Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych) - Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasach w norwegii.

Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych)

Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasach w norwegii

(2005/C 166/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2005 r.)

1. WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, Norwegia zdecydowała nałożyć, z dniem 1 kwietnia 2006 r., zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na następujących trasach:

1. Lakselv - Tromsø v.v.

2. Andenes - Bodø v.v., Andenes - Tromsø v.v.

3. Svolvær - Bodø v.v.

4. Leknes - Bodø v.v.

5. Røst - Bodø v.v.

6. Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

7. Brønnøysund - Bodø v.v., Brønnøysund - Trondheim v.v.

8. Sandnessjøen - Bodø v.v., Sandnessjøen - Trondheim v.v.

9. Mo i Rana - Bodø v.v., Mo i Rana - Trondheim v.v., Mosjøen - Bodø v.v., Mosjøen - Trondheim v.v.

10. Namsos - Trondheim v.v., Rørvik - Trondheim v.v.

11. Florø - Oslo v.v., Florø - Bergen v.v.

12. Førde - Oslo v.v., Førde - Bergen v.v.

13. Sogndal - Oslo v.v., Sogndal - Bergen v.v.

14. Sandane - Oslo v.v., Sandane - Bergen v.v., Ørsta-Volda - Oslo v.v., Ørsta-Volda - Bergen v.v.

15. Fagernes - Oslo v.v.

16. Røros - Oslo v.v.

2. W STOSUNKU DO POSZCZEGÓLNYCH TRAS STOSUJE SIĘ NASTĘPUJĄCE SPECYFIKACJE

2.1. Lakselv - Tromsø v.v.

2.1.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum trzy usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 750 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 150 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej dwie z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej dwie z wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowane są bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Tromsø -Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Tromsø ma być nie później niż o godz. 8.30, a ostatni odlot z Tromsø nie wcześniej niż o godz. 19.30.

– Pierwszy odlot z Tromsø ma być nie później niż o godz. 11.30, a ostatni odlot z Lakselv nie wcześniej niż o godz. 17.00.

2.1.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.2 Andenes - Tromsø v.v., Andenes - Bodø v.v.

2.2.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

Łącznie Andenes - Bodø v.v. i Andenes-Tromsø v.v.:

– Minimum cztery codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum pięć usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

– Ogólny popyt na podróże lotnicze zostaje uwzględniony przy sporządzaniu rozkładu liczby codziennych usług powrotnych pomiędzy Andenes - Bodø v.v. i Andenes - Tromsø v.v.

Andenes - Bodø v.v.:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Andenes - Tromsø v.v.:

– Minimum jedna codzienna usługa powrotna.

Zdolność przewozowa:

– W przypadku Andenes - Bodø v.v. i Andenes - Tromsø v.v. łącznie, w obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 615 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 160 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Przewoźnik nie ma możliwości dostosowania zdolności przewozowej na tej trasie, patrz - klauzula o dostosowaniu produkcji zamieszczona w załączniku A do niniejszego zawiadomienia.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej trzy z czterech wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej cztery z pięciu wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowane są bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Andenes - Bodø v.v., Andenes-Tromsø v.v. combined:

– Co najmniej trzy usługi od poniedziałku do piątku oraz co najmniej cztery usługi w sobotę i niedzielę łącznie należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi do/z Oslo.

Andenes - Bodø v.v.:

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 7.30, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 20.00.

Andenes - Tromsø v.v.:

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Tromsø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Tromsø nie wcześniej niż o godz. 16.30.

2.2.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.3 Svolvær - Bodø v.v.

2.3.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum sześć codziennych usług powrotnych od poniedziałku do piątku oraz minimum siedem usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 1000 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 225 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej pięć z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej pięć z wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowane są bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Co najmniej pięć codziennych usług od poniedziałku do piątku oraz co najmniej pięć usług w sobotę i niedzielę łącznie należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Bodø - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 7.30, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 20.00.

2.3.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.4 Leknes - Bodø v.v.

2.4.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum sześć codziennych usług powrotnych od poniedziałku do piątku oraz minimum siedem usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 1.200 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 265 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej pięć z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej pięć z wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowane są bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Co najmniej pięć codziennych usług od poniedziałku do piątku oraz co najmniej pięć usług w sobotę i niedzielę łącznie należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Bodø - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 7.30, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 20.00.

