Szczegółowe zasady ustalania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz terminy jego płatności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 maja 1988 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz terminów jego płatności.

Na podstawie art. 3 ust. 3 i art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1987 r. Nr 12, poz. 77) oraz w związku z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1987 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w szczególnych przepisach ustawowych dla organów zniesionych oraz o zmienionym zakresie działania (Dz. U. Nr 42, poz. 250) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1987 r. Nr 12, poz. 77),
2)
rozporządzenie - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1985 r. w sprawie stawek podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasad ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku (Dz. U. z 1988 r. Nr 15, poz. 110),
3)
podatek - podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń,
4)
wynagrodzenia - wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów, zaliczane do wynagrodzeń zgodnie z przepisami o klasyfikacji wynagrodzeń, obciążające koszty działalności eksploatacyjnej, inwestycyjnej, socjalnej oraz innych rodzajów działalności wyodrębnionej finansowo; na równi z kosztami traktuje się straty nadzwyczajne wymienionych wyżej działalności,
5)
kwota wynagrodzeń wolna od podatku - kwotę wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów wolną od podatku, o której mowa w § 3 ust. 1-3 rozporządzenia oraz w art. 31 ustawy,
6)
formuła:
a)
opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń - sposób ustalania kwot wolnych od podatku określony w § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia,
b)
progowa - sposób ustalania kwot wolnych od podatku określony w § 3 ust. 3 rozporządzenia, z uwzględnieniem § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 marca 1988 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasad ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku (Dz. U. Nr 10, poz. 80)
c)
miernikowo-przyrostowa - sposób ustalania kwoty wolnej od podatku określony w art. 31 ustawy,
7)
zysk - zweryfikowany zysk bilansowy lub nadwyżkę dochodów nad wydatkami,
8)
nagrody i premie - nagrody i premie z zysku do podziału, z nadwyżki bilansowej, w tym również wypłaty dla członków spółdzielni pracy z tytułu wkładu pracy, nagrody i premie z innych nadwyżek dochodów nad wydatkami,
9)
jednostki - jednostki gospodarcze, które na podstawie ustawy są obowiązane do obliczania podatku i jego uiszczania,
10)
jednostki nowo powstałe - jednostki powstałe w wyniku inwestycji, utworzone lub połączone w celu prowadzenia nowej działalności gospodarczej, a także jednostki, które uzyskały osobowość prawną w wyniku zmian organizacyjnych polegających na podziale,
11)
zweryfikowanie bilansu:
a)
w państwowych jednostkach gospodarczych i w przedsiębiorstwach mieszanych - zweryfikowanie bilansu przez izbę skarbową lub inny upoważniony organ administracji państwowej,
b)
w jednostkach spółdzielczych - zatwierdzenie bilansu przez walne zgromadzenie,
c)
w organizacjach społecznych - zatwierdzenie bilansu przez zarząd organizacji społecznej,
d)
w spółkach - zatwierdzenie bilansu przez zgromadzenie wspólników,
12)
rok (okres) poprzedni - rok (okres) poprzedzający rok podatkowy,
13)
inne osoby fizyczne - osoby fizyczne nie będące pracownikami danej jednostki, z którymi zawarto umowę zlecenia lub umowę o dzieło.
§  2.
1.
Z kwoty wynagrodzeń, zaliczonych według zasad sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego do wynagrodzeń obciążających koszty roku poprzedniego i podatkowego, ustalonej na podstawie ewidencji księgowej, wyłącza się:
1)
wynagrodzenia z tytułu umów o prace autorskie i realizatorskie (honoraria),
2)
wynagrodzenia uczniów pobierane w okresie trwania nauki zawodu oraz wynagrodzenia studentów odbywających praktyki robotnicze i zawodowe,
3)
premie za oszczędność paliw płynnych,
4)
wynagrodzenia wypłacane członkom zakładowych zespołów gospodarczych za wykonywanie remontów, regenerację części zamiennych oraz wytwarzanie narzędzi na rzecz jednostki macierzystej, a także wynagrodzenia emerytów, rencistów i osób korzystających z urlopów wychowawczych za pracę w zakładowych zespołach gospodarczych,
5)
wynagrodzenia osób, które na zlecenie jednostki gospodarki uspołecznionej:
a)
wykonały pracę niezbędną do opracowania i oceny projektów wynalazczych,
b)
wykonały dokumentację przydatną do stosowania projektów wynalazczych (w tym model, prototyp),
c)
wykonały pracę przy realizacji i wdrożeniu projektów wynalazczych do produkcji,
6)
wynagrodzenia wypłacane z funduszu rehabilitacji inwalidów,
7)
wynagrodzenia związane z usuwaniem awarii i szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi,
8)
wynagrodzenia pracowników grup awaryjno-remontowych przedsiębiorstw (zakładów) gospodarki komunalnej, wypłacane na podstawie zleceń na naprawy i remonty awaryjne:
a)
urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych,
b)
urządzeń centralnego ogrzewania i ciepłej wody,
c)
sprzętu specjalnego i transportowego do oczyszczania miast,
9)
wynagrodzenia prowizyjne z tytułu kolportażu książek i biletów wstępu na imprezy artystyczne,
10)
wynagrodzenia złotowe osób zatrudnionych poza granicami kraju,
11)
wynagrodzenia osób zatrudnionych w ramach ochotniczych hufców pracy,
12)
wypłaty z rezerw na wynagrodzenia,
13)
kwotę ulgi z tytułu produkcji eksportowej, o której mowa w § 4 rozporządzenia,
14)
kwotę ulgi z tytułu pracy w systemie ciągłym, 4-zmianowym i 3-zmianowym, o której mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia, w jednostkach stosujących formułę progową.

