Tworzenie rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze w administracji państwowej i gospodarce narodowej.

UCHWAŁA Nr 247
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 listopada 1973 r.
w sprawie tworzenia rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze w administracji państwowej i gospodarce narodowej.

W celu stworzenia warunków do właściwego doboru kadr na stanowiska kierownicze w administracji państwowej i gospodarce narodowej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Obowiązkiem kierowników w administracji państwowej i gospodarce narodowej jest tworzenie rezerwy kadrowej na podległe stanowiska kierownicze.
2.
Obowiązek ten obejmuje dokonanie wyboru kandydatów, ich zakwalifikowanie do rezerwy kadrowej oraz przygotowanie do sprawowania funkcji kierowniczych.
§  2.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) określą stanowiska osób odpowiedzialnych za tworzenie rezerwy kadrowej i stanowiska kierownicze, dla których tworzy się rezerwę kadrową.
§  3.
Odpowiedzialny za tworzenie rezerwy kadrowej kierownik ustala corocznie na okres następnych 3 lat spodziewane zapotrzebowanie wynikające z:

- osiągania przez podległych mu pracowników wieku emerytalnego,

- rozwoju organizacji (rozbudowa, nowe uruchomienia, nowe inwestycje) itp.,

- planowanego przemieszczania kadr kierowniczych,

- innych okoliczności ograniczających możliwość podwładnych do sprawnego pełnienia obowiązków kierowniczych.

§  4.
1.
Decyzję o zaliczeniu pracownika do rezerwy kadrowej podejmuje kierownik odpowiedzialny za jej tworzenie, uwzględniając następujące kryteria:

- zaangażowanie społeczno-polityczne,

- kwalifikacje kandydata do objęcia stanowiska kierowniczego, takie jak wykształcenie, wiek, staż pracy, zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach,

- wyniki dotychczasowej pracy,

- sprawdzone w praktyce umiejętności kierowania zespołami ludzkimi,

- umiejętność współżycia w zespole.

2.
Decyzję o zaliczeniu pracownika do rezerwy kadrowej na stanowisko o szczególnych wymaganiach społeczno-politycznych podejmuje kierownik w uzgodnieniu z odpowiednią instancją partyjną.
3.
Osobom zaliczanym do rezerwy kadrowej nie należy określać stanowisk, na których zamierza się je wykorzystać w przyszłości.
§  5.
Pracownicy zaliczeni do rezerwy kadrowej podlegają podstawowemu przeszkoleniu, które ma na celu:

- dostarczenie kandydatom odpowiedniej wiedzy z zakresu teorii i praktyki zarządzania,

- doskonalenie pożądanych na stanowisku kierowniczym umiejętności,

- sprawdzenie poprawności dokonanego wyboru pracownika do rezerwy kadrowej,

- wskazanie dalszych kierunków indywidualnego przygotowania kandydata do objęcia stanowiska kierowniczego.

§  6.
1.
Podstawowe szkolenie pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej przeprowadzane jest według programów Instytutu Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej przez:
1) ośrodki doskonalenia kadr kierowniczych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) - rezerwa kadrowa na stanowiska naczelników gmin i kierowników wydziałów prezydiów powiatowych rad narodowych,
2) resortowe i branżowe ośrodki doskonalenia kadr kierowniczych - rezerwa kadrowa na stanowiska dyrektorów przedsiębiorstw (zakładów) i ich zastępców, naczelników wydziałów ministerstw i zjednoczeń,
3) Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej - rezerwa kadrowa na stanowiska dyrektorów zjednoczeń (kombinatów) i ich zastępców, dyrektorów departamentów w ministerstwach i urzędach centralnych, kierowników wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych,
4) inne instytucje i organizacje po zatwierdzeniu programu i zakresu szkolenia przez Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej.
2.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) i dyrektorzy zjednoczeń zapewnią odpowiednią kadrę wykładowców, stworzą bazę materialną oraz odpowiednie warunki dla ośrodków doskonalenia kadr kierowniczych.
3.
Przeszkolenie kadry pracowników ośrodków doskonalenia kadr kierowniczych w zakresie przygotowania rezerwy kadrowej przeprowadza Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej.
§  7.
1.
Pracownicy zaliczeni do rezerwy kadrowej powinni być objęci odpowiednim szkoleniem politycznym (Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Wieczorowy Uniwersytet Marksizmu-Leninizmu, szkoły i kursy partyjne itp.) stosownie do potrzeb ustalonych w porozumieniu z odpowiednią instancją partyjną.
2.
Wskazane jest włączanie pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej do prac społecznych w komisjach problemowych, zespołach ekspertów i innych ogniwach działalności społecznej.
§  8.
1.
Przed objęciem stanowiska każdy pracownik zaliczony do rezerwy kadrowej powinien zostać indywidualnie przygotowany do pełnienia funkcji kierowniczych.
2.
Kierownik odpowiedzialny za tworzenie rezerwy kadrowej ustala plan indywidualnego przygotowania uwzględniający między innymi:

- odbycie odpowiedniej praktyki, w tym ewentualnie stażu asystenckiego, pod kierunkiem doświadczonego organizatora zajmującego stanowisko równorzędne ze stanowiskiem przeznaczonym do objęcia,

- doskonalenie na krótkich kursach i seminariach specjalistycznych prowadzonych przez odpowiednie ośrodki doskonalenia kadr kierowniczych bądź inne upoważnione do tego rodzaju działalności instytucje oraz w czasie praktyk krajowych i zagranicznych.