2.4.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.5 Røst - Bodø v.v.

2.5.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 150 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 30 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej jedna z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku realizowana jest bez międzylądowania. W sobotę i niedzielę łącznie, co najmniej połowa wymaganych lotów będzie realizowana bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Co najmniej jedną codzienną usługę należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Bodø - Oslo v. v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 17.00.

2.5.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 15 pasażerów.

2.6 Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

2.6.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 380 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 75 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 18.00.

2.6.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 15 pasażerów.

2.7 Brønnøysund - Bodø v.v., Brønnøysund - Trondheim v.v.

2.7.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Brønnøysund - Bodø v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum trzy usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 350 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 90 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane loty realizowane są w ramach usług z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Bodø ma być nie później niż o godz. 8.30, a ostatni odlot z Brønnøysund nie wcześniej niż o godz. 19.00.

2.7.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Brønnøysund - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 550 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 130 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane loty realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 20.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Brønnøysund nie wcześniej niż o godz. 18.00.

2.7.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.8 Sandnessjøen - Bodø v.v., Sandnessjøen - Trondheim v.v.

2.8.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sandnessjøen - Bodø v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum trzy usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 350 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 90 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadtow odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Bodø ma być nie później niż o godz. 8.30, a ostatni odlot z Sandnessjøen nie wcześniej niż o godz. 19.00.

2.8.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sandnessjøen - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 450 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 110 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane loty realizowane są w ramach usług z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 20.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Sandnessjøen nie wcześniej niż o godz. 18.00.

2.8.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.9 Mo i Rana - Bodø v.v., Mo i Rana - Trondheim v.v., Mosjøen - Bodø v.v., Mosjøen - Trondheim v.v.

2.9.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Mo i Rana - Bodø v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum cztery codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum pięć usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 525 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 125 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Bodø ma być nie później niż o godz. 8.30, a ostatni odlot z Mo i Rana nie wcześniej niż o godz. 19.00.

2.9.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Mo i Rana - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 650 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 160 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane loty realizowane są w ramach usług z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 20.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Mo i Rana nie wcześniej niż o godz. 18.00.

2.9.3 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Mosjøen - Bodø v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 250 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 60 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane loty realizowane są w ramach usług z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bodø ma być nie później niż o godz. 10.00, a ostatni odlot z Bodø nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Bodø ma być nie później niż o godz. 8.30, a ostatni odlot z Mosjøen nie wcześniej niż o godz. 19.00.

2.9.4 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Mosjøen - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 400 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 100 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 20.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Mosjøen nie wcześniej niż o godz. 18.00.

2.9.5 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.10 Namsos - Trondheim v.v., Rørvik - Trondheim v.v.

2.10.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Namsos - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 320 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 80 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej dwie z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej dwie z wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowane są bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Namsos nie wcześniej niż o godz. 17.00.

2.10.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Rørvik - Trondheim v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 250 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 65 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej jedna z wymaganych usług codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej jedna z wymaganych usług w sobotę i niedzielę łącznie realizowana jest bez międzylądowania. Pozostałe usługi realizowane są z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Wymagane usługi należy rozplanować tak, aby zapewnić ich połączenie z usługami lotniczymi Trondheim - Oslo v.v.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Trondheim ma być nie później niż o godz. 8.00, a ostatni odlot z Trondheim nie wcześniej niż o godz. 18.30.

– Pierwszy odlot z Trondheim ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Rørvik nie wcześniej niż o godz. 17.00.

2.10.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 15 pasażerów.

2.11 Florø - Oslo v.v., Florø - Bergen v.v.

2.11.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Florø - Oslo v.v:

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum cztery codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum pięć usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 820 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 205 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Przewoźnik nie ma możliwości dostosowania zdolności przewozowej na tych trasach, patrz - klauzula o dostosowaniu produkcji zamieszczona w załączniku A do niniejszego zawiadomienia.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Oslo ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Oslo nie wcześniej niż o godz. 21.00.

– Pierwszy odlot z Oslo ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Florø nie wcześniej niż o godz. 19.30.