Dla formuły opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń przez rok poprzedni rozumie się rok 1987.

2.
W celu ustalenia kwoty wynagrodzeń za 1987 r. kwotę ulgi, o której mowa w ust. 1 pkt 13, przyjmuje się w wysokości wykazanej w rozliczeniu podatku za 1987 r.
3.
Kwotę wynagrodzeń ustaloną zgodnie z ust. 1 i 2 dla 1987 r. pomniejsza się o przyrost wynagrodzeń określony w art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy, od którego jednostka jest obowiązana uiścić podatek.

Rozdział  2

Formuła opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń

§  3.
1.
W celu ustalenia przeciętnego rocznego wynagrodzenia za 1987 r., o którym mowa w § 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia, kwotę wynagrodzeń ustaloną zgodnie z § 2 pomniejsza się o:
1)
wynagrodzenia bezosobowe i agencyjno-prowizyjne innych osób fizycznych,
2)
wynagrodzenia osób odbywających zastępczą służbę poborowych, żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową oraz junaków obrony cywilnej,
3)
wynagrodzenia skazanych i ukaranych

i dzieli się przez przeciętne zatrudnienie ustalone zgodnie z ust. 2.

2.
Przeciętne roczne zatrudnienie ustala się według sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego bez osób zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku i bez osób, których wynagrodzenia zostały wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2, 6, 10, 11, a powiększone o przeciętne zatrudnienie osób wykonujących pracę nakładczą, wyliczone zgodnie z ust. 3.
3.
Przeciętne roczne zatrudnienie osób wykonujących pracę nakładczą ustala się jako iloraz kwoty ich wynagrodzeń i przeciętnego wynagrodzenia w jednostce, ustalonego na podstawie sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, bez nagród i premii z zysku.
§  4.
1.
Roczną kwotę wynagrodzeń wolną od podatku w jednostce stanowi suma:
1)
60% przeciętnego rocznego wynagrodzenia ustalonego zgodnie z § 3,
2)
rezerwy na wynagrodzenia ustalonej jako iloraz kwoty rezerwy na wynagrodzenia utworzonej w 1987 r. i przeciętnego zatrudnienia tego roku wyliczonego zgodnie z § 3 ust. 2,
3)
dodatkowych kwot wolnych określonych w centralnym planie rocznym, przeliczonych w stosunku rocznym,
4)
kwoty wynikającej ze zmniejszenia zatrudnienia, obliczonej zgodnie z § 5.
2.
Dla wyliczenia kwoty ulgi eksportowej, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia, kwotę wynagrodzeń wolną od podatku stanowi suma:
1)
kwoty wynagrodzeń 1987 r. ustalonej zgodnie z § 2, pomniejszonej o wynagrodzenia wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1-3,
2)
kwoty rezerwy na wynagrodzenia utworzonej w 1987 r.,
3)
iloczynu sumy kwot wymienionych w pkt 1 i 2 i wskaźnika wzrostu cen detalicznych określonego w centralnym planie rocznym na dany rok.
§  5.
1.
Kwotę wynagrodzeń wynikającą ze zmniejszenia zatrudnienia oblicza się jako iloczyn liczby osób, o którą zmniejszono przeciętne zatrudnienie w roku podatkowym w stosunku do 1987 r. (ustalone według zasad określonych w § 3 ust. 2), i przeciętnego wynagrodzenia roku poprzedniego ustalonego zgodnie z § 3 ust. 1, powiększonego o wskaźnik wzrostu cen detalicznych, określony w centralnym planie rocznym na dany rok. Tak ustaloną kwotę dzieli się przez przeciętne zatrudnienie roku podatkowego, ustalone zgodnie z § 3 ust. 2.
2.
Kwoty wynagrodzeń wynikającej ze zmniejszenia zatrudnienia nie ustalają jednostki, w których zmniejszenie zatrudnienia następuje w wyniku reorganizacji, o której mowa w § 22, lub delegowania pracowników do pracy za granicą.
§  6.
1.
Jednostki wprowadzające nowe rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne, w tym również wykonujące wyroby prototypowe, wymagające wydatkowania wynagrodzeń przed uzyskaniem efektów produkcyjnych, mogą pomniejszyć kwotę wynagrodzeń roku podatkowego o część kwoty wynagrodzeń związanej z tymi pracami. Kwotę tego zmniejszenia, w okresie nie dłuższym niż 2 lata, ustala właściwa izba skarbowa.
2.
Wynagrodzenia indywidualne pomniejsza się o iloraz kwoty, o której mowa w ust. 1, i przeciętnej liczby pracowników w roku podatkowym, ustalonej zgodnie z § 3 ust. 2.
3.
Jednostka, która dokonała zmniejszenia indywidualnych wynagrodzeń pracowników zgodnie z ust. 2, powiększa indywidualne wynagrodzenia pracowników przez okres nie dłuższy niż 2 lata od wprowadzenia nowych rozwiązań do produkcji. Suma kwot powiększających wynagrodzenia indywidualne nie może być niższa od kwoty zmniejszenia, o której mowa w ust. 1.
4.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wynagrodzeń wydatkowanych na nowe rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne i wyroby prototypowe, które zostały sprzedane przed wdrożeniem tych rozwiązań do produkcji lub eksploatacji.
§  7.
1.
Kwotę indywidualnego wynagrodzenia pracownika w roku (okresie) podatkowym, obliczoną z uwzględnieniem § 2 ust. 1 pkt 1-11, pomniejsza się o:
1)
kwotę określoną w § 6 ust. 2,
2)
wynagrodzenia sporadyczne określone w § 8 ust. 2,

