Eksport i import osiągnięć naukowych i technicznych.

UCHWAŁA Nr 184
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 listopada 1985 r.
w sprawie eksportu i importu osiągnięć naukowych i technicznych.

W celu bardziej efektywnego wykorzystania na cele eksportowe dorobku i możliwości jednostek naukowych, jednostek badawczo-rozwojowych, biur projektowych i innych jednostek gospodarki uspołecznionej, a także bardziej efektywnego wykorzystania osiągnięć światowej nauki i techniki w gospodarce narodowej oraz na podstawie art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1984 r. Nr 16, poz. 74, Nr 26, poz. 129, Nr 34, poz. 181 i Nr 54, poz. 275 oraz z 1985 r. Nr 37, poz. 174) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Uchwała określa:
1)
zasady organizacji, realizacji i rozwoju eksportu osiągnięć naukowych i technicznych, rozliczania wpływów uzyskanych z eksportu osiągnięć naukowych i technicznych przez jednostki gospodarki uspołecznionej będące właścicielami lub dysponentami takich osiągnięć oraz wynagradzania twórców osiągnięć naukowych i technicznych będących przedmiotem eksportu,
2)
zasady importu osiągnięć naukowych i technicznych przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zasady ich wykorzystywania w gospodarce narodowej.
2.
Przepisy uchwały stosuje się również do osiągnięć naukowych i technicznych udostępnianych w związku z eksportem kompletnego obiektu przemysłowego, obiektu budownictwa lub innych obiektów.
§  2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
osiągnięciach naukowych i technicznych, zwanych dalej "osiągnięciami", rozumie się przez to:
a)
rozwiązania chronione w całości lub w części prawami wyłącznymi (wynalazki i wzory użytkowe),
b)
rozwiązania nie chronione prawami wyłącznymi, nie chronione projekty wynalazcze, wyniki prac badawczych, doświadczalnych, konstrukcyjnych, projektowych, organizacyjnych, sposoby i metody specjalistycznych badań, prób i pomiarów, doświadczenia i umiejętności produkcyjne, nowe czynne mikroorganizmy, wyniki prac rozwijających przedmiot nabytych licencji, programy komputerowe ("know-how"),
c)
eksportowaną i importowaną w pojedynczych lub prototypowych egzemplarzach aparaturę naukową, badawczą, pomiarową lub laboratoryjną oraz wzorce fizyczne i chemiczne niezbędne do zrozumienia osiągnięcia naukowego lub technicznego,
d)
usługi techniczne mające na celu opracowanie osiągnięć naukowo-technicznych, np. prace doświadczalne i analityczne, badania laboratoryjne i przemysłowe, doradztwo techniczne i ekonomiczne, realizowane głównie przez jednostki naukowo-badawcze i biura projektowe,
2)
eksporcie osiągnięć - rozumie się przez to odpłatne udostępnianie osiągnięcia zagranicznej osobie fizycznej lub prawnej, a także przedsiębiorstwu zagranicznemu prowadzącemu działalność gospodarczą na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, jeżeli będzie ono przez to przedsiębiorstwo w dowolnej formie wykonywane, wykorzystywane lub stosowane za granicą,
3)
licencji - rozumie się przez to uzyskanie uprawnień do wykorzystania zagranicznych osiągnięć,
4)
licencjodawcy - rozumie się przez to osobę fizyczną lub prawną, z którą jest zawierana umowa licencyjna,
5)
licencjobiorcy - rozumie się przez to jednostkę gospodarki uspołecznionej, na której rzecz nabyto licencję,
6)
jednostce handlu zagranicznego - rozumie się przez to jednostkę gospodarki uspołecznionej uprawnioną przez Ministra Handlu Zagranicznego do prowadzenia działalności w zakresie handlu zagranicznego.

