Możliwości sprostania wyzwaniom związanym z zaopatrzeniem w ropę naftową (2008/2212(INI)).

Możliwości sprostania wyzwaniom związanym z zaopatrzeniem w ropę naftową

P6_TA(2009)0118

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie możliwości sprostania wyzwaniom związanym z zaopatrzeniem w ropę naftową (2008/2212(INI))

(2010/C 87 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 stycznia 2007 r. zatytułowany "Europejska polityka energetyczna" (COM(2007)0001),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 czerwca 2008 r. zatytułowany "Jak przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych cen ropy naftowej?" (COM(2008)0384),

– uwzględniając dyrektywę Rady 73/238/EWG z dnia 24 lipca 1973 r. w sprawie środków zmniejszania skutków trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych(1),

– uwzględniając decyzję Rady 77/706/EWG z dnia 7 listopada 1977 r. w sprawie ustanowienia celu wspólnotowego dla zmniejszenia zużycia pierwotnych źródeł energii w przypadku trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych(2),

– uwzględniając dyrektywę Rady 2006/67/WE z dnia 24 lipca 2006 r. nakładającą na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych(3),

– uwzględniając wniosek Komisji z dnia 13 listopada 2008 r. dotyczący dyrektywy Rady nakładającej na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych (COM(2008)0775),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 listopada 2008 r., zatytułowany "Drugi strategiczny przegląd sytuacji energetycznej. Plan działania dotyczący bezpieczeństwa energetycznego i solidarności energetycznej UE" (COM(2008)0781),

– uwzględniając zieloną księgę z dnia 12 listopada 2008 r., zatytułowaną "W kierunku bezpiecznej, zrównoważonej i konkurencyjnej europejskiej sieci energetycznej" (COM(2008)0782),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie makroekonomicznych skutków wzrostu cen energii(4),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 września 2005 r. w sprawie uzależnienia od ropy naftowej(5),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 czerwca 2008 r. w sprawie kryzysu w sektorze rybołówstwa w następstwie rosnących cen paliw(6),

– uwzględniając konkluzje prezydencji w sprawie bezpieczeństwa energetycznego z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 15-16 października 2008 r.,

– uwzględniając konkluzje prezydencji w sprawie konsekwencji wysokich cen żywności i ropy naftowej dla kierunków polityki z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 19-20 czerwca 2008 r.,

– uwzględniając prognozę w sprawie sytuacji energetycznej na świecie (World Energy Outlook 2008) Międzynarodowej Agencji Energii (IEA),

– uwzględniając opinię rozpoznawczą Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie możliwości sprostania wyzwaniom związanym z zaopatrzeniem w ropę naftową(7),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinie Komisji Spraw Zagranicznych, Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A6-0035/2009),

A. mając na uwadze, że w celu zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii w nadchodzących dziesięcioleciach należy przywiązywać na szczeblu europejskim coraz większą wagę do dywersyfikacji tras dostaw i źródeł energii, oszczędności energii i wydajności energetycznej,

B. mając na uwadze, że coraz pilniejsze staje się stworzenie spójnej i kompleksowej wspólnotowej polityki energetycznej w celu zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw w obliczu rosnącej zależności Unii Europejskiej od importu,

C. mając na uwadze, że ropa naftowa jest zasobem, który pewnego dnia ulegnie wyczerpaniu,

D. mając na uwadze, że wydobycie ropy w Unii Europejskiej i Norwegii w roku 2007 przyczyniło się jeszcze do pokrycia ponad 30 procent popytu krajowego,

E. mając na uwadze, że liczne zasoby ropy naftowej, również te łatwe do wydobycia, nie są obecnie w pełni dostępne w wielu krajach świata z powodu działań związanych z ochroną środowiska naturalnego lub w ramach zarządzania zasobami, a koszty wydobycia ropy naftowej podwoiły się od 2005 r. wskutek ogólnego wzrostu kosztów surowców i materiałów,

