(2007/C 71/18)
(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2007 r.)
Numer XA: XA 101/06
Państwo członkowskie: Niderlandy
Region: Provincie Limburg
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Stichting Administratiekantoor Aandelen KnowHouse.
Podstawa prawna:
Algemene subsidieverordening 2004
Nadere subsidieregels ontwikkeling landelijk gebied
Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi: Jednorazowa dotacja prowincji w wysokości 191.000 EUR. Wysokość zaliczki może wynosić maksymalnie 80 %. Rozliczenie końcowe nastąpi najpóźniej w 2007 r.
Maksymalna intensywność pomocy: Całkowite koszty szacuje się na 382.000 EUR. Udział pomocy w kosztach wynosi 191.000 EUR. Kwota ta jest niższa niż dopuszczalna kwota pomocy wynosząca 100.000 EUR, lub 50 % kosztów kwalifikowanych - w zależności od tego, która z powyższych kwot jest wyższa - w ciągu trzech lat w przeliczeniu na beneficjenta.. Dotyczy ona usług doradczych, kosztów usług, które nie stanowią działalności okresowej i nie należą do zwykłych wydatków operacyjnych przedsiębiorstwa, takich jak rutynowe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawne lub reklama. Jest to pomoc zgodna z art. 14 ust. 1, ust. 2 lit. c) i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2004.
Uprzedzając nowe rozporządzenie wyłączające dotyczące rolnictwa można przyznawać pomoc na 100 % kosztów usług doradczych, świadczonych przez osoby trzecie, które to usługi nie stanowią działalności ciągłej ani okresowej i nie należą do zwykłych wydatków operacyjnych przedsiębiorstwa. Pomocy udziela się za pośrednictwem KnowHouse B.V. w postaci subsydiowanych usług na rzecz producentów i tym samym spełniony jest wymóg, że pomoc nie może być przyznawana w postaci bezpośrednich wypłat gotówkowych na rzecz producentów.
Data realizacji: Decyzja o przyznaniu pomocy zapadnie w ciągu czterech tygodniu po potwierdzeniu przez UE odbioru niniejszego zgłoszenia.
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Od listopada 2006 r. do 1 grudnia 2009 r. włącznie (rozliczenie następuje wcześniej, ale projekty mogą być realizowane do 1 grudnia 2009 r.).
Cel pomocy: Pomoc ma stanowić odpowiedź na pytania z zakresu wiedzy oraz wsparcie na rzecz projektów rozwojowych, których podejmowanie jest niezbędne w procesie innowacji; ponadto ma ona umożliwić odpowiedź na zagadnienia społeczne.
Grupę docelową beneficjentów przedmiotowej pomocy stanowią gospodarstwa rolne i organizacje wprowadzające innowacyjne metody, które wywierają gospodarczy wpływ przede wszystkim na prowincję Limburg. Wszystkie projekty częściowe ukierunkowane na wzrost produkcji są wykluczone. W ramach art. 14 ust. 2 lit. c) doradztwo na rzecz gospodarstw rolnych jest usługą niestanowiącą działalności ciągłej ani okresowej i nie należy do zwykłych wydatków operacyjnych przedsiębiorstwa.
Sektor(-y) gospodarki: Niniejsza pomoc dotyczy małych i średnich gospodarstw rolnych prowadzących działalność w zakresie produkcji pierwotnej produktów rolnych.
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Provincie Limburg
Limburglaan 10
Postbus 5700
6202 MA Maastricht
Nederland
Strona internetowa: www.limburg.nl
XA Number: XA 114/06
Państwo Członkowskie: Polska
Region: Województwo śląskie
Tytuł systemu pomocy lub nazwa przedsiębiorstwa otrzymującego pomoc indywidualną: Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w Raciborzu
Podstawa prawna: Ustawa dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627, z późniejszymi zmianami) - art. 405, art. 406 pkt 7 i 9, art. 409
Planowane wydatki roczne w ramach systemu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej przedsiębiorstwu: Pomoc jest udzielana w formie pożyczki preferencyjnej w wysokości do kwoty 53.016 PLN. Pożyczka zostanie wypłacona do 15.12.2006 roku. Spłata pożyczki nastąpi w okresie od stycznia 2008 r. do października 2013 r. Wartość pomocy brutto (EDB) wynosi 4.812,6 PLN.
Maksymalna wielkość pomocy: Intensywność pomocy brutto wynosi 6,35 %.
Data zastosowania: Po otrzymaniu potwierdzenia w formie zawiadomienia wraz z numerem identyfikacyjnym o otrzymaniu przez Komisję Europejską niniejszej informacji zbiorczej dotyczącej przyznanej pomocy indywidualnej.
Czas trwania systemu lub przyznania pomocy indywidualnej: Szacunkowo - od listopada 2006 do października 2013 r.
Cel pomocy: Pomoc zostanie przeznaczona na wykonanie termomodernizacji budynków (budynek chlewni, warsztatów oraz biurowy) Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Raciborzu poprzez:
a) modernizację źródła ciepła - likwidację kotła opalanego paliwem stałym zlokalizowanego w budynku warsztatów (zasilającego 3 budynki) i zabudowę niskoemisyjnych kotłów węglowych w budynku chlewni i warsztatów oraz kotła gazowego w budynku biurowym,
b) modernizację wewnętrznej instalacji c.o. w budynku warsztatów i budynku biurowym.
Pomoc zostanie udzielana na podstawie Art. 4 Rozporządzenia (WE) 1/2004 na inwestycję polegającą na modernizacji źródeł ciepła oraz instalacji c.o. dla Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Raciborzu. Koszty kwalifikowane obejmować będą koszty inwestycyjne związane z budową modernizacją źródeł ciepła oraz instalacji c.o.