2.11.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Florø - Bergen v.v:

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum pięć codziennych usług powrotnych od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 950 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 180 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Przewoźnik nie ma możliwości dostosowania zdolności przewozowej na tych trasach, patrz - klauzula o dostosowaniu produkcji zamieszczona w załączniku A do niniejszego zawiadomienia.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bergen ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Bergen nie wcześniej niż o godz. 20.00.

– Pierwszy odlot z Bergen ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Florø nie wcześniej niż o godz. 19.00.

2.11.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.12 Førde - Oslo v.v., Førde - Bergen v.v.

2.12.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Førde - Oslo v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum cztery codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum pięć usług powrotnych w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 680 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 170 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Oslo ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Oslo nie wcześniej niż o godz. 19.00.

– Pierwszy odlot z Oslo ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Førde nie wcześniej niż o godz. 17.30.

2.12.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Førde - Bergen v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 180 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 35 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Co najmniej jedna z wymaganych usług realizowana jest bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bergen ma być nie później niż o godz. 10.30, a ostatni odlot z Bergen nie wcześniej niż o godz. 17.30.

– Pierwszy odlot z Bergen ma być nie później niż o godz. 11.00, a ostatni odlot z Førde nie wcześniej niż o godz. 17.30.

2.12.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.13 Sogndal - Oslo v.v., Sogndal - Bergen v.v.

2.13.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sogndal - Oslo v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum trzy usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 425 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 90 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Oslo ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Oslo nie wcześniej niż o godz. 19.00.

– Pierwszy odlot z Oslo ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Sogndal nie wcześniej niż o godz. 17.30.

2.13.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sogndal - Bergen v.v.

Wymogi stosuje się w okresach od stycznia do czerwca oraz od sierpnia do grudnia. W lipcu obowiązują jedynie wymogi odnośnie do zdolności przewozowej, przy zachowaniu minimalnej liczby miejsc na poziomie nie niższym niż 80 % minimalnych poziomów określonych poniżej.

Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach przez cały rok.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 190 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 40 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Co najmniej jedna z wymaganych usług realizowana jest bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bergen ma być nie później niż o godz. 11.00, a ostatni odlot z Bergen nie wcześniej niż o godz. 17.30.

– Pierwszy odlot z Bergen ma być nie później niż o godz. 11.30, a ostatni odlot z Sogndal nie wcześniej niż o godz. 16.30.

2.13.3 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.14 Sandane - Oslo v.v., Sandane - Bergen v.v., Ørsta-Volda - Oslo v.v., Ørsta-Volda - Bergen v.v.

2.14.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sandane - Oslo v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum trzy codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum trzy usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 225 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 45 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej jeden z wymaganych lotów codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej jeden z wymaganych lotów w sobotę i niedzielę łącznie realizowany jest bez międzylądowania. Pozostałe usługi mogą mieć maksymalnie jedno międzylądowanie, które może wiązać się z zamianą samolotu, pod warunkiem że czas przesiadki nie przekracza 60 minut, a dany przewoźnik obsługuje całą trasę do i z Oslo.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Oslo ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Oslo nie wcześniej niż o godz. 19.00.

– Pierwszy odlot z Oslo ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Sandane nie wcześniej niż o godz. 17.30.

2.14.2 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Sandane - Bergen v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 100 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 25 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, wymagane usługi mogą mieć maksymalnie jedno międzylądowanie, które może wiązać się z zamianą samolotu, pod warunkiem że czas przesiadki nie przekracza 60 minut, a dany przewoźnik obsługuje całą trasę do i z Bergen.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bergen ma być nie później niż o godz. 11.00, a ostatni odlot z Bergen nie wcześniej niż o godz. 17.30.

– Pierwszy odlot z Bergen ma być nie później niż o godz. 11.30, a ostatni odlot z Sandane nie wcześniej niż o godz. 16.30.