F. mając na uwadze, że zgodnie z obliczeniami United States Energy Information Administration światowy popyt na ropę naftową będzie w roku 2030 o ponad jedną trzecią wyższy niż w 2006 r., a popyt w Unii Europejskiej w latach 2005-2030 będzie co roku rósł przeciętnie o 0,25 % głównie z powodu wzrostu popytu w sektorze transportu, przez co udział ropy naftowej w zapotrzebowaniu na energię pierwotną w Unii Europejskiej w 2030 r. wyniesie 35 %,

G. mając na uwadze, że do 2030 r. zależność Unii Europejskiej od dostaw ropy naftowej wzrośnie do 95 procent, że towarzyszyć jej będzie coraz większa koncentracja konwencjonalnych rezerw ropy naftowej w państwach strategicznej osi, a rosnąca konkurencja wśród nabywców może doprowadzić do zakłóceń dostaw,

H. mając na uwadze, że w długiej perspektywie trzeba się spodziewać wzrostu cen ropy naftowej,

I. mając na uwadze, że wzrost inflacji, wywołany przez wzrost cen ropy i towarów pierwszej potrzeby spowodował spadek siły nabywczej,

J. mając na uwadze, że wahania cen w 2008 r. nie były spowodowane jedynie podażą i popytem w danym momencie i że mają one negatywny wpływ na gospodarkę,

K. mając na uwadze, że pojawienie się nowych instrumentów inwestycyjnych na rynku ropy i innych podstawowych towarów spotęgowało brak stabilności cen tych towarów; mając także na uwadze, że konieczne jest zapewnienie większej przejrzystości na rynkach energii;

1. odnotowuje fakt, iż kwestia bezpieczeństwa dostaw energii ponownie stała się ważnym punktem wymienionego wyżej komunikatu Komisji w sprawie drugiego strategicznego przeglądu sytuacji energetycznej; ubolewa jednak nad tym, że Komisja nie wyciągnęła wniosków z kryzysu gospodarczego, który pokazał, że tylko całkowita zmiana w polityce energetycznej Unii Europejskiej umożliwi znalezienie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa dostaw, solidarności między państwami członkowskimi, zatrudnienia oraz pod względem społecznym, ekologicznym i gospodarczym; wyraża ponadto ubolewanie z powodu braku jednoznacznego otwarcia na dalszy rozwój w polityce energetycznej i strukturze dostaw;

2. stanowczo podkreśla, że oprócz krótkoterminowych działań na rzecz zabezpieczenia dostaw należy wziąć również pod uwagę perspektywę długoterminową;

3. wzywa Komisję, by przygotowując wnioski legislacyjne przeanalizowała w większym zakresie również pośredni wpływ proponowanych środków na bezpieczeństwo dostaw i koszty;

Wykorzystanie istniejących zasobów

4. stwierdza, że istnieją różne szacunki, z których wynika, że również w nadchodzących dziesięcioleciach można będzie wydobyć wystarczającą ilość ropy naftowej, aby pokryć zapotrzebowanie, mimo że nowe metody wydobycia prawdopodobnie spowodują wzrost ceny ropy; stwierdza, że to z kolei będzie stanowiło zachętę do energooszczędnych zachowań i korzystania z alternatywnych źródeł energii, takich jak biopaliwa drugiej generacji i hydrogen oraz samochody z napędem elektrycznym; stwierdza również, że konieczna jest poprawa warunków inwestycji, w związku z czym podkreśla, iż stale rosnący popyt na ropę spowodował wzrost podaży do granic możliwości;

5. zwraca uwagę na niepewność co do tego, kiedy i w jakim stopniu dojdzie do rozdźwięku między rosnącym popytem a słabnącą podażą; jest zaniepokojony faktem, że niepewność ta będzie w coraz większym stopniu zwiększała ryzyko wahań ceny ropy naftowej; dlatego jest przekonany, że należy ściśle wdrażać wszystkie środki, które mogą prowadzić do zmniejszenia popytu na ropę naftową;