Odnośne sektory: Pomoc udzielana jest dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność w branży związanej z uprawą zbóż oraz hodowlą trzody chlewnej.
Nazwa i adres organu udzielającego pomocy: Pomoc udzielana jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, ul. Plebiscytowa 19, 40-035 Katowice.
Adres strony internetowej: www.wfosigw.katowice.pl
Inne informacje: Wielkość pomocy brutto (intensywność pomocy brutto) została obliczona zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem i obrotem produktami rolnymi. Jest to stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Ekwiwalent dotacji brutto wynikający z udzielanej pożyczki preferencyjnej został obliczony zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz.U. nr 194 poz. 1983). Ekwiwalent dotacji brutto wynosi 4.812,6 PLN.
Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą: 75.738 PLN.
Wielkość pomocy brutto = 4.812,6/75.738 = 6,35 %.
Pomoc numer: XA 5/07
Państwo członkowskie: Francja
Region: Département de la Vendée
Nazwa programu pomocy: Aides aux investissements à finalité environnementale sur les exploitations agricoles (presses à huile).
Podstawa prawna:
– Artykuł 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004
– Articles L 1511-2 et L 1511-5 du code général des collectivités territoriales
– Convention-cadre entre le Département de la Vendée et l'État du 24 octobre 2006
Planowane w ramach programu roczne wydatki: 45.000 EUR
Maksymalna intensywność pomocy: 30 % kwoty nieprzekraczającej 15.000 EUR na tłocznię olejową.
Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską.
Czas trwania programu pomocy: 5 lat począwszy od otrzymania potwierdzenia odbioru prze Komisję Europejską.
Cel pomocy: Pomoc na zakup w latach 2006 i 2007 tłoczni olejowych do czystego oleju roślinnego w ramach wspierania zastępowania oleju napędowego przez olej z przedmiotowej produkcji.
Pomoc mogą otrzymać następujące podmioty:
– grupy rolników
– spółdzielnie użytkowania sprzętu rolniczego (CUMA).
Wykazanie się rentownością jest warunkiem przyznania pomocy.
Kwota planowanej pomocy zostanie początkowo określona w odniesieniu do zakupu każdej tłoczni, w oparciu o koszt zakupu przewidywany w momencie składania wniosku o przyznanie pomocy. Rzeczywista kwota pomocy zostanie określona w oparciu o przedstawione zapłacone faktury. Służby departamentu mogą dokonać kontroli dokumentów lub kontroli na miejscu.
Jeżeli rzeczywisty koszt zakupu jest niższy od przewidywanego kosztu wskazanego w momencie składania wniosku do stałej komisji, pomoc zostanie zmniejszona proporcjonalnie do wydatków faktycznie poniesionych.
W przeciwnym przypadku dotacja nie będzie poddana żadnej rewaloryzacji.
Beneficjent otrzymujący dotację zobowiązuje się do wykorzystania dotacji po otrzymaniu powiadomienia o rozporządzeniu, zgodnie z dokładnie określonym celem, na jaki dotacja została przez departament przyznana oraz do wysyłania przez okres trzech lat bilansu technicznego dotyczącego działania tłoczni olejowej.
Decyzja o przyznaniu dotacji musi zostać podjęta przed dokonaniem zakupu. W przeciwnym razie wniosek o przyznanie pomocy nie będzie mógł być przyjęty.
Przyznanie dotacji departamentu zostanie z mocy prawa uchylone przez stałą komisję, jeżeli oficjalne upomnienie pozostanie bez odpowiedzi; a w razie niedostarczenia żądanych dokumentów, beneficjent będzie musiał zwrócić bezzwłocznie dotację. Ponadto w przypadku gdy charakter lub przedmiot wydatku nie byłyby zgodne z kryteriami przyznawania dotacji, departament może zażądać zwrotu dotacji.
Wszelka decyzja o przyznaniu dotacji zostanie uchylona, jeżeli zakup urządzenia nie nastąpi w terminie 2 lat od otrzymania powiadomienia o rozporządzeniu. Dotacja zostanie w takiej sytuacji automatycznie uchylona.
Za zgodą stałej komisji rady regionu możliwe jest jednak wyjątkowe przedłużenie o jeden rok terminu na zakup urządzenia, pod warunkiem że opóźnienie nie nastąpiło z winy beneficjenta i że wniosek o przedłużenie terminu, poparty odpowiednimi dokumentami, zostanie złożony na dwa miesiące przed upływem początkowego czasu trwania dotacji.
Sektory gospodarki: Wszystkie gospodarstwa prowadzące różne rodzaje działalności, za pośrednictwem następujących organizacji:
– grupy rolników,
– spółdzielnie użytkowania sprzętu rolniczego (CUMA).
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Adres do korespondencji:
Conseil Général de la Vendée
Direction de l'Environnement et de l'Aménagement
Service Agriculture et Pêche
40, rue Maréchal Foch
F-85923 LA ROCHE SUR YON CEDEX 9
Strona internetowa: www.vendee.fr (ogólna strona departamentu) lub www.agricuture@vendee.fr
Opis zostanie umieszczony na stronie internetowej pod warunkiem zarejestrowania przez Komisję Europejską przedmiotowego zestawienia dotyczącego wyłączenia.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.71.57 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Przekazane przez państwa członkowskie zbiorcze informacje dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami rolnymi. |
| Data aktu: | 28/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/03/2007 |