE rev.1.1: http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomenclatures/index.cfm?TargetUrl=LST_CLS_DLD&StrNom=NACE_1_1&StrLanguageCode=EN&StrLayoutCode=HIERARCHIC | ||
Nota wyjaśniająca dotycząca metody określania sektorów i podsektorów kwalifikujących się do pomocy
______
(1)Decyzja Komisji z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
(2) Wykaz produkcji wspólnotowej (skrót fr. "Production Communautaire") jest dostępny na stronie: http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomenclatures/index.cfm?TargetUrl=LST_NOM_DTL&StrNom=PRD_2010&StrLanguageCode=EN&IntPcKey=&StrLayoutCode=HIERARCHIC
(3)Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1. W załączniku I.2 do wspomnianej decyzji wymieniono szereg produktów, przy których uznano, że istnieje zastępowalność paliwa, przynajmniej w pewnym zakresie.
3 Wskaźniki efektywności zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do produktów objętych kodami NACE w załączniku II
| NACE4 | Wskaźnik emisyjności dla produktów(1) | Wartość wskaźnika | Jednostka wskaźnika | Jednostka produkcji(2) | Definicja produktu(2) | Procesy objęte wskaźnikiem emisyjności dla produktów(2) | Właściwy kod Prodcom (rev. 1.1) | Opis |
| 2742 | Aluminium pierwotne | 14,256 |
MWh/t produktu (zużycie prądu zmiennego) |
Tona nieobrobionego plastycznie płynnego niestopowego aluminium |
Nieobrobione plastycznie płynne aluminium niestopowe z elektrolizy |
Nieobrobione plastycznie płynne aluminium niestopowe z elektrolizy, w tym z urządzeń służących ochronie przed zanieczyszczeniami, procesów pomocniczych i odlewni. Oprócz definicji produktu w decyzji 2011/278/UE uwzględnia się tu fabryki anod (anody wstępnie spiekane). W przypadku gdy anody dostarczane są z odrębnego zakładu w Europie, zakład ten nie powinien otrzymywać rekompensaty, gdyż jest on już objęty wskaźnikiem. W przypadku gdy anody są produkowane poza Europą, można zastosować korektę. | 27421130 | Aluminium nieobrobione plastycznie, niestopowe, z wyłączeniem aluminium w postaci proszku i płatków |
| 27421153 | Stopy aluminium nieobrobione plastycznie, pierwotne, z wyłączeniem aluminium w postaci proszku i płatków | |||||||
| 2742 | Tlenek glinu (rafinacja) | 0,225 | MWh/t produktu | Tona tlenku glinu | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją tlenku glinu | 27421200 | Tlenek glinu, z wyłączeniem sztucznego korundu | |
| 2710 | Stal konwertorowa świeżona tlenem | 0,036 | MWh/t produktu | Tona stali surowej (odlewanej) | Obróbka pozapiecowa, podgrzewanie materiałów ogniotrwałych, procesy pomocnicze (w szczególności odpylanie) i urządzenia odlewnicze aż po cięcie wyrobów ze stali surowej | 2710T122 | Stal niestopowa produkowana w inny sposób niż w piecach elektrycznych | |
| 2710T132 | Stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych | |||||||
| 2710T142 | Stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w innych procesach niż w piecach elektrycznych | |||||||
| 2710 | Stal węglowa z pieca łukowego | 0,283 | tCO2/t produktu | Tona surowej stali wtórnej z aparatu odlewniczego | Stal zawierająca poniżej 8 % metalicznych pierwiastków stopowych i przypadkowych domieszek, przy których poziomie nadaje się do zastosowań, w których nie jest wymagana wysoka jakość powierzchni i przetwarzania |
Uwzględniono wszystkie procesy w jednostkach produkcyjnych bezpośrednio lub pośrednio związane z: - piecem łukowym, - obróbką pozapiecową, - odlewaniem i cięciem, - jednostką dopalania gazów, - zespołem odpylania, - stanowiskami podgrzewania kadzi, - stanowiskami podgrzewania wlewków, - suszeniem złomu i - podgrzewaniem złomu. |
2710T121 | Stal surowa: stal niestopowa produkowana w piecach elektrycznych |
|
(w oparciu o najlep- sze 10 %) |
2710T131 | Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w piecach elektrycznych | ||||||
| 2710T141 | Stal surowa: stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w piecach elektrycznych | |||||||
| 2710 | Stal wysokostopowa z pieca łukowego | 0,352 | tCO2/t produktu | Tona surowej stali wysokostopowej | Stal zawierająca 8 % lub więcej metalicznych pierwiastków stopowych lub od której oczekuje się wysokiej jakości powierzchni i przetwarzalności |