6. popiera wniosek Komisji dotyczący krótkoterminowych działań do podjęcia w razie potrzeby w celu złagodzenia przyszłych skoków cen ropy; wzywa państwa członkowskie do zapewnienia wsparcia finansowego dla inwestycji w alternatywne źródła energii takie jak np. energia odnawialna, a także do skoncentrowania się na działaniach ponoszących świadomość konsumentów na temat kupowania efektywnych energetycznie towarów i usług w celu zmniejszenia długoterminowych wydatków oraz złagodzenia przyszłego spadku dostaw ropy;

7. domaga się zintensyfikowania starań na rzecz komercyjnego wykorzystania niekonwencjonalnych zasobów ropy naftowej, tak aby w ten sposób przyczynić się do dywersyfikacji; pod warunkiem, że będzie następował rozwój bardziej przyjaznych dla środowiska metod wydobywczych i będą one wykorzystywane; podkreśla, że podejście uwzględniające cykl życiowy w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych paliw wprowadzanych na rynek UE, przewidziane we wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającej dyrektywę 93/12/EWG, (COM(2007)0018), stanowi prawdziwą zachętę dla przemysłu naftowego do zmniejszenia wpływu wywieranego przezeń na klimat poprzez usprawnienie procesów produkcyjnych;

8. uważa, że wykorzystanie ropy i innych źródeł energii o wysokiej emisji węgla powinno zostać ograniczone, zarówno poprzez zwiększenie efektywności energetycznej, jak i poprzez przestawienie się na rozwiązania mniej szkodliwe pod względem emisji, takie jak energia jądrowa i energia czerpana z odnawialnych źródeł energii;

9. jest zdania, że wydobycie istniejących zasobów utrudniają w coraz większym stopniu czynniki polityczne, takie jak niestabilność polityczna, niedostateczna ochrona prawna, jak również działania związane z ochroną środowiska naturalnego czy zarządzanie zasobami; dlatego wzywa Komisję do pogłębienia dialogu z krajami wydobywającymi ropę na wszystkich płaszczyznach oraz do poszukiwania pragmatycznych rozwiązań konfliktów, leżących w obopólnym interesie;

10. wzywa Komisję, aby w drodze dialogu z koncernami naftowymi i krajami wydobywającymi ropę szukała rozwiązań zapewniających większą ciągłość inwestycji mimo wahań cen i zysków;

11. oczekuje, że spółki naftowe zainwestują znaczną cześć ich niedawnych zysków w poszukiwanie i zagospodarowanie nowych złóż ropy, promowanie technologii energooszczędnych oraz badania nad substytutami ropy (zwłaszcza do zastosowania w transporcie);

12. domaga się bardziej dynamicznych stosunków między Unią Europejską a państwami-producentami ropy, opartych na woli obopólnych ustępstw oraz mających na celu stworzenie bardziej stabilnego i stałego klimatu ustalania podaży i cen ropy z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron i całej gospodarki światowej;

13. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji odbycia dialogu politycznego na skalę światową w postaci szczytu na wysokim szczeblu gromadzącego kraje zużywające i kraje produkujące ropę w celu ustalenia sprawiedliwej równowagi między podażą a popytem na rynkach ropy, a także uniemożliwienia krajom-producentom utrzymywania cen ropy na sztucznie wysokim poziomie;

Przejrzystość rynku i kształtowanie cen

14. wyraża zaniepokojenie z powodu rosnących i spektakularnych wahań cen ropy naftowej w 2008 r., które mają negatywny wpływ na całą gospodarkę Unii Europejskiej i konsumentów;

15. uważa, że wahania cen ropy odzwierciedlają zwiększony popyt na ropę, stopniowe zmniejszanie się rezerw ropy naftowej, zmiany tendencji demograficznych i urbanistycznych, w szczególności w gospodarkach rozwijających się, gdzie wzrost średniego dochodu powoduje zwiększenie popytu, spekulację na rynku towarowym oraz globalne cykle koniunkturalne; podkreśla także, że ropa i inne towary były w coraz większym stopniu wykorzystywane do zróżnicowania portfela w wyniku deprecjacji dolara amerykańskiego;

