Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2008.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2008

(2009/C 144/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2009 r.)

1. WSTĘP

Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości za 2008 r., podaje w szczególności stopień wykorzystania środków. Zawiera ono również syntetyczne zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi dokonanych w roku budżetowym 2008.

Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2008 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu.

Wreszcie, w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2008 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości za rok 2008, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu Pierwszej Instancji i Sądu do spraw Służby Publicznej.

2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2008 R.

2.1. Dochody

Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2008 wynosiły 36.539.000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2008 wynoszą 38.785.961 EUR i są wyższe o 6,15 % od prognozowanych(1).

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(w EUR)
Tytuł Prognozowane dochody w 2008 r. Należności ustalone w 2008 r. % całości
4. Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi 36.439.000,00 37.644.913,84 97,06
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji 90.000,00 1.112.497,04 2,87
9. Dochody różne 10.000,00 28.551,00 0,07
Ogółem 36.539.000,00 38.785.961,88 100,00
% 100 % 106,15 %

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (97,06 %), podczas gdy dochody w tytułach 5 i 9 (pochodzące przede wszystkim ze sprzedaży publikacji, wypłat świadczeń z ubezpieczenia, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią mniej niż 3 % całości.

Załączniki II i III podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Należy stwierdzić, że należności pokryte (38.737.467 EUR) stanowią 99,88 % należności ustalonych w 2008 r. (wobec 99,18 % w 2007 r.).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody tytułu 4 stanowią, jak ma to miejsce w odniesieniu do dochodów roku budżetowego, największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych (93,83 %). Kwoty pozostałe do pobrania w ramach tytułu 4 odpowiadają zasadniczo kwotom do pobrania od krajowych organów emerytalnych w ramach transferu praw emerytalnych.

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie z 2007 r. na 2008 r. Dochody z należności przeniesionych % całości
4. Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi 308.417,42 272.608,32 93,83
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji 19.182,76 17.917,35 6,17
9. Dochody różne 0,00 0,00 0,00
Ogółem 327.600,18 290.525,67 100,00
% 100 % 88,68 %

2.2. Wydatki

2.2.1. Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2008 wynosiły 294.077.591 EUR.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2008 osiągnęło kwotę290.385.281 EUR odzwierciedlającą wysoki stopień wykorzystania ostatecznych środków równy 98,74 %, co dowodzi polepszenia wykorzystania środków w stosunku do roku poprzedniego (97,40 % w 2007 r.).

Należy zauważyć również, że podobnie jak w latach poprzednich ponad trzy czwarte budżetu Trybunału Sprawiedliwości przeznaczone jest na wydatki na personel (75,30 % w 2008 r.).

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł Środki budżetowe na 2008 r. Zobowiązania budżetowe w 2008 r. % całości
1. Osoby związane z instytucją 222.070.742,00 218.656.267,51 75,30
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 71.970.249,00 71.717.563,28 24,70
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 36.600,00 11.450,27 -
10. Inne wydatki 0,00 0,00 -
Ogółem 294.077.591,00 290.385.281,06 100,00
% 100 % 98,74 %

Załączniki IV, V i VI podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2008 (porównanie względem roku 2007, stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.2. Środki przeniesione

Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2007 na rok budżetowy 2008, które ogółem wyniosły 12.919.099 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane (91,42 % w 2008 r. wobec 87,53 % w 2007 r. w odniesieniu do środków przeniesionych z roku budżetowego 2006 na rok budżetowy 2007).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie środków z 2007 r. na 2008 r. Płatności ze środków przeniesionych Anulowane środki
1. Osoby związane z instytucją 3.544.641,35 2.980.571,66 564.069,69
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 9.372.458,01 8.828.072,58 544.385,43
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 2.000,00 2.000,00 0,00
10. Inne wydatki 0,00 0,00 0,00
Ogółem 12.919.099,36 11.810.644,24 1.108.455,12
% 100 % 91,42 % 8,58 %

Załączniki V i VI podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2007 na rok budżetowy 2008 (stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.3. Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2008 Trybunał Sprawiedliwości dokonał na podstawie przepisów art. 22 i 24 rozporządzenia finansowego 18 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 10.931.540 EUR, zatem znacznie niższą od kwoty tego rodzaju przesunięć dokonanych w 2007 r. (17 przesunięć na łączną kwotę 14.831.500 EUR).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia finansowego 8 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 8.695.500 EUR i odpowiadają prawie 80 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.

Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego, dokonano 10 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 2.236.040 EUR, stanowiącą 20 % łącznej wysokości przesunięć w roku budżetowym.

Załącznik I przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz danych linii budżetowych.

3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2008 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

3.1. TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją

Jak wskazuje tabela 5, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2008 wynoszą 222.070.742 EUR i stanowią prawie 76 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 218.656.267 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi wykorzystania wynoszącemu 98,46 % (wobec 96,89 % w 2007 r.). Wydatki w ramach tego tytułu wzrosły o 6,03 % w stosunku do 2007 r.

Tabela 5

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 1 Środki budżetowe na 2008 r. Zobowiązania budżetowe w 2008 r. % wykorzystania
1 0. Członkowie instytucji 28.824.623,00 28.131.683,65 97,60
1 2. Urzędnicy i pracownicy czasowi 174.905.500,00 172.675.432,74 98,72
1 4. Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne 14.396.460,00 13.964.180,16 97,00
1 6. Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją 3.944.159,00 3.884.970,96 98,50
Ogółem 222.070.742,00 218.656.267,51 98,46

3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie28.824.623 EUR zostały zaangażowane w wysokości 28.131.683 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,60 % i stanowiącemu wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2007 (93,91 %).

