Szczegółowy zakres informacji zawartych w dokumentacji projektowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 3 grudnia 2010 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w dokumentacji projektowej 2

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, jakie powinny być zawarte w dokumentacji projektowej dla projektu wspólnych wdrożeń realizowanego w ramach ścieżki pierwszej, zwanej dalej "dokumentacją projektową".
§  2.
Dokumentacja projektowa:
1)
w części dotyczącej opisu projektu wspólnych wdrożeń, zwanego dalej "projektem", i stosowanej technologii zawiera:
a)
określenie lokalizacji projektu:
województwo,
gminę oraz miejscowość,
adres lub numer ewidencyjny działki,
b)
określenie celu, rodzaju i czasu realizacji projektu,
c)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres realizującego projekt, właściciela projektu, a także właściciela instalacji, na której jest realizowany projekt, jeżeli projekt jest realizowany na istniejącej instalacji, oraz podmiotów upoważnionych do realizacji projektu przez kraje uprawnione,
d)
informacje wskazujące na:
doświadczenie w realizacji projektów, w tym projektów rozpoczętych i niezakończonych, przez realizującego projekt, właściciela projektu, podmioty upoważnione do realizacji projektu przez kraje uprawnione,
autorów lub współautorów technologii lub rozwiązań stosowanych w projekcie,
e)
określenie, na jakim etapie realizacji znajduje się projekt w dniu złożenia wniosku,
f)
opis techniczny projektu, obejmujący technologię lub rozwiązania stosowane w projekcie, ze wskazaniem:
innowacyjności technologii,
zastosowanych najlepszych dostępnych technik,
wykorzystania wyników prac badawczo-rozwojowych,
g)
opis sposobu osiągnięcia redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) poniżej wyznaczonego poziomu bazowego,
h)
opis wpływu projektu na środowisko,
i)
określenie zasięgu oddziaływania projektu na środowisko, w zakresie redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2),
j)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu opracowujących dokumentację projektową,
k)
kalkulację planowanych kosztów i dochodów, związanych z realizacją projektu, w szczególności:
nakłady inwestycyjne,
koszty utrzymania i eksploatacji,
cenę za jednostkę redukcji emisji,
dochody ze sprzedaży jednostek redukcji emisji;
2)
w części dotyczącej opisu sposobu i źródeł finansowania projektu zawiera:
a)
określenie sposobu finansowania projektu,
b)
określenie źródeł finansowania projektu, z uwzględnieniem:
środków własnych,
kredytów i pożyczek,
dotacji;
3)
w części dotyczącej opisu poziomu bazowego projektu i sposobu jego wyznaczania zawiera:
a)
określenie sposobu wyznaczania poziomu bazowego, w tym wybranej metodologii, wraz z uzasadnieniem,
b)
dane źródłowe wykorzystane do obliczenia poziomu bazowego, w sposób umożliwiający odtworzenie tych obliczeń,
c)
określenie wyznaczonego poziomu bazowego wraz z uzasadnieniem,
d)
datę wyznaczenia poziomu bazowego,
e)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu wyznaczających poziom bazowy;
4)
w części dotyczącej oszacowania wielkości redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) i opisu stosowanej metodologii szacowania tych wielkości zawiera:
a)
określenie wielkości rocznych,
b)
określenie wielkości całkowitej w okresie rozliczeniowym 2008-2012,
c)
określenie wielkości całkowitej w okresie realizacji projektu,
d)
datę, od której będzie redukowana lub unikana emisja gazów cieplarnianych lub pochłaniany dwutlenek węgla (CO2),
e)
okres, w którym będą powstawały jednostki redukcji emisji,
f)
określenie wielkości emisji gazów cieplarnianych uzyskanej w wyniku realizacji projektu, w szczególności:
emisję,
ryzyko wystąpienia dodatkowej emisji i jej wielkość;
5)
zawiera ocenę, czy powstała w wyniku realizacji projektu redukcja lub uniknięcie emisji gazów cieplarnianych albo pochłonięcie emisji dwutlenku węgla (CO2) są dodatkowymi w stosunku do tych, które powstałyby bez jego realizacji, uwzględniającą:
a)
polityki krajowe lub sektorowe,
b)
szacowaną wewnętrzną stopę zwrotu z przychodami i bez przychodów ze sprzedaży jednostek redukcji emisji,
c)
opis utrudnień, które mogą wystąpić przy realizacji projektu, oraz wskazanie sposobu ich usunięcia;
6)
w części dotyczącej planu monitorowania projektu zawiera:
a)
określenie danych i informacji, jakie powinny być gromadzone w celu monitorowania projektu, oraz sposobu ich zbierania, analizy i przechowywania,
b)
określenie wzorów stosowanych do obliczania emisji uzyskanej w wyniku realizacji projektu wraz z ich opisem,
c)
określenie procedury kontroli rzetelności danych i informacji, o których mowa w lit. a,
d)
uzasadnienie wybranego sposobu monitorowania.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 18).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024