16. wyraża zaniepokojenie z powodu braku stabilności cen ropy i jego wpływu na stabilność gospodarczą i finansową; uznając korzyści płynące z aktywnych rynków ropy i innych produktów energetycznych, domaga się od Komisji i państw członkowskich zapewnienia najwyższej możliwej do zastosowania w praktyce przejrzystości na rynkach energii;

17. przyznaje, że wahania te szkodzą również gospodarce krajów eksportujących ropę naftową, dlatego stabilizacja cen ropy leży w interesie obu stron;

18. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji z dnia 13 czerwca 2008 r. dotyczący przeciwdziałania negatywnym skutkom wyższych cen ropy naftowej i podziela jej zaniepokojenie w związku z ostatnimi wahaniami cen ropy naftowej i ich negatywnym wpływem na inflację, konkurencyjność, wymianę handlową i wzrost gospodarczy;

19. za główną przyczynę rosnących cen ropy naftowej w ciągu ostatnich ośmiu lat uznaje silny wzrost popytu, który doprowadził do powstawania wąskich gardeł w wydobyciu ropy, jej transporcie i rafinacji oraz do nadzwyczajnych zysków osiąganych przez kilka wielkich oligopoli naftowych; przyznaje, że znaczny wzrost cen surowców i spekulacyjne transakcje na rynkach finansowych miały wzmożony wpływ na rozwój ceny ropy;

20. zwraca uwagę na potrzebę nadania priorytetu kontroli konkurencji w zakresie przetwarzania i sprzedaży ropy naftowej i produktów ropopochodnych oraz zwiększeniu przejrzystości danych o komercyjnych zapasach ropy;

21. uważa poprawę przejrzystości rynku za niezbędny warunek stabilizacji ceny ropy naftowej; wzywa Komisję do przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosków legislacyjnych w tym zakresie; zauważa, że należy pilnie zwiększyć przejrzystość również w krajach wydobywających ropę i w szczególności upublicznić w przejrzysty sposób informacje dotyczące wydobycia i wielkości rezerw; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by w ramach dialogów prowadzonych z krajami wydobywającymi ropę kładły nacisk na zwiększenie przejrzystości;

22. w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zaproponowane w wymienionym wyżej komunikacie Komisji badanie na temat korzyści i kosztów cotygodniowej publikacji wielkości zasobów; wzywa Komisję do uwzględnienia wyników tego badania w przyszłych wnioskach legislacyjnych dotyczących minimalnych zasobów ropy naftowej; podkreśla jednocześnie, że należy dążyć do przejrzystości w tym zakresie na całym świecie;

23. zwraca uwagę, że różne specyfikacje techniczne dotyczące produktów ropy naftowej w głównych państwach będących odbiorcami ropy prowadzi do fragmentacji rynku, co w razie przerw w dostawach może silnie wpływać na cenę; wzywa Komisję do przedłożenia wniosków legislacyjnych mających na celu likwidację tego typu ograniczeń w dostępie do rynku;

24. jest zdania, że funkcją strategicznych zapasów powinno być likwidowanie fizycznych wąskich gardeł powstałych w wyniku przerw w dostawach; z tego względu, a także z uwagi na zrównoważoną politykę budżetową sprzeciwia się wszelkim próbom przeciwstawiania się wahaniom ceny ropy przez naruszanie tych zapasów;

25. podkreśla znaczenie aktywnych działań na rzecz udostępnienia nowych alternatywnych źródeł energii małym przedsiębiorstwom w celu zmniejszenia ich uzależnienia od wahań cen ropy; docenia znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w produkcji biopaliw i innych form energii odnawialnej; jest zaniepokojony przeszkodami natury technicznej i prawnej, które wciąż pojawiają się przy produkcji i sprzedaży tych produktów i zwraca się do Komisji o podjęcie działań na rzecz ułatwienia dostępu do rynku dla tych paliw;

26. podkreśla, że skuteczny system handlu uprawnieniami do emisji i przyjęcie szerokiego zakresu innych środków w zakresie oszczędności energii powinny być ważnym narzędziem służącym wspieraniu rozwoju wszechstronnego, nowoczesnego rynku technologii i towarów energooszczędnych; zwraca również uwagę na znaczenie stosowania zasady "zanieczyszczający płaci"; przypomina, że im większa będzie grupa krajów, które wdrożą takie strategie polityczne, tym mniejszy będzie ich wpływ na konkurencyjność w sektorze,