2.14.3 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Ørsta-Volda - Oslo v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum cztery codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum cztery usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 450 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 100 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, co najmniej jeden z wymaganych lotów codziennych od poniedziałku do piątku oraz co najmniej jeden z wymaganych lotów w sobotę i niedzielę łącznie realizowany jest bez międzylądowania. Pozostałe usługi mogą mieć maksymalnie jedno międzylądowanie, które może wiązać się z zamianą samolotu, pod warunkiem że czas przesiadki nie przekracza 60 minut, a dany przewoźnik obsługuje całą trasę do i z Oslo.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Oslo ma być nie później niż o godz. 9.00, a ostatni odlot z Oslo nie wcześniej niż o godz. 19.00.

– Pierwszy odlot z Oslo ma być nie później niż o godz. 9.30, a ostatni odlot z Ørsta-Volda nie wcześniej niż o godz. 17.30.

2.14.4 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów Ørsta-Volda - Bergen v.v.

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług codziennych obowiązuje w obu kierunkach.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum dwie usługi powrotne w sobotę i niedzielę łącznie.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 100 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 25 miejsc w sobotę i niedzielę łącznie.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– W obu kierunkach, wymagane usługi mogą mieć maksymalnie jedno międzylądowanie, które może wiązać się z zamianą samolotu, pod warunkiem że czas przesiadki nie przekracza 60 minut, a dany przewoźnik obsługuje całą trasę do i z Bergen.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Pierwszy przylot do Bergen ma być nie później niż o godz. 11.00, a ostatni odlot z Bergen nie wcześniej niż o godz. 17.30.

– Pierwszy odlot z Bergen ma być nie później niż o godz. 11.30, a ostatni odlot z Ørsta-Volda nie wcześniej niż o godz. 16.30.

2.14.5 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 30 pasażerów i posiadający kabinę ciśnieniową.

2.15 Fagernes - Oslo v.v.

2.15.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług obowiązuje w obu kierunkach, codziennie z wyjątkiem sobót.

Częstotliwości:

– Minimum dwie codzienne usługi powrotne od poniedziałku do piątku oraz minimum jedna usługa powrotna w niedzielę.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 150 miejsc od poniedziałku do piątku łącznie oraz co najmniej 15 miejsc w niedzielę.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

Ponadto w odniesieniu do wymaganych lotów od poniedziałku do piątku stosuje się następujące wymogi (czas lokalny):

– Odlot z Fagernes nie później niż o godz. 8.00 oraz pomiędzy 16.00-17.00.

– Odlot z Oslo pomiędzy 9.00-9.45 oraz pomiędzy 17.00-18.00.

2.15.2 Kategoria samolotu

Na potrzeby wymaganych lotów należy wykorzystywać samolot zarejestrowany na minimum 15 pasażerów.

2.16 Røros - Oslo v.v.

2.16.1 Minimalne częstotliwości, zdolność przewozowa, przebieg trasy oraz rozkłady lotów

Wymogi stosuje się przez cały rok. Zobowiązanie z tytułu wykonania usług obowiązuje w obu kierunkach, codziennie z wyjątkiem sobót.

Częstotliwości:

– Minimum sześć usług powrotnych tygodniowo.

Zdolność przewozowa:

– W obu kierunkach, w ofercie znajdzie się co najmniej 275 miejsc tygodniowo.

– Liczba miejsc w ofercie jest dostosowana zgodnie z zasadami określonymi przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji w załączniku A do niniejszej publikacji.

– Liczba miejsc w ofercie nie może ulec zmniejszeniu, jeżeli do obsługi tej trasy wykorzystuje się samolot zarejestrowany na 100 lub więcej pasażerów.

Przebieg trasy:

– Wymagane usługi realizowane są bez międzylądowania, jeżeli wykorzystuje się samolot zarejestrowany na mniej niż 100 pasażerów. Jeżeli wykorzystuje się samolot zarejestrowany na 100 lub więcej pasażerów, wymagane usługi realizowane są w ramach lotów z maksymalnie jednym międzylądowaniem.

Rozkłady lotów:

Pod uwagę bierze się ogólny popyt na podróże lotnicze.