Uwzględniono wszystkie procesy w jednostkach produkcyjnych bezpośrednio lub pośrednio związane z: - piecem łukowym, - obróbką pozapiecową, - odlewaniem i cięciem, - jednostką dopalania gazów, - zespołem odpylania, |
2710T121 | Stal surowa: stal niestopowa produkowana w piecach elektrycznych |
|
- stanowiskami podgrzewania kadzi, - stanowiskami podgrzewania wlewków, - wolno chłodzącą kadzią, - suszeniem złomu i - podgrzewaniem złomu. Nie uwzględniono rafinatora żelazochromu i kriogenicznego przechowywania gazów przemysłowych w jednostkach produkcyjnych. |
||||||||
|
(w oparciu o najlep- sze 10 %) |
2710T131 | Stal surowa: stal stopowa inna niż stal nierdzewna produkowana w piecach elektrycznych | ||||||
| 2710T141 | Stal surowa: stal nierdzewna i stal żaroodporna produkowana w piecach elektrycznych | |||||||
| 2710 | Żelazokrzem (FeSi) | 8,540 | MWh/t produktu | Tona FeSi-75 jako produktu końcowego | FeSi-75 | Wszystkie procesy bezpośrednio związane z eksploatacją pieców Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. | 27102020/ 24101230 | Żelazokrzem o zawartości krzemu 75 % |
| 2710 | Żelazomangan wysokowęglowy (FeMn HC) | 2,760 | MWh/t produktu | Tona żelazomanganu wysokowęglowego jako produktu końcowego | Żelazomangan wysokowęglowy |
Wszystkie procesy bezpośrednio związane z piecami Nie uwzględnia się procesów pomoc- niczych. |
27102010 | Żelazomangan (zgodnie z BREF) |
| 2710 | Krzemomangan (SiMn) | 3,850 | MWh/t produktu | Tona krzemomanganu jako produktu końcowego | Krzemomangan o różnej zawartości węgla, w tym SiMn, SiMn o niskiej zawartości węgla, SiMn o bardzo niskiej zawartości węgla | Wszystkie procesy bezpośrednio związane z eksploatacją pieców Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. | 27102030 | Krzemomangan, z wyłączeniem FeSiMn |
| 2413 | Chlor (Cl2) | 2,461 | MWh/t produktu | Tona chloru | Chlor | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z urządzeniami do elektrolizy, w tym urządzeniami pomocniczymi, takimi jak silniki | 24131111 | Chlor |
| 2413 | Krzem metaliczny | 11,870 | MWh/t produktu | Tona krzemu metalicznego | Krzem o zawartości krzemu 90-99,99 % |
Wszystkie procesy bezpośrednio związane z piecami Nie uwzględnia się procesów pomocniczych. |
24131155 | Krzem o zawartości wagowej krzemu < 99,99 % |
| 2413 | Superczysty krzem polikrystaliczny | 60,000 | MWh/t produktu | Tona superczystego krzemu metalicznego | Krzem o zawartości krzemu > 99,99 % | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z piecem, w tym urządzeniami pomocniczymi | 24131153 | Krzem o zawartości wagowej krzemu > = 99,99 % |
| 2413 | Węglik krzemu (SiC) | 6,200 | MWh/t produktu | Tona 100 % SiC | Węglik krzemu o 100 % czystości | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z piecem, w tym urządzeniami pomocniczymi | 24135450 | Węgliki, włączając chemicznie niezdefiniowane |
| 2414 | Wysokowartościowe chemikalia | 0,702 | tCO2/t produktu | Tona wysokowartościowych chemikaliów (HVC) (tona acetylenu, etylenu, propylenu, butadienu, benzenu i wodoru) |
Mieszanina wysokowartościowych chemikaliów (HVC) wyrażona jako całkowita masa acetylenu, etylenu, propylenu, butadienu, benzenu i wodoru, z wyłączeniem HVC z dodatkowych ilości (wodór, etylen, inne HVC) o zawartości wagowej co najmniej 30 % etylenu w całkowitej mieszaninie produktów i o zawartości wagowej HVC, gazu paliwowego, butenów i ciekłych węglowodorów w całkowitej mieszaninie produktów co najmniej 50 % |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją wysokowartościowych chemikaliów w postaci oczyszczonego produktu lub produktu pośredniego o skoncentrowanej zawartości odpowiedniej wysokowartościowej substancji chemicznej w najniższej formie nadającej się do sprzedaży (surowe C4, odwodorniona benzyna do pirolizy), z wyłączeniem wyodrębniania C4 (wytwórnia butadienu), uwodorniania C4, hydrorafinacji benzyny do pirolizy i ekstrakcji związków aromatycznych oraz logistyki/przechowywania na potrzeby codziennej działalności. |
Kilka kodów Prodcom w ramach NACE 2414 |
|
| 24141120 | Węglowodory alifatyczne nasycone | |||||||
| 24141130 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; etylen | |||||||
| 24141140 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; propen (propylen) | |||||||
| 24141150 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; buten (butylen) i jego izomery | |||||||