Inwestycje w wydobycie i przetwórstwo ropy naftowej

27. odnotowuje, że według IEA, aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw, do roku 2020 konieczne są inwestycje w przemysł naftowy w wysokości 350 mld USD roczne; wzywa Komisję i państwa członkowskie do stworzenia w swojej polityce zachęt inwestycyjnych, zwłaszcza w obrębie Unii Europejskiej; podkreśla przy tym znaczenie długoterminowego bezpieczeństwa inwestycyjnego; odrzuca jednak zastępowanie prywatnych inwestycji i kapitału środkami publicznymi;

28. jest zaniepokojony skutkami obecnego kryzysu kredytowego dla możliwości inwestycyjnych przemysłu naftowego i wzywa Komisję oraz państwa członkowskie do ścisłej koordynacji swoich wysiłków na rzecz przezwyciężenia kryzysu;

29. z zadowoleniem przyjmuje wkład, jaki wzmożone stosowanie biopaliw w sektorze transportu mogłoby wnieść w kontekście zwiększania bezpieczeństwa dostaw; stwierdza, że dzięki temu dojdzie do konsolidacji i restrukturyzacji w przemyśle przetwórstwa ropy naftowej; ponadto stwierdza, że należy przyjąć dodatkowe środki strukturalne w sektorze transportu w celu ograniczenia popytu na ropę naftową.

30. wzywa państwa członkowskie i operatorów, aby zadbali o to, by mimo tych wydarzeń w Unii Europejskiej pozostały wystarczające ilości rezerw, pozwalające na zrównoważenie wąskich gardeł, powstałych np. wskutek klęsk żywiołowych;

31. wzywa państwa członkowskie, Komisję i koncerny naftowe do zagwarantowania dostatecznych szkoleń specjalistów, niezbędnych do badań rezerw ropy naftowej oraz do wydobywania ropy;

Trasy transportu

32. z zadowoleniem przyjmuje sukcesy osiągnięte w ramach programu INOGATE, szczególnie w dziedzinie środków budowy zaufania; wzywa Komisję do opracowania strategii określającej metody, jakimi można wesprzeć te projekty poprzez środki towarzyszące oraz lepiej je koordynować;

33. zwraca uwagę na zasadnicze znaczenie dobrosąsiedzkich stosunków między państwami tranzytowymi, a także między nimi i krajami sąsiadującymi oraz wzywa państwa członkowskie i Komisję do zwiększenia wysiłków w tej dziedzinie;

34. stwierdza, że ropociągi są wyłączone z transeuropejskich sieci energetycznych, i wzywa państwa członkowskie i Komisję, by zbadały możliwość włączenia infrastruktury naftowej do transeuropejskich sieci energetycznych (TEN-E) w obliczu obecnych wydarzeń, a zwłaszcza malejącej produkcji własnej przy jednoczesnym wzroście zależności od importu i zapotrzebowaniu na nowe możliwości transportowe;

35. wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia działań stabilizujących, szczególnie w wydobywających ropę krajach, którym grozi destabilizacja polityczna, w ramach wspólnej polityki zagranicznej, handlowej i bezpieczeństwa, ponieważ stabilność stanowi podstawę inwestycji i dobrobytu;

36. podkreśla, że nowe projekty w zakresie infrastruktury dostaw ropy naftowej, takie jak rurociągi Odessa-Gdańsk i Konstanta-Triest, powinny w dalszym ciągu stanowić projekty o priorytetowym znaczeniu dla europejskich interesów;

37. wyraża zaniepokojenie z powodu nasilającego się zjawiska piractwa, które zagraża międzynarodowej żegludze, a tym samym transportowi ropy i z zadowoleniem przyjmuje Wspólne działanie Rady w tym zakresie(8);