3. DO WSZYSTKICH TRAS STOSUJE SIĘ NASTĘPUJĄCE SPECYFIKACJE

3.1 Warunki techniczne i operacyjne

Szczególną uwagę przewoźników zwraca się na warunki techniczne i operacyjne obowiązujące na lotniskach. W celu uzyskania dodatkowych informacji, należy skontaktować się z:

Luftfartstilsynet (Urząd Lotnictwa Cywilnego), P O Box 8050 Dep, N-0031 Oslo,

telefon (47-23) 31 78 00

3.2 Taryfy

Dla każdego kolejnego roku działalności, maksymalna taryfa jest korygowana w dniu 1 kwietnia w granicach wyznaczonych przez indeks cen konsumpcyjnych dla okresu rocznego kończącego się 15 lutego danego roku, który to indeks publikowany jest przez Urząd Statystyczny Norwegii (http://www.ssb.no).

Przewoźnik odpowiada za udostępnienie biletów po cenie nieprzekraczającej maksymalnej podstawowej taryfy w jedną stronę, w ramach przynajmniej jednego kanału sprzedaży. Przewoźnik odpowiada również za bieżące informowanie klientów o możliwości uzyskania takich biletów.

Przewoźnik jest stroną krajowych porozumień międzyliniowych obowiązujących w dowolnym czasie, a w jego ofercie znajdują się wszelkie zniżki dostępne na mocy takowych porozumień.

Maksymalna podstawowa taryfa w jedną stronę (w pełni elastyczna) w roku działalności rozpoczynającym się od 1 kwietnia 2006 r. nie może przekroczyć następujących stawek:

1. Lakselv - Tromsø 1.144,- NOK [koron norweskich]

2. Andenes - Tromsø 676,- NOK

Andenes - Bodø 1.419,- NOK

3. Svolvær - Bodø 783,- NOK

4. Leknes - Bodø 783,- NOK

5. Røst - Bodø 783,- NOK

6. Narvik (Framnes) - Bodø 1.144,- NOK

7. Brønnøysund - Bodø 1.327,- NOK

Brønnøysund - Trondheim 1.287,- NOK

8. Sandnessjøen - Bodø 1.139,- NOK

Sandnessjøen - Trondheim 1.419,- NOK

9. Mo i Rana - Bodø 834,- NOK

Mo i Rana - Trondheim 1.572,- NOK

Mosjøen - Bodø 1.139,- NOK

Mosjøen - Trondheim 1.419,- NOK

10. Namsos - Trondheim 880,- NOK

Rørvik - Trondheim 1.119,- NOK

11. Florø - Oslo 1.607,- NOK

Florø - Bergen 987,- NOK

12. Førde - Oslo 1.607,- NOK

Førde - Bergen 987,- NOK

13. Sogndal - Oslo 1.388,- NOK

Sogndal - Bergen 987,- NOK

14. Sandane - Oslo 1.607,- NOK

Sandane - Bergen 1.185,- NOK

Ørsta-Volda - Oslo 1.607,- NOK

Ørsta-Volda - Bergen 1.363,- NOK

15. Fagernes - Oslo 788,- NOK

16. Røros - Oslo 1.755,- NOK

4. DODATKOWE WARUNKI WYNIKAJĄCE Z PROCEDURY PRZETARGOWEJ

W wyniku procedury przetargowej ograniczającej posiadanie dostępu do tras do jednego przewoźnika stosuje się dodatkowo następujące warunki:

Taryfy:

– Wszelkie taryfy za połączenia do/od innych usług lotniczych znajdują się w ofercie na równych warunkach dla wszystkich przewoźników. Zwolnione z powyższej zasady są taryfy za połączenia do/od innych usług realizowanych przez danego oferenta, pod warunkiem że taryfa wynosi maksymalnie 40 % w pełni elastycznej taryfy.

– W ramach przedmiotowych lotów nie można ani uzyskiwać ani realizować punktów premiowych z tytułu programów stałego klienta.

– Zniżki socjalne przyznaje się zgodnie z wytycznymi określonymi przez norweskie Ministerstwo Transportu, opublikowanymi w załączniku B do niniejszego zawiadomienia.

Warunki transferu:

– Wszelkie warunki wyznaczone przez przewoźnika w odniesieniu do transferu pasażerów na trasy i z tras innych przewoźników, łącznie z czasami przesiadek oraz tranzytowymi odprawami biletowymi i bagażowymi, są obiektywne i niedyskryminacyjne.