Rozdział  2

Eksport osiągnięć

§  3.
1.
Jeżeli osiągnięcie nie będzie udostępnione za granicą w formie efektywnego eksportu wyrobu produkowanego w oparciu o to osiągnięcie lub nie będzie zastosowane i wykorzystywane w kraju albo nie wystąpią inne przeciwwskazania, może być ono za zgodą Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń przedmiotem eksportu w formie udostępniania lub licencji nie towarzyszącej dostawom towarowym.
2.
Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, wydaje Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń po uzyskaniu opinii organu założycielskiego lub nadzorującego działalność danej jednostki organizacyjnej oraz Ministra Handlu Zagranicznego.
3.
Eksport osiągnięć jest realizowany na podstawie kontraktów handlowych.
§  4.
1.
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego, koordynuje - zgodnie z wytycznymi Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów - organizację, realizację i rozwój eksportu osiągnięć w drodze określania zasad i trybu sporządzania programów ich eksportu oraz kierunków działalności promocyjnej i akwizycyjnej.
2.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) opracowują, w uzgodnieniu z Ministrem - Kierownikiem Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, wieloletnie programy i oferty w zakresie eksportu osiągnięć.
3.
Programy i oferty, o których mowa w ust. 2, Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń przedstawia Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów do akceptacji.
§  5.
1.
Eksportu osiągnięcia naukowego i technicznego dokonują jednostki handlu zagranicznego.
2.
Przed wszczęciem negocjacji dotyczących eksportu osiągnięcia powinna być zawarta umowa pomiędzy jego właścicielem (dysponentem) a jednostką eksportującą, określająca warunki i zasady rozliczania wpływów dewizowych uzyskanych w wyniku realizacji eksportu osiągnięcia, a także wysokość odpisu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
§  6.
1.
Jednostce gospodarki uspołecznionej uprawnionej z patentu na wynalazek lub z prawa ochronnego na wzór użytkowy, a w przypadku nie chronionego projektu wynalazczego - jednostce, która udostępniła projekt do korzystania za granicą, przysługują z tytułu dokonania eksportu kwoty ustalone i wypłacane zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Innym niż określone w ust. 1 jednostkom gospodarki uspołecznionej będącym właścicielami (dysponentami) osiągnięcia z tytułu jego eksportu przysługują kwoty ustalone i wypłacane:
1)
przy wpływach w walucie przyjętej w rozliczeniach z państwem zaliczonym do I obszaru płatniczego, po odliczeniu prowizji jednostki, o której mowa w § 5 ust. 1, wynagrodzenia twórcy lub twórców osiągnięcia oraz wydatków dewizowych związanych z realizacją kontraktu - w wysokości 10% kwoty uzyskanej z tytułu eksportu tego osiągnięcia,
2)
przy wpływach w walucie państwa zaliczonego do II obszaru płatniczego, z uwzględnieniem zasad określonych w pkt 1 - w wysokości określonej w odrębnych przepisach dotyczących tworzenia i dysponowania częścią środków dewizowych z tytułu sprzedaży towarów i usług w eksporcie, nie mniej jednak niż 30% tej kwoty w walucie, w której uzyskano płatność,
3)
w walucie polskiej - równowartość pozostałej kwoty przeliczonej według obowiązującego kursu.
3.
