Jedenaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

JEDENASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZIB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2009/C 265/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2009 r.)

WPROWADZENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego(1). Przyjęcie tego prawnie wiążącego aktu zastępującego kodeks postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia, który obowiązywał od czerwca 1998 roku, jest oznaką pomyślnego oficjalnego zakończenia analizy kodeksu i kolejnym ważnym etapem na drodze do poprawy norm kontroli wywozu w UE.

Uznając szczególną odpowiedzialność ciążącą na państwach eksportujących sprzęt wojskowy i technologie wojskowe, państwa członkowskie UE po raz kolejny dowiodły, że są zdecydowane zapobiegać wywozowi takiego sprzętu i technologii, jeśli mogłyby one zostać wykorzystane do niepożądanych celów, na przykład do represji wewnętrznych lub ataków międzynarodowych, albo przyczynić się do destabilizacji regionalnej.

Niektóre inne państwa oficjalnie dostosowały się do kryteriów i zasad określonych we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Są to: Bośnia i Hercegowina, Kanada, Chorwacja, Islandia, Czarnogóra i Norwegia.

I. WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA 2008/944/WPZiB

1. Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia i wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB

Kodeks postępowania, od czasu jego przyjęcia w 1998 r., znacznie przyczynił się do harmonizacji krajowych polityk w dziedzinie kontroli wywozu uzbrojenia. W porównaniu do kodeksu postępowania wspólne stanowisko jest aktem znacznie aktualniejszym i lepszym. Zawiera kilka nowych elementów, które pogłębiają i poszerzają jego zakres zastosowania. Kontrolą objęte zostają między innymi: pośrednictwo, transakcje tranzytowe i niematerialne transfery technologii; wdrożone zostają też zaostrzone procedury służące harmonizacji polityk wywozowych państw członkowskich.

W dołączonej tabeli C znajdują się informacje na temat stanu transpozycji wspólnego stanowiska Rady do przepisów krajowych państw członkowskich.

2. Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym narzędziem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów normatywnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB oraz interpretacji kryteriów w nim zawartych. Jest on regularnie aktualizowany przez grupę roboczą COARM (ostatnio w dniu 19 kwietnia 2009 r.) i przeznaczony jest przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz; tym samym znacznie przyczynia się w praktyczny sposób do działań związanych z harmonizacją. Jest on dostępny na stronie internetowej Rady (http://www.consilium.europa.eu/export-controls). Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone m.in. następującym zagadnieniom:

a) Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal mają codziennie miejsce za pośrednictwem elektronicznego systemu Unii Europejskiej coreu; informacje są dystrybuowane w zrozumiałej formie i bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityki wywozu uzbrojenia prowadzonej przez państwa członkowskie wobec określonych państw trzecich stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec określonych użytkowników końcowych. Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych, są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Sekretariat Rady, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2008 roku decyzji odmownych w podziale na państwa przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia została wskazana w rzędzie d) tabel znajdujących się w tabeli AI (załączonej do niniejszego dokumentu); liczba konsultacji udzielonych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach BI oraz BII.

b) Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Celem najlepszych praktyk w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB jest zwiększenie poziomu spójności między państwami członkowskimi w zakresie stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Najlepsze praktyki skierowane są do urzędników wydających zezwolenia na wywóz i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych, bowiem to na doświadczeniu tych urzędników w kwestiach m.in. regionalnych, prawnych (np. prawa człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, rozwojowych oraz dotyczących bezpieczeństwa i wojskowości opierać się powinien proces decyzyjny.

3. Działania zewnętrzne

W latach 2008-2009 państwa członkowskie i prezydencja kontynuowały trwające do chwili obecnej skoordynowane działania zewnętrzne, które służyły propagowaniu zasad i kryteriów wspólnego stanowiska wśród państw trzecich (zgodnie z mechanizmem uzgodnionym w roku 2004) (zob. tabela D w załączeniu).

