Zagrożona realizacja pilotażu Centrów Zdrowia Psychicznego

Zarządzanie oświatą Opieka zdrowotna Zawody medyczne Koronawirus

Pandemia COVID-19 sprawiła, że zwiększają się kolejki do lekarzy psychiatrów, gdzie na pierwszą wizytę oczekuje się nawet kilka miesięcy, a na wsparcie terapeutyczne jeszcze dłużej. Tak ważne jest więc, aby mogły powstać kolejne Centra Zdrowia Psychicznego, które umożliwią szybką pomoc potrzebującym.

25.11.2020

Nauczyciel musi sprawdzić, dlaczego uczeń nie bierze udziału w zajęciach

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Część szkół zastanawia się, czy nie wprowadzić obowiązkowego włączania kamer na zdalnych lekcjach. Ma to zmusić uczniów do uważania na lekcjach oraz pozwolić łatwiej wychwytywać przypadki, gdy dziecku dzieje się krzywda. Jednak z powodów technicznych często jest to niemożliwe. Nauczyciel i tak jednak musi zareagować, gdy podejrzewa, że w rodzinie ucznia nie dzieje się najlepiej.

25.11.2020

Czarnek: Mam nadzieję, że po 18 stycznia będziemy mogli wracać do nauczania stacjonarnego

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział w sobotę, że do świąt szkoły pozostaną na zdalnym nauczaniu, później rozpocznie się przerwa świąteczna-noworoczna, która potrwa do 17 stycznia. Znamy więc plan działań na najbliższe dwa miesiące. O tym, co będzie dalej, rządzący będą decydować w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej.

21.11.2020

Tomasz Garstka: Pożyteczny sceptycyzm kluczowy w dobrej edukacji

Dla studenta Zarządzanie oświatą

Nauczyciel myślący krytycznie będzie dobrym przewodnikiem dla swoich uczniów. Druga kwestia, to zmiana systemowa - oddanie większej odpowiedzialności dobrze przygotowanym nauczycielom za proces edukacji, a nie tworzenie wygórowanych formalnych wymagań - mówi Tomasz Garstka, współautor nagrodzonej w konkursie „Książka dla Trenera 2019” publikacji "Psychopedagogiczne mity 2".

21.11.2020

Nauczyciel tak doskonały, że kształcić się nie musi? Nowe plany ministerstwa

Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Resort edukacji planuje ograniczenie obowiązku doskonalenia nauczycieli. Minister Przemysław Czarnek tłumaczy, że pedagodzy są tak dobrze wykwalifikowani, że dokształcanie jest im niepotrzebne, ba, może wręcz zaszkodzić. Według ekspertów pomysł ma na celu ograniczenie wydatków na oświatę.

20.11.2020

Rzecznik rządu: Decyzja w sprawie dalszej nauki zdalnej powinna zapaść pod koniec tygodnia

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Decyzja w sprawie dalszej nauki zdalnej powinna zapaść pod koniec tego lub w przyszłym tygodniu - powiedział we wtorek rzecznik rządu Piotr Müller. Pytany o ewentualny pełny lockdown, powiedział, że dane o zakażeniach, które aktualnie spływają, nie dają uzasadnienia, by wprowadzić w tym momencie dalsze ograniczenia.

17.11.2020

Szkoła zamknięta, ale rodzice wciąż mogą posłać do niej dziecko

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Szkoły z powodu zagrożenia epidemicznego pracują zdalnie, ale - jak się okazuje - nie oznacza to, że dzieci nie mogą do nich przyjść. Jeżeli nie mogą uczyć się zdalnie w domu, dyrektor musi im zapewnić możliwość zdalnej nauki w szkole lub zorganizować normalne lekcje. Przepisy nie są jednak jasne, wiec takie oczekiwania rodziców to dla dyrektorów szkół duży problem.

14.11.2020

Minister zapowiada zmianę kanonu lektur i więcej treści patriotycznych w szkołach

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Trzeba zwiększyć wysiłki, żeby w polskich szkołach było więcej treści patriotycznych, np. poprzez zmianę kanonu lektur - zapowiedział w środę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Sugerował też prace zmierzające do nowego spojrzenia na podręczniki, zwłaszcza podręczniki do historii najnowszej.

11.11.2020

Rząd konsultuje projekt ws. 500 zł dla nauczycieli

Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Projekt rozporządzenia ministra edukacji i nauki mającego wprowadzić możliwość dofinansowania do 500 zł zakupu przez nauczycieli sprzętu do nauki zdalnej - akcesoriów komputerowych lub oprogramowania - skierowany został we wtorek do konsultacji publicznych. Potrwają one do piątku 13 listopada, do godz. 9.00. Wprowadzenie tego programu zapowiedział w ubiegłym tygodniu premier Mateusz Morawiecki.