Wpływy z tytułu eksportu osiągnięcia wyłącza się z podstawy naliczania kwot, o których mowa w ust. 2 pkt 2, określonych w odrębnych przepisach, jeżeli ustalona dla jednostki gospodarki uspołecznionej kwota jest niższa niż 30%.
4.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, kwoty, o których mowa w ust. 1 i w ust. 2 pkt 1 i 2, mogą być wykorzystywane na zakup niezbędnych maszyn, urządzeń, towarów, licencji, dokumentacji technologicznych i projektowych, aparatury naukowo-badawczej i usług na potrzeby własnej produkcji, na zakup prasy fachowej, książek i wydawnictw zagranicznych, na pokrycie kosztów uczestnictwa w sympozjach naukowych, targach, według zasad określonych w odrębnych przepisach, oraz na pokrycie kosztów uzyskania i utrzymania ochrony wynalazków i wzorów użytkowych za granicą.
§  7.
1.
Jednostki handlu zagranicznego otrzymują odpis dewizowy z przeznaczeniem na akwizycję i promocję osiągnięć. Wysokość odpisu jest ustalana pomiędzy jednostką eksportującą dane osiągnięcie a właścicielem (dysponentem) tego osiągnięcia.
2.
Wysokość odpisu dewizowego, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 5% ceny transakcyjnej danego osiągnięcia, a w przypadku eksportu osiągnięcia, o którym mowa w § 1 ust. 2 - ceny osiągnięcia wydzielonej z ceny całego kontraktu, z tym jednak że odpis ten nie powinien wynosić mniej niż 3% tej ceny.
3.
Kwota odpisu dewizowego, o której mowa w ust. 1, jest wliczana do dewizowych wydatków transakcji, pomniejszając wpływy uzyskane z realizacji kontraktu handlowego.
§  8.
1.
Twórcy projektu wynalazczego przysługuje z tytułu wykonywania prawa za granicą lub udostępniania za granicą nie chronionego projektu wynalazczego wynagrodzenie w wysokości określonej w odrębnych przepisach.
2.
Twórcy osiągnięcia nie będącego projektem wynalazczym przysługuje wynagrodzenie w walucie wpływu, w wysokości 10% kwoty uzyskanej z eksportu, po odliczeniu wydatków dewizowych związanych z realizacją kontaktu handlowego. Wynagrodzenie jest wypłacane w sposób określony w przepisach dewizowych.
3.
Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, następuje z chwilą wpływu kwoty należnej od kontrahenta zagranicznego do właściwego banku krajowego.
4.
Jeżeli ustalenie pełnej podstawy obliczenia wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2, w okresie realizacji kontraktu nie jest możliwe, wynagrodzenie może być wypłacone zaliczkowo w wysokości od 10 do 20% przysługującego wynagrodzenia w ciężar uzyskanych z zagranicy wpływów i rozliczane ostatecznie po ustaleniu wielkości wpływów i wydatków dewizowych związanych z realizacją kontraktu handlowego.
5.
W razie udostępnienia osiągnięcia kontrahentowi zagranicznemu na zasadach wymiany na wyrób lub usługę (nie na warunkach sprzedaży), twórcy lub twórcom takiego osiągnięcia przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w ust. 2. Za podstawę obliczenia wynagrodzenia przyjmuje się wartość osiągnięcia pomniejszoną o wydatki dewizowe transakcji. Wynagrodzenie wypłaca jednostka, na której rzecz jest realizowana transakcja wymiany, na wniosek jednostki, o której mowa w § 5 ust. 1.
§  9.
W razie eksportu osiągnięć, o których mowa w § 1 ust. 2, za podstawę obliczania odpisów dewizowych dla jednostki gospodarki uspołecznionej (§ 6) oraz wynagrodzeń twórców (§ 8) przyjmuje się nadwyżkę wpływów uzyskaną z realizacji kontraktu handlowego nad wydatkami w części określonej proporcjonalnie do udziału wartości wyeksportowanego osiągnięcia w wartości całego kontraktu.