W 2008 roku państwa członkowskie zgodziły się zintensyfikować te działania, przyjmując wspólne działanie Rady w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia (wspólne działanie Rady 2008/230/WPZiB z dnia 17 marca 2008 r.)(2), w którym to wspólnym działaniu czterem kolejnym prezydencjom powierzono realizację serii działań zewnętrznych w państwach sąsiadujących z UE.

Podjęto między innymi następujące działania:

a) Seminaria informacyjne na podstawie wspólnego działania 2008/230/WPZiB

Prezydencja słoweńska rozpoczęła realizację wspólnego działania Rady, organizując dwudniowe seminarium informacyjne dla państw Europy Południowo-Wschodniej (Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Czarnogóry i Serbii) w dniach 4-6 maja 2008 r. w zamku Jable w Słowenii. Prezydencja czeska w dniach 4-6 czerwca 2009 r. zorganizowała dwudniowe seminarium informacyjne dla tych państw w Tiranie (Albania).

Prezydencja francuska w dniach 17-18 grudnia 2008 r. zorganizowała dwudniowe seminarium informacyjne dla państw regionu Afryki Północnej (Algierii, Egiptu, Libii, Maroka i Tunezji) w Rabacie (Maroko).

Prezydencja czeska w dniach 22-24 kwietnia zorganizowała dwudniowe seminarium informacyjne dla Ukrainy w Kijowie (Ukraina).

Imprezy informacyjne dla państw regionu Afryki Północnej i dla Ukrainy były pierwszymi seminariami na temat kontroli wywozu uzbrojenia zorganizowanymi dla tych państw na szczeblu UE. Uczestnicy warsztatów z zadowoleniem powitali możliwość wzięcia udziału w spotkaniu na szczeblu eksperckim i omówienia niektórych aspektów wydawania zezwoleń na wywóz, a także innych związanych z tym kwestii.

b) Spotkania trojki

Podczas prezydencji słoweńskiej, francuskiej i czeskiej odbywały się spotkania trojki COARM z Kanadą, Federacją Rosyjską, Ukrainą i Stanami Zjednoczonymi w ramach dialogu politycznego dotyczącego wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Prowadzono z tymi państwami owocne dyskusje dotyczące ogólnie kontroli wywozu uzbrojenia, a w szczególności kodeksu postępowania/wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB. Podczas tych spotkań prezydencja informowała rozmówców o działaniach przeprowadzonych przez grupę roboczą COARM od ostatniej rundy spotkań trojki oraz o priorytetach słoweńskiego, francuskiego i czeskiego przewodnictwa grupy roboczej COARM w dziedzinie kontroli wywozu uzbrojenia. Ponadto omawiano sprawy ważne dla wszystkich stron, takie jak wywóz uzbrojenia, zgodność z przepisami, kwestie kontroli oraz wnioski o dopuszczenie do porozumienia z Wassenaar.

Na spotkaniach trojki z Norwegią wymieniano informacje o decyzjach odmownych wydanych przez każdą ze stron, zgodnie z porozumieniem osiągniętym z tym państwem w listopadzie 2004 roku. UE nadal przekazywała zagregowane wykazy decyzji odmownych państw członkowskich cztery razy do roku, jak uzgodniono w 2007 r. Ta regularna wymiana zmniejsza prawdopodobieństwo nieumyślnego podważenia przez Norwegię decyzji odmownych UE.

4. Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej ma status zobowiązania podjętego w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Zawartość tego wykazu jest odzwierciedlona w wykazie produktów związanych z obronnością, który został dołączony do dyrektywy 2009/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie(3).

W dniu 23 lutego 2009 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie amunicji zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2008 roku. Najnowsza wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym C 65 z dnia 19 marca 2009 r. i jest dostępna pod następującym adresem internetowym: http://www.consilium.europa.eu/export-controls.

