Kurs reedukacyjny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 5 grudnia 2022 r.
w sprawie kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie art. 105 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212, z późn. zm. 2  zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy program kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2)
wysokość opłaty za kurs reedukacyjny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3)
wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
§  2. 
Szczegółowy program kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "kursem", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
Wysokość opłaty za kurs wynosi 500 zł.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957, z 2019 r. poz. 730, z 2020 r. poz. 1517, z 2021 r. poz. 1997 i 2328 oraz z 2022 r. poz. 1002). 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU REEDUKACYJNEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

1.
Celem kursu jest ukształtowanie u kierujących bezpiecznych zachowań i postaw na drodze poprzez uświadomienie przyczyn i motywów podejmowania działań naruszających zasady i przepisy ruchu drogowego oraz generujących podwyższony poziom ryzyka.
2.
Kurs trwa 28 godzin i jest realizowany w ciągu 4 dni zajęć. Jednego dnia można przeprowadzić maksymalnie 7 godzin zajęć.
3.
Godzina zajęć kursu równa się 45 minutom.
4.
Kurs rozpoczyna się po każdorazowym sprawdzeniu tożsamości osoby uczestniczącej w zajęciach.
Dzień kursu Liczba godzin Forma prowadzenia zajęć Zagadnienia Treść zajęć
I 7 Z Przyczyny naruszania zasad i przepisów ruchu drogowego Określić indywidualne przyczyny naruszania zasad i przepisów ruchu drogowego. Ustalić te przyczyny w szczególności poprzez ćwiczenia polegające na udzielaniu przez osobę szkoloną odpowiedzi na pytania, rozwiązywaniu przez osobę szkoloną testów. W przypadku ustalenia, że przyczyną naruszeń przepisów ruchu drogowego przez osobę szkoloną był brak wiedzy, należy przekazać jej określony zakres wiedzy.
II 7 W/Z Zasady i przepisy ruchu drogowego oraz podstawowe zasady techniki kierowania pojazdami Przypomnieć główne zasady i przepisy ruchu drogowego, w których naruszanie ma statystycznie największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Uświadomić konsekwencje naruszania podstawowych zasad techniki kierowania pojazdem samochodowym.

Szczególną uwagę należy zwrócić na te zagadnienia, które mają istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub których naruszenie jest bezpośrednią przyczyną wypadków drogowych.

III 3 W/Z Wypadki drogowe - przyczyny skutki, zapobieganie Omówić wypadek drogowy jako zdarzenie w ruchu drogowym, z uwzględnieniem następujących tematów:

- uczestnicy wypadków drogowych,

- przyczyny wypadków drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem nadmiernej prędkości oraz zasad ustępowania pierwszeństwa,

- tryb postępowania w przypadku uczestniczenia w wypadku drogowym,

- skutki wypadków drogowych (prawne, psychologiczne, społeczne i ekonomiczne),

- zapobieganie wypadkom drogowym, w tym kształtowanie postaw kierowców jako ważny element prewencji.

Przedstawić najważniejsze wnioski z analizy statystycznej wypadków i kolizji drogowych.

4 Z Symulacje sytuacji drogowych Przeprowadzić ćwiczenia obejmujące:

- analizę niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym,

- ocenę okoliczności i konieczność przewidywania zagrożeń,

- konieczność stosowania odpowiednich zasad ruchu drogowego w różnych sytuacjach drogowych,

- konieczność uwzględniania różnych czynników w ruchu drogowym, mających wpływ na podejmowanie decyzji o sposobie reagowania.

IV 3 W Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego Omówić rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i przedstawić ich charakterystykę, w tym zachowania i postawy kierującego stanowiące zagrożenie na drodze.

Przedstawić sposób działania i omówić skutki, jakie wywołują alkohol i środki działające podobnie do alkoholu oraz leki.

Zwrócić uwagę na odpowiedzialność wynikającą z naruszenia przepisów ruchu drogowego, stosowanie zasady ograniczonego zaufania, przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad kultury - wyrozumiałość, ustępliwość, powstrzymanie agresji, ryzykowne zachowania.

4 W Psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym Omówić psychologiczne czynniki bezpieczeństwa ruchu: percepcja i jej właściwości, uwaga oraz jej podzielność, zakres (pojemność), trwałość (koncentracja) i przerzutowość (ruchliwość), czas reakcji, prawidłowe funkcje intelektualne kierującego, osobowość, stany emocjonalne (pozytywne, negatywne) i ich wpływ na zachowanie, poziom zapotrzebowania na stymulację, temperament, zachowania agresywne i ryzykowne, radzenie sobie ze stresem.

Zwrócić szczególną uwagę na:

- wpływ postrzegania na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, - wpływ koncentracji uwagi na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, - myślenie przewidujące w kontekście bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

- wpływ agresji na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, - właściwe zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych.

Objaśnienia:

W - wykład

Z - zajęcia warsztatowe

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU REEDUKACYJNEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1997, 2269, 2328 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1002.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (Dz. U. poz. 894), które utraciło moc z dniem 6 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997 oraz z 2022 r. poz. 1002).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024