Publiczny dostęp do dokumentów Parlamentu Europejskiego.

PARLAMENT EUROPEJSKI.
Decyzja prezydium w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego

(2001/C 374/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2001 r.)

PREZYDIUM,

uwzględniając art. 255 ust. 2 i 3 Traktatu WE,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. odnośnie do publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, w szczególności jego art. 11, 12 i 18,

uwzględniając art. 22 ust. 2, art. 171 ust. 1 i art. 172 oraz załącznik VII Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

ogólne zasady regulujące dostęp do dokumentów zostały ustalone zgodnie z art. 255 ust. 2 Traktatu WE, rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001;

zgodnie z art. 255 ust. 3 Traktatu WE i art. 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, Parlament Europejski dostosował swój Regulamin decyzją z dnia 13 listopada 2001 r.;

stosownie do art. 172 ust. 2, 3 i 4 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, Prezydium jest zobowiązane przyjąć zasady ustanawiające rejestr odniesień do dokumentów, ustanowić uzgodnienia dotyczące dostępu do nich oraz określić organy odpowiedzialne za zajmowanie się takimi dokumentami;

na mocy wspomnianej powyżej decyzji Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2001 r., uchylone zostały decyzje Prezydium z dnia 10 lipca 1977 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego oraz z dnia 17 kwietnia 1998 r. w sprawie opłat za dostarczanie dokumentów;

środki odnoszące się do systemu opłat za wydawanie dokumentów muszą zostać ujednolicone z przepisami art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, w celu sprecyzowania dodatkowych kosztów, jakie mają zostać poniesione przez wnioskodawcę za wydanie bardzo obszernych dokumentów;

w celu poprawienia przejrzystości uregulowań wobec obywateli, środki odnoszące się do rejestru dokumentów Parlamentu Europejskiego powinny zostać zgromadzone w jednej decyzji,

NINIEJSZYM POSTANAWIA:

TYTUŁ  I

REJESTR ODNIESIEŃ

Artykuł  1

Utworzenie

1.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 oraz art. 172 ust. 3 Regulaminu, w Parlamencie Europejskim utworzony zostaje rejestr odniesień.
2.
Utworzony w ten sposób rejestr odniesień zawiera odniesienia do dokumentów sporządzonych lub otrzymanych przez Parlament Europejski od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 (dnia 3 grudnia 2001 r.).
3.
Powyższe odniesienia stanowić będą "dane identyfikacyjne dokumentu" zawierające nie tylko dane wymagane na mocy art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, ale także, o ile to możliwe, odniesienia umożliwiające ustalenie organu, z którego pochodzi każdy dokument, dostępnych wersji językowych, statusu dokumentu, kategorii dokumentu oraz miejsca przechowywania dokumentu.
Artykuł  2

Cele

Rejestr odniesień ma strukturę umożliwiającą:

– stosowanie jednolitego systemu odniesienia,

– bezpośredni dostęp do dokumentów, w szczególności dokumentów ustawodawczych, w formie elektronicznej,

– identyfikację dokumentów, do których nie jest możliwy dostęp drogą elektroniczną,

– wyszukiwanie dokumentów niedokładnie zidentyfikowanych przez wnioskodawców,

– identyfikację dokumentów, w stosunku do których publiczny dostęp podlega ograniczeniom ustanowionym w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001,

– rejestrowanie dokumentów poufnych, zgodnie z ograniczeniami ustanowionymi w art. 9 wyżej wymienionego rozporządzenia.

Artykuł  3

Funkcjonowanie

Służba odpowiedzialna za zarządzanie rejestrem odniesień:

– monitoruje rejestrowanie dokumentów sporządzonych lub otrzymanych przez Parlament Europejski,

– przyjmuje wnioski o udostępnienie dokumentów w formie papierowej lub elektronicznej oraz prowadzi terminarz w celu dochowania terminu 15 dni roboczych przewidzianego na udzielanie odpowiedzi,

– wysyła potwierdzenia otrzymania wniosków,

– udziela wnioskodawcom pomocy w zakresie wyjaśniania treści złożonych przez nich wniosków,

– udziela wnioskodawcom pomocy w zakresie dostępu do dokumentów już opublikowanych,

– przesyła wnioski o udostępnienie dokumentów do służby odpowiedzialnej lub osoby upoważnionej, jeśli wniosek dotyczy dokumentu niewprowadzonego do rejestru lub dokumentu podlegającego ograniczeniom ustanowionym w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001,

– konsultuje się z wnioskodawcami w przypadku gdy wnioski dotyczą dokumentów bardzo obszernych lub skomplikowanych.