Rozdział  3

Import licencji

§  10.
1.
Import licencji powinien odpowiadać założeniom i kierunkom określonym w narodowym planie społeczno-gospodarczym.
2.
Założenia, o których mowa w ust. 1, przygotowuje w ramach prac nad projektem narodowego planu społeczno-gospodarczego Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń i przedstawia je Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów do zatwierdzenia.
§  11.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej, na których rzecz ma być nabyta licencja, w terminach właściwych do opracowania projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego i centralnego planu rocznego zgłaszają organom założycielskim i jednostkom nadzorującym propozycje zakupu licencji wraz z:
1)
charakterystyką techniczną przedmiotu licencji,
2)
zestawieniem przewidywanych nakładów i efektów w okresie ważności umowy licencyjnej,
3)
wskazaniem źródeł finansowania nabycia, wdrożenia i rozwoju licencji,
4)
opinią jednostki badawczo-rozwojowej o braku możliwości rozwiązania problemu w wymaganym okresie przez krajowe jednostki badawczo-rozwojowe.
2.
Tematyka licencji proponowanych do nabycia powinna uwzględniać zadania ujęte w planach, o których mowa w ust. 1, a w szczególności:
1)
wykaz przedsięwzięć zaliczonych do inwestycji centralnych wraz z założeniami techniczno-ekonomicznymi,
2)
plany rozwoju nauki i techniki, w tym zamówienia rządowe w zakresie wdrażania wyników prac naukowo-badawczych, w razie gdy licencja stanowi nowe rozwiązanie uzupełniające,
3)
zadania w zakresie wzrostu eksportu i racjonalizacji importu,
4)
plany rozwoju jednostek gospodarki uspołecznionej,
5)
programy rozwoju branż i gałęzi.
3.
Organy założycielskie i jednostki nadzorujące działalność przyszłych licencjobiorców w toku prac nad projektami planów, o których mowa w ust. 1, sporządzają wykazy licencji przewidzianych do nabycia i przekazują je Ministrowi - Kierownikowi Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
4.
W wykazach, o których mowa w ust. 3, należy wyodrębnić:
1)
tematy licencji niezbędne do realizacji zadań narodowego planu społeczno-gospodarczego i centralnego planu rocznego ze wskazaniem źródeł i sposobów finansowania,
2)
inne niż określone w pkt 1 tematy licencji przewidzianych do zakupu.
5.
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń sporządza wykaz propozycji, o których mowa w ust. 3, i przedstawia go Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów do akceptacji.
6.
Tematy licencji o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej Przewodniczący Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów przedstawia do zatwierdzenia Prezydium Rządu.
7.
W razie zaistnienia potrzeby zakupu licencji nie ujętej w wykazach, o których mowa wyżej, stosuje się odpowiednio tryb postępowania określony w ust. 5 i 6.
§  12.
Podjęcie dalszych prac związanych z nabyciem licencji następuje po zamieszczeniu tematu licencji w zatwierdzonym wykazie, o którym mowa w § 11 ust. 5.
§  13.
Decyzję w sprawach nabycia, wdrożenia i rozwoju przedmiotu licencji objętych wykazami, o których mowa w § 11 ust. 5, podejmuje licencjobiorca na podstawie wniosku i opinii, o których mowa w § 16, w granicach posiadanych bądź uzyskanych na ten cel środków dewizowych.
§  14.
Nabywana licencja powinna być zgodna z Polskimi Normami i innymi przepisami dotyczącymi ochrony życia i zdrowia człowieka, bezpiecznych, higienicznych i dogodnych warunków pracy, gospodarki energetycznej, ochrony środowiska naturalnego oraz miar i narzędzi pomiarowych, a także zapewniać odpowiednio:
1)
perspektywiczny rozwój przedmiotu licencji,
2)
oszczędność energii, paliw i surowców oraz racjonalne wykorzystanie krajowych zasobów,
3)
wysoką jakość i rentowność produkcji,
4)
wzrost wydajności pracy,
5)
wykorzystanie istniejących zdolności produkcyjnych,
6)
rozwój produkcji eksportowej.
§  15.
1.
Licencjobiorca ponosi odpowiedzialność za celowość gospodarczą nabywanej licencji oraz terminowe wdrożenie i uzyskanie zakładanych efektów ekonomiczno-technicznych, a także za zapewnienie środków finansowych.
2.
Przyszły licencjobiorca jest zobowiązany do:
1)
porównania kosztów nabycia i zagospodarowania przedmiotu licencji z kosztami realizacji wariantu bezlicencyjnego, zgodnie z analizą ekonomiczną dokonaną według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały,
2)
uzyskania ekspertyz z zakresu ekonomiki, techniki i eksploatacji przedmiotu licencji oraz zabezpieczenia interesów strony polskiej,
3)
dokonania rozpoznania na temat zgodności systemu normalizacyjnego licencjodawcy ze stosowanym w kraju systemem normalizacyjnym oraz systemem miar,
4)
przeprowadzenia badań stanu techniki i ochrony prawnej (badania patentowe) poszczególnych ofert w kraju i za granicą,
5)
rozpoznania, czy państwa zaliczone do I obszaru płatniczego dysponują rozwiązaniem dotyczącym przedmiotu licencji,
6)
wyboru najkorzystniejszej oferty zagranicznej z punktu widzenia ekonomiczno-technicznych uwarunkowań jej gospodarczego zastosowania, a także możliwości uzyskania surowców i materiałów z państw zaliczonych do I obszaru płatniczego do produkcji licencyjnej,
7)
upowszechnienia w jednostkach gospodarki uspołecznionej rozwiązań i doświadczeń wynikających z nabytych licencji, jeżeli przewidują to warunki umowy licencyjnej.
3.
Zadania, o których mowa w ust. 2, licencjobiorca realizuje we współdziałaniu z jednostkami naukowymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, jednostkami handlu zagranicznego i jednostkami uczestniczącymi we wdrażaniu przedmiotu licencji.
§  16.
Wniosek w sprawie nabycia licencji sporządza licencjobiorca według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały i przedstawia do zaopiniowania:
1)
głównemu odbiorcy - w zakresie przydatności eksploatacyjnej przedmiotu licencji,
2)
ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego) właściwemu ze względu na przedmiot licencji,
3)
właściwemu bankowi w zakresie zdolności kredytowej przyszłego licencjobiorcy, jeżeli zamierza ubiegać się o uzyskanie kredytu bankowego na sfinansowanie kosztów inwestycji związanych z wdrożeniem przedmiotu licencji,
4)
Głównemu Inspektorowi Gospodarki Energetycznej - w zakresie doboru paliw i energii oraz wielkości produkcji przeznaczonej na rynek krajowy, jeżeli nabywana licencja dotyczy produkcji urządzeń energetycznych,
5)
Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości - w zakresie zgodności z krajowym systemem normalizacji i miar,