a powiększa o wynagrodzenie określone w § 6 ust. 3.

2.
Kwotę indywidualnego wynagrodzenia ustaloną zgodnie z ust. 1 pomniejsza się, według zasad określonych w ust. 3, o:
1)
wypłaty z rezerw na wynagrodzenia,
2)
ulgę eksportową, stosownie do przepisów § 4 rozporządzenia.
3.
Pomniejszenie wynagrodzeń indywidualnych w roku (okresie) podatkowym z tytułu wypłat z rezerwy na wynagrodzenia i ulgi eksportowej ustala się:
1)
jako iloczyn kwoty indywidualnego wynagrodzenia pracownika - po wyłączeniu składników wynagrodzeń, określonych w ust. 1, przed przeliczeniem na pełny wymiar czasu pracy, oraz wskaźnika ustalonego w pkt 2,
2)
wskaźnik, o którym mowa w pkt 1, ustala się jako iloraz kwoty wypłat z rezerwy na wynagrodzenia w roku (okresie) podatkowym lub kwoty ulgi eksportowej wyliczonej zgodnie z § 4 rozporządzenia i sumy wynagrodzeń indywidualnych, po wyłączeniach określonych w ust. 1 i przed przeliczeniem na pełny wymiar czasu pracy.
4.
Jednostki nowo powstałe w roku poprzednim lub w roku podatkowym dla obliczenia pomniejszenia z tytułu ulgi eksportowej, o którym mowa w ust. 3, przyjmują sumę indywidualnych wynagrodzeń pracowników z roku (okresu) podatkowego, ustalonych zgodnie z ust. 1.
§  8.
1.
Podstawę opodatkowania stanowi:
1)
nadwyżka indywidualnego wynagrodzenia pracownika ustalonego zgodnie z § 7 w roku (okresie) podatkowym ponad kwotę wolną, ustaloną zgodnie z § 3-5,
2)
kwota wynagrodzeń sporadycznych roku (okresu) podatkowego.
2.
Do wynagrodzeń sporadycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1)
nagrody jubileuszowe,
2)
odprawy emerytalne,
3)
wartość umundurowania.
3.
Na równi z wynagrodzeniami sporadycznymi traktuje się:
1)
wynagrodzenia bezosobowe i agencyjno-prowizyjne innych osób fizycznych,
2)
premie byłych pracowników,
3)
wynagrodzenia osób odbywających zastępczą służbę poborowych, żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową oraz junaków obrony cywilnej,
4)
wynagrodzenia skazanych i ukaranych,
5)
wynagrodzenia osób pracujących nie dłużej niż 3 miesiące.
§  9.
1.
Kwotę podatku za rok (okres) podatkowy stanowi suma podatków naliczonych od nadwyżek indywidualnych wynagrodzeń pracowników oraz podatku obliczonego od wynagrodzeń sporadycznych i wynagrodzeń zrównanych z wynagrodzeniami sporadycznymi.
2.
W celu obliczenia podatku od indywidualnych wynagrodzeń:
1)
pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy - należy ich wynagrodzenia przeliczyć na pełny wymiar czasu pracy,
2)
pracowników, którzy przepracowali łącznie w roku kalendarzowym dłużej niż 3 miesiące - należy ich wynagrodzenia przeliczyć na wynagrodzenia całoroczne, przyjmując za rok 360 dni, a za miesiąc 30 dni.