5. Traktat o handlu bronią

W latach 2008-2009 państwa członkowskie uważnie obserwowały rozwój wydarzeń w zakresie traktatu o handlu bronią i wyrażały swoje zdecydowane poparcie dla tego procesu. Nadal wymieniały poglądy i informacje na temat działań służących nakłonieniu wszystkich państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych do wsparcia koncepcji traktatu o handlu bronią.

W następstwie rezolucji 61/89 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych oraz biorąc pod uwagę pozytywną tendencję przejawiającą się w odpowiedziach udzielanych przez państwa członkowskie ONZ Sekretarzowi Generalnemu ONZ, powołano grupę ekspertów rządowych w celu przeanalizowania parametrów, wykonalności i zakresu ewentualnego traktatu o handlu bronią. Do uczestnictwa w obradach grupy ekspertów rządowych zaproszono siedem państw członkowskich UE. Grupa ta spotkała się w 2008 roku trzy razy.

W sierpniu 2008 r. grupa sporządziła sprawozdanie i przedstawiła je Zgromadzeniu Ogólnemu, które w rezolucji 63/240 postanowiło utworzyć otwartą grupę roboczą; zadaniem tej grupy byłaby dalsza analiza zakresu i parametrów przyszłego traktatu o handlu bronią. Otwarta grupa robocza po raz pierwszy spotkała się w Nowym Jorku w marcu 2009 roku. Prezydencja czeska wydała w imieniu UE oświadczenia na rozpoczęcie i na zakończenie posiedzenia grupy.

W celu podtrzymania aktualnego tempa rozwoju tej inicjatywy i dalszego wzmocnienia wzrastającego poparcia międzynarodowego dla niej, w dniu 19 stycznia 2009 r. państwa członkowskie UE przyjęły decyzję Rady 2009/42/WPZiB w sprawie wspierania, w ramach europejskiej strategii bezpieczeństwa, działań UE mających na celu promowanie w państwach trzecich procesu prowadzącego do zawarcia traktatu o handlu bronią(4). UE, reprezentowana przez prezydencję czeską i Sekretariat Rady, aktywnie uczestniczyła w spotkaniu poświęconym traktatowi o handlu bronią, które w dniach 27-29 kwietnia zorganizowano dla państw regionu Afryki Środkowej, Północnej i Zachodniej w Dakarze (Senegal), a także w kolejnym spotkaniu w sprawie traktatu o handlu bronią, które w dniach 17-19 czerwca zorganizowano dla państw Ameryki w Meksyku (Meksyk). Ponadto wiele państw członkowskich UE aktywnie popierało - w relacjach dwustronnych i na różnych forach wielostronnych - koncepcję prawnie wiążącego traktatu o handlu bronią.

6. Pośrednictwo w handlu bronią

Grupa robocza COARM uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku 2003/468/WPZiB(5) z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią należy realizować za pośrednictwem mechanizmu określonego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie wprowadziły osobne mechanizmy wymiany informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników w handlu bronią oraz decyzji odmownych w odpowiedzi na wnioski o rejestrację; mechanizmy te są obowiązkowe wyłącznie dla państw członkowskich, w których przepisy wymagają uzyskania pisemnego zezwolenia na pośredniczenie w handlu bronią.

Na posiedzeniu grupy roboczej COARM w kwietniu 2008 r. państwa członkowskie postanowiły ponadto wymieniać między sobą informacje dotyczące przyznanych zezwoleń na pośredniczenie w handlu bronią. Informacje dotyczące przyznanych zezwoleń i decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich znajdują się w załączonej tabeli AIII.

Szczegółowe informacje dotyczące przepisów krajowych wdrażających wspólne stanowisko w sprawie pośrednictwa w handlu bronią lub stan prac nad przyjęciem takich przepisów - w odniesieniu do tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska - przedstawiono w załączonej tabeli C.