oraz zasięga informacji w Centralnym Rejestrze Licencji, czy i przez kogo licencja taka została już nabyta.

§  17.
Nabycie licencji na potrzeby eksportu do państw zaliczonych do I obszaru płatniczego wymaga uprzedniego potwierdzenia odbioru wyrobu, wytwarzanego na podstawie tej licencji, odpowiednimi protokołami o współpracy gospodarczej z danym państwem.
§  18.
1.
Wartość importu kooperacyjno-zaopatrzeniowego na potrzeby produkcji wyrobu licencyjnego nie może przekraczać 25% ogółu kosztów materiałów i elementów zużywanych do produkcji wyrobu.
2.
Jeżeli wartość importu kooperacyjno-zaopatrzeniowego jest wyższa niż określona w ust. 1, zawarcie umowy licencyjnej na wytwarzanie wyrobów przeznaczonych na eksport lub wyrobów dotychczas importowanych z państw zaliczonych do II obszaru płatniczego wymaga zgody organu założycielskiego lub jednostki nadzorującej.
§  19.
Termin wdrożenia licencji nie wymagających przedsięwzięć inwestycyjnych nie powinien przekraczać 12 miesięcy od daty wejścia w życie umowy licencyjnej.
§  20.
1.
Licencjobiorca w terminie 12 miesięcy od daty wejścia w życie umowy licencyjnej jest obowiązany do dokonania analizy ekonomiczno-technicznej przedmiotu licencji w celu podjęcia decyzji dotyczącej jego dalszego rozwoju. W razie podjęcia decyzji o rozwoju przedmiotu licencji, licencjobiorca jest obowiązany do opracowania odpowiedniego programu rozwoju oraz eksportu wyrobu licencyjnego.
2.
Prace nad programem, o którym mowa w ust. 1, prowadzi licencjobiorca przy współpracy z właściwymi jednostkami naukowymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz z jednostkami handlu zagranicznego, kierując się rentownością, a także perspektywą rozwoju i zbytu produkcji licencyjnej w kraju i za granicą.
3.
W razie gdy podjęcie prac związanych z realizacją programu, o którym mowa w ust. 1, ma podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej, lecz przekracza możliwości finansowe licencjobiorcy, organ założycielski, jednostka nadzorująca lub Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, po dokonaniu oceny znaczenia tych prac, może współuczestniczyć w ich finansowaniu w trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansowaniu prac badawczo-rozwojowych.
§  21.
Kontrola i sprawozdawczość w zakresie wdrażania i rozwoju oraz efektów ekonomiczno-technicznych nabytej licencji jest prowadzona w okresie ważności umowy licencyjnej, nie krócej jednak niż do czasu zwrotu wydatków związanych z jej uzyskaniem i wdrożeniem.