Należy zauważyć, że największa część środków wnioskowanych na rok 2008 dla rozdziału 1 0 została obliczona na podstawie współczynnika wzrostu wynagrodzeń w wysokości 2,2 %, podczas gdy rzeczywisty wzrost ustalony w grudniu 2007 r. wyniósł jedynie 1,4 %. Różnica w wysokości 0,8 % w zakresie tego wzrostu pozwoliła na oszczędność środków względem pierwotnych przewidywań.

Pewne oszczędności wykazane zostały ponadto w ramach pozycji budżetowych obejmujących statutowe wydatki związane z odnowieniem mandatów członków trzech sądów (dodatki przejściowe, świadczenia związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków). Powstałe różnice są wynikiem normalnego procesu przygotowywania budżetu, który wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.

Możliwe było również wprowadzenie określonych modyfikacji w odniesieniu do środków pierwotnie zapisanych dla tego rozdziału, modyfikacji, które wyszczególnione zostały w załączniku I. Poza wewnętrznym zasileniem rozdziału 1 0 (artykuł 1 0 3 "Renty i emerytury" ze względu na nieprzewidziane zaprzestanie pełnienia funkcji przez członków, którzy wystąpili o przejście na emeryturę), przesunięcia środków zasiliły jedynie pozycję 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" tytułu 2 (zob. poniżej komentarze na temat środków zapisanych w rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe").

3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 174.905.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 172.675.432 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,72 % i stanowiącemu wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2007 (97,68 %).

Te zadowalające wyniki są owocem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej realizowanej przez wszystkie służby Trybunału. Poziom zatrudnienia w zakresie etatów przyznanych w związku z rozszerzeniem w 2004 r. jest niezmiernie satysfakcjonujący, a w odniesieniu do ostatniego rozszerzenia EUR-2 - bardzo optymistyczny. Biorąc pod uwagę również etaty niezwiązane z rozszerzeniem, współczynnik obsadzenia stanowisk na dzień 31 grudnia 2008 r. osiągnął 98 %, co stanowi bardzo wysoki procent, zważywszy na konsekwencje zwyczajowej rotacji personelu.

W ramach rozdziału 1 2 osiągnięto jednakże pewne oszczędności, w szczególności dzięki następującym czynnikom:

– środki wnioskowane dla pozycji dotyczących wynagrodzeń i świadczeń z nimi związanych na rok 2008 zostały obliczone na podstawie współczynnika wzrostu w wysokości 2,2 %, podczas gdy rzeczywisty wzrost ustalony w grudniu 2007 r. wyniósł jedynie 1,4 %. W zakresie wynagrodzeń osiągnięto więc na przestrzeni całego roku oszczędność,

– tempo rekrutacji okazało się wolniejsze od założonego, a przy tym utrzymują się pewne trudności z rekrutacją pracowników o specyficznych kwalifikacjach (w dziedzinie informatyki i tłumaczeń konferencyjnych).

Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest stosunkowo niskiej wysokości, biorąc pod uwagę, po pierwsze, pełny zakres rozdziału 1 2 (około 60 % całości budżetu Trybunału) oraz, po drugie, trudności związane z przewidywaniami budżetowymi opracowywanymi prawie 12 miesięcy naprzód przy użyciu pewnych kryteriów prognozowania, które dostarczają w sposób nieunikniony rozwiązań szacunkowych (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, współczynnik inflacji, tempo rekrutacji, rotacja personelu itd.). Stałe wysiłki Trybunału w ostatnich latach (w zakresie jakości jego przewidywań budżetowych i rocznego zarządzania budżetem) pozwoliły ograniczyć stwierdzone nadwyżki, a tendencja ta została utrzymana w roku 2008.

Możliwe stało się zatem wprowadzenie określonych modyfikacji w odniesieniu do środków pierwotnie zapisanych dla tego rozdziału, modyfikacji, które wyszczególnione zostały w załączniku I. Poza wewnętrznym zasileniem rozdziału (pozycja 1 2 0 4 "Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków"), przesunięcia środków pozwoliły w największym stopniu na zasilenie pozycji 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu", a w niewielkim zakresie - na zasilenie pozycji 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", pozycji 2 1 0 0 "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania" oraz pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" (odpowiednie komentarze zostały zamieszczone poniżej w odniesieniu do poszczególnych rozdziałów budżetu).

3.1.3. Rozdział 1 4 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne

Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 14.396.460 EUR zostały zaangażowane w wysokości 13.964.180 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97 % i stanowiącemu wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2007 r. (93,94 %).

Dwie pozycje tego rozdziału obejmują 93 % ostatecznych środków. Mowa tu o pozycji 1 4 0 0 "Pozostali pracownicy", której bardzo wysoki stopień wykorzystania wynosi 99,73 % (wobec 98,83 % w 2007 r.), i o pozycji 1 4 0 6 "Zamówienia zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", której stopień wykorzystania wyniósł 96,98 %, co stanowi wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2007 r. (93,54 %). W tej ostatniej dziedzinie, obejmującej zamówienia zewnętrzne w zakresie tłumaczeń pisemnych i ustnych niezbędnych dla prawidłowego prowadzenia działalności sądowniczej, źródłem poprawy wykorzystania środków jest zasadniczo wzrost działalności sądowniczej, ale także - częściowo - szczególna trudność związana z rekrutacją tłumaczy konferencyjnych ze względu na niewystarczające listy konkursowe.

3.1.4. Rozdział 1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 3.944.159 EUR zostały zaangażowane w wysokości 3.884.970 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,5 % i stanowiącemu wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2007 r. (95,19 %).

Dwie pozycje tego rozdziału obejmują ponad 77 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której stopień wykorzystania wynosi 97,80 %, oraz o pozycję 1 6 5 4 "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym", której stopień wykorzystania osiągnął 100 %.