Podatek ustalony od przeliczonych wynagrodzeń zgodnie z pkt 1 i 2 uwzględnia się w kwocie naliczonego podatku za dany rok (okres) proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracowników.

3.
Podatek od wynagrodzeń sporadycznych i wynagrodzeń zrównanych z wynagrodzeniami sporadycznymi ustala się jako iloczyn kwoty tych wynagrodzeń i procentowego wskaźnika relacji podatku od wynagrodzeń indywidualnych pracowników do ich wynagrodzeń za rok (okres) podatkowy w wysokości przyjętej do wyliczenia podatku zgodnie z § 7 przed przeliczeniem na skutki roczne.
§  10.
1.
Jednostki, które w roku podatkowym lub w ciągu roku poprzedniego uruchomiły nowe zakłady, wydziały i inne organizacyjnie wydzielone obiekty, mogą pomniejszyć podatek o iloczyn przyrostu przeciętnego zatrudnienia z tytułu uruchomienia nowego zakładu, ustalonego zgodnie z § 3 ust. 2, w stosunku do roku poprzedniego i przeciętnej kwoty podatku obliczonej zgodnie z ust. 2.
2.
Przeciętną kwotę podatku, o której mowa w ust. 1, oblicza się jako iloraz podatku za rok podatkowy i przeciętnego zatrudnienia roku podatkowego ustalonego zgodnie z § 3 ust. 2.
§  11.
Jednostki, które dokonują zaliczkowych wpłat podatku za poszczególne kwartały w sposób określony w § 26 ust. 1 pkt 1, mogą stosować zasadę określoną w § 6 i 10 również w okresach kwartalnych.

Rozdział  3

Formuła progowa

§  12.
Kwotę wynagrodzeń wolną od podatku stanowi suma:
1)
kwoty wynagrodzeń roku (okresu) poprzedniego, ustalonej zgodnie z § 2,
2)
kwoty rezerwy na wynagrodzenia, utworzonej w roku poprzednim,
3)
iloczynu sumy kwot wymienionych w pkt 1 i 2 i procentowego przyrostu wynagrodzeń wolnego od podatku, określonego w centralnym planie rocznym,
4)
dodatkowych kwot wolnych, określonych w centralnym planie rocznym, ponad kwoty uwzględnione w procentowym przyroście wynagrodzeń, o którym mowa w pkt 3.
§  13.
1.
Kwotę wynagrodzeń roku (okresu) podatkowego, ustaloną zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1-12, pomniejsza się o ulgę eksportową obliczoną stosownie do przepisów § 4 rozporządzenia oraz o ulgę z tytułu pracy w systemie ciągłym, 4-zmianowym i 3-zmianowym, stosownie do przepisu § 5 pkt 2 rozporządzenia.
2.
Kwotę ulgi eksportowej, o której mowa w ust. 1, ustala się jako iloczyn równowartości odpowiedniej procentowej części kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, bez uwzględnienia w niej dodatkowych kwot wolnych określonych w centralnym planie rocznym, i wskaźnika relacji sprzedaży na eksport wyrażonej w cenach transakcyjnych do wartości produkcji sprzedanej ogółem w cenach realizacji (w tym eksport w cenach transakcyjnych), pomniejszonej o podatek obrotowy.
3.
Do obliczenia ulgi z tytułu pracy w systemie ciągłym, 4-zmianowym i 3-zmianowym, przyjmuje się równowartość 20% kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, bez uwzględnienia w niej dodatkowych kwot wolnych, określonych w centralnym planie rocznym.
4.
Jednostki nowo powstałe w roku poprzednim lub podatkowym dla obliczenia kwoty ulgi eksportowej i ulgi z tytułu pracy w systemie ciągłym, 4-zmianowym i 3-zmianowym, o których mowa w ust. 1-3, w miejsce kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku przyjmują kwotę wynagrodzeń z roku (okresu) podatkowego, ustaloną zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1-12.
§  14.
1.
Jednostki wprowadzające nowe rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne, w tym również wykonujące wyroby prototypowe, wymagające wydatkowania wynagrodzeń przed uzyskaniem efektów produkcyjnych, mogą pomniejszyć kwotę wynagrodzeń roku (okresu) podatkowego o część kwoty wynagrodzeń związanej z tymi pracami. Kwotę tego zmniejszenia przez okres nie dłuższy niż 2 lata, na wniosek jednostki, ustala właściwa izba skarbowa.
2.
Jednostka, która zmniejszyła kwotę wynagrodzeń w roku (latach) podatkowym, powiększa o tę kwotę wynagrodzenia roku (lat), w którym nowe rozwiązania zostaną wprowadzone do produkcji, przez okres nie dłuższy niż 2 lata. Łączna wysokość kwot powiększających wynagrodzenia w roku (latach) podatkowym nie może być niższa od kwoty zmniejszenia, o której mowa w ust. 1.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy wynagrodzeń wydatkowanych na nowe rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne i wyroby prototypowe, które zostały sprzedane przed wdrożeniem tych rozwiązań do produkcji lub eksploatacji.
§  15.
Jednostki, które w roku podatkowym lub w ciągu roku poprzedniego uruchomiły nowe zakłady, wydziały i inne organizacyjnie i ewidencyjnie wydzielone obiekty, w wyniku czego nastąpił wzrost zatrudnienia ogółem w jednostce, mogą zmniejszyć kwotę wynagrodzeń roku podatkowego o wynagrodzenia pracowników nowo zatrudnionych w tych zakładach lub o przyrost wynagrodzeń, jeżeli uruchomienie nastąpiło w roku poprzednim.
§  16.
1.
Podstawę opodatkowania w roku (okresie) podatkowym stanowi nadwyżka wynagrodzeń ustalonych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1-12, z uwzględnieniem § 13-15, ponad kwotę wynagrodzeń wolną od podatku ustaloną zgodnie z § 12.
2.
Jednostki, w których kwota wynagrodzeń roku podatkowego, ustalona zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1-12, z uwzględnieniem § 13-15, jest niższa od kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, określonej w § 12, mogą tworzyć rezerwę na wynagrodzenia do wysokości tej różnicy.
§  17.
1.
Jednostki, dla których Minister Finansów ustalił jako podstawę opodatkowania nadwyżkę przeciętnego wynagrodzenia ponad przeciętne wynagrodzenie wolne od podatku, ustalają przeciętne wynagrodzenia, dzieląc kwotę wynagrodzeń roku poprzedniego i roku podatkowego, ustaloną zgodnie z § 12-15, z wyłączeniem wynagrodzeń osób wykonujących pracę nakładczą oraz osób skazanych i ukaranych, przez przeciętne zatrudnienie wykazane w sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, z wyłączeniem:
1)
osób zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku,
2)
pracowników zatrudnionych poza granicami kraju,
3)
osób skazanych i ukaranych,
4)
pracowników zatrudnionych w nowo uruchomionych zakładach lub przyrostu zatrudnienia, jeżeli nowe uruchomienie miało miejsce w roku poprzednim w jednostkach, o których mowa w § 15,
5)
pracowników wynagradzanych z funduszu rehabilitacji inwalidów.
2.
Podatek ustala się jako iloczyn podatku obliczonego od nadwyżki przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z roku (okresu) podatkowego ponad przeciętne miesięczne wynagrodzenie wolne od podatku, liczby miesięcy i przeciętnego zatrudnienia z roku (okresu) podatkowego.