5. ZASTĄPIENIE I ZNIESIENIE POPRZEDNICH ZOBOWIĄZAŃ Z TYTUŁU WYKONYWANIA USŁUG PUBLICZNYCH

Niniejsze zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych zastępują poprzednie zobowiązania, które opublikowano:

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 87 z dnia 10 kwietnia 2003 r., w odniesieniu do tras:

– Lakselv - Tromsø v.v.

– Andenes - Tromsø v.v., Andenes - Bodø.

w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich nr C 112 z dnia 9 maja 2002 r., w odniesieniu do tras:

– Svolvær - Bodø v.v. (opublikowane jako (6A))

– Leknes - Bodø v.v. (opublikowane jako (6B))

– Røst - Bodø v.v. (opublikowane jako (7))

– Brønnøysund - Bodø v.v., Brønnøysund - Trondheim v.v. (opublikowane jako (9A))

– Sandnessjøen - Bodø v.v., Sandnessjøen - Trondheim v.v. (opublikowane jako (9B))

– Mo i Rana - Bodø v.v., Mo i Rana - Trondheim v.v., Mosjøen - Bodø v.v., Mosjøen - Trondheim v.v. (opublikowane jako (10A))

– Namsos - Trondheim v.v., Rørvik - Trondheim v.v. (opublikowane jako (10B))

– Florø - Oslo v.v., Florø - Bergen v.v. (opublikowane jako (11))

– Førde - Oslo v.v., Førde - Bergen v.v. (opublikowane jako (12))

– Sogndal - Oslo v.v., Sogndal - Bergen v.v. (opublikowane jako (13A))

– Sandane - Oslo v.v., Sandane - Bergen v.v., Ørsta-Volda - Oslo v.v., Ørsta-Volda - Bergen v.v. (opublikowane jako (13B))

– Fagernes - Oslo v.v. (opublikowane jako (14))

– Røros - Oslo v.v. (opublikowane jako (15)).

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 248 z dnia 7 października 2004 r., w odniesieniu do tras:

– Narvik (Framnes) - Bodø v.v.

Zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych opublikowane z Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich nr C 112 z dnia 9 maja 2002 r. dotyczące trasy Stokmarknes - Bodø v.v. (opublikowane jako (5)) zostają zniesione z mocą od 1 kwietnia 2006 r.

6. INFORMACJE

Więcej informacji można uzyskać w: Ministerstwie Transportu i Komunikacji, P O Box 8010 Dep, N-0030 Oslo

Telefon (47-22) 24 83 53, faks (47-22) 24 56 09

Dokumentacja ta jest również dostępna na stronie internetowej: http://www.odin.dep.no/sd/engelsk/aktuelt

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

DOSTOSOWANIE PRODUKCJI/DOSTĘPNYCH MIEJSC - KLAUZULA O DOSTOSOWANIU PRODUKCJI

1. Cel klauzuli o dostosowaniu produkcji

Celem klauzuli o dostosowaniu produkcji jest zapewnienie, aby zdolność przewozowa/liczba miejsc znajdująca się w ofercie operatora była dostosowana zgodnie ze zmianami popytu na rynku. Gdy liczba pasażerów znacznie się zwiększy się i przekroczy określone poniżej limity dla odsetka miejsc zajmowanych (współczynnik natężenia pasażerów), operator zwiększa liczbę miejsc dostępnych w ofercie. Operator może odpowiednio zmniejszyć liczbę miejsc dostępnych w ofercie, gdy liczba pasażerów zmniejszy się znacząco. Patrz poniższy opis w pkt 3.

2. Okresy mierzenia współczynników natężenia pasażerów

Okresy, w których współczynnik natężenia pasażerów podlega monitorowaniu i ocenie, trwają od 1 stycznia do 30 czerwca, włącznie, oraz od 1 sierpnia do 30 listopada, włącznie.