Jak przedstawia to załącznik I, przesunięcia środków z rozdziału 1 2 pozwoliły na stawienie czoła nieprzewidzianym potrzebom, które ujawniły się w rozdziale 1 6.

Powyższe dotyczy przede wszystkim zasilonej z rozdziału 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi" pozycji 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", która wymagała dodatkowych środków, w szczególności w celu sprostania wzrostowi specjalistycznych szkoleń językowych dla prawników lingwistów i tłumaczy ustnych instytucji, pozostającemu w bezpośrednim związku z rozszerzeniami z lat 2004 i 2007, ale również z wprowadzeniem, od dnia 1 marca 2008 r., pilnego trybu prejudycjalnego, zwiększającego wymogi co do pokrycia językowego. Owo wzmocnienie środków na szkolenie językowe musi zostać umieszczone w bardziej ogólnym kontekście. Dla Trybunału Sprawiedliwości, którego 50 % personelu należy do służb językowych (tłumaczenia pisemne i konferencyjne), oznacza ono długoterminową inwestycję, która zresztą pozwoliła aż do chwili obecnej maksymalnie ograniczyć wnioski o nowe etaty w tej dziedzinie.

Następnie chodzi tu o pozycję 1 6 5 4 "Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym", która w całości dotyczy finansowania działalności międzyinstytucjonalnej, zarządzanej, w odniesieniu do żłobków, przez Parlament Europejski, a w odniesieniu do świetlicy dla dzieci w wieku przedszkolnym i świetlicy dla dzieci w wieku szkolnym - przez Komisję. Instytucje zarządzające musiały stawić czoła silnemu wzrostowi tej działalności dotyczącej dzieci (bezpośrednio związanemu z dwoma ostatnimi falami rozszerzeń) wraz z konsekwencjami, które z niego wynikają w zakresie inwestycji w infrastrukturę i potrzeby znalezienia wykwalifikowanego zewnętrznego personelu. Informacje na temat skali tych wzrostów i ich wpływu na budżet nie były jeszcze dostępne w czasie opracowywania budżetu na rok 2008, stąd zasilenie środkami pochodzącymi z rozdziału 1 2.

3.2. TYTUŁ 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2008 wynoszą 71.970.249 EUR, co stanowi niewiele mniej niż jedną czwartą całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 71.717.563 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi wykorzystania wynoszącemu 99,65 % (wobec 99,30 % w 2007 r.).

Tabela 6

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 2 Środki budżetowe na 2008 r. Zobowiązania budżetowe w 2008 r. % całości
2 0. Budynki i koszty dodatkowe 44.881.884,00 44.737.141,23 99,68
2 1. Informatyzacja, sprzęt techniczny i umeblowanie: zakup, najem i utrzymanie 20.165.398,00 20.112.512,05 99,74
2 3. Bieżące wydatki operacyjne 3.054.265,00 3.029.172,15 99,18
2 5. Zebrania i konferencje 728.340,00 704.344,23 96,71
2 7. Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie 3.140.362,00 3.134.393,62 99,81
Ogółem 71.970.249,00 71.717.563,28 99,65

3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 44.881.884 EUR zostały zaangażowane w wysokości 44.737.141 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,68 %.

Jak zostało wyjaśnione poniżej, wzrost wydatków w tym rozdziale (o 15,57 % w stosunku do 2007 r.) jest bezpośrednio związany z nowymi inwestycjami zrealizowanymi w dziedzinie nieruchomości.

Ostateczne środki z artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" stanowią, odpowiednio, 76 % (34.168.359 EUR) i 24 % (10.713.525 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału.

W odniesieniu do artykułu 2 0 0 wydatki z pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" wyniosły 11.182.459 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %), a te z pozycji 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" -21.116.349 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %). Wydatki z tej ostatniej pozycji są w bardzo dużej części przeznaczone na wcześniejsze spłaty na podstawie zawartych z władzami luksemburskimi umów dotyczących realizowanych projektów budowlanych, głównie inwestycji w nowy Pałac Trybunału Sprawiedliwości, koniecznej w świetle dwóch ostatnich rozszerzeń.

Omawiany projekt z zakresu nieruchomości obejmuje remont dawnego Pałacu oraz konstrukcję pierścienia otaczającego ten budynek, dwóch wysokich wież i galerii łączącej dawne i nowe budynki. Prace konstrukcyjne i remontowe zostały w przeważającej części zakończone w 2008 r., co pozwoliło na ulokowanie w nowych pomieszczeniach członków Trybunału i jego pracowników w przewidzianych terminach.

W trosce o skuteczne zarządzanie finansami i, jak już zostało wspomniane powyżej, nadwyżki środków uzyskane w ramach rozdziałów 1 0 i 1 2 budżetu (łącznie 7 milionów) mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty dodatkowe względem środków już zapisanych w tym celu w budżecie na 2008 r. Taka operacja jest w pełni zgodna z pożądanym przez oba organy władzy budżetowej kierunkiem działań w zakresie przedsięwzięć budowlanych instytucji wspólnotowych w celu ograniczenia przyszłego ciężaru budżetowego tych przedsięwzięć.

Należy również wspomnieć, że środki udostępnione w ramach pozycji 2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" (ze względu na niezainstalowanie niektórych ruchomych regałów w nowym Pałacu) zostały przeznaczone na zasilenie pozycji 2 0 0 8 "Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości" w celu ułatwienia monitorowania tego istotnego projektu budowlanego.

Jeśli chodzi o wydatki w ramach artykułu 2 0 2, dotyczą one zasadniczo kosztów sprzątania i utrzymania budynków, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami i wyniosły 10.611.632 EUR (współczynnik wykorzystania 99,05 %). Wzrost tych wydatków jest bezpośrednio związany ze zwiększeniem stanu personelu i oddanymi do eksploatacji nowymi powierzchniami.

