Organizacja i zakres działania organów prezydiów rad narodowych w dziedzinie przemysłu.

UCHWAŁA NR 463
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 czerwca 1955 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania organów prezydiów rad narodowych w dziedzinie przemysłu.

W celu uproszczenia organizacji i usprawnienia prac organów prezydiów rad narodowych, powołanych do kierowania działalnością gospodarczą i nadzoru w dziedzinie przemysłu i usług - na podstawie art. 20 i 23 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1.

Organizacja i zakres działania wojewódzkich zarządów przemysłu.

§  1.
1.
Przekształca się wydziały przemysłu prezydiów wojewódzkich rad narodowych w wojewódzkie zarządy przemysłu.
2.
Istniejące dotychczas przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych wojewódzkie zarządy przemysłu terenowego i wojewódzkie zarządy przemysłu terenowego materiałów budowlanych włącza się do wojewódzkich zarządów przemysłu.
3.
Ilekroć przepisy niniejszej uchwały mówią o:
1)
prezydiach wojewódzkich rad narodowych,
2)
wojewódzkich zarządach przemysłu,
3)
wojewódzkich zarządach przemysłu terenowego i przemysłu terenowego materiałów budowlanych -

odnoszą się one również do Prezydiów Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi, do tworzonych zarządów przemysłu w tych prezydiach oraz istniejących zarządów przemysłu terenowego i przemysłu terenowego materiałów budowlanych.

§  2.
1.
Wojewódzki zarząd przemysłu jest organem prezydium wojewódzkiej rady narodowej w dziedzinie przemysłu i działa na podstawie uchwał, wytycznych i instrukcji tego prezydium.
2.
Nadzór zwierzchni nad działalnością wojewódzkiego zarządu przemysłu sprawuje Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  3.
Działalnością wojewódzkich zarządów przemysłu objęte są przedsiębiorstwa wytwórcze i usługowe państwowego przemysłu terenowego, państwowego przemysłu terenowego materiałów budowlanych, przedsiębiorstwa budownictwa przemysłu drobnego oraz w zakresie ustalonym prawem przemysłowym zakłady rzemieślnicze i przemysłu prywatnego.
§  4.
Do zakresu działania wojewódzkich zarządów przemysłu należy:

A)

operatywne zarządzanie całokształtem działalności przedsiębiorstw podporządkowanych bezpośrednio prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a w szczególności:

1)
ustalanie wytycznych i kierowanie opracowaniem planów gospodarczych nadzorowanych przedsiębiorstw, opracowywanie zbiorczych planów oraz kontrola i analiza ich wykonania,
2)
nadzór i organizacja produkcji,
3)
zapewnienie stałego postępu technicznego oraz rozwoju racjonalizatorstwa i wynalazczości pracowniczej,
4)
współdziałanie i pomoc dla przedsiębiorstw w zakresie opracowywania procesów technologicznych,
5)
kontrola jakości produkcji i świadczonych usług oraz wprowadzanie nowych asortymentów,
6)
nadzór i koordynacja w zakresie realizacji zaopatrzenia materiałowo-technicznego nadzorowanych przedsiębiorstw oraz wykorzystanie surowców miejscowych i wtórnych,
7)
koordynacja i organizacja zbytu produkcji,
8)
nadzór i koordynacja gospodarki finansowej oraz rachunkowości przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z budżetem terenowym,
9)
analiza działalności gospodarczej i finansowej przedsiębiorstw oraz składanie sprawozdań prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
10)
badanie kształtowania się cen i wnioskowanie w sprawie ustalania cen na artykuły wytwarzane przez nadzorowane przedsiębiorstwa,
11)
ustalanie i kontrola wykonania planów zatrudnienia, funduszu płac, wskaźników wydajności i norm pracy oraz kontrola przestrzegania dyscypliny płac,
12)
opracowywanie i przedkładanie prezydium wojewódzkiej rady narodowej wniosków o utworzenie, łączenie i przekształcanie przedsiębiorstw, opracowywanie norm i instrukcji organizacyjnych,
13)
planowanie inwestycji i nadzór nad ich wykonawstwem,
14)
nadzór nad konserwacją i remontami maszyn, urządzeń, sprzętu i budowli,
15)
nadzór nad eksploatacją majątku przydzielonego przedsiębiorstwom,
16)
nadzór i koordynacja wykonywania planowych zadań w dziedzinie transportu oraz gospodarki środkami transportowymi przedsiębiorstw,
17)
prowadzenie spraw osobowych pracowników zarządu i kadr kierowniczych w przedsiębiorstwach, w ramach ustalonej nomenklatury,
18)
prowadzenie spraw budżetowo-gospodarczych zarządu;

B)

regulowanie i kontrola w skali ogólnowojewódzkiej działalności przedsiębiorstw podporządkowanych bezpośrednio prezydiom powiatowych (miejskich) rad narodowych, a w szczególności:

1)
ustalanie wytycznych i instrukcji w zakresie planowania,
2)
analiza i korekta wskaźników planowych przedsiębiorstw, zestawienie i koordynacja projektu zbiorczego planu,
3)
rozdział zadań z planu centralnego i kontrola ich wykonania,
4)
ustalanie wytycznych, instrukcji, norm itp. w zakresie organizacji wewnętrznej przedsiębiorstw, produkcji i świadczonych usług, techniki, zaopatrzenia materiałowo-technicznego, zbytu, gospodarki maszynowej, gospodarki finansowej oraz rachunkowości ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z budżetem terenowym oraz kontrola ich wykonania,
5)
wykonywanie funkcji inwestora naczelnego,
6)
kontrola wykonania planów przedsiębiorstw i zestawianie zbiorczych sprawozdań w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
7)
współpraca z prezydiami powiatowych i miejskich rad narodowych oraz ich organami w zakresie zarządzania podporządkowanymi prezydiom tych rad przedsiębiorstwami;

C)

sprawowanie nadzoru nad zakładami rzemieślniczymi i przemysłu prywatnego oraz wykonywanie funkcji wojewódzkiego organu władzy przemysłowej w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.

§  5.
1.
Wojewódzki zarząd przemysłu jest organem prezydium wojewódzkiej rady narodowej rzeczowo właściwym w zakresie nadzoru nad działalnością komórek organizacyjnych przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni.
2.
Wojewódzki zarząd przemysłu opracowuje instrukcje i wytyczne, udziela fachowego instruktażu i pomocy referatom, wydziałom i zarządom przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni w wykonywaniu ich zadań oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad ich działalnością.
§  6.
1.
Ustala się wytyczne organizacji wewnętrznej wojewódzkich zarządów przemysłu zgodnie z przepisami ust. 2 oraz §§ 7-10.
2.
Na czele wojewódzkiego zarządu przemysłu stoi kierownik odpowiedzialny przed prezydium wojewódzkiej rady narodowej za całokształt spraw wchodzących w zakres wojewódzkiego zarządu przemysłu, zwłaszcza za:
1)
wykonywanie uchwał, poleceń, wytycznych i instrukcji rady narodowej i jej prezydium oraz właściwych naczelnych organów administracji państwowej,
2)
właściwe sporządzenie i wykonanie wieloletnich i okresowych planów działalności jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewódzkiemu zarządowi przemysłu,
3)
koordynację i kontrolę działalności podległych jednostek organizacyjnych,
4)
aktywizację gospodarczą województwa w drodze rozwoju państwowego przemysłu terenowego, wykorzystania surowców miejscowych i wtórnych, rozszerzenia sieci i usprawnienia działalności usługowej,
5)
dobór kadr i ich systematyczne szkolenie,
6)
oszczędne i racjonalne gospodarowanie przyznanymi etatami, środkami finansowymi i rzeczowymi.
§  7.
Kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu i jego zastępców powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  8.
1.
W organizacji wojewódzkiego zarządu przemysłu i w jednostkach organizacyjnych przezeń nadzorowanych obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa.
2.
Kierownik zarządza całokształtem prac wojewódzkiego zarządu przemysłu przy pomocy podległych mu zastępców oraz kierowników zarządów wewnętrznych i innych komórek organizacyjnych. Dyrektorom bezpośrednio nadzorowanych przedsiębiorstw może wydawać zarządzenia wyłącznie kierownik lub z jego ramienia zastępcy i kierownicy zarządów wewnętrznych w granicach uprawnień udzielanych im przez kierownika.
3.
Kierownicy funkcjonalnych komórek organizacyjnych i podlegli im pracownicy nie mają uprawnień do wydawania zarządzeń ani pracownikom innych komórek organizacyjnych, ani kierownikom i pracownikom nadzorowanych przez wojewódzki zarząd przemysłu jednostek organizacyjnych.
4.
Kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu zastępuje z reguły zastępca kierownika do spraw technicznych.
5.
Ilość zastępców kierownika ustalana jest regulaminem wojewódzkiego zarządu przemysłu i zależeć powinna w szczególności od wielkości zarządu, ilości przedsiębiorstw i zakładów oraz różnorodności branż.
§  9.
1.
Wojewódzkie zarządy przemysłu dzielą się na zarządy wewnętrzne, działy, sekcje i stanowiska pracy jedno- lub kilkuosobowe.
2.
Zarządy wewnętrzne, na czele których stoją kierownicy o uprawnieniach zastępców kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu, w uzasadnionych przypadkach mogą być dzielone na działy, sekcje i stanowiska pracy jedno- lub kilkuosobowe.
3.
Zarządy wewnętrzne powoływane są do kierowania i nadzoru nad działalnością techniczno-produkcyjną grupy jednostek objętych zakresem wojewódzkiego zarządu przemysłu lub do kierowania określonym rodzajem działalności. W uzasadnionych przypadkach Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła może na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej wyrazić zgodę na rozszerzenie zakresu działania zarządów wewnętrznych nadzorujących działalność techniczno-produkcyjną przez objęcie przez te zarządy również spraw finansowo-księgowych i zaopatrzenia.
4.
Tworzenie działów może nastąpić, gdy waga zagadnień uzasadnia istnienie takiej komórki lub gdy nasilenie pracy w ramach grupy pokrewnych zagadnień wymaga zasadniczo co najmniej 5-osobowej obsady. W przeciwnym razie w miejsce działów należy tworzyć sekcje lub stanowiska pracy.
5.
W wyjątkowych przypadkach, kiedy rozmiar prac i różnorodność zagadnień to usprawiedliwiają, w dziale mogą być tworzone sekcje o minimalnie 3-osobowej obsadzie.
§  10.
1.
Przy kierownikach wojewódzkich zarządów przemysłu mogą być utworzone rady techniczno-ekonomiczne będące organami doradczymi i opiniodawczymi kierownika.
2.
Zadaniem rady jest doradztwo w sprawach związanych z działalnością przedsiębiorstw wytwórczych i usługowych państwowego przemysłu terenowego, rzemiosła i przemysłu prywatnego, inicjowanie, opiniowanie i opracowywanie zagadnień technicznych, ekonomicznych, organizacyjnych i innych związanych ze sporządzaniem terenowych planów aktywizacji gospodarczej województwa w drodze rozwoju przemysłu i działalności usługowej, wykorzystania surowców miejscowych i wtórnych oraz pełnego wykorzystania miejscowej siły roboczej.
3.
W skład rady wchodzi kierownik wojewódzkiego zarządu przemysłu jako jej przewodniczący oraz przedstawiciele: Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, wyższych szkół, wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, wybitni znawcy życia gospodarczego i zagadnień przemysłu, zastępcy kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu oraz najwybitniejsi spośród wynalazców i racjonalizatorów.
4.
Członków rady mianuje i odwołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej z własnej inicjatywy lub na wniosek kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu.
5.
Zakres działania i tryb pracy rady ustala jej regulamin, nadany przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  11.
1.
Wzorcowy zakres działania wewnętrznych komórek organizacyjnych wojewódzkiego zarządu przemysłu oraz wzorcowe schematy organizacyjne ustali instrukcja Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, wydana w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
2.
Organizacja wewnętrzna poszczególnych wojewódzkich zarządów przemysłu ustalana jest regulaminami organizacyjnymi, nadanymi przez prezydia wojewódzkich rad narodowych za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
3.
Regulaminy, o których mowa w ust. 2, powinny zawierać:
1)
graficzny schemat organizacyjny z podziałem na zarządy wewnętrzne, działy, sekcje i stanowiska pracy podległe bezpośrednio kierownikowi lub zastępcom kierownika,
2)
szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych wykazanych w schematach graficznych,
3)
określenie kompetencji kierowników wewnętrznych komórek organizacyjnych.