Artykuł  4

Rejestrowanie dokumentów

1.
Każdy dokument sporządzony przez Parlament Europejski zostaje wprowadzony do rejestru odniesień tak szybko, jak to możliwe. Sekretarz generalny przyjmuje niezbędne, wewnętrzne środki wykonawcze w celu zapewnienia, że wszystkie dokumenty sporządzone przez Parlament Europejski zostały wprowadzone do rejestru.
2.
W związku z powyższym, dokumenty Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 172 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, są wprowadzane do rejestru odniesień przez organ lub służbę, od której dokument pochodzi.
3.
Dokumenty sporządzone w ramach procedury prawodawczej lub do celów działalności parlamentarnej zostają wprowadzone do rejestru z chwilą ich przedłożenia lub opublikowania.
4.
Pozostałe dokumenty mieszczące się w zakresie kompetencji służb administracyjnych Sekretariatu Parlamentu Europejskiego zostają, o ile to możliwe, wprowadzone do rejestru odniesień z chwilą uzyskania od służby, która sporządziła dokumenty, upoważnienia do wprowadzenia ich do rejestru.
5.
Każdy dokument otrzymany przez Parlament Europejski od strony trzeciej, w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, zostaje przekazany pocztą służbową do rejestru odniesień, który go wprowadzi, chyba że jest to dokument sensytywny, w rozumieniu art. 9 powyższego rozporządzenia, w stosunku do którego wymagane jest dochowanie terminów przewidzianych w tym artykule.
Artykuł  5

Dokumenty bezpośrednio dostępne

1.
Wszystkie dokumenty sporządzone lub otrzymane przez Parlament Europejski w ramach procedury prawodawczej muszą być dostępne dla obywateli w formie elektronicznej, z zastrzeżeniem ograniczeń ustanowionych w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
2.
W związku z powyższym, Parlament Europejski udostępni przez rejestr wszystkie dokumenty prawodawcze w celu umożliwienia obywatelom dostępu do pełnych tekstów dokumentów.
3.
Parlament Europejski udostępni ten rejestr w formie elektronicznej na stronie internetowej Europarl oraz zapewni obywatelom pomoc on-line w zakresie uzgodnień dotyczących przedkładania wniosków o udostępnienie dokumentów.
4.
Pozostałe dokumenty, w szczególności dokumenty odnoszące się do przygotowywania polityki lub strategii, zostają udostępnione bezpośrednio w takim zakresie, jak to jest możliwe.
5.
Kategorie bezpośrednio dostępnych dokumentów zostają wymienione w wykazie przyjętym przez Parlament Europejski oraz załączonym do Regulaminu Parlamentu Europejskiego. Dokumenty nieznajdujące się w wykazie zostaną udostępnione na pisemny wniosek.
Artykuł  6

Dokumenty udostępniane na wniosek

1.
Dokumenty sporządzone lub otrzymane przez Parlament Europejski poza procedurą prawodawczą są w możliwym zakresie, bezpośrednio udostępniane obywatelom przez rejestr z zastrzeżeniem ograniczeń ustanowionych w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
2.
W przypadku gdy wpis dokumentu w rejestrze odniesień nie zezwala na bezpośredni dostęp do pełnego tekstu, dlatego że dokument nie jest dostępny w formie elektronicznej, albo gdy zastosowanie mają wyjątki przewidziane w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, wnioskodawca może wystąpić o udostępnienie dokumentu na piśmie lub drogą elektroniczną, korzystając z formularza dostępnego na stronie internetowej Europarl. Parlament Europejski może udostępnić dokument albo podać powody, dla których podjął pisemną decyzję o częściowej lub całkowitej odmowie udostępnienia dokumentu.
3.
Dokumenty sporządzone lub otrzymane przez Parlament Europejski przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, a w związku z tym niedostępne w rejestrze odniesień, są udostępniane na pisemny wniosek z zastrzeżeniem ograniczeń określonych w art. 4 i 9 powyższego rozporządzenia.
Artykuł  7

Przechowywanie dokumentów

1.
Wszystkie dokumenty zostają zachowane w archiwach bazy danych rejestru odniesień. Powyższa baza danych, zawierająca wszystkie dokumenty sporządzone przez Parlament Europejski, przesyła kopię danych i dokumentów do archiwów historycznych Parlamentu Europejskiego (ARCDOC).
2.
Do czasu uruchomienia bazy danych odpowiedzialnej za archiwizowanie dokumentów wprowadzanych do rejestru, służba odpowiedzialna za rejestr korzystać będzie z istniejących systemów i baz danych Parlamentu Europejskiego i ograniczy się do ustanowienia łączników do tej bazy w celu pobierania niezbędnych danych oraz udostępnienia pełnych tekstów dokumentów.