3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyzacja, sprzęt techniczny i umeblowanie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 20.165.398 EUR zostały zaangażowane w wysokości 20.112.512,05 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,74 %, i w ponad 90 % dotyczą wydatków na informatyzację i umeblowanie.

Podobnie jak miało to miejsce w odniesieniu do wydatków rozdziału 2 0, istotny wzrost wydatków w ramach omawianego rozdziału (o 40,12 % w stosunku do 2007 r.) jest w szczególności konsekwencją nowych inwestycji (w zakresie informatyzacji i umeblowania) niezbędnych do oddania do użytku nowych budynków w 2008 r.

Co się tyczy artykułu 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji i świadczenia związane z informatyzacją i telekomunikacją", bieżące zasoby zostały, podobnie jak w poprzednich latach, przeznaczone na regularną wymianę sprzętu, utrzymanie istniejących systemów, na bieżące operacje pomocy oraz na nowe projekty rozwoju informatycznego w dziedzinie sądowniczej lub administracyjnej.

W tym kontekście dodatkowe środki (345.000 EUR pochodzące z rozdziału 1 2), przeznaczone na zasilenie pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych", pozwoliły sprostać trudnościom związanym z rekrutacją na stanowiska informatyków poprzez skorzystanie z podwykonawstwa zewnętrznego względem instytucji w zakresie priorytetowych projektów, do których należało między innymi wprowadzenie w życie w dniu 1 marca 2008 r. nowego pilnego trybu prejudycjalnego, którego koszt nie został uwzględniony w ramach przygotowywania budżetu na rok 2008.

Obok działań związanych z przesunięciami środków istotna część zasobów artykułu 2 1 0 (trochę ponad 3 miliony EUR) została zgodnie z założeniem przeznaczona na kompletną instalację sieci telefonicznej i sieci danych multimedialnych w budynkach nowego Pałacu. Ponadto przelew środków (ok. 300.000 EUR) pochodzących z rozdziału 1 2 i z pozycji 2 1 0 3 "Telekomunikacja" pozwolił zwiększyć wydajność i nadmiarowość cyfrowej sieci oraz integrację niezależnej sieci bezpieczeństwa, która nie była przewidziana w pierwotnych specyfikacjach.

W odniesieniu do artykułu 2 1 2 "Umeblowanie" kwota niewiele ponad 3,3 miliona EUR z 3,5 miliona EUR środków zapisanych dla tego artykułu została przeznaczona, zgodnie z założeniem, na inwestycje niezbędne w tej dziedzinie dla oddania do użytku nowych budynków.

3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki operacyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 3.054.265 EUR zostały zaangażowane w wysokości 3.029.172 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,18 %.

Ponad 58 % środków tego rozdziału zostało przeznaczonych na dwa typy wydatków:

– wydatki artykułu 2 3 0 "Materiały papiernicze i piśmienne, artykuły biurowe i inne zużywalne artykuły", które wyniosły 1.162.610,78 EUR (stopień wykorzystania 99,85 %),

– wydatki artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 614.991,41 EUR (stopień wykorzystania 99,92 %).

Należy zwrócić uwagę, że w ramach rozdziału oszczędności osiągnięte w zakresie zużycia papieru pozwoliły sprostać wzrostowi wydatków na opłaty pocztowe.

Wreszcie, jeśli chodzi o artykuł 2 3 8 "Inne administracyjne wydatki operacyjne", kwota prawie 1 miliona EUR z 1,2 miliona EUR środków wpisanych w tym artykule została przeznaczona, zgodnie z założeniem, na wydatki związane z przeprowadzką członków i personelu do nowych budynków. To właśnie powyższe koszty tłumaczą istotny wzrost środków rozdziału 2 3 w stosunku do 2007 r. (38,8 %).

3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 728.340 EUR zostały zaangażowane w wysokości 704.344 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,71 % (wobec 93,16 % w 2007 r.).

Co się tyczy wydatków tego rozdziału, rok 2008 wyróżnił się w szczególności ceremonią uroczystego otwarcia budynków nowego Pałacu w dniu 4 grudnia 2008 r.

3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 3.140.362 EUR zostały zaangażowane w wysokości 3.134.393 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,81 % (wobec 99,84 % w 2007 r.).

Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

– wydatki artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i na archiwizację", które wyniosły 1.067.018 EUR (współczynnik wykorzystania 99,55 %),

– wydatki artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.067.375 EUR (współczynnik wykorzystania 99,95 %).

3.3. TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2008 środki te wyniosły 36.600 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 11.450 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 31,28 %.

Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione ze względu na różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

3.4. TYTUŁ 10 - Inne wydatki Rozdział 10 0 - Środki tymczasowe

W roku budżetowym 2008 nie przewidziano żadnych środków dla tytułu 10.

______

(1) Różnica ta zmniejsza się do 1,7 % przy wzięciu pod uwagę dochodów przeznaczonych na określony cel zdatnych do ponownego przypisania, które zgodnie z praktyką budżetową przy tworzeniu pierwotnego budżetu są przedstawiane w formie zapisu symbolicznego ("p.m."), a następnie należycie uwzględniane w tymże budżecie poprzez potrącenie ich z odpowiednich pozycji budżetowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przesunięcia budżetowe dokonane w 2008 r. na podstawie art. 22 i 24 rozporządzenia finansowego