Rozdział  4

Formuła miernikowo-przyrostowa

§  18.
1.
Kwotę wynagrodzeń wolną od podatku ustala się jako sumę:
1)
kwoty wynagrodzeń z roku (okresu) poprzedniego, ustalonej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5, 12 i 13 oraz ust. 2:
a)
pomniejszonej o kwotę podlegającą podatkowi w roku poprzednim - w jednostkach, w których wystąpiła nadwyżka wynagrodzeń ponad kwotę wolną od podatku, ustaloną zgodnie z obowiązującą formułą,
b)
powiększonej o kwotę wynagrodzeń w wysokości uprawniającej jednostkę do utworzenia rezerwy na wynagrodzenia w roku poprzednim,
2)
iloczynu kwoty wymienionej w pkt 1 i procentowego przyrostu (spadku) produkcji sprzedanej netto, skorygowanego współczynnikiem w wysokości 0,4 (przy spadku 0,65),
3)
dodatkowej kwoty wolnej z tytułu syntetycznej oceny płac.
2.
Przyrost produkcji sprzedanej netto (sprzedaży netto) oblicza się w cenach bieżących, bez wyłączania wpływu zmian cen. W jednostkach prowadzących działalność rolniczą stosuje się - zamiast produkcji sprzedanej netto - produkcję końcową netto.
§  19.
1.
Kwotę wynagrodzeń z roku (okresu) podatkowego, ustaloną zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 i 12, pomniejsza się o ulgę eksportową stosownie do przepisów § 4 rozporządzenia.
2.
Kwotę ulgi eksportowej, o której mowa w ust. 1, ustala się jako iloczyn równowartości odpowiedniej procentowej części kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku - bez uwzględnienia w niej dodatkowej kwoty wolnej z tytułu syntetycznej oceny płac, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 3 - i wskaźnika relacji sprzedaży na eksport, wyrażonej w cenach transakcyjnych, do wartości produkcji sprzedanej ogółem w cenach realizacji (w tym eksport w cenach transakcyjnych) pomniejszonej o podatek obrotowy.
3.
Jednostki nowo powstałe w roku poprzednim lub w roku podatkowym dla obliczenia kwoty ulgi eksportowej, o której mowa w ust. 1 i 2, przyjmują kwotę wynagrodzeń z roku (okresu) podatkowego ustaloną zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 i 12.
§  20.
1.
Podstawę opodatkowania w roku (okresie) podatkowym stanowi nadwyżka wynagrodzeń ustalonych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 i 12, z uwzględnieniem § 19, ponad kwotę wynagrodzeń wolną od podatku, ustaloną zgodnie z § 18.
2.
Jednostki, w których kwota wynagrodzeń z roku podatkowego, ustalona zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 i 12, z uwzględnieniem § 19, jest niższa od kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, ustalonej zgodnie z § 18, mogą utworzyć rezerwę na wynagrodzenia do wysokości tej różnicy.