3. Warunki dokonania zmiany produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie

3.1. Warunki zwiększenia produkcji

3.1.1. Zwiększenie produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie nastąpi, gdy przeciętny współczynnik natężenia pasażerów na każdej pojedynczej trasie objętej zobowiązaniami z tytułu wykonywania usług publicznych wynosi powyżej 70 %. Gdy przeciętny współczynnik natężenia pasażerów na tych trasach przekroczy 70 % w którymkolwiek z okresów, o których mowa w punkcie 2, operator zwiększa produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie na tych trasach przynajmniej o 10 %, najpóźniej z początkiem kolejnego sezonu lotniczego IATA. Produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie zwiększa się przynajmniej w takim wymiarze, aby przeciętny współczynnik natężenia pasażerów nie przekraczał 70 %.

3.1.2. Podczas zwiększania produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie zgodnie z powyższymi zasadami, na nowo ustaloną produkcję można, jeżeli tak wybierze operator, realizować przy użyciu samolotów o niższej zdolności przewozowej niż ta, którą określono w pierwotnej ofercie.

3.2. Warunki zmniejszenia produkcji

3.2.1. Zmniejszenie produkcji/liczby miejsc dostępnych w ofercie może nastąpić, gdy przeciętny współczynnik natężenia pasażerów na każdej pojedynczej trasie objętej zobowiązaniami z tytułu wykonywania usług publicznych jest niższy niż 35 %. Gdy przeciętny współczynnik natężenia pasażerów na tych trasach będzie niższy niż 35 % w którymkolwiek z okresów, o których mowa w punkcie 2, operator może zmniejszyć produkcję/liczbę miejsc dostępnych w ofercie na tych trasach o nie więcej niż 25 % z pierwszym dniem po zakończeniu wyżej wymienionych okresów.

3.2.2. Na trasach, gdzie w ofercie znajdują się więcej niż dwa loty dziennie w każdym kierunku, zmniejszenie produkcji zgodnie z ppkt 3.2.1 następuje poprzez redukcję liczby lotów znajdujących się w ofercie. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest przypadek, kiedy operator korzysta z samolotu o większej zdolności przewozowej niż ta minimalna określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych. Operator, w takim przypadku, może wykorzystać mniejszy samolot, mający jednak nie mniejszą zdolność przewozową niż ta minimalna określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych.

3.2.3. Na trasach, gdzie w ofercie znajduje się jeden lub dwa loty dziennie w każdym kierunku, zmniejszenie liczby miejsc dostępnych w ofercie może odbyć się tylko poprzez wykorzystanie samolotu o mniejszej zdolności przewozowej niż ta określona w dokumencie nakładającym zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych.

4. Procedury dokonywania zmian produkcji

4.1. Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji ponosi prawną odpowiedzialność za zatwierdzanie proponowanych rozkładów lotów przedłożonych przez operatora, łącznie ze zmianami w produkcji. Podstawą jest tu Okólnik N-8/97 norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, załączony do akt przetargowych.

4.2. Jeżeli produkcja/liczba miejsc dostępnych w ofercie zostanie zmniejszona zgodnie z podpunktem 3.2, wśród rad powiatów, których dotyczą zmiany, zostanie rozprowadzony wniosek dotyczący nowego rozkładu ruchu, a rady powiatów będą miały wystarczająco dużo czasu na przedstawienie swojego oświadczenia, zanim dana zmiana wejdzie w życie. Jeżeli proponowany nowy rozkład ruchu zawiera zmiany naruszające wymogi inne niż te dotyczące liczby lotów i zdolności przewozowej, które to wymogi określono w zobowiązaniach z tytułu wykonywania usług publicznych, przedmiotowy nowy rozkład ruchu należy przesłać do zatwierdzenia Ministerstwa Transportu i Komunikacji.

4.3. Gdy produkcja zostanie zwiększona zgodnie z ppkt 3.1, operator oraz powiat (powiaty), jako jednostka(-i) administracyjna(-e), której(-ych) dotyczą zmiany, powinni uzgodnić nowe rozkłady lotów dla nowej produkcji/nowej liczby miejsc.