11.11.2020

HFPCz: Nauczyciele mają prawo brać udział w pokojowych protestach

Zarządzanie oświatą

Helsińska Fundacja Praw Człowieka z niepokojem przyjęła komunikat Ministerstwa Edukacji Narodowej, z którego wynika możliwość wyciągania konsekwencji prawnych względem uczniów i nauczycieli za udział w Strajku Kobiet lub identyfikowanie się z jego postulatami.

10.11.2020

Minister: Dodatkowe 300 mln zł na sprzęt do nauki zdalnej

Zarządzanie oświatą

Na sprzęt do nauki zdalnej przeznaczamy dodatkowe 300 mln zł - poinformował w piątek minister nauki Przemysław Czarnek. I podkreślił, że pieniądze te trafią bezpośrednio do nauczycieli, którzy ponoszą koszty związane związane z doposażeniem w sprzęt informatyczny. Jak wyjaśnił, chodzi o akcesoria, takie jak m.in. kamerki, mikrofony, słuchawki.

06.11.2020

Dyrektorzy oburzeni groźbami ministra edukacji

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Wielu dyrektorów liceów jest oburzonych próbami zastraszenia ich przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka w związku z udziałem uczniów w Strajku Kobiet. Tym bardziej, że trwa nauka zdalna i nauczyciele nie mają prawa kontrolować, co uczeń robi w domu lub poza nim.

05.11.2020

Minister: Nadzór pedagogiczny to nie zastraszanie

Zarządzanie oświatą

Nadzór pedagogiczny wykonywany na podstawie Prawa oświatowego to nie zastraszanie, tylko realizacja ustawowych obowiązków przez kuratorów oświat - napisał w środę rano na Twitterze minister Przemysław Czarnek, odnosząc się do komunikatu ZNP zatytułowanego: Nie damy się zastraszyć. Chodzi o zapowiedź wyciągania konsekwencji wobec nauczycieli, którzy namawiają uczniów do protestów lub sami w nich uczestniczą.

04.11.2020

Kurator bez uprawnień do karania nauczyciela za protest

Zarządzanie oświatą

Jak zapowiada resort edukacji, nauczyciele biorący udział w obecnych protestach poniosą konsekwencje. Kuratoria ostro wzięły się do pracy i występują do dyrektorów szkół o informacje na ten temat. Tyle, że nie do końca mają prawo tak do żądania takich danych, jak i do wytaczania pedagogom dyscyplinarek.

04.11.2020

Prof. Śliwerski: Zmiany w podstawie programowej będą ideologiczne

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Podstawa przygotowana przez ekipę Anny Zalewskiej to są zmarnowane publiczne pieniądze. A nowy minister Czarnek będzie – jak już zapowiedział - zmieniał treści kształcenia, ale nie z matematyki, fizyki, chemii, tylko z nauk mających charakter normatywny, aksjologiczny, ideowo, światopoglądowo znaczący dla formacji rządzącej - mówi prof. Bogusław Śliwerski.

31.10.2020

Ups, coś poszło nie tak, spróbuj ponownie za kilka minut - problem ze zdalnym nauczaniem w podstawówkach

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Choć z potrzebą nauki zdalnej każdy dyrektor szkoły podstawowej liczył się od czerwca, to jednak ogłoszenie rozporządzenia w piątek po południu i pozostawienie jedynie weekendu na przygotowanie szkół do tego wyzwania, wprowadziło niepotrzebny pośpiech, nerwy i zamieszanie. MEN miał czas, żeby przeprowadzić to w sposób przemyślany.

28.10.2020

Nauczyciele dostali podwyżki, ale dodatki i nagrody nie wzrosną

Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Większość samorządów nie miała problemu z wypłatą podwyżek dla nauczycieli - wynika z ankiety Związku Nauczycielstwa Polskiego. Związek niepokoi się jednak, że w części z nich nie wzrosły dodatki, a fundusze na nagrody uległy zmniejszeniu. Problemem będzie też osiągnięcie do końca roku kwoty średnich wynagrodzeń - co tylko zostało pogłębione przez pandemię.

28.10.2020

WSA: Nie każde zaniedbanie uzasadnia natychmiastowe odwołanie dyrektora

Prawo pracy Zarządzanie oświatą

Negatywna ocena działalności dyrektora w zakresie gospodarki finansowej, zaniedbania dotyczące organizacji pracy, czy też konflikt z organem prowadzącym lub współpracownikami, nie mieszczą się w pojęciu szczególnie uzasadnionych przypadków, które uzasadniają odwołanie bez wypowiedzenia. Okoliczności te mogą najwyżej stanowić przyczynę odwołania dyrektora w normalnym trybie,

26.10.2020

Minister: Wymagania na egzaminach dostosujemy do skutków pandemii

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Wymagania egzaminacyjne w tym roku szkolnym dostosujemy do sytuacji wywołanej epidemią - ogłosił w niedzielę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. I dodał, że najbardziej poszkodowani z powodu przejścia na naukę zdalną są 8-klasiści, maturzyści i uczniowie szkół zawodowych podchodzący do egzaminów.

25.10.2020