| 24141160 | Węglowodory alifatyczne nienasycone; 1,3-butadien i izopren | |||||||
| 24141190 | Węglowodory alifatyczne nienasycone, z wyłączeniem etylenu, propenu, butenu, 1,3-butadienu i izoprenu | |||||||
| 24/20141223 | Benzen | |||||||
| 2414 | Związki aromatyczne | 0,030 | tCO2/t produktu | Tona ważona CO2 | Mieszanina związków aromatycznych wyrażona w tonach CO2 (CWT) |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z instalacjami jednostkowymi dotyczącymi związków aromatycznych: - hydrorafinacją benzyny do pirolizy, - ekstrakcją benzenu/toluenu/ ksylenu (BTX), - TDP, - HDA, - izomeryzacją ksylenu, - zespołem Pksylenu, - produkcją kumenu i - produkcją cykloheksanu. |
Kilka kodów Prodcom w ramach NACE 2414. Pełna lista znajduje się w wytycznych 9 dotyczących emisji bezpośrednich (Guidance Document No 9). |
|
| 2414 | Sadza | 1,954 | tCO2/t produktu | Tona sadzy piecowej (jednostka nadająca się do sprzedaży, > 96 %) | Sadza piecowa. Ten wskaźnik nie uwzględnia produktów z sadzy gazowej i lampowej. | Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją sadzy piecowej oraz wykończeniem, pakowaniem i spalaniem gazu odpadowego. | 24131130 | Węgiel (sadze oraz pozostałe postacie węgla, gdzie indziej niesklasyfikowane) |
| 2414 | Styren | 0,527 | tCO2/t produktu | Tona styrenu (produktu nadającego się do sprzedaży) | Monomer styrenu (benzen winylu, numer CAS: 100-42-5). |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją: - styrenu oraz - produktu pośredniego w postaci etylobenzenu (łącznie z ilością wykorzystywaną jako surowiec do produkcji styrenu). |
24141250 | Styren |
| 2414 |
Tlenek etylenu/glikole etylenowe |
0,512 | tCO2/t produktu | Tona ekwiwalentów tlenku etylenu określonych jako ilość tlenku etylenu (w masie), która jest zawarta w jednej jednostce masy określonego glikolu |
Wskaźnik dotyczący tlenku etylenu/glikolu etylenowego obejmuje następujące produkty: - tlenek etylenu (o wysokiej czystości), - glikol monoetylenowy (standardowy gatunek + gatunek włóknotwórczy (o wysokiej czystości)), - glikol dietylenowy, - glikol trietylenowy. Całkowita ilość produktów jest wyrażona w ekwiwalentach tlenku etylenu określonych jako ilość tlenku etylenu (w masie), która jest zawarta w jednej jednostce masy określonego glikolu. |
Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją tlenku etylenu, sekcją oczyszczania tlenku etylenu i glikolu w jednostkach produkcyjnych. | 24146373 | Oksiran (tlenek etylenu) |
| 24142310 | Glikol etylenowy (etanodiol) | |||||||
| 24146333 | 2,2-Oksydietanol (glikol dietylenowy, digol) | |||||||
| 2743 | Elektroliza cynku | 4,000 | MWh/t produktu | Tona cynku | Cynk pierwotny | Wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z elektrolizą cynku, w tym urządzeniami pomocniczymi | 27431230 | Cynk niestopowy nieobrobiony plastycznie, z wyłączeniem w postaci pyłu, proszku i płatków |
| 2743125 | Cynk stopowy nieobrobiony plastycznie, z wyłączeniem w postaci pyłu, proszku i płatków | |||||||
| 2415 | Amoniak | 1,619 | tCO2/t produktu | Tona amoniaku, jako produkcja (netto) nadająca się do sprzedaży, o 100 % zawartości amoniaku | Amoniak (NH3) wyrażony w tonach wytworzonej ilości | Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z produkcją amoniaku i produktu pośredniego w postaci wodoru. | 24151075 | Amoniak bezwodny |
|
(1) Dla produktów zacienionych na jasnoszaro stwierdzono zamienność energii elektrycznej i paliw. Wskaźnik emisyjności wyrażony jest w tCO2. (2) Jednostki produkcji, definicje i procesy, wyróżnione na ciemnoszaro, opierają się na decyzji Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE. | ||||||||
Zgodnie z załącznikiem 1 do decyzji 2011/278/UE w odniesieniu do niektórych procesów produkcyjnych istnieje zamienność paliw i energii elektrycznej. W odniesieniu do tych produktów określanie wskaźnika emisyjności na podstawie MWh/t produktu nie jest wskazane. Zamiast tego jako punkt wyjścia należy przyjąć specyficzne krzywe emisji gazów cieplarnianych wyprowadzone z emisji bezpośrednich. W przypadku tych procesów wskaźniki emisyjności dla produktów zostały ustalone na podstawie sumy emisji bezpośrednich (składających się z emisji związanych z energią i emisji procesowych), jak również emisji pośrednich wynikających z wykorzystania wymienialnej części energii elektrycznej.