Rozdział  2.

Organizacja i zakres działania komórek przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni.

§  12.
1.
Organami prezydiów rad narodowych niższych stopni w dziedzinie przemysłu są:
1)
w prezydiach powiatowych rad narodowych, miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty, liczących poniżej 100.000 mieszkańców, i dzielnicowych rad narodowych m.st. Warszawy i m. Łodzi - referaty przemysłu,
2)
w prezydiach miejskich rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców - wydziały przemysłu.
2.
W prezydiach powiatowych i miejskich rad narodowych, które nadzorują ponad 5 powiatowych lub miejskich przedsiębiorstw przemysłu terenowego, mogą być tworzone powiatowe (miejskie) zarządy przemysłu.
3.
Miejskie i powiatowe zarządy przemysłu są tworzone uchwałą właściwego prezydium rady narodowej za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
4.
W prezydiach powiatowych (miejskich) rad narodowych, w których nie zostaną utworzone zarządy przemysłu, przedsiębiorstwa przemysłu terenowego podlegają bezpośrednio jednemu z zastępców przewodniczącego prezydium.
§  13.
Do zakresu działania referatu (wydziału) przemysłu w prezydium powiatowej (miejskiej miasta stanowiącego powiat, dzielnicowej) rady narodowej należy:
1)
wnioskowanie i referowanie prezydium rady narodowej spraw planu podporządkowanych mu przedsiębiorstw,
2)
kontrola wykonania planu tych przedsiębiorstw w zakresie zleconym przez prezydium rady narodowej,
3)
podejmowanie inicjatywy w zakresie właściwego rozwoju i rozmieszczenia sieci przedsiębiorstw, zakładów oraz punktów usługowych, jak i właściwego kształtowania produkcji i usług,
4)
dokonywanie planowych kontroli zakładów (punktów) usługowych, prowadzonych przez jednostki państwowego przemysłu terenowego,
5)
sprawowanie administracji przemysłowej na terenie powiatu (miasta, dzielnicy) w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
6)
współdziałanie z powiatową (miejską) komisją drobnej wytwórczości.
§  14.
Do zakresu działania powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu należą sprawy określone w § 13 oraz sprawy operatywnego zarządzania całokształtem działalności przedsiębiorstw podporządkowanych bezpośrednio prezydiom właściwych rad narodowych w ramach określonych w § 4 pkt A.
§  15.
1.
Wzorcowy zakres działania powiatowych (miejskich) komórek przemysłu oraz wzorcowe schematy organizacyjne ustali instrukcja Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła wydana w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
2.
Organizacja wewnętrzna poszczególnych powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu ustalana jest regulaminami organizacyjnymi, nadanymi przez prezydia właściwych rad narodowych za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Regulaminy, o których mowa w ust. 2, powinny zawierać:
1)
graficzny schemat organizacyjny, opracowany według wzoru, o którym mowa w ust. 1, oraz z uwzględnieniem konkretnych potrzeb danego powiatu (miasta),
2)
szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych (stanowisk pracy) wykazanych w schemacie graficznym.