(w EUR)
Przesunięcie nr Data Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Z artykułu/pozycji Do artykułu/pozycji
Przesunięcia przedłożone władzy budżetowej (zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 2, 3 i 4):
1 18.7.2008 400.000 1 0 2 Dodatki przejściowe 1 0 3 Renty i emerytury
2 18.7.2008 360.000 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe
202.500 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania
345.000 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją

oprogramowania i systemów komputerowych

3 21.10.2008 50.000 2 3 0 Materiały papiernicze i piśmienne, artykuły biurowe i inne zużywalne artykuły 2 3 6 Opłaty pocztowe
4 21.10.2008 250.000 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 1 6 5 4 Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym
5 17.12.2008 500.000 1 0 0 2 Należności związane z objęciem funkcji, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia funkcji 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
325.000 1 0 9 Środki tymczasowe 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
2.645.000 1 2 9 Środki tymczasowe 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
6 17.12.2008 300.000.109.000 1 0 2 Dodatki przejściowe 1 0 9 Środki tymczasowe 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
7 17.12.2008 3.121.000 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
8 21.11.2008 15.000 30.000 2 1 4 Wyposażenie i sprzęt techniczny 2 3 8 Inne administracyjne wydatki operacyjne
2 3 0 Materiały papiernicze i piśmienne, artykuły biurowe i inne zużywalne artykuły 2 3 8 Inne administracyjne wydatki operacyjne
43.000 2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym 2 3 8 Inne administracyjne wydatki operacyjne
Suma 8.695.500 7.547.500 668.000 480.000 0 tj. 79,55 % ogółu przesunięć
(w EUR)
Przesunięcie nr Data Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Z artykułu/pozycji Do artykułu/pozycji
Przesunięcia dokonane w ramach artykułów, nieprzedłożone władzy budżetowej (zgodnie z przepisami art. 22 ust. 4):
1 12.3.2008 192.500 2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych 2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości
2 10.6.2008 100.000 2 1 0 3 Telekomunikacja 2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania
3 20.6.2008 710.000 1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 1 2 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków
4 3.11.2008 65.000 2 0 0 0 Czynsze 2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych
5 3.11.2008 98.600 2 0 0 0 Czynsze 2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości
6 13.11.2008 12.000 1 6 5 0 Służba medyczna 1 6 5 2 Restauracje i stołówki
7 8.12.2008 5.000 1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe 1 6 1 0 Koszty rekrutacji - różne
8 11.12.2008 48.000 1 4 0 4 Staże i wymiana personelu 1 4 0 5 Inne zamówienia zewnętrzne
9 11.12.2008 40.000 1 4 0 4 Staże i wymiana personelu 1 4 0 0 Inni pracownicy
10 10.12.2008 964.940 2 0 0 0 Czynsze 2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu
Suma 2.236.040 0 0 0 2.236.040 tj. 20,45 % ogółu przesunięć
Ogółem 10.931.540 7.547.500 668.000 480.000 2.236.040

ZAŁĄCZNIK  II

Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2008 r. w stosunku do 2007 r. według rozdziałów

(w EUR)
Rozdział Tytuł Należności ustalone w 2008 r. Należności ustalone w 2007 r. Różnica Różnica %
4 0 Podatki i inne potrącenia 21.613.643,09 20.476.355,55 1.137.287,54 5,55 %
4 1 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 16.031.270,75 15.352.667,08 678.603,67 4,42 %
Tytuł 4 37.644.913,84 35.829.022,63 1.815.891,21 5,07 %
5 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego (dostawy) i nieruchomości 396.469,07 327.205,19 69.263,88 21,17 %
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 134.037,41 164.489,23 - 30.451,82 - 18,51 %
5 5 Dochody z tytułu świadczonych usług i wykonywanych prac 0,00 0,00 0,00 0,00 %
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji 553.102,52 399.702,32 153.400,20 38,38 %
5 8 Różne odszkodowania 28.888,04 34.799,41 - 5.911,37 16,99 %
Tytuł 5 1.112.497,04 926.196,15 186.300,89 20,12 %
9 0 Dochody różne 28.551,00 170.488,00 - 141.937,00 - 83,25 %
Tytuł 9 28.551,00 170.488,00 - 141.937,00 - 83,25 %
Ogółem 38.785.961,88 36.925.706,78 1.860.255,10 5,04 %

ZAŁĄCZNIK  III

Wykonanie budżetu w zakresie dochodów według tytułów

(w EUR)
Tytuł Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r. Zmiany zaistniałe w roku budżetowym Środki przeniesione

z 2007 r. na 2008 r.

po korektach

Dochody z należności przeniesionych Zmiana w % Ustalone należności w 2008 r. Dochody z należności ustalonych w roku budżetowym 2008 Zmiana w % Środki przeniesione z 2008 r. na 2009 r.
(1) (2) (3) = (1) + (2) (4) (4) / (3) (5) (6) (6) / (5) (3) - (4) + (5) - (6)
4 308.417,42 0,00 308.417,42 272.608,32 88,39 % 37.644.913,84 37.631.335,93 99,96 % 49.387,01
5 19.187,76 - 5,00 19.182,76 17.917,35 93,40 % 1.112.497,04 1.077.580,49 96,86 % 36.181,96
9 0,00 0,00 0,00 0,00 0 % 28.551,00 28.551,00 100,00 % 0,00
Ogółem 327.605,18 - 5,00 327.600,18 290.525,67 88,68 % 38.785.961,88 38.737.467,42 99,88 % 85.568,97
TYTUŁ 4: Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi

TYTUŁ 5: Dochody z działalności administracyjnej instytucji

TYTUŁ 9: Dochody różne

ZAŁĄCZNIK  IV

Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2008 r. w stosunku do 2007 r. według rozdziałów