Rozdział  5

Uregulowania wspólne dla stosowanych formuł

§  21.
1.
Na wniosek jednostki nowo powstałej w roku poprzednim lub w roku podatkowym kwotę wolną od podatku ustala właściwa izba skarbowa, uwzględniając:
1)
przeciętne wynagrodzenie w gospodarce uspołecznionej w roku podatkowym i poprzednim oraz województwie - siedzibie jednostki,
2)
liczbę i strukturę zatrudnienia,
3)
rodzaj prowadzonej działalności.
2.
Do jednostek nowo powstałych nie ma zastosowania § 5 oraz § 6 ust. 2, 8 i 9 rozporządzenia.
§  22.
1.
Dla jednostek, które zostały utworzone w roku podatkowym lub w roku poprzednim w wyniku:
1)
wyodrębnienia z kombinatu, przedsiębiorstwa, spółdzielni lub innej jednostki gospodarki uspołecznionej,
2)
podziału jednostki gospodarczej,
3)
połączenia jednostek gospodarczych,
4)
przekształcenia formalno-organizacyjnego,

izba skarbowa na wniosek zainteresowanej jednostki ustala kwotę wynagrodzeń wolną od podatku na podstawie tych wielkości przed wyodrębnieniem, podziałem, połączeniem lub przekształceniem formalno-organizacyjnym, z uwzględnieniem skutków ewentualnych zmian zatrudnienia wynikających z nowej struktury organizacyjnej.

2.
Jednostki stosujące formułę progową i miernikowo-przyrostową w przypadku reorganizacji, polegającej na przejęciu lub przekazaniu jednostek organizacyjnych (zakładów, wydziałów, działów), dokonają odpowiedniej korekty kwoty wynagrodzeń i produkcji sprzedanej netto roku poprzedniego. Korekta kwot bezwzględnych jest identyczna w każdej z jednostek. Stosownej korekty kwoty wynagrodzeń i produkcji sprzedanej netto z roku poprzedniego dokonuje także jednostka w przypadku likwidacji wydzielonych organizacyjnie zakładów, wydziałów lub działów. O dokonanej korekcie jednostka powiadamia właściwy urząd skarbowy.
§  23.
Zrzeszenia przedsiębiorstw państwowych, związki spółdzielcze i organizacje społeczne, przy których działają wyodrębnione jednostki organizacyjne prowadzące działalność gospodarczą, mogą obliczać podatek odrębnie:
1)
z tytułu działalności gospodarczej poszczególnych jednostek samobilansujących,
2)
od nadwyżki wynagrodzeń wypłaconych w zrzeszeniu lub w związku ponad kwotę wolną, ustaloną według zasad obowiązujących te jednostki.