Rozdział  3.

Nomenklatura stanowisk, stawki wynagrodzenia, dodatki i etaty.

§  16.
1.
Wynagrodzenie pracowników wojewódzkich i powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu powinno składać się z części stałej oraz premii uzależnionej od wyników działalności nadzorowanych jednostek.
2.
Pracownicy inżynieryjno-techniczni i administracyjno-biurowi zatrudnieni w wojewódzkich, powiatowych (miejskich) zarządach przemysłu wynagradzani są według zasad ustalonych w załączonych:
1)
tabeli stanowisk i stawek wynagrodzenia pracowników inżynieryjno-technicznych i administracyjno-biurowych wojewódzkich zarządów przemysłu, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
2)
tabeli stanowisk i stawek wynagrodzenia pracowników inżynieryjno-technicznych i administracyjno-biurowych powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu, stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,
3)
tabeli stanowisk i stawek, wynagrodzenia pracowników finansowo-księgowych, stanowiącej załącznik nr 3 do niniejszej uchwały,
4)
tabeli dodatków stołecznych i morskich, stanowiącej załącznik nr 4 do niniejszej uchwały,
5)
regulaminie premiowania pracowników inżynieryjno-technicznych i administracyjno-biurowych, stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
§  17.
1.
Personel kierowniczy, inżynieryjno-techniczny i administracyjno-biurowy z wyjątkiem kontroli technicznej, służby inwestycyjnej oraz pracowników finansowo-księgowych jest premiowany za wyniki produkcyjne przedsiębiorstw kierowanych i nadzorowanych przez wojewódzki zarząd przemysłu według zasad ustalonych regulaminem premiowania stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
2.
Pracownicy wewnętrznych zarządów oraz zarządów powiatowych (miejskich) są premiowani za wyniki produkcyjne nadzorowanych przez te zarządy przedsiębiorstw według regulaminu premiowania, o którym mowa w ust. 1.
§  18.
1.
Czas pracy pracowników wynagradzanych według zasad wskazanych w § 16 wynosi osiem godzin dziennie, w sobotę sześć godzin, razem 46 godzin tygodniowo.
2.
Pracownicy wymienieni w załączniku nr 6 są pracownikami o nie normowanym czasie pracy. Pracownikom tym nie przysługuje wynagrodzenie za godziny nadliczbowe.
§  19.
Deputaty węglowe bądź ekwiwalenty pieniężne wypłacane z tego tytułu utrzymuje się w wysokości dotychczasowej.
§  20.
Tryb i sposób zaszeregowania pracowników wojewódzkich i powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu według nowych zasad wynagrodzenia, jak również sposób wypłaty wynagrodzenia, pracownikom otrzymującym według dotychczasowych zasad wynagrodzenie z góry, określi zarządzenie Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła w uzgodnieniu z Państwową Komisją Etatów.
§  21.
1.
Pracownicy zatrudnieni w wydziałach przemysłu, wojewódzkich zarządach przemysłu terenowego i wojewódzkich zarządach przemysłu terenowego materiałów budowlanych przechodzą do pracy w wojewódzkich zarządach przemysłu.
2.
Etaty osobowe dla nowotworzonych wojewódzkich zarządów przemysłu ustali na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej Prezes Państwowej Komisji Etatów w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
3.
Ogólna liczba etatów dla wszystkich wojewódzkich zarządów przemysłu nie powinna przekraczać łącznej ilości etatów przyznanych na rok 1955 dla wydziałów przemysłu prezydiów wojewódzkich rad narodowych, wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego i wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego materiałów budowlanych.
§  22.
Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększenia o zł 1.260.000 kredytów w budżetach terenowych na 1955 r. na pokrycie wydatków związanych z wprowadzeniem w życie nowych zasad wynagradzania pracowników wojewódzkich i powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu.

Rozdział  4.

Przepisy ogólne.

§  23.
Wydatki na utrzymanie wojewódzkich zarządów przemysłu, powiatowych (miejskich) zarządów przemysłu, wydziałów i referatów przemysłu objęte są budżetami właściwych rad narodowych.
§  24.
Wojewódzkie zarządy przemysłu przejmą całość spraw, akt, lokali, sprzętu i wyposażenia biurowego dotychczasowych wydziałów przemysłu prezydiów wojewódzkich rad narodowych, wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego i wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego materiałów budowlanych.
§  25.
Z chwilą wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc przepisy dotyczące organizacji wydziałów i referatów przemysłu, wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego i terenowego przemysłu materiałów budowlanych, a w szczególności przepisy zawarte w:
1)
uchwale Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcja nr 2 w sprawie składu, podziału pracy i trybu działania prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 654 z późniejszymi zmianami),
2)
uchwale Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. - Instrukcja nr 3 w sprawie tworzenia wydziałów i referatów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 655 z późniejszymi zmianami),
3)
uchwale Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-8, poz. 76 z późniejszymi zmianami),
4)
uchwale nr 76 Prezydium Rządu z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr A-13, poz. 181 z późniejszymi zmianami),
5)
uchwale nr 124 Prezydium Rządu z dnia 8 marca 1952 r. w sprawie utworzenia wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego materiałów budowlanych (Monitor Polski Nr A-35, poz. 513).
§  26.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Finansów, Prezesowi Państwowej Komisji Etatów oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi).
§  28.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1955 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA STANOWISK I STAWEK WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH I ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH W WOJEWÓDZKICH ZARZĄDACH PRZEMYSŁU