TYTUŁ  II

WNIOSKI WSTĘPNE

Artykuł  8

Przedkładanie wniosków wstępnych

1.
Wniosek o udostępnienie dokumentu Parlamentu Europejskiego może być sporządzony na piśmie lub w formie elektronicznej w jednym z języków wymienionych w art. 314 Traktatu WE.
2.
Wnioski są sporządzane w wystarczająco dokładny sposób, w szczególności zawierają informacje umożliwiające zidentyfikowanie dokumentu lub dokumentów, o których udostępnienie ubiega się wnioskodawca oraz nazwisko i adres wnioskodawcy.
3.
Jeśli wniosek nie jest wystarczająco dokładny, Parlament Europejski zwraca się do wnioskodawcy o wyjaśnienie wniosku oraz udzieli wnioskodawcy pomocy w tym zakresie.
4.
Wnioskodawca nie jest zobowiązany do podania uzasadnienia wniosku.
Artykuł  9

Przetwarzanie wniosków złożonych na piśmie

1.
Wniosek o udostępnienie dokumentu posiadanego przez Parlament Europejski jest wysyłany pocztą służbową tego samego dnia, w którym zostanie zarejestrowany, do służby odpowiedzialnej za zarządzanie rejestrem odniesień, która musi potwierdzić przyjęcie wniosku, przygotować projekt odpowiedzi oraz dostarczyć dokument w przewidzianym terminie.
2.
Jeśli wniosek dotyczy dokumentu sporządzonego przez Parlament Europejski, w stosunku do którego ma zastosowanie jeden z wyjątków ustanowionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, służba odpowiedzialna za rejestr odniesień kontaktuje się ze służbą lub organem, który jest autorem dokumentu, i który z kolei w ciągu pięciu dni roboczych proponuje tryb działań, jakie mają zostać podjęte.
3.
Jeśli strony trzecie zgłoszą wątpliwości dotyczące możliwości ujawnienia przedmiotowych dokumentów, Parlament Europejski zasięga opinii stron trzecich, dając im pięć dni roboczych na przedstawienie ich stanowiska w celu ocenienia, czy w stosunku do dokumentów tych ma zastosowanie jeden z wyjątków ustanowionych w art. 4 lub 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
4.
Jeśli wniosek o udostępnienie dokumentów przedłożony Parlamentowi Europejskiemu dotyczy dokumentu, który nie został jeszcze opublikowany przez instytucję, która sporządziła dokument, Parlament Europejski da instytucji odpowiedzialnej za dokument pięć dni roboczych na wyrażenie wszelkich zastrzeżeń dotyczących ujawnienia dokumentu.
5.
Jeśli w terminie pięciu dni roboczych nie wpłynie żadna odpowiedź, Parlament Europejski kontynuuję procedurę.
Artykuł  10

Przetwarzanie wniosków sporządzonych w postaci elektronicznej

1.
Wniosek przedłożony w postaci elektronicznej jest przekazywany na adres wskazany na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego, o ile to możliwe z wykorzystaniem elektronicznego formularza oraz systemu pomocy on-line utworzonego w celu ułatwienia przedkładania wniosków tego rodzaju.
2.
Wnioski w postaci elektronicznej przesłane na stronę internetową Parlamentu Europejskiego (Europarl) zostają automatycznie przekazane do służby odpowiedzialnej za rejestr odniesień, w celu ich rejestracji oraz podjęcia dalszych działań.
3.
Wniosek otrzymany w postaci elektronicznej, zawierający wszystkie niezbędne informacje wymagane na mocy art. 8 niniejszej decyzji automatycznie uruchomi wysłanie do wnioskodawcy potwierdzenie przyjęcia wniosku.
4.
Procedury ustanowione w art. 9 ust. 2 i kolejnych artykułach niniejszej decyzji, dotyczące przetwarzania wniosków pierwotnych przedłożonych na piśmie stosuje się także do wniosków przedłożonych w postaci elektronicznej.
Artykuł  11

