Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych. Berno.1973.11.09.

PROTOKÓŁ II
dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych,
sporządzony w Bernie dnia 9 listopada 1973 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 9 listopada 1973 roku został sporządzony w Bernie Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej w Bernie dnia 26 lutego 1966 roku.

Po zaznajomieniu się z powyższym Protokołem Rada Państwa uznała go i uznaje za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych; oświadcza, że jest on przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dano w Warszawie, dnia 6 czerwca 1974 roku.

ZAŁĄCZNIK

PROTOKÓŁ II

sporządzony przez Konferencję dyplomatyczną, która zebrała się w sprawie wejścia w życie Konwencji międzynarodowych o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej dnia 26 lutego 1966 roku, która weszła w życie dnia 1 stycznia 1973 roku.

Z okazji Konferencji dyplomatycznej, która zebrała się w Bernie w dniach od 5 do 9 listopada 1973 roku w sprawie wejścia w życie Konwencji międzynarodowych o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku,

niżej podpisani Pełnomocnicy Państw-Stron Konwencji dodatkowej do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 lutego 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, z dnia 26 lutego 1966 roku, po przedstawieniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, uzgodnili, co następuje:

zważywszy,

- że ze względów formalnych w artykule 27 Konwencji dodatkowej do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 lutego 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej dnia 26 lutego 1966 roku, która weszła w życie dnia 1 stycznia 1973 roku, przewidziano, że będzie ona obowiązywała w ciągu tego samego okresu, w którym obowiązuje CIV z 1961 roku, oraz

- że ta konwencja dodatkowa nie miała jeszcze mocy obowiązującej w czasie 7 Konferencji rewizyjnej i wobec tego nie mogła przy tej okazji być zrewidowana ani włączona do CIV z 1970 roku;

uznając,

- że ta konwencja dodatkowa powinna obowiązywać również po wygaśnięciu CIV z 1961 roku i wejścia w życie CIV z 1970 roku oraz

- że przedłużenie okresu obowiązywania tej konwencji dodatkowej nie jest sprzeczne z upoważnieniem udzielonym Urzędowi Centralnemu do zbadania możliwości połączenia tekstów CIV i Konwencji dodatkowej do CIV w celu pełnej i jednolitej regulacji prawnej przewozu osób kolejami analogicznie do regulacji przyjętych dla innych rodzajów transportu,

postanowiono

przedłużyć okres obowiązywania konwencji dodatkowej z dnia 26 lutego 1966 roku i w związku z tym wprowadzić do niej następujące zmiany redakcyjne:

1. Tytuł otrzymuje brzmienie:

"Konwencja dodatkowa do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku dotycząca odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych."

2. Ustęp drugi preambuły otrzymuje brzmienie:

"postanowili uzupełnić Konwencję międzynarodową o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku Konwencją dodatkową".

3. Artykuł 1 § 1 pkt a) i b) otrzymuje brzmienie:

"a) podróżnych, przewożonych na podstawie Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku;

b) konwojentów przesyłek towarowych przewożonych zgodnie z Konwencją międzynarodową o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 7 lutego 1970 roku".

4. Artykuł 2 § 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. "Koleją odpowiedzialną" w myśl niniejszej Konwencji jest kolej, która według listy linii CIV eksploatuje linię, na której zdarzył się wypadek. Jeżeli według wymienionej listy linia jest wspólnie eksploatowana przez dwie koleje, każda z nich jest odpowiedzialna."

5. Artykuł 20 § 1 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie: *)

"§ 1. Jeżeli wyroki, wydane kontradyktoryjnie lub zaocznie przez właściwy sąd na podstawie postanowień niniejszej konwencji, podlegają wykonaniu zgodnie z ustawami stosowanymi przez ten sąd, podlegają one również wykonaniu w każdym innym Umawiającym się Państwie, po dopełnieniu formalności przewidzianych przez państwo zainteresowane. Kontrola merytoryczna sprawy jest niedopuszczalna."

6. Artykuł 22 § 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Z zastrzeżeniem postanowień § 2, nie stosuje się niniejszej konwencji do szkód powstałych w czasie przewozu liniami autobusowymi lub żeglugi wodnej, wpisanymi na listę linii CIV."

7. Artykuł 26 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli Państwo-Strona Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku, które nie podpisało niniejszej konwencji, zamierza do niej przystąpić, notyfikuje o tym Rządowi Szwajcarskiemu, który zawiadamia Umawiające się Państwa."

8. Artykuł 27 otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza konwencja obowiązuje w ciągu tego samego okresu, w którym obowiązuje Konwencja międzynarodowa o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku; niniejsza konwencja może być zrewidowana zgodnie z procedurą przewidzianą w tej konwencji i ewentualnie włączona do niej."

9. Artykuł 28 ustęp drugi otrzymuje brzmienie:

"Do tekstu francuskiego dołączono teksty w językach niemieckim, angielskim, włoskim i arabskim, stanowiące urzędowe tłumaczenia."

Niniejszy protokół pozostaje otwarty do podpisania dnia 31 stycznia 1974 roku.

Państwa, które do tego dnia nie podpiszą niniejszego protokołu, i Państwa, które staną się stronami Konwencji dodatkowej z dnia 26 lutego 1966 roku zgodnie z jej artykułem 26 jeszcze przed wejściem w życie CIV z dnia 7 lutego 1970 roku, mogą przystąpić do niniejszego protokołu w drodze notyfikacji Rządowi Szwajcarskiemu, który zawiadomi o tym Państwa-Strony Konwencji dodatkowej.

Niniejszy protokół wchodzi w życie z tą samą datą co Konwencja międzynarodowa CIV z dnia 7 lutego 1970 r.

NA DOWÓD CZEGO niżej wymienieni Pełnomocnicy sporządzili i podpisali niniejszy protokół.

SPORZĄDZONO w Bernie, dnia dziewiątego listopada tysiąc dziewięćset siedemdziesiątego trzeciego roku, w jednym egzemplarzu, który zostanie złożony w archiwach Konfederacji Szwajcarskiej i którego uwierzytelniony odpis będzie przekazany każdej ze Stron.

______

*) zmiana dotyczy tekstu w języku francuskim.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1975.10.59

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych. Berno.1973.11.09.
Data aktu: 09/11/1973
Data ogłoszenia: 04/04/1975
Data wejścia w życie: 01/01/1975