Lp. Nomenklatura stanowisk Płaca podstawowa
od do
1 Kierownik zarządu wojewódzkiego 2980 3200
1 zastępca kierownika do spraw technicznych 2450 2900
Zastępca kierownika do spraw administracyjno-handlowych 2100 2450
Kierownik zarządu wewnętrznego 2100 2600
2 Kierownicy działów:
a) produkcji 1100 1300
b) techniki 1100 1300
c) inwestycyjno-budowlanego 1100 1300
d) planowania 1100 1300
e) zatrudnienia i płac 1100 1300
f) organizacji 1100 1300
g) administracji przemysłowej 1100 1300
h) kontraktacji i skupu 1050 1300
i) kontroli technicznej 1100 1300
k) administracyjno-gospodarczego 1000 1120
l) transportu 1000 1120
m) mechaniczno-energetycznego 1100 1300
n) zaopatrzenia 1000 1200
o) zbytu 1000 1200
3 Główny mechanik 1100 1300
4 Główny energetyk 1100 1300
5 Główny technolog 1100 1300
6 Główny konstruktor 1100 1300
7 Główny metalurg 1100 1300
8 Główny dyspozytor 1000 1120
9 Kierownik laboratorium 1000 1200
10 Kierownik sekcji lub samodzielnego stanowiska wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej:
a) produkcji lub usług 900 1100
b) techniki 900 1100
c) inwestycyjno-budowlanej 900 1100
d) planowania 900 1100
e) zatrudnienia i płac 900 1100
f) organizacji 900 1100
g) zaopatrzenia 900 1100
h) kontraktacji i skupu 900 1100
i) zbytu 900 1100
j) administracji przemysłowej 800 950
k) transportu 800 950
l) administracyjno-gospodarczej 800 950
ł) kontroli technicznej 900 1100
m) inżynier wynalazczości 900 1100
n) bezpieczeństwa i higieny pracy 870 1178
o) inspektor ochrony przeciwpożarowej 800 930
p) kadr 800 950
r) propagandy 800 950
s) socjalnej 800 950
t) transportu 800 950
11 Stanowiska w działach lub w sekcjach:
starszy planista (w działach) 850 1000
starszy ekonomista (w działach) 850 1000
planista 750 860
ekonomista 750 860
inżynier 850 1000
asystent laboratorium 850 1000
technik (technolog-konstruktor) 850 1000
technik normowania 750 930
inspektor techniczny 750 930
statystyk 680 750
starszy referent 630 750
referent 500 610
kierownik kancelarii 630 720
sekretarka 550 700
maszynistka wysoko wykwalifikowana 472 550
maszynistka 418 472
kreślarz 472 680
intendent 550 700
kierownik magazynu centralnego 750 860
kierownik magazynu 550 700
telefonistka 418 472
laborant 490 550
radca prawny (niepełny wymiar godzin) ryczałt 1050

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABELA STANOWISK I STAWEK WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH I ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH W POWIATOWYCH (MIEJSKICH) ZARZĄDACH PRZEMYSŁU

Lp. Nomenklatura stanowisk Płaca podstawowa
od do
1 Kierownik zarządu powiatowego (miejskiego) 1600 1950
Kierownik techniczny zarządu powiatowego (miejskiego) 1500 1750
2 Kierownik sekcji lub samodzielnego stanowiska wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej:
a) produkcji 900 1100
b) techniki 900 1100
c) planowania i zatrudnienia 900 1100
d) zaopatrzenia i zbytu 900 1100
e) administracji przemysłowej 800 950
f) administracyjno-gospodarczej 800 950
3 Stanowiska w sekcjach:
planista 750 860
ekonomista 750 860
inżynier 850 1000
technik (technolog-konstruktor) 850 1000
technik normowania 750 930
inspektor 750 930
statystyk 680 750
starszy referent 630 750
referent 500 610
sekretarka 550 700
maszynistka wysokowykwalifikowana 472 550
maszynistka 418 472
intendent 550 700
kierownik magazynu 550 700
starszy technolog 850 1000
starszy mechanik 850 1000

ZAŁĄCZNIK  Nr 3 1

TABELA ZASZEREGOWANIA I PŁAC ORAZ REGULAMIN PREMIOWANIA PRACOWNIKÓW FINANSOWO-KSIĘGOWYCH

a)
Tabela zaszeregowań pracowników finansowo-księgowych.
Lp. Stanowisko - funkcja Kategoria płac od do
1 Główny księgowy 1 F - 3 F
2 Kierownik działu finansowego bądź księgowości 1aF - 3 F
3 Kierownik sekcji finansowej bądź księgowości, instruktor księgowości finansowej 2 F - 4 F
4 Starszy księgowy, kierownik sekcji budżetowej, kierownik sekcji planowania finansowego 3 F - 5 F
5 Księgowy, kasjer, samodzielny referent budżetowy, kalkulator 5 F - 6 F
6 Starszy kontysta i starszy rachmistrz 6 F
7 Kontysta i rachmistrz 7 F - 8 F
8 Starszy księgowy rewident 1400 - 1850
9 Księgowy-rewident 1250 - 1500

Uwaga: Stawki wynagrodzenia podane pod poz. 8 i 9 są zgodne z uchwałą nr 370 Prezydium Rządu z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników inspekcji resortowej i księgowych-rewidentów (Monitor Polski Nr A-56, poz. 709).