W tych przypadkach wskaźnik "E" we wzorze stosowanym do obliczania maksymalnej kwoty pomocy, o którym mowa w pkt 27 lit. a) wytycznych, należy zastąpić następującym terminem, który przekształca wskaźnik emisyjności dla produktów zgodnie z decyzją 2011/278/UE we wskaźnik wydajności zużycia energii elektrycznej na podstawie przeciętnej wartości intensywności emisji wynoszącej 0,465 tCO2/MWh:
Istniejący wskaźnik emisyjności dla produktów z załącznika 1 do decyzji 2011/278/UE (w tCO2/t) x udział odpowiednich emisji pośrednich(*) w okresie odniesienia (%)/0,465 (tCO2/MWh).
______
(1)Decyzja Komisji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE, C(2011) 2772 final (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
(*) "Udział odpowiednich emisji pośrednich w okresie odniesienia" oznacza stosunek:
- odpowiednich emisji pośrednich do
- sumy wszystkich emisji bezpośrednich i odpowiednich emisji pośrednich
zgodnie z art. 14 decyzji 2011/278/UE.
Maksymalne regionalne wskaźniki emisji CO2 na różnych obszarach geograficznych (tCO2/MWh)
| Elektryczność | ||
| Europa środkowo-zachodnia | Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Niderlandy, Luksemburg | 0,76 |
| Czechy i Słowacja | Republika Czeska, Słowacja | 1,06 |
| obszar iberyjski | Portugalia, Hiszpania | 0,57 |
| kraje nordyckie | Dania, Szwecja, Finlandia, Norwegia | 0,67 |
| Bułgaria | 1,12 | |
| Cypr | 0,75 | |
| Estonia | 1,12 | |
| Grecja | 0,82 | |
| Węgry | 0,84 | |
| Irlandia | 0,56 | |
| Włochy | 0,60 | |
| Łotwa | 0,60 | |
| Litwa | 0,60 | |
| Malta | 0,86 | |
| Polska | 0,88 | |
| Rumunia | 1,10 | |
| Słowenia | 0,97 | |
| Zjednoczone Królestwo | 0,58 |
Aby zapewnić równe traktowanie źródeł energii elektrycznej i uniknąć ewentualnych nadużyć, ten sam wskaźnik emisji CO2 stosuje się do wszystkich źródeł zaopatrzenia w energię elektryczną (samodzielne wytwarzanie, umowy na dostawy energii elektrycznej lub zasilanie sieciowe) i do wszystkich beneficjentów pomocy w zainteresowanym państwie członkowskim.
Metoda ustalania maksymalnej kwoty pomocy uwzględnia wskaźnik emisji CO2 dla energii elektrycznej pochodzącej z obiektów energetycznego spalania na różnych obszarach geograficznych. Tego typu zróżnicowanie regionalne odzwierciedla znaczenie elektrowni opalanych paliwem kopalnym dla końcowej ceny ustalanej na rynku hurtowym i ich roli jako elektrowni krańcowej w rankingu bilansowym.
Komisja określiła ex ante wyżej wymienioną(-e) wartość(wartości) wskaźników emisji CO2, które stanowią maksymalne wartości do obliczania kwoty pomocy. Państwa członkowskie mogą jednak stosować niższy wskaźnik emisji CO2 w stosunku do wszystkich beneficjentów na swoim terytorium.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.158.4 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r. |
| Data aktu: | 05/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2012 |
| Data wejścia w życie: | 05/06/2012 |