Rozdział  6

Opodatkowanie nagród i premii z zysku do podziału

§  24.
1.
Przy ustalaniu normatywnego wskaźnika udziału wypłat nagród i premii w odniesieniu do kwoty zysku ponad zysk bazowy, uwzględnia się koszty działalności eksploatacyjnej. Koszty działalności eksploatacyjnej pomniejsza się o wynagrodzenia osób wykonujących pracę nakładczą - w razie opodatkowania w roku podatkowym nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia.
2.
Jednostka powstała w ciągu 1984 r. przy ustalaniu normatywnego wskaźnika udziału wypłat nagród i premii przelicza wielkości dotyczące wynagrodzeń, zysku i kosztów tego roku na wielkości całoroczne.
3.
Jednostka powstała z dniem 1 stycznia 1985 r., ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmuje średnie wielkości wynagrodzeń, zysku i kosztów z lat 1985 i 1986.
4.
Jednostka powstała w ciągu 1985 r., ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmuje średnie wielkości wynagrodzeń, zysku i kosztów z tego okresu w przeliczeniu na wielkości całoroczne i z 1986 r.
5.
Jednostka powstała z dniem 1 stycznia roku poprzedniego, ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii w zysku za ten rok, przyjmuje wielkość wynagrodzeń, zysku i kosztów z tego roku, a w przypadku powstania w ciągu roku poprzedniego - w przeliczeniu na wielkości całoroczne.
6.
Dla celów ustalenia kwoty wolnej dla wypłat premii i nagród z zysku do podziału w drugim roku i następnych latach działalności, jednostka określa normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmując średnie wielkości wynagrodzeń, zysku i kosztów z pierwszego roku działalności, ustalone zgodnie z ust. 5, oraz z drugiego roku działalności.
7.
W razie wystąpienia straty bilansowej w jednym z dwóch lat, z których zysk przyjmowany jest do ustalenia normatywnego wskaźnika udziału premii i nagród, wskaźnik ten ustala się przyjmując wielkość zysku w jednym roku.
8.
Normatywne wskaźniki udziału wypłat nagród i premii z zysku do podziału ustala się z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.
§  25.
1.
Podstawę do obliczenia kwoty nagród i premii wolnej od podatku w roku podatkowym stanowi zysk za rok poprzedni.
2.
Kwotę nagród i premii podlegającą podatkowi stanowią wypłaty dokonane w roku podatkowym, łącznie z kwotą środków przekazanych z funduszu załogi innej jednostce, przekraczające kwotę wolną od podatku.
3.
Kwotę nagród i premii podlegającą podatkowi, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o:
1)
wypłaty za oszczędność surowców, materiałów, paliw i energii, zwolnione od podatku na podstawie § 9 rozporządzenia,
2)
wypłaty ze środków otrzymanych z funduszu załogi innych jednostek,
3)
wypłaty dla pracowników wynagradzanych z funduszu rehabilitacji inwalidów,
4)
wypłaty dla członków spółdzielni zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku,
5)
wypłaty dla osób wykonujących pracę nakładczą w przypadku opodatkowania nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia w formule progowej.

Kwota zmniejszenia z tytułu wypłat wymienionych w pkt 3-5 nie może być wyższa niż kwota wynikająca z iloczynu liczby osób, o których mowa w pkt 3-5, oraz przeciętnej nagrody i premii przypadającej na jednego zatrudnionego.

4.
Kwotę nagród i premii, o której mowa w ust. 3, sumuje się z kwotą przekazaną z zysku do podziału za rok poprzedni na zakładowy fundusz socjalny, z wyłączeniem środków przekazanych na rachunek amortyzacji środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej, przekraczającą 120% kwoty odpisu podstawowego za rok podatkowy.

Rozdział  7

Terminy i tryb rozliczenia podatku

§  26.
1.
Jednostki stosujące opodatkowanie indywidualnych wynagrodzeń dokonują zaliczkowych wpłat podatku za poszczególne kwartały według jednego z wymienionych sposobów:
1)
odpowiednio jako 1/4, 1/2 i 3/4 kwot podatku za rok podatkowy w rozliczeniach za I, II i III kwartał oraz kwoty rocznego podatku za IV kwartał, wyliczonych zgodnie z § 8-11,
2)
odpowiednio jako 1/4, 1/2 i 3/4 kwot podatku za rok podatkowy od nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia za I, II i III kwartał oraz kwoty rocznego podatku za IV kwartał w rachunku narastającym ponad kwotę wolną, ustaloną zgodnie z § 3-5.
2.
Przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wylicza się jako iloraz kwoty wynagrodzeń obciążającej koszty I, II, III i IV kwartału, ustalonej zgodnie z § 2 ust. 1 w rachunku narastającym, i przeciętnego zatrudnienia z analogicznych okresów, ustalonego zgodnie z § 3 ust. 2.
3.
Kwotę zaliczkowej wpłaty podatku za okresy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi kwota wynikająca z przemnożenia podatku ustalonego od nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia ponad kwotę wolną i przeciętnego zatrudnienia z analogicznego okresu, ustalonego zgodnie z § 3 ust. 2.
4.
Przy obliczaniu podatku za poszczególne kwartały jednostki stosujące formułę progową lub miernikowo-przyrostową przyjmują odpowiednio 1/4, 1/2 i 3/4 kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, ustalonej zgodnie z rozdziałami 3 i 4.
5.
Jednostki wymienione w ust. 4 mogą przyjąć przy kwartalnym rozliczeniu podatku kwotę wynagrodzeń wolną od podatku z analogicznych okresów roku poprzedniego.
6.
Zastosowany w rozliczeniu podatku za I kwartał sposób ustalania kwoty wynagrodzeń wolnej od podatku, o którym mowa w ust. 4 lub 5, obowiązuje przez cały rok podatkowy.
7.
Wpłaty podatku dokonuje się zaliczkowo za okresy kwartalne w rachunku narastającym od początku roku w terminach:
1)
do dnia 31 maja za I kwartał,
2)
do dnia 25 następnego miesiąca po upływie II i III kwartału,
3)
do dnia 28 grudnia za IV kwartał.
8.
Ostatecznego rozliczenia wpłat podatku za rok podatkowy dokonuje się w ciągu 20 dni od dnia wyznaczonego przez Główny Urząd Statystyczny dla złożenia rocznego sprawozdania finansowego, a w jednostkach, w których termin taki nie obowiązuje – do końca lutego roku następnego po roku podatkowym.
9.
Jednostki, w których w wyniku weryfikacji bilansu wystąpią zmiany w rozliczeniu wpłat podatku, dokonują uzupełniającego rozliczenia tego podatku w ciągu 10 dni od dnia zweryfikowania bilansu.
10.
Jednostki prowadzące działalność rolniczą obliczają podatek za poszczególne kwartały w terminach określonych w ust. 7, natomiast wpłaty podatku dokonują jednorazowo po zakończeniu roku podatkowego w terminie określonym w ust. 8.
11.
Rozliczenia i wpłaty podatku z tytułu wypłat nagród i premii przekraczających kwoty wolne od podatku dokonuje się w terminach określonych w ust. 7 i 8.
12.
Wpłat podatku dokonuje się na rachunki dochodów budżetu centralnego we właściwych urzędach skarbowych, z uwzględnieniem § 11 rozporządzenia.
13.
Jeżeli w wyniku rozliczenia podatku za okresy kwartalne narastająco od początku roku powstanie nadpłata, podlega ona zwrotowi w ciągu miesiąca od dnia złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji, o której mowa w § 27.
14.
Nadpłata, powstała w wyniku ostatecznego rozliczenia podatku za dany rok, podlega zwrotowi w ciągu miesiąca od dnia złożenia tego rozliczenia:
1)
z rachunku urzędu skarbowego - jeżeli jednostka gospodarcza dokonała wpłaty podatku na ten rachunek,
2)
z funduszu scentralizowanego utworzonego na podstawie odrębnych przepisów - jeżeli jednostka gospodarcza dokonała wpłaty podatku na ten fundusz.
§  27.
Jednostki przekazują urzędowi skarbowemu deklarację dotyczącą rozliczenia podatku według wzoru ustalonego w odrębnym trybie, w terminach określonych w § 26 ust. 7-10.