Dodatki funkcyjne przysługują pracownikom zaszeregowanym od 1 do 5 kategorii płac. Dla pracowników zaszeregowanych do kategorii 5a i 6 dodatek funkcyjny może być przyznany, jeśli pracownik kieruje wyraźnie określonym zespołem pracowników i ponosi jednostkową odpowiedzialność za pracę tego zespołu.

b)
Tabela płac pracowników finansowo-księgowych.
Grupa Płaca zasadnicza Dodatek funkcyjny Dodatek morski Dodatek stołeczny
1 1.072 227 61 72
1a 964 152 53 65
2 892 152 50 61
3 820 114 46 53
4 748 114 42 50
5 676 76 38 46
5a 602 76 35 38
6 528 76 31 35
7 472 - 27 31
8 418 - 23 27

c)

Regulamin premiowania pracowników finansowo-księgowych zatrudnionych w wojewódzkich i powiatowych (miejskich) zarządach przemysłu.

§  1.
1.
Pracownicy działów finansowo-księgowych premiowani są za sporządzanie i przedstawianie nadrzędnej jednostce organizacyjnej oraz bankowi finansującemu sprawozdania według wzorów i w terminach określonych we właściwych zarządzeniach. Premia wypłacana jest po uznaniu przez jednostkę nadrzędną sprawozdań za prawidłowe pod warunkiem dotrzymania obowiązujących terminów.
2.
Premia powyższa wynosi:
1)
dla pracowników wymienionych w tabeli zaszeregowań w poz. od 1 do 4 - 50% uposażenia zasadniczego,
2)
dla pracowników wymienionych w tabeli zaszeregowań w poz. od 5 do 7 - 30% uposażenia zasadniczego.
§  2.
1.
W razie niezachowania ustalonych terminów złożenia sprawozdań premia za terminowe wykonanie obowiązku sprawozdawczości ulega następującemu zmniejszeniu:
a)
przy opóźnieniu do 10 dni kalendarzowych potrąca się 1/5 premii należnej danemu pracownikowi,
b)
za każde następne 5 dni kalendarzowych opóźnienia potrąca się dalszą 1/5 premii.
2.
Pracownik traci prawo do całej premii za dany miesiąc w razie opóźnienia wykonania obowiązku sprawozdawczości wynoszącego 30 dni.
§  3.
Zasady określone w § 2 mają zastosowanie do wszystkich pracowników finansowo-księgowych, uprawnionych do otrzymywania premii za terminową sprawozdawczość.
§  4.
Wysokość premii zatwierdza każdorazowo dyrektor (kierownik) jednostki bezpośrednio nadrzędnej.
§  5.
Za terminowe złożenie sprawozdania rocznego pracownicy wymienieni pod poz. 1-7 tabeli zaszeregowań otrzymują premię zgodnie z uchwałą nr 170 Prezydium Rządu z dnia 25 lutego 1953 r. w sprawie zasad przyznawania premii bilansowej pracownikom finansowo-księgowym za terminowe złożenie prawidłowo sporządzonego rocznego sprawozdania finansowego (Monitor Polski Nr A-25, poz. 300).

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

TABELA DODATKÓW STOŁECZNEGO I MORSKIEGO PRACOWNIKÓW UMYSŁOWYCH WOJEWÓDZKICH I POWIATOWYCH ZARZĄDÓW PRZEMYSŁU

Wysokość płacy podstawowej Wysokość dodatków
stołecznego morskiego
do 430 19 16
435 - 485 23 19
490 - 545 27 23
550 - 625 31 27
630 - 695 35 31
700 - 795 38 35
800 - 895 46 38
900 - 1045 50 42
1050 - 1195 53 46
1200 - 1345 61 50
1350 - 1495 65 53
1500 i powyżej 72 61
Powyższe dodatki obowiązują:

stołeczny - na obszarze m.st. Warszawy;

morski - na obszarze miast: Gdańska, Gdyni, Szczecina, Sopotu i Elbląga;

- na obszarze powiatów: gdańskiego, wejherowskiego, elbląskiego, szczecińskiego i wolińskiego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

REGULAMIN PREMIOWANIA PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH I ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH ZATRUDNIONYCH W WOJEWÓDZKICH, MIEJSKICH I POWIATOWYCH ZARZĄDACH PRZEMYSŁU