7. Transfery wewnątrzwspólnotowe

W dniu 6 maja 2009 r. przyjęta została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie. Organy państw członkowskich wydające zezwolenia na wywóz uzbrojenia będą musiały zadbać o to, aby wszystkie procedury były zgodne z tą dyrektywą.

II. REALIZACJA INNYCH DZIAŁAŃ PRIORYTETOWYCH OKREŚLONYCH W DZIESIĄTYM SPRAWOZDANIU ROCZNYM - STAN PRAC

1. Ujednolicenie sprawozdań krajowych

Choć różnice między sprawozdaniami krajowymi nadal istnieją, podjęto dalsze kroki, by jeszcze bardziej ujednolicić procedury sprawozdawcze i uzyskać w pełni porównywalne dane statystyczne, zwłaszcza co do wartości faktycznego wywozu uzbrojenia.

2. Dialog z Parlamentem Europejskim

Na posiedzeniu grupy roboczej COARM w grudniu 2005 r. osiągnięto porozumienie co do tego, że każda prezydencja powinna starać się uczestniczyć w spotkaniach z Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony Parlamentu Europejskiego, by informować ją o działaniach grupy roboczej COARM; w myśl tego porozumienia przewodniczący grupy roboczej COARM spotkał się z Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony w Brukseli w dniach 9 czerwca 2008 r., 8 grudnia 2008 r. oraz 16 marca 2009 r. Otwarta wymiana poglądów oraz bardzo konkretne, praktyczne pytania zadawane na tych spotkaniach pokazały, jak ważny i potrzebny jest taki przejrzysty i budujący wzajemne zaufanie dialog z Parlamentem Europejskim prowadzony w odstępach półrocznych. Posłowie do Parlamentu Europejskiego ze szczególnym zadowoleniem powitali przyjęcie przez Radę wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego oraz rolę odgrywaną przez państwa członkowskie UE w tworzeniu traktatu o handlu bronią.

III. PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Dziesięć lat stosowania kodeksu postępowania i podniesienie go do rangi prawnie wiążącego wspólnego stanowiska Rady pokazało, że podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej zostały na dobre wprowadzone w życie. Pomimo tych postępów nadal wiele pozostaje do zrobienia w pewnych dziedzinach, którymi nie zajmowano się w przeszłości lub które wymagają dalszych prac w celu skonsolidowania i rozwijania dotychczasowych osiągnięć.

Państwa członkowskie uznały, że priorytetami na najbliższą przyszłość powinny być:

1. kontynuacja procesu wcześniejszego przyjmowania i dalszej harmonizacji sprawozdań krajowych w celu zwiększania jednorodności danych statystycznych ujmowanych w sprawozdaniach rocznych Unii Europejskiej, aby tabele zbiorcze były czytelniejsze, bardziej przejrzyste i kompletne;

2. dalsze działania propagujące traktat o handlu bronią;

3. realizacja wspólnego stanowiska Rady w sprawie pośrednictwa w handlu bronią, w sposób uwzględniający różnorodne przepisy krajowe i rozszerzający odpowiedni mechanizm wymiany informacji oraz zwiększający przejrzystość sprawozdawczości;

4. kontynuacja polityki propagowania zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB wśród państw trzecich, zwłaszcza tych, które dostosowały się do wspólnego stanowiska, oraz wspieranie ich praktycznej realizacji, m.in. przez praktyczną i techniczną pomoc zmierzającą do zharmonizowania polityki w dziedzinie kontroli wywozu uzbrojenia;

5. wkład ekspertów w dyskusje poświęcone wykonaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie;

6. dalsze rozwijanie dialogu z Parlamentem Europejskim;

7. nieprzerwana ścisła współpraca i stałe konsultacje z zainteresowanymi stronami trzecimi, w tym z międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi oraz przemysłem zbrojeniowym.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.

(2) Dz.U. L 75 z 18.3.2008, s. 81.

(3) Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.

(4) Dz.U. L 17 z 22.1.2009, s. 39.

(5) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024