Termin na udzielenie odpowiedzi

1.
W terminie 15 dni roboczych od rejestracji wniosku służba odpowiedzialna za rejestr odniesień udostępnia żądany dokument i dostarcza go w tym samym terminie.
2.
W przypadku gdy Parlament Europejski nie jest w stanie udostępnić żądanego dokumentu, powiadamia wnioskodawcę na piśmie o powodach swojej całkowitej, lub częściowej odmowy oraz informuje wnioskodawcę o jego lub jej prawie do złożenia powtórnego wniosku.
3.
W takim przypadku wnioskodawca będzie miał 15 dni roboczych od daty otrzymania odpowiedzi na złożenie powtórnego wniosku.
4.
W wyjątkowych przypadkach, jeśli wniosek dotyczy dokumentu bardzo obszernego, lub dużej liczby dokumentów, termin przewidziany w ust. 1 niniejszego artykułu może zostać przedłużony o 15 dni roboczych pod warunkiem uprzedniego powiadomienia wnioskodawcy oraz podania szczegółowego uzasadnienia.
5.
Brak odpowiedzi ze strony Parlamentu Europejskiego w przewidzianym terminie upoważnia wnioskodawcę do złożenia powtórnego wniosku.
6.
Termin 15 dni roboczych przewidziany w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 rozpoczyna się od daty rejestracji pierwotnego wniosku.
Artykuł  12

Właściwy organ

1.
Wnioskami pierwotnymi przesłanymi do Parlamentu Europejskiego zajmuje się sekretarz generalny z upoważnienia przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów, zgodnie z art. 172 ust. 6 Regulaminu Parlamentu Europejskiego.
2.
Pozytywne odpowiedzi na wnioski pierwotne zostają przesłane do wnioskodawcy przez sekretarza generalnego lub przez jego przedstawiciela.
3.
Decyzję o oddaleniu wniosku pierwotnego, wraz z uzasadnieniem, podejmuje sekretarz generalny na wniosek służby lub organu, który sporządził dokument. Każda decyzja w sprawie odmowy udostępnienia dokumentu jest przekazywana do wiadomości Biura Parlamentu Europejskiego.
4.
Sekretarz generalny może, w dowolnym momencie, przekazać wniosek Służbie Prawnej lub urzędnikowi odpowiedzialnemu za ochronę danych.

TYTUŁ  III

WNIOSKI POWTÓRNE

Artykuł  13

Składanie wniosków

1.
Wnioski powtórne mogą być przesyłane do Parlamentu Europejskiego na piśmie lub w postaci elektronicznej w terminie 15 dni roboczych od otrzymania całkowitej lub częściowej odmowy udostępnienia żądanego dokumentu albo w przypadku braku jakiejkolwiek odpowiedzi na wniosek pierwotny.
2.
Wnioski powtórne muszą być sporządzane zgodnie z wymogami formalnymi ustanowionymi w art. 8 niniejszej decyzji.
Artykuł  14

Przetwarzanie

1.
Wnioski powtórne rejestruje się zgodnie z ustaleniami ustanowionymi w art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 2 niniejszej decyzji w odniesieniu do wniosków składanych na piśmie lub w postaci elektronicznej.
2.
Rejestr odniesień przesyła wnioskodawcy potwierdzenie przyjęcia wniosku i uruchamia procedury ustanowione w art. 9 i 10 niniejszej decyzji, w celu przygotowania odpowiedzi Parlamentu Europejskiego.
3.
W terminie 15 dni roboczych od rejestracji wniosku Parlament Europejski udostępnia dokument lub powiadamia wnioskodawcę na piśmie o powodach całkowitej lub częściowej odmowy.
4.
W wyjątkowych przypadkach, gdy wniosek dotyczy dokumentu bardzo obszernego, lub dużej liczby dokumentów, termin przewidziany w poprzednim ustępie może zostać przedłużony o 15 dni roboczych pod warunkiem uprzedniego powiadomienia wnioskodawcy oraz przedstawienia szczegółowego uzasadnienia.
Artykuł  15