§  9.
1.
Decyzja o mianowaniu (powołaniu) na stanowisko kierownicze powinna dotyczyć przede wszystkim pracownika zaliczonego do rezerwy kadrowej.
2.
Decyzja o mianowaniu (powołaniu) na stanowisko kierownicze pracownika zaliczonego do rezerwy kadrowej powinna być oparta na analizie jego zaangażowania społeczno-politycznego, wyników dotychczasowych osiągnięć kandydata, wyników szkolenia w ośrodkach doskonalenia kadr kierowniczych i w innych instytucjach prowadzących tego rodzaju działalność oraz opinii osób, pod których kierunkiem kandydat odbywał praktykę i ewentualny staż asystencki.
§  10.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) ustalą tryb i zasady tworzenia rezerwy kadrowej na podstawie wytycznych stanowiących załącznik do uchwały oraz określą sposób okresowej weryfikacji jej przygotowania i wykorzystania.
§  11.
Urząd Rady Ministrów przeprowadzi w terminie do dnia 31 grudnia 1975 r. badania trybu i wyników tworzenia rezerwy kadrowej i przedstawi Prezesowi Rady Ministrów odpowiednie wnioski.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE

w sprawie tworzenia rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze.

1. Obowiązek kierownika zatrudnionego w administracji państwowej lub gospodarce narodowej do tworzenia rezerwy kadrowej powinien dotyczyć bezpośrednio podległych mu stanowisk kierowniczych.

2. Przedsiębiorstwa (zakłady pracy), prezydia powiatowych rad narodowych i naczelnicy gmin nie prowadzą oddzielnych ewidencji własnych pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej.

3. Zjednoczenia (jednostki równorzędne), ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) prowadzą na oddzielnych kartach osobowych, zawierających podstawowe dane personalne, a także zapisy dotyczące realizacji programu przygotowania, ewidencję pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze, będące w ich gestii, których vacat lub utworzenie przewidziane jest w najbliższych 3 latach.

4. Rezerwa kadrowa, o której mowa w ust. 3, może być tworzona z pracowników podległych zakładów pracy.

5. Departamenty (biura, wydziały, działy) służb pracowniczych obowiązane są do:

- nadzoru i kontroli realizacji uchwały nr 247 z dnia 5 listopada 1973 r. w sprawie tworzenia rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze w administracji państwowej i gospodarce narodowej (Monitor Polski Nr 50, poz. 282),

- wstępnego wyboru pracowników wyróżniających się w pracy umiejętnością kierowania zespołami ludzkimi i przedstawiania ich odpowiednim przełożonym na kandydatów do rezerwy kadrowej,

- udzielania fachowych konsultacji w zakresie metod wyboru kandydatów do rezerwy kadrowej,

- bieżącej aktualizacji danych dotyczących spodziewanego zapotrzebowania kadrowego na stanowiska kierownicze i dostarczania tych informacji odpowiedzialnym za tworzenie rezerwy kadrowej przełożonym,

- kontroli wybranych przez przełożonego kandydatów do rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze pod względem spełniania przez nich określonych odpowiednimi przepisami wymagań,

- organizowania podstawowego szkolenia pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze,

- organizowania indywidualnego przygotowania pracownika zaliczonego do rezerwy kadrowej przed objęciem przez niego stanowiska kierowniczego.

6. Podstawowe szkolenie pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej jest jednorazowe. Odpowiednie ośrodki doskonalenia kadr kierowniczych na podstawie karty zgłoszenia przesłanej przez wydziały (działy) służb pracowniczych decydują o przyjęciu (bądź nie przyjęciu) kandydata na szkolenie lub o konieczności uzupełnienia odbytego w przeszłości szkolenia.

7. Ośrodki doskonalenia kadr kierowniczych są obowiązane do przesyłania do wydziałów (działów) służb pracowniczych zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z wynikiem pomyślnym lub o nieukończeniu tego szkolenia przez pracownika zaliczonego do rezerwy kadrowej oraz do określania pożądanych kierunków dalszego doskonalenia.

8. Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych Administracji Państwowej opracuje:

- programy szkolenia podstawowego przystosowane do wymagań określonych szczebli zarządzania,

- programy specjalistycznych kursów, seminariów i innych form doskonalenia pracowników zaliczonych do rezerwy kadrowej,

- tryb i zasady prowadzenia stażu asystenckiego i praktyk,

- wzór formularza zgłoszenia na szkolenie podstawowe,

- wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia podstawowego.

9. Jeżeli w ramach indywidualnego przygotowania pracownika odbywa on staż asystencki, staż ten nie może trwać dłużej niż dwanaście miesięcy. Na prowadzących staż asystencki powinno się dobierać osoby posiadające duże doświadczenie i dobre wyniki pracy, zajmujące stanowiska w nowoczesnych zakładach i które na dłuższy okres czasu są ustabilizowane na stanowisku. Nie należy powierzać obowiązku prowadzenia stażu asystenckiego osobie, na której miejsce jest przewidziany pracownik zaliczony do rezerwy kadrowej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024