Rozdział  4

Przepisy wspólne

§  22.
1.
Za handlową i prawną stronę umowy o sprzedaży lub nabyciu osiągnięcia odpowiada jednostka handlu zagranicznego. Zawierana umowa powinna w szczególności zapewniać maksymalnie korzystne warunki handlowe, finansowe i techniczne, w tym również - przy imporcie osiągnięć - gwarancję finansową licencjodawcy w zakresie niezawodności technologii i urządzeń oraz zgodności z obcymi prawami wyłącznymi.
2.
Jednostka handlu zagranicznego dokonuje rejestracji umowy w Centralnym Rejestrze Licencji niezwłocznie po wejściu w życie umowy i przekazuje jeden egzemplarz do Rejestru, gdzie jest przechowywany przez 5 lat, licząc od dnia wygaśnięcia umowy.
§  23.
1.
Minister Handlu Zagranicznego ustala:
1)
ramowe zasady sporządzania i negocjowania umów dotyczących eksportu i importu osiągnięć oraz wymogi uzyskiwania pozwoleń wywozu i przywozu,
2)
zasady postępowania przy udostępnianiu i nabywaniu dokumentacji technicznej,
3)
zakres danych charakteryzujących udostępnione osiągnięcia i nabyte licencje na potrzeby Centralnego Rejestru Licencji,
4)
zasady dokonywania analizy warunków zawartych umów w okresach dwuletnich i przekazywania jej wyników zainteresowanym jednostkom handlu zagranicznego.
2.
Zakres danych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, Minister Handlu Zagranicznego ustala w porozumieniu z Ministrem - Kierownikiem Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń oraz Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego.
§  24.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego dostosuje zasady sprawozdawczości statystycznej z realizacji eksportu osiągnięć naukowych i technicznych oraz z nabycia, wdrożenia i rozwoju licencji do przepisów niniejszej uchwały.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  25.
Import osiągnięć naukowych i technicznych oraz ich wykorzystywanie na potrzeby obronności kraju regulują odrębne przepisy.
§  26.
Zasady ustalania i wypłacania właścicielom osiągnięć i ich twórcom kwot, o których mowa w § 6 i 8, z tytułu udostępnienia osiągnięcia za granicę na podstawie kontraktów handlowych zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały i nie rozliczonych przed tym dniem, stosuje się do wypłat dokonywanych po dniu jej wejścia w życie.
§  27.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 77 Rady Ministrów z dnia 29 maja 1979 r. w sprawie eksportu osiągnięć naukowych i technicznych oraz usług technicznych (Monitor Polski Nr 16, poz. 94),
2)
uchwała nr 58 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1978 r. w sprawie nabywania licencji na stosowanie zagranicznych rozwiązań naukowo-technicznych i doświadczeń produkcyjnych w gospodarce narodowej.
§  28.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1986 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ANALIZA EKONOMICZNA

1. Analiza nabycia licencji powinna udzielić odpowiedzi na pytanie, czy z ekonomicznego punktu widzenia celowe jest nabycie licencji oraz czy jest możliwe osiągnięcie określonych rozwiązań technicznych w drodze własnych badań i prac rozwojowych.

2. Zamierzenia związane z zakupem licencji zagranicznej powinny spełniać wymagania określone w zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 26 lipca 1974 r. w sprawie kryteriów i metod oceny ekonomicznej efektywności inwestycji produkcyjnych i innych zamierzeń rozwojowych (Monitor Polski Nr 28, poz. 167).