Właściwy organ

1.
Odpowiedź na każdy wniosek powtórny należy do kompetencji Prezydium Parlamentu Europejskiego.
2.
Na wniosek sekretarza generalnego, wiceprzewodniczący odpowiedzialny za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów, przedkłada Prezydium propozycję decyzji.
3.
W zawiązku z powyższym, sekretarz generalny przekaże sprawę Służbie Prawnej lub urzędnikowi odpowiedzialnemu za przetwarzanie danych, który wydaje opinię w terminie trzech dni roboczych.
4.
W celu dotrzymania terminu 15 dni roboczych na udzielenie odpowiedzi, przewidzianego w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, Prezydium może przekazać podjęcie decyzji w sprawie wniosku powtórnego Wiceprzewodniczącemu odpowiedzialnemu za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów.
Artykuł  16

Środki odwoławcze

1.
W przypadku gdy Parlament Europejski w całości lub w części odmawia udostępnienia dokumentu, Parlament Europejski powiadamia wnioskodawcę o przysługujących mu środkach odwoławczych, to znaczy: wszczęcia postępowania sądowego przeciwko instytucji lub możliwości złożenia skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich, na warunkach określonych w art. 230 i 195 Traktatu WE.
2.
Brak odpowiedzi w przewidzianym terminie uznaje się za odpowiedź negatywną i upoważnia on wnioskodawcę do wniesienia pozwu lub złożenia skargi, zgodnie z warunkami wymienionymi w poprzednim ustępie.

TYTUŁ  IV

REJESTRACJA ORAZ DOSTĘP DO DOKUMENTÓW SENSYTYWNYCH

Artykuł  17

Rejestracja

1.
Rejestracja dokumentów sklasyfikowanych jako sensytywne w rozumieniu art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, pochodzących od instytucji, agencji, Państw Członkowskich, państw trzecich lub organizacji międzynarodowych, jest uzależniona od uprzedniej zgody organu, od którego pochodzą dokumenty.
2.
W związku z powyższym, organ od którego pochodzi dokument sklasyfikowany jako sensytywny, przesyła dokument bezpośrednio do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego najwłaściwszym kanałem w celu zapewnienia poufności treści dokumentu.
3.
Każdemu przekazaniu dokumentu sensytywnego musi towarzyszyć oświadczenie o stanowisku organu, z którego pochodzi dokument, w odniesieniu do upoważnienia na rejestrację oraz ujawnienie tego dokumentu.
4.
Jeśli organ, z którego pochodzi dokument, wyraża zgodę na wpisanie takiego dokumentu do rejestru odniesień Parlamentu Europejskiego, decyzję o tym, które odniesienia mogą się pojawić w rejestrze odniesień podejmuje Przewodniczący. Przewodniczący zasięga opinii Wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów, sekretarza generalnego lub, w przypadku gdy to stosowne, przewodniczącego danego komitetu.
5.
Każdy dokument sporządzony przez Parlament Europejski odnoszący się do dokumentu sklasyfikowanego jako sensytywny w rozumieniu art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, zostanie wpisany i wydany tylko za zgodą Przewodniczącego. Odniesienia przypisane do takiego dokumentu zostaną ustalone zgodnie z warunkami wymienionymi w poprzednim ustępie.
6.
W przypadku wątpliwości instytucji co do poufnego charakteru dokumentów otrzymanych przez Parlament Europejski, sprawa jest przekazywana do międzyinstytucjonalnego komitetu, ustanowionego na mocy art. 15 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Artykuł  18

Przetwarzanie wniosków o udostępnienie

1.
Każdy wniosek z prośbą o udostępnienie dokumentu sensytywnego w rozumieniu art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, przedłożony na piśmie lub w postaci elektronicznej, rejestruje się zgodnie z ustaleniami ustanowionymi w art. 9 ust. 1 lub art. 10 ust. 2 niniejszej decyzji.
2.
Sekretarz generalny przekaże wnioski o udostępnienie dokumentów sensytywnych przewodniczącemu. Udzielenie odpowiedzi na wniosek, zarówno na etapie wniosku pierwotnego, jak i wniosku powtórnego, należy do kompetencji Prezydium, które może ją przekazać Przewodniczącemu, zgodnie z art. 22 ust. 10 Regulaminu Parlamentu Europejskiego. W takich przypadkach przewodniczący zasięga opinii wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów, sekretarza generalnego lub, w odpowiednim przypadku, przewodniczącego danego komitetu.
3.
Termin 15 dni roboczych, ustanowiony w art. 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, rozpoczyna się od daty rejestracji wniosku pierwotnego lub powtórnego.
Artykuł  19