§  1.
1.
Tworzy się fundusz premiowy, który powstaje jako narzut na fundusz płacy podstawowej pracowników kierowniczych, inżynieryjno-technicznych i administracyjno-biurowych wymienionych w § 3.
2.
Wielkość funduszu premiowego w zarządach uzależniona jest od stopnia wykonania planów produkcji globalnej w cenach kontrolowanych przez Narodowy Bank Polski w nadzorowanych przez siebie przedsiębiorstwach.
§  2.
1.
Przy 100% wykonaniu planu fundusz premiowy wynosi 40%.
2.
Przy przekroczeniu planu produkcyjnego o każdy 1% fundusz premiowy, o którym mowa w ust. 1, wzrasta o 5%.
§  3.
Premie z funduszu premiowego otrzymują pracownicy zarządu pełniący następujące funkcje:
Lp. Stanowisko Grupa premiowania
1. Kierownicy działów:
a) produkcji I
b) techniki I
c) planowania II
d) zatrudnienia i płac II
e) organizacji II
f) administracji przemysłowej II
g) zaopatrzenia II
h) zbytu II
i) kontraktacji i skupu II
j) administracyjno-gospodarczego III
k) kadr III
l) inwestycyjno-budowlanego
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
m) kontroli technicznej
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
n) kierownik laboratorium
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
2. Główny mechanik (kierownik działu mechaniczno-energetycznego) I
3. Główny konstruktor I
4. Główny technolog I
5. Główny energetyk I
6. Główny metalurg I
7. Główny dyspozytor II
8. Kierownicy sekcji lub samodzielnych stanowisk wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej:
a) starszy technolog II
b) starszy mechanik II
c) produkcji lub usług II
d) techniki II
e) planowania III
f) zatrudnienia i płac III
g) zaopatrzenia III
h) zbytu III
i) kontraktacji i skupu III
j) administracji przemysłowej III
k) kadr III
l) bezpieczeństwa i higieny pracy II
ł) inwestycyjno-budowlanej
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
m) organizacji III
9. Kierownik kontroli technicznej
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
asystent laboratorium
premia według odrębnych obowiązujących przepisów
10. Starszy planista III
11. Starszy ekonomista III
12. Planista III
13. Ekonomista III
14. Inżynier II
15. Technik (technolog-konstruktor) II
16. Technik normowania II
17. Inspektor (ochrony przeciwpożarowej) III

Uwaga:

Za kierowników samodzielnych stanowisk należy uważać pracowników, którzy kierują samodzielnie jedno- lub wieloosobowym stanowiskiem pracy podległym bezpośrednio kierownikowi zarządu, jego zastępcy lub kierownikowi działu, wyodrębnionym w strukturze organizacyjnej zgodnie z zatwierdzonym dla zarządu schematem organizacyjnym.