Rozdział  8

Przepisy przejściowe i końcowe

§  28.
1.
Wskaźnik wzrostu cen detalicznych, o których mowa w § 4 ust. 2 i w § 6 ust. 2 rozporządzenia, przyjmuje się na 1988 r. w wysokości 36%.
2.
Jednostki, w których w 1988 r. nastąpił przyrost zatrudnienia z tytułu uruchomienia nowych zakładów, wydziałów i innych organizacyjnie wydzielonych obiektów, przy stosowaniu § 6 ust. 2 rozporządzenia mogą przyjąć - zamiast przyrostu wynagrodzeń - przyrost przeciętnych wynagrodzeń.
§  29.
W celu obliczenia ulg w podatku za 1988 r. przyjęte określenie:
1)
w § 6 ust. 2 rozporządzenia "zysk do podziału" oznacza:
a)
w przedsiębiorstwach państwowych - zysk do podziału ustalony zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 oraz z 1987 r. Nr 33, poz. 181),
b)
w spółdzielniach - nadwyżkę bilansową, ustaloną zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 39, poz. 176, z 1986 r. Nr 39, poz. 192 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181);

przez należny podatek dochodowy rozumie się podatek, który jednostka jest obowiązana uiścić, po uwzględnieniu ulg w tym podatku, pomniejszonych o ulgi przyznane, pod warunkiem ich przeznaczenia na właściwe fundusze (rachunki) utworzone poza jednostką,

w § 5 pkt 1, § 6 ust. 7 i 8 oraz § 7 ust. 2 rozporządzenia "należny podatek" oznacza podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, od wynagrodzeń obciążających koszty:

a)
w jednostkach, które nie są uprawnione do ulgi określonej w § 6 ust. 2 rozporządzenia - równy podatkowi obliczonemu według obowiązującej skali,
b)
w jednostkach, które stosują przepis § 6 ust. 2 rozporządzenia - równy kwocie odpowiadającej 25% zysku do podziału.
§  30.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1988 r., z tym że:
1)
do wypłat premii i nagród z zysku z lat 1986 i 1987, dokonywanych w 1988 r., mają zastosowanie przepisy § 15, z wyjątkiem ust. 8a, i § 16 rozporządzenia Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 7 lutego 1986 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 43, Nr 38, poz. 189 i z 1987 r. Nr 10, poz. 68),
2)
przepisy dotyczące ulg z tytułu pracy w systemie ciągłym, 4-zmianowym i 3-zmianowym, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 14 oraz w § 13 ust. 1, 3 i 4, mają zastosowanie począwszy od dnia 1 kwietnia 1988 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024