Osoby upoważnione

Osoby upoważnione do zajmowania się dokumentami sensytywnymi to: Przewodniczący Parlamentu Europejskiego, Wiceprzewodniczący odpowiedzialny za nadzór nad postępowaniem dotyczącym wniosków o udostępnienie dokumentów, przewodniczący bezpośrednio zainteresowanego komitetu oraz sekretarz generalny, chyba że umowy zawarte z innymi instytucjami przewidują specjalne upoważnienia.

Artykuł  20

Ochrona dokumentów sensytywnych

1.
Dokumenty sensytywne, w rozumieniu art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, podlegają surowym zasadom bezpieczeństwa w celu zagwarantowania ich poufnego traktowania w ramach Parlamentu Europejskiego.
2.
W związku z powyższym, sekretarz generalny przedkłada Prezydium projekt zasad, uwzględniając umowy oraz porozumienia zawarte z Komisją oraz Radą.
3.
Projekt przyjęty przez Prezydium zostanie przedłożony na sesji plenarnej do zatwierdzenia, a tekst przyjęty w ten sposób zostanie załączony do Regulaminu Parlamentu Europejskiego.

TYTUŁ  V

WYDAWANIE DOKUMENTÓW

Artykuł  21

Wydawanie

1.
Dokumenty mają być dostarczone w postaci kopii lub w postaci elektronicznej, z pełnym uwzględnieniem preferencji wnioskodawcy.
2.
Jeśli dokument został już wydany przez Parlament Europejski lub inną instytucję i jest łatwo dostępny, Parlament Europejski może udostępnić dokument poprzez poinformowanie wnioskodawcy o tym, w jaki sposób można uzyskać wnioskowany dokument.
Artykuł  22

Koszt udzielenia odpowiedzi

1.
Wnioskodawcę można obciążyć kosztami sporządzenia oraz przesłania kopii. Opłata ta nie może przekroczyć rzeczywistego kosztu operacji.
2.
Zapoznanie się z dokumentem na miejscu, kopie w liczbie mniejszej niż 20 stron formatu A4 oraz dostęp bezpośredni do postaci elektronicznej lub przez rejestr są wolne od opłat.
Artykuł  23

Wnioski o udostępnienie bardzo obszernych dokumentów

1.
Wydawanie dokumentów przekraczających 20 stron formatu A4 podlega opłacie w wysokości 10 EUR plus 0,03 EUR za stronę.
2.
Wysokość opłaty może zostać zmieniona decyzją Prezydium Parlamentu Europejskiego podjętej na wiosek sekretarza generalnego.
3.
Wydatki związane z innymi środkami przekazywania dokumentów określa sekretarz generalny, jednak nie mogą one przekroczyć rzeczywistego kosztu operacji.
4.
W przypadku powtarzających się lub kolejnych wniosków dotyczących bardzo obszernych dokumentów, lub dużej liczby dokumentów, Parlament Europejski może się porozumieć z wnioskodawcą nieformalnie w celu znalezienia stosownego rozwiązania.
5.
Niniejsza decyzja nie dotyczy dokumentów opublikowanych, które podlegają odrębnemu systemowi opłat.
Artykuł  24

Dodatkowe koszty przekładu

W przypadku gdy konieczne jest dokonanie przekładu dokumentów na język inny niż dostępne wersje językowe, stosuje się obowiązujące stawki wolnorynkowe stosowane przez Parlament Europejski w odniesieniu do przekładów zewnętrznych.

TYTUŁ  VI

STOSOWANIE

Artykuł  25

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się z uwzględnieniem oraz bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 i Regulaminu Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  26

Przegląd

Niniejsza decyzja podlega przeglądowi dwa lata po jej wejściu w życie. W tym celu sekretarz generalny Parlamentu Europejskiego przedkłada sprawozdanie w sprawie jej wprowadzenia w życie.

Artykuł  27

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z datą jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Rejestr odniesień ustalony na mocy niniejszej decyzji obowiązuje od dnia 3 czerwca 2002 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 listopada 2001 r.

W imieniu Prezydium
Nicole FONTAINE
Przewodnicząca

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024