(w EUR)
Rozdział Tytuł Zobowiązania w 2008 r. Zobowiązania w 2007 r. Różnica Różnica %
1 0 Członkowie instytucji 28.131.683,65 27.224.797,50 906.886,15 3,33 %
1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi 172.675.432,74 162.762.848,36 9.912.584,38 6,09 %
1 4 Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne 13.964.180,16 12.370.922,97 1.593.257,19 12,88 %
1 6 Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją 3.884.970,96 3.863.815,88 21.155,08 0,55 %
Tytuł 1 218.656.267,51 206.222.384,71 12.433.882,80 6,03 %
2 0 Budynki i koszty dodatkowe 44.737.141,23 38.709.427,33 6.027.713,90 15,57 %
2 1 Informatyka,

wyposażenie i umeblowanie: zakup,

najem i utrzymanie

20.112.512,05 14.353.802,46 5.758.709,59 40,12 %
2 3 Bieżące wydatki operacyjne 3.029.172,15 2.182.329,99 846.842,16 38,80 %
2 5 Zebrania i konferencje 704.344,23 672.545,68 31.798,55 4,73 %
2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie 3.134.393,62 3.001.639,37 132.754,25 4,42 %
Tytuł 2 71.717.563,28 58.919.744,83 12.797.818,45 21,72 %
3 7 Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów 11.450,27 11.762,51 - 312,24 - 2,66 %
Tytuł 3 11.450,27 11.762,51 - 312,24 - 2,66 %
Ogółem 290.385.281,06 265.153.892,05 25.231.389,01 9,52 %

ZAŁĄCZNIK  V

Wykonanie budżetu w zakresie środków według tytułów

(w EUR)
Tytuł Przeniesienia środków z 2007 r. na 2008 r. Płatności w ramach przeniesień Środki anulowane Środki na rok budżetowy 2008 Zobowiązania w roku budżetowym 2008 Płatności zrealizowane na dzień 31.12.2008 r. Przeniesienia środków z 2008 r. na 2009 r. Środki anulowane
(1) (2) (3) = (1) - (2) (4) (5) (6) (7) = (5) - (6) (8) = (4) - (5)
1 3.544.641,35 2.980.571,66 564.069,69 222.070.742,00 218.656.267,51 214.955.929,32 3.700.338,19 3.414.474,49
2 9.372.458,01 8.828.072,58 544.385,43 71.970.249,00 71.717.563,28 60.800.536,35 10.917.026,93 252.685,72
3 2.000,00 2.000,00 0,00 36.600,00 11.450,27 11.408,27 42,00 25.149,73
10 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Ogółem 12.919.099,36 11.810.644,24 1.108.455,12 294.077.591,00 290.385.281,06 275.767.873,94 14.617.407,12 3.692.309,94
% 100 % 91,42 % 8,58 % 100 % 98,74 % 94,97 % 5,03 % 1,26 %
TYTUŁ 1: Osoby związane z instytucją

TYTUŁ 2: Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

TYTUŁ 3: Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

TYTUŁ 10: Inne wydatki

ZAŁĄCZNIK  VI

Szczegóły wykorzystania środków w 2008 r. - wykazy 1 i 4

Wykaz 1 (środki w roku budżetowym) Wykaz 4 (środki przeniesione z poprzedniego roku budżetowego)
Pozycja Pierwotny budżet Przesunięcia Środki na rok budżetowy Zobowiązania Płatności Dostępne środki Anulowane środki Środki