3. W razie niemożliwości przeprowadzenia analizy, o której mowa w ust. 2, zamierzenie powinno spełniać przynajmniej kryterium uproszczone.

4. Uproszczonym kryterium obowiązującym przy zakupie licencji jest spełnienie warunku:

Δ B + N + I x k > k x (D + J) + M

gdzie D = O + Z

Lp. Wielkości ekonomiczne Symbole kosztów globalnych
1 2 3
1 Nakłady na prace badawcze i rozwojowe konieczne do opracowania nowej techniki przez krajowe jednostki badawczo-rozwojowe (w złotych), bez uwzględnienia nakładów poniesionych do momentu podjęcia decyzji o zakupie licencji ΔB
2 Nakłady niezbędne do nabycia licencji zagranicznej - w walucie zagranicznej D
3 Opłaty licencyjne stałe - w walucie zagranicznej O
4 Opłaty zmienne (royalities) - w walucie zagranicznej Z
5 Kurs przeliczeniowy waluty zagranicznej na złote k
6 Krajowe nakłady inwestycyjne w złotych, niezbędne do przemysłowego zastosowania nowej techniki opracowanej własnymi siłami N
7 Nakłady inwestycyjne dewizowe, niezbędne do zastosowania nowej techniki opracowanej przez krajowe jednostki badawczo-rozwojowe - w walucie zagranicznej I
8 Krajowe nakłady w złotych, niezbędne do przemysłowego zastosowania nowej techniki uzyskanej w drodze nabycia licencji M
9 Nakłady inwestycyjne dewizowe, niezbędne do zastosowania nowej techniki uzyskanej w drodze nabycia licencji - w walucie zagranicznej J

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK W SPRAWIE NABYCIA LICENCJI

......................... POUFNE (po opracowaniu)

ORGAN ZAŁOŻYCIELSKI Egz. Nr .....

(JEDNOSTKA NADZORUJĄCA)

........................

Licencjobiorca

WNIOSEK

w sprawie nabycia licencji na:

..............................................................

..............................................................

powinien zawierać:

1. Określenie celu nabycia licencji oraz omówienie osiągnięcia sprawdzalnego postępu technicznego.

2. Przedmiot licencji z podaniem charakterystyki obejmującej opis i parametry techniczne i eksploatacyjne maszyn, urządzeń i wyrobów, nowoczesność rozwiązań konstrukcyjnych, nowoczesność procesów technologicznych itp. oraz omówienie systemu miar i zagadnień normalizacyjnych w wyrobie licencyjnym w aspekcie zgodności z polskimi normami i przepisami o miarach.

3. Analizę ekonomiczną - uzasadnienie zakupu licencji, z podaniem okresu zwrotu planowanych nakładów inwestycyjnych (Tk) oraz wskaźnika efektywności (E).

4. Informację o możliwościach nawiązania współpracy z państwami zaliczonymi do I obszaru płatniczego, zawierającą również dane dotyczące:

1) możliwości nabycia w tych państwach rozwiązania przedmiotu licencji,

2) możliwości uzyskania w tych państwach surowców i materiałów oraz nawiązania kooperacji przemysłowej.

5. Sytuację patentową w Polsce i za granicą w odniesieniu do proponowanej do nabycia licencji.

6. Najważniejsze postanowienia umowy licencyjnej w okresie jej trwania i po jej wygaśnięciu, w tym: okres trwania umowy, zakres praw produkcji, zbytu, eksportu, "terytorium" zbytu, zasady odpowiedzialności, warunki gwarancji, zakres szkolenia, przekazywanie udoskonaleń itp.

7. Wnioskowanego licencjodawcę i techniczno-ekonomiczne uzasadnienie jego wyboru po rozpatrzeniu ofert z minimum dwóch firm, ze wskazaniem firmy preferowanej przez wnioskodawcę.

Firma Kraj

................... ...................

................... ...................