§  4.
1.
Pracownicy wewnętrznych zarządów branżowych nadzorujących przedsiębiorstwa produkcyjne o określonym profilu produkcji, np. wewnętrzny zarząd przemysłu materiałów budowlanych, powinni być premiowani za wyniki produkcyjne przedsiębiorstw przez nich nadzorowanych.
2.
Pozostałych pracowników wojewódzkich zarządów przemysłu nie objętych premiowaniem, o którym mowa w ust. 1, należy premiować za łączne wyniki produkcyjne wszystkich nadzorowanych przedsiębiorstw.
§  5.
1.
Nie wymienieni w § 3 pracownicy aktywnie przyczyniający się do wykonania i przekroczenia planu produkcyjnego mogą być premiowani według uznania kierownika zarządu, z tym że procent przyznanej premii nie może być wyższy niż zatwierdzony procent premii dla pracowników zaliczonych do III grupy premiowania.
2.
Na premiowanie tych pracowników przeznacza się 15% z funduszu premiowego określonego w § 2 niniejszego regulaminu. Fundusz ten może być przyznany i wypłacany pracownikom w ramach funduszu premiowego pod warunkiem wykonania planu produkcji towarowej w cenach zbytu.
§  6.
1.
Ustala się następującą wysokość premii dla pracowników wymienionych w § 3 za wykonanie i przekroczenie planu produkcji towarowej w cenach zbytu:
Grupa premiowania Wysokość premii w %% od płacy podstawowej
za 100% wykonania planu za każdy 1% przekroczenia planu
I do 40 do 5,0
II do 35 do 4,5
III do 30 do 4,0
2.
Miesięczna premia pracowników wymienionych w § 3 obliczana jest w stosunku do płac zasadniczych.
§  7.
1.
Warunkiem przyznania premii dla pracowników wymienionych w § 3 jest wykonanie planu produkcji towarowej w cenach zbytu.
2.
Wysokość premii uzależniona jest od:
a)
stopnia wykonania planu produkcji w wyznaczonym asortymencie w cenach zbytu,
b)
stopnia wykonania wartościowego planu usług w cenach zbytu,
c)
wprowadzenia do produkcji nowych asortymentów.
3.
Premiowanie głównych mechaników i energetyków w zarządzie uzależnia się dodatkowo od wykonania planu remontów urządzeń produkcyjnych lub energetycznych w podległych przedsiębiorstwach.
4.
Premiowanie pracowników wewnętrznego zarządu przemysłu materiałów budowlanych uzależnia się od wykonania planu produkcji cegły przez nadzorowane przedsiębiorstwa co najmniej w 100%.
§  8.
1.
Niewykonanie planu produkcji w wyznaczonym asortymencie i planu usług powoduje przy obliczaniu premii potrącenia wartości nie wykonanych asortymentów i usług od wartości wykonanej produkcji towarowej w cenach zbytu. Uzyskana w ten sposób wartość produkcji stanowi podstawę do obliczania % wysokości wykonania planu produkcji towarowej w cenach zbytu dla celów premiowania.
2.
W przypadku produkcji asortymentów gospodarczo nie uzasadnionych wartość tych asortymentów potrąca się również od ogólnej wartości produkcji wykonanej w cenach zbytu. Dotyczy to również wszystkich asortymentów planowanych, których wykonanie przekracza 100% i nie ma uzasadnienia gospodarczego.
§  9.
1.
Za każdy nowy asortyment masowego spożycia dla potrzeb ludności miast i wsi nie przewidziany w narodowym planie gospodarczym pracownikom wymienionym w § 3 może być przyznana dodatkowa miesięczna premia obliczana od płacy zasadniczej w wysokości 3%, z tym zastrzeżeniem, że łączna wysokość premii za wprowadzenie do produkcji kilku asortymentów nie może przekroczyć 30% wynagrodzenia podstawowego każdego pracownika. Premia ta będzie zatwierdzana w okresach kwartalnych, a wypłacana w okresach miesięcznych.
2.
Premiowanie za wprowadzenie nowych asortymentów może być stosowane tylko do tych pracowników zarządu, którzy wykazali bezpośrednio inicjatywę przy wprowadzeniu do produkcji i przyczynili się do realizacji nowego asortymentu.
3.
Za nowowprowadzony do produkcji asortyment uważa się ten asortyment, który dotychczas nie był produkowany w podległych zarządowi przedsiębiorstwach. Nie uważa się za nowe asortymenty wyrobów, które różnią się od artykułów dotychczas produkowanych na skutek wprowadzenia drobnych zmian lub uzupełnień.
4.
Właściwy centralny zarząd funkcjonalny Ministerstwa Przemysłu Drobnego i Rzemiosła stwierdza, że wprowadzony asortyment należy uważać za nowy i służy wyłącznie dla potrzeb ludności miast i wsi, następnie określa wysokość proponowanej premii za każdy nowy asortyment z równoczesnym stwierdzeniem, że produkcja jego jest gospodarczo uzasadniona.
5.
Imienną listę pracowników, którym przysługuje premia za wprowadzenie nowych asortymentów, wraz z wyszczególnieniem zajmowanych stanowisk i wysokość proponowanej premii zatwierdza Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła (Departament Zatrudnienia i Płac) po uprzednim spełnieniu warunków przewidzianych w ust. 4.
§  10.
1.
Premie obliczone zgodnie z niniejszym regulaminem, zatwierdza Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła pod warunkiem nieprzekroczenia ogólnego funduszu płac zatwierdzonego na dany miesiąc.
2.
Premia powyżej 100% za wyniki produkcyjne może być wypłacana tylko za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła za specjalne osiągnięcia gospodarcze.
3.
Premia wynikająca z niniejszego regulaminu za wprowadzenie nowych asortymentów jest przyznawana dodatkowo w ramach funduszu premiowego niezależnie od premii uzyskanej za wykonanie planu produkcji.
4.
Fundusz premiowy wymieniony w §§ 1 i 2 przewidziany na premiowanie a nie wykorzystany w danym miesiącu nie może być przesunięty na okres późniejszy.
§  11.
Minister oraz kierownik zarządu mają prawo pozbawić premii całkowicie lub częściowo pracowników odpowiedzialnych za przestrzeganie procesu technologicznego i jakości produkcji, właściwe zużycie materiałów i surowców, paliwa i energii elektrycznej w podległych przedsiębiorstwach - w razie niewykonania ciążących na nich obowiązków, następnie za niewykonanie zarządzeń, przekroczenie funduszu płac itp.
§  12.
Sposób obliczania funduszu premiowego oraz tryb zatwierdzania premii dla pracowników objętych niniejszym regulaminem ustali Minister Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

WYKAZ STANOWISK O NIE NORMOWANYM CZASIE PRACY

1.
Kierownicy zarządów wojewódzkich i powiatowych oraz ich zastępcy.
2.
Kierownicy zarządów wewnętrznych.
3.
Kierownicy działów.
4.
Kierownicy sekcji we wszystkich komórkach organizacyjnych.
5.
Kierownicy samodzielnych stanowisk wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej.
6.
Główny mechanik.
7.
Główny technolog.
8.
Główny konstruktor.
9.
Główny energetyk.
10.
Główny metalurg.
11.
Główny dyspozytor.
12.
Inżynierowie i technicy.
13.
Starsi ekonomiści i starsi planiści.
14.
Ekonomiści i planiści.
15.
Inspektorzy.
16.
Starszy mechanik w zarządzie powiatowym.
17.
Starszy technolog w zarządzie powiatowym.
1 Załącznik nr 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 28 stycznia 1956 r. o sprostowaniu błędów (M.P.56.8.117) z dniem 30 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024