38. ponadto wyraża zaniepokojenie z powodu zagrożenia tras transportu i strategicznej infrastruktury przez terroryzm i wzywa Komisję oraz państwa członkowskie do pogłębienia dialogu z kluczowymi podmiotami;

Transport i budownictwo

39. wskazuje na potencjał dotyczący oszczędności energii w sektorze budownictwa, który mógłby obniżyć popyt na kopalne źródła energii, takie jak ropa i gaz, oraz z zadowoleniem przyjmuje obecne wysiłki Komisji i państw członkowskich zmierzające do jeszcze lepszego wykorzystania tego potencjału;

40. z zadowoleniem przyjmuje starania Unii Europejskiej na rzecz dywersyfikacji źródeł energii w sektorze transportu; popiera podejście rynkowe przy wprowadzaniu nowych technologii; akceptuje fakt, że cena stanowi najlepszy wskaźnik konkurencyjności nowych technologii; wyraża jednak ubolewanie z powodu braku ambicji w kwestii wykorzystania potencjału wydajnych energetycznie, lepiej zaprojektowanych i lżejszych pojazdów;

41. wyraża wątpliwości co do średnio- i długoterminowej przydatności biopaliw pierwszej generacji jako substytutu ropy naftowej; domaga się wzmożenia wysiłków badawczych w dziedzinie paliw syntetycznych;

42. wyraża przekonanie, że wzrost zużycia ropy naftowej w sektorze transportu można obniżyć w perspektywie średnio- i długoterminowej tylko wtedy, gdy Unia Europejska i państwa członkowskie również podejmą dodatkowe środki na rzecz rozwoju bardziej zrównoważonych środków transportu i mobilności, w przypadku których zużycie ropy jest mniejsze lub zerowe, takich jak transport kolejowy, wodny oraz intermodalne systemy mobilności na obszarach miejskich (transport pieszy, rowerowy, zbiorowy/publiczny); wyraża również przekonanie, że istotną oszczędność energii można uzyskać poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów kierowania ruchem, które zmniejszają okresy oczekiwania i objazdy w transporcie drogowym, lotniczym i morskim, a także poprzez nasilenie wysiłków na rzecz propagowania zielonych rozwiązań w dziedzinie logistyki;

Stosunki z krajami o rosnącym zużyciu ropy naftowej

43. jest zdania, że kwestie dotyczące polityki energetycznej muszą zostać w większym stopniu uwzględnione we wspólnych stosunkach zagranicznych Unii z krajami o szybko rosnącym zużyciu ropy naftowej, a Unia Europejska musi dążyć do zniesienia państwowych dotacji do produktów ropy naftowej;

44. wzywa Komisję do włączenia w ramy wspólnej polityki zagranicznej, handlowej i polityki sąsiedztwa środków, które mogą doprowadzić do przyśpieszenia oddzielenia wzrostu gospodarczego od zużycia ropy naftowej na całym świecie;

45. zaznacza, że przede wszystkim UE nie uwzględnia jeszcze i nie omawia w należytym stopniu geopolitycznego oddziaływania zmian środowiska globalnego na międzynarodowe bezpieczeństwo energetyczne ani skutków dla przyszłego globalnego zarządzania; uważa, że przywiązanie do rozwiązań krajowych należy zastąpić nowymi bliskimi formami współpracy polityczno-gospodarczej pomiędzy UE, Stanami Zjednoczonymi, Rosją i Chinami, które w perspektywie średnioterminowej należy także zinstytucjonalizować;

*

**

46. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 228 z 16.8.1973, s. 1. Polskie wydanie specjalne Rozdział 12 Tom 01 s. 36 - 37.

(2) Dz.U. L 292 z 16.11.1977, s. 9. Polskie wydanie specjalne Rozdział 12 Tom 01 s. 99.

(3) Dz.U. L 217 z 8.8.2006, s. 8.

(4) Dz.U. C 287 E z 29.11.2007, s. 548.

(5) Dz.U. C 227 E z 21.9.2006, s. 580.

(6) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0308.

(7) Dz.U. C 182 z 4.8.2009, s. 60.

(8) Wspólne działanie Rady 2008/851/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024