4.4. Jeżeli w ofercie znajdzie się produkcja ustalona na nowo zgodnie z ppkt 3.1, a operator oraz powiat (powiaty), jako jednostka(-i) administracyjna(-e), której(-ych) dotyczą zmiany, nie są w stanie uzgodnić rozkładów lotów zgodnie z ppkt 4.3, operator może ubiegać się o zatwierdzenie przez norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji, zgodnie z ppkt 4.1, innego rozkładu lotów dla na nowo określonej produkcji/nowej liczby miejsc znajdującej się w ofercie. Nie oznacza to, iż operator może ubiegać się o zatwierdzenie rozkładu lotów, który nie uwzględnia wymaganego zwiększenia produkcji. Muszą zaistnieć istotne przyczyny proponowanych rozkładów lotów dla nowo określonej produkcji/nowej liczby miejsc, różniących się od rozkładów lotów, na które mógł zgodzić się powiat (powiaty), jako jednostka(-i) administracyjna(-e), której(-ych) dotyczą zmiany, zgodnie z ppkt 4.3, co jest warunkiem zatwierdzenia przez Ministerstwo takiego wniosku operatora.

5. Niezmieniona rekompensata finansowa w przypadku zmiany produkcji

5.1. W przypadku zwiększenia produkcji zgodnie z ppkt 3.1., rekompensata finansowa należna operatorowi pozostaje niezmieniona.

5.2. W przypadku zmniejszenia produkcji zgodnie z ppkt 3.2., rekompensata finansowa należna operatorowi pozostaje niezmieniona.

ZAŁĄCZNIK  B

PRZEPISY DOTYCZĄCE ZNIŻEK SOCJALNYCH

1. Na trasach, które są przedmiotem zamówień na usługi lotnicze norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji i podlegają zobowiązaniom z tytułu wykonywania usług publicznych, zniżka przysługuje następującym grupom osób:

a) Osoby w wieku ponad 67 lat w dniu odlotu;

b) Osoby niewidome w wieku ponad 16 lat;

c) Osoby niepełnosprawne w wieku ponad 16 lat, które otrzymują rentę na mocy norweskiej ustawy "Folketrygd" z dnia 17 czerwca 1966 r. lub podobnej ustawy jakiegokolwiek państwa EOG;

d) Studenci i uczniowie w wieku ponad 16 lat uczęszczający do specjalnych szkół dla osób z wadami słuchu;

e) Towarzyszący współmałżonek, bez względu na wiek, lub osoba, która musi towarzyszyć osobom określonym w lit. a)-d)

f) Podróżni w wieku poniżej 16 lat na dzień odlotu.

2. Zniżka dla osób wymienionych w sekcji 1 wynosi 50 % maksymalnej podstawowej taryfy w jedną stronę.

3. Przedmiotowej zniżki nie stosuje się, gdy przejazd opłacany jest przez rząd lub zakład ubezpieczeń społecznych. Osoba uprawniona do zniżki decyduje o tym, czy potrzebuje osoby towarzyszącej.

4. Osoba dorosła (w wieku ponad 16 lat) może bezpłatnie przewozić dziecko w wieku do 2 lat, pod warunkiem że dziecko nie zajmuje swojego, oddzielnego miejsca i podróżuje razem z tą osobą w ciągu całej podróży.

5. W czasie wystawiania biletu, należy przedstawić następujące dokumenty:

a) W przypadku osób wymienionych w sekcji 1 lit. a), muszą one okazać dokument ze zdjęciem i datą urodzenia;

b) W przypadku osób wymienionych w sekcji 1 lit. b) i c), muszą one przedstawić dowód kwalifikowalności w formie urzędowej dokumentacji zgodnie z rozdz. 8 ust. 8-3 norweskiego prawa "Folketrygd". Osoby niewidome muszą przedstawić dokument potwierdzający z zakładu ubezpieczeń społecznych i/lub z "Norges Blindeforbund". Osoby z innych państw EOG muszą przedstawić podobną dokumentację z krajów swojego pochodzenia;

c) W przypadku osób wymienionych w sekcji 1 lit. d), muszą one przedstawić legitymację studencką/szkolną oraz pismo z zakładu ubezpieczeń społecznych świadczące o tym, że dany student/uczeń otrzymuje rentę zgodnie z norweskim prawem "Folketrygd". Osoby z innych państw EOG muszą przedstawić podobną dokumentację z krajów swojego pochodzenia.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.166.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych) - Nałożenie nowych zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych usług lotniczych na trasach w norwegii.
Data aktu: 07/07/2005
Data ogłoszenia: 07/07/2005