przeniesione

z poprzedniego

roku

budżetowego

Płatności ze

środków

przeniesionych

Anulowane środki
(1) (2) (3) = (1) + (2) (4) (5) (6) = (4) - (5) (7) = (3) - (4) (8) (9) (10) = (8) - (9)
1 0 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 21.193.000,00 0,00 21.193.000,00 21.014.129,81 21.014.129,81 0,00 178.870,19 0,00 0,00 0,00
1 0 0 2 Należności związane z objęciem funkcji, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia funkcji 813.000,00 - 500.000,00 313.000,00 148.288,28 116.228,62 32.059,66 164.711,72 10.740,00 10.740,00 0,00
1 0 2 Dodatki przejściowe 2.659.623,00 - 700.000,00 1.959.623,00 1.838.469,56 1.838.469,56 0,00 121.153,44 0,00 0,00 0,00
1 0 3 Renty i emerytury 4.445.000,00 400.000,00 4.845.000,00 4.622.968,84 4.622.968,84 0,00 222.031,16 0,00 0,00 0,00
1 0 4 Podróże służbowe 284.000,00 0,00 284.000,00 282.827,16 80.765,02 202.062,14 1.172,84 166.692,10 30.762,25 135.929,85
1 0 6 Szkolenie 230.000,00 0,00 230.000,00 225.000,00 190.510,96 34.489,04 5.000,00 30.458,36 29.574,13 884,23
1 0 9 Środki tymczasowe 434.000,00 - 434.000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Rozdział 1 0 Członkowie instytucji 30.058.623,00 - 1.234.000,00 28.824.623,00 28.131.683,65 27.863.072,81 268.610,84 692.939,35 207.890,46 71.076,38 136.814,08
1 2 0 0 Wynagrodzenia i świadczenia 176.124.000,00 - 4.988.500,00 171.135.500,00 169.047.549,83 169.047.549,83 0,00 2.087.950,17 0,00 0,00 0,00
1 2 0 2 Wynagradzane godziny nadliczbowe 672.000,00 0,00 672.000,00 671.376,39 671.376,39 0,00 623,61 0,00 0,00 0,00
1 2 0 4 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków 2.388.000,00 710.000,00 3.098.000,00 2.956.506,52 2.670.239,61 286.266,91 141.493,48 228.018,53 200.769,20 27.249,33
1 2 2 Świadczenia związane z wcześniejszym zakończeniem pełnienia obowiązków 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1 2 9 Środki tymczasowe 2.645.000,00 - 2.645.000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Rozdział 1 2 Urzędnicy i pracownicy czasowi 181.829.000,00 - 6.923.500,00 174.905.500,00 172.675.432,74 172.389.165,83 286.266,91 2.230.067,26 228.018,53 200.769,20 27.249,33
1 4 0 0 Inni pracownicy 3.575.000,00 40.000,00 3.615.000,00 3.605.210,51 3.605.210,51 0,00 9.789,49 0,00 0,00 0,00
1 4 0 4 Staże i wymiana personelu 606.645,00 - 88.000,00 518.645,00 483.251,32 478.534,44 4.716,88 35.393,68 36.300,36 2.460,00 33.840,36
1 4 0 5 Inne zamówienia zewnętrzne 383.385,00 48.000,00 431.385,00 397.196,27 289.746,00 107.450,27 34.188,73 62.550,85 46.288,12 16.262,73
1 4 0 6 Zamówienia zewnętrzne w dziedzinie językowej 9.773.430,00 0,00 9.773.430,00 9.478.522,06 7.301.799,89 2.176.722,17 294.907,94 1.842.320,53 1.747.235,73 95.084,80
1 4 9 Środki tymczasowe 58.000,00 0,00 58.000,00 0,00 0,00 0,00 58.000,00 0,00 0,00 0,00
Rozdział 1 4 Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne 14.396.460,00 0,00 14.396.460,00 13.964.180,16 11.675.290,84 2.288.889,32 432.279,84 1.941.171,74 1.795.983,85 145.187,89
1 6 1 0 Koszty rekrutacji - różne 192.150,00 5.000,00 197.150,00 186.355,95 153.861,30 32.494,65 10.794,05 66.746,38 55.630,50 11.115,88
1 6 1 2 Doskonalenie zawodowe 1.220.875,00 355.000,00 1.575.875,00 1.541.158,20 1.027.459,59 513.698,61 34.716,80 533.964,99 461.499,03 72.465,96
1 6 2 Podróże służbowe 281.820,00 0,00 281.820,00 281.820,00 262.046,07 19.773,93 0,00 41.559,71 18.002,06 23.557,65
1 6 3 0 Służba socjalna 11.895,00 0,00 11.895,00 11.895,00 0,00 11.895,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1 6 3 2 Aktywność społeczna pracowników 131.394,00 0,00 131.394,00 131.394,00 126.292,90 5.101,10 0,00 5.989,51 5.347,20 642,31
1 6 5 0 Służba medyczna 183.000,00 - 12.000,00 171.000,00 157.376,18 92.023,80 65.352,38 13.623,82 171.906,29 114.012,70 57.893,59
1 6 5 2 Restauracje i stołówki 68.625,00 12.000,00 80.625,00 80.571,63 69.282,80 11.288,83 53,37 24.301,49 23.993,25 308,24
1 6 5 4 Ośrodek dla dzieci w wieku przedszkolnym 1.244.400,00 250.000,00 1.494.400,00 1.494.400,00 1.297.433,38 196.966,62 0,00 323.092,25 234.257,49 88.834,76
Rozdział 1 6 Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją 3.334.159,00 610.000,00 3.944.159,00 3.884.970,96 3.028.399,84 856.571,12 59.188,04 1.167.560,62 912.742,23 254.818,39
Tytuł 1 Osoby związane z instytucją 229.618.242,00 - 7.547.500,00 222.070.742,00 218.656.267,51 214.955.929,32 3.700.338,19 3.414.474,49 3.544.641,35 2.980.571,66 564.069,69
2 0 0 0 Czynsze 12.311.000,00 - 1.128.540,00 11.182.460,00 11.182.459,77 11.169.458,55 13.001,22 0,23 12.726,16 3.379,66 9.346,50
2 0 0 1 Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu 13.151.409,00 7.964.940,00 21.116.349,00 21.116.349,00 21.116.349,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2 0 0 3 Nabywanie nieruchomości 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2 0 0 5 Konstruowanie budynków 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2 0 0 7 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych 857.250,00 - 127.500,00 729.750,00 686.904,64 75.048,96 611.855,68 42.845,36 247.520,62 246.734,62 786,00
2 0 0 8 Ekspertyzy i pomoc techniczna związane z projektami z zakresu nieruchomości 848.700,00 291.100,00 1.139.800,00 1.139.795,10 906.510,20 233.284,90 4,90 264.228,83 254.089,58 10.139,25
2 0 2 2 Sprzątanie i utrzymanie 4.839.600,00 0,00 4.839.600,00 4.763.920,29 3.567.629,47 1.196.290,82 75.679,71 347.577,61 282.553,80 65.023,81
2 0 2 4 Zużycie energii 2.479.700,00 0,00 2.479.700,00 2.453.775,53 1.778.874,52 674.901,01 25.924,47 420.106,69 371.733,21 48.373,48
2 0 2 6 Bezpieczeństwo i nadzór nad budynkami 3.114.825,00 0,00 3.114.825,00 3.114.825,00 2.192.231,23 922.593,77 0,00 249.291,04 246.415,52 2.875,52
2 0 2 8 Ubezpieczenia 57.970,00 0,00 57.970,00 57.681,90 28.596,67 29.085,23 288,10 16.800,00 14.077,72 2.722,28
2 0 2 9 Inne wydatki związane z budynkami 221.430,00 0,00 221.430,00 221.430,00 179.216,91 42.213,09 0,00 50.098,40 42.863,46 7.234,94
Rozdział 2 0 Budynki i koszty dodatkowe 37.881.884,00 7.000.000,00 44.881.884,00 44.737.141,23 41.013.915,51 3.723.225,72 144.742,77 1.608.349,35 1.461.847,57 146.501,78
2 1 0 0 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania 5.460.907,00 302.500,00 5.763.407,00 5.755.927,11 4.964.109,84 791.817,27 7.479,89 416.507,12 393.700,37 22.806,75
2 1 0 2 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją

oprogramowania i systemów komputerowych

7.669.726,00 345.000,00 8.014.726,00 8.014.621,75 4.743.260,73 3.271.361,01 104,25 4.259.931,20 4.199.818,72 60.112,48
2 1 0 3 Telekomunikacja 1.071.880,00 - 100.000,00 971.880,00 969.491,61 608.733,05 360.758,56 2.388,39 131.729,93 121.984,64 9.745,29
2 1 2 Umeblowanie 3.549.737,00 0,00 3.549.737,00 3.547.104,50 3.253.463,19 293.641,31 2.632,50 503.072,96 439.632,92 63.440,04
2 1 4 Wyposażenie i sprzęt techniczny 607.148,00 - 15.000,00 592.148,00 581.051,59 397.068,18 183.983,41 11.096,41 79.346,09 46.158,69 33.187,40
2 1 6 Środki transportu 1.273.500,00 0,00 1.273.500,00 1.244.315,49 1.176.874,24 67.441,25 29.184,51 105.022,25 12.566,48 92.455,77
Rozdział 2 1 Informatyzacja, sprzęt

techniczny i umeblowanie: zakup,

najem i utrzymanie

19.632.898,00 532.500,00 20.165.398,00 20.112.512,05 15.143.509,23 4.969.002,81 52.885,95 5.495.609,55 5.213.861,82 281.747,73
2 3 0 Materiały

papiernicze i piśmienne, artykuły

biurowe i inne zużywalne artykuły

1.244.400,00 - 80.000,00 1.164.400,00 1.162.610,78 754.301,75 408.309,03 1.789,22 521.710,27 486.554,71 35.155,56
2 3 1 Zobowiązania finansowe 32.940,00 0,00 32.940,00 25.339,25 16.017,78 9.321,47 7.600,75 9.148,98 6.089,20 3.059,78
2 3 2 Koszty prawne i odszkodowania 14.640,00 0,00 14.640,00 0,00 0,00 0,00 14.640,00 0,00 0,00 0,00
2 3 6 Opłaty pocztowe 565.470,00 50.000,00 615.470,00 614.991,41 578.706,68 36.284,73 478,59 107.793,69 107.793,69 0,00
2 3 8 Inne administracyjne wydatki operacyjne 1.138.815,00 88.000,00 1.226.815,00 1.226.230,71 1.114.745,60 111.485,11 584,29 90.567,80 71.757,09 18.810,71
Rozdział 2 3 Bieżące wydatki operacyjne 2.996.265,00 58.000,00 3.054.265,00 3.029.172,15 2.463.771,81 565.400,34 25.092,85 729.220,74 672.194,69 57.026,05
2 5 2 Wydatki związane z przyjmowaniem i wydatki reprezentacyjne 201.300,00 0,00 201.300,00 200.445,40 76.854,53 123.590,87 854,60 4.686,62 3.635,15 1.051,47
2 5 4 Zebrania, kongresy i konferencje 339.465,00 0,00 339.465,00 318.769,90 169.850,06 148.919,84 20.695,10 74.760,10 53.368,98 21.391,12
2 5 6 Wydatki na informację i udział w wydarzeniach publicznych 187.575,00 0,00 187.575,00 185.128,93 135.870,20 49.258,73 2.446,07 35.326,39 16.840,67 18.485,72
2 5 7 Wspólna służba tłumaczeniowo-konferencyjna 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Rozdział 2 5 Zebrania i konferencje 728.340,00 0,00 728.340,00 704.344,23 382.574,79 321.769,44 23.995,77 114.773,11 73.844,80 40.928,31
2 7 0 Konsultacje, analizy i studia 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2 7 2 Wydatki na dokumentację, bibliotekę i na archiwizację 1.071.880,00 0,00 1.071.880,00 1.067.018,31 917.530,02 149.488,29 4.861,69 80.790,23 79.576,10 1.214,13
2 7 4 0 Dziennik Urzędowy 683.505,00 0,00 683.505,00 683.505,00 473.776,17 209.728,83 0,00 129.497,33 129.497,33 0,00
2 7 4 1 Publikacje o charakterze ogólnym 1.427.977,00 - 43.000,00 1.384.977,00 1.383.870,31 405.458,82 978.411,49 1.106,69 1.214.217,70 1.197.250,27 16.967,43
Rozdział 2 7 Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie 3.183.362,00 - 43.000,00 3.140.362,00 3.134.393,62 1.796.765,01 1.337.628,61 5.968,38 1.424.505,26 1.406.323,70 18.181,56
Tytuł 2 Budynki, umeblowanie,

wyposażenie i różne wydatki

operacyjne

64.422.749,00 7.547.500,00 71.970.249,00 71.717.563,28 60.800.536,35 10.917.026,93 252.685,72 9.372.458,01 8.828.072,58 544.385,43
3 7 1 0 Koszty postępowania 36.600,00 0,00 36.600,00 11.450,27 11.408,27 42,00 25.149,73 2.000,00 2.000,00 0,00
3 7 1 1 Komitet Arbitrażowy przewidziany w art. 18 traktatu EWEA 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Rozdział 3 7 Wydatki szczególne

niektórych instytucji i niektórych

organów

36.600,00 0,00 36.600,00 11.450,27 11.408,27 42,00 25.149,73 2.000,00 2.000,00 0,00
Tytuł 3 Wydatki wynikające

z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

36.600,00 0,00 36.600,00 11.450,27 11.408,27 42,00 25.149,73 2.000,00 2.000,00 0,00
10 0 Środki tymczasowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
10 1 Środki rezerwowe na nieprzewidziane wydatki 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Tytuł 10 Inne wydatki 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Ogółem 294.077.591,00 0,00 294.077.591,00 290.385.281,06 275.767.873,94 14.617.407,12 3.692.309,94 12.919.099,36 11.810.644,24 1.108.455,12

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024