Izabella Tymińska

Artykuły autora

Nadchodzi reforma unijnego kodeksu celnego

Prawo europejskie Cło

W 2027 r. przewidywane jest wejście w życie nowego unijnego kodeksu celnego. Będą to zmiany rewolucyjne w wielu aspektach. Projekt zakłada znaczne uproszczenia dla wiarygodnych przedsiębiorców oraz przejście na „inteligentne” odprawy celne ze zwiększonym monitoringiem systemów informatycznych - pisze dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego.

05.03.2024

Jak obronić się przed postępowaniem w sprawie karuzeli podatkowej

VAT Compliance

W transakcjach trójstronnych i łańcuchowych należy pamiętać o tym, iż pierwszy w łańcuchu podmiot (kontrahent) widzi ostatniego i na odwrót. Ponadto, aby prawidłowo taką transakcję rozliczyć w deklaracji VAT, wszyscy w tym łańcuchu muszą być o sobie poinformowani - pisze dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego i handlu zagranicznego.

26.02.2024

Korekta zgłoszenia celnego wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VAT

Prawo gospodarcze Cło

W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to, co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

11.10.2023

Solidarna odpowiedzialność przedstawiciela celnego po wyroku TSUE

VAT Doradca podatkowy Prawo europejskie

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dla przedstawicieli celnych na terenie naszego kraju wprost rzutuje interpretacyjnie na wykładnię, gdzie należy zastosować przepisy prawa krajowego. Oznacza to, że przedstawiciele celni są odpowiedzialni solidarnie za VAT od importu towaru w naszym kraju – pisze dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego i handlu zagranicznego.

13.07.2022

Wojna uderza w łańcuchy dostaw. Transport sparaliżowany

Rynek Prawo gospodarcze Transport Ukraina

W Polsce załamał się już rynek transportu drogowego, wiele ciężarówek stoi, bo obywatele Ukrainy, którzy pracowali w Polsce, pojechali na wojnę. W konsekwencji załamuje się drogowy łańcuch dostaw. Wyłączenie eksportu na rynki Ukrainy, Białorusi i Rosji bezpośrednio wpływa na zaprzestanie lub spowolnienie produkcji w wielu fabrykach, a to z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji.

03.03.2022
1  2