8. Koszt zakupu licencji (w okresie trwania umowy licencyjnej:

1) opłaty licencyjne stałe tys. zł

2) opłaty licencyjne zmienne tys. zł

3) opłaty licencyjne razem tys. zł

oraz podanie waluty, trybu i sposobu regulowania należności licencyjnych, ewentualnie innych zobowiązań finansowych według uzgodnień między jednostką handlu zagranicznego a licencjodawcą lub wstępnie uzgodnionego projektu umowy.

Uwaga: wskazać źródło pokrycia opłat licencyjnych

9. Wykaz licencji towarzyszących związanych i zakupem licencji na wyrób główny, z podaniem następujących danych:

Przedmiot sublicencji na podzespół lub materiał - firma, kraj Kooperant krajowy Potwierdzenie umową uruchomienia produkcji przedmiotu sublicencji

10. Potrzeby i możliwości powiązania proponowanej licencji z umową o dostawy polskich towarów oraz stwierdzenie, czy takie umowy z danym partnerem lub w danym przedmiocie są zawierane bądź przewidziane do zawarcia.

11. Rodzaj (określić dokładnie) i wielkość towarzyszącego importu związanego z zakupem licencji na wyrób główny i licencji towarzyszącej, z podaniem danych odnośnie do wartości rozłożenia w czasie, kierunku importu w podziale na:

1) surowce, materiały i półfabrykaty, z podaniem specyfikacji,

2) maszyny i urządzenia, wraz z częściami zamiennymi do tych maszyn,

3) specjalne oprzyrządowanie,

4) zespoły i części do montażu oraz części zamienne do wyrobu licencyjnego, z podaniem specyfikacji,

5) usługi

według wzoru:

Lp. Rodzaj importu Kierunek zakupu: I obszar płatniczy, II obszar płatniczy Wartość importu w tys. zł w latach Wartość importu razem
19... 19... 19... 19... 19...

Uwaga: omówić podjęte działania w celu minimalizacji importu inwestycyjnego, kooperacyjnego i zaopatrzeniowego.

12. Stwierdzenie o zapewnieniu środków dewizowych na poszczególne pozycje importu wymienione w ust. 11.

13. Wielkość nakładów i środków potrzebnych do wykorzystania licencji w praktyce gospodarczej, w tym koszty inwestycji i inne koszty związane z zastosowaniem licencji w praktyce gospodarczej.

14. Zakładaną wielkość bezpośredniego i pośredniego eksportu wyrobu licencyjnego w okresie trwania umowy, ze szczególnym uwzględnieniem rynków państw zaliczonych do II obszaru płatniczego, a także przewidywaną efektywność tego eksportu oraz omówienie możliwości i działań podjętych w celu intensyfikacji produkcji eksportowej.

15. Nazwy głównych kooperantów, którzy zastosują licencję. Stopień zapewnienia surowców, materiałów i podzespołów do produkcji licencyjnej.

16. Termin zastosowania przedmiotu umowy licencyjnej w praktyce gospodarczej (wykonanie pierwszej sztuki, serii informacyjnej), zakładaną wielkość produkcji docelowej i termin jej osiągnięcia.

17. Wykaz głównych użytkowników i odbiorców wyrobu licencyjnego.

18. Załączniki:

1) opinie wymienione w § 16 uchwały,

2) opinię placówki badawczo-rozwojowej właściwej dla danego typu wyrobu o technicznej stronie nabywanej licencji, z uwzględnieniem zagadnień normalizacyjnych oraz możliwości dalszego rozwoju i doskonalenia przedmiotu licencji,

3) pisemne oświadczenie właściwej jednostki handlu zagranicznego o możliwości eksportu wyrobu licencyjnego,

4) opinię rzecznika patentowego licencjobiorcy co do sytuacji patentowej przedmiotu licencji,

5) projekt umowy licencyjnej,

6) opinię Polskiego Rejestru Statków, w razie gdy przedmiotem licencji są mechanizmy, materiały i wyroby wyposażenia okrętowego.

Podpisy i pieczątki:

....................... ..........................

Zespół opracowujący Dyrektor (Licencjobiorca)

telefon ............. telex ......................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024