Kontrola produkcji i magazynowania napojów winnych i miodów pitnych w wytwórniach resortu przemysłu rolnego i spożywczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU ROLNEGO I SPOŻYWCZEGO
z dnia 22 lutego 1955 r.
w sprawie kontroli produkcji i magazynowania napojów winnych i miodów pitnych w wytwórniach resortu przemysłu rolnego i spożywczego.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o produkcji win, moszczów winnych i miodów pitnych oraz o obrocie tymi produktami (Dz. U. Nr 58, poz. 462), art. 20 ustawy z dnia 10 lutego 1949 r. o zmianie organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 7, poz. 43) oraz §§ 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego (Dz. U. Nr 18, poz. 122) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kontrolę nad procesem produkcji, magazynowaniem i rozlewem napojów winnych i miodów pitnych w wytwórniach resortu przemysłu rolnego i spożywczego będą wykonywali pracownicy kontroli technicznej (K.T.) przedsiębiorstw.
§  2.
Kontrolę analityczną na zawartość cukru i alkoholu oraz kontrolę kwasowości ogólnej i lotnej moszczów branych do nastawów, wina odfermentowanego i przeznaczonego do obciągu będą prowadzić pracownicy kontroli technicznej w laboratoriach zakładowych.
§  3.
1.
Ilość cukru potrzebnego do nastawów (zacierów) wyliczać będzie kierownik produkcji lub majster na podstawie analizy moszczów branych do nastawów w ilości potrzebnej dla poszczególnych typów win.
2.
Ilość miodu i cukru potrzebną do nastawów poszczególnych typów miodów pitnych, sporządzanych na wodzie i moszczach, wyliczać będzie kierownik produkcji lub majster na podstawie analiz miodu i moszczów wykonanych przez K.T.
§  4.
Oznaczenie ilości wina i osadów w czasie obciągu z fermentowni do leżakowni będzie ustalać komisja, w skład której wchodzą: kierownik produkcji i kierownik K.T. lub ich zastępcy oraz brygadzista zgodnie z obowiązującą instrukcją technologiczną dla stanowisk pracy.
§  5.
Spirytus przeznaczony do win wzmocnionych, deserowych i wermutów powinien być przechowywany w magazynie w zamkniętych naczyniach metalowych. Naczynia będą plombowane przez magazyniera; plombownice przechowuje magazynier odpowiedzialny za magazyn.
§  6.
Analizę jakościową (% alkoholu) otrzymanego spirytusu pobieranego do produkcji każdorazowo wykonywać będzie K.T.
§  7.
Ilość spirytusu podlegającego dodaniu do win wzmocnionych wylicza kierownik produkcji lub kiper na podstawie wyników analiz przeprowadzanych przez K.T.
§  8.
Pobierania spirytusu do produkcji win wzmocnionych oraz dodawania spirytusu do wina dokonuje się komisyjnie. W skład komisji wchodzą:
a)
kierownik K.T. lub jego zastępca,
b)
kierownik produkcji lub jego zastępca,
c)
przewodniczący rady zakładowej lub sekretarz podstawowej organizacji partyjnej.
§  9.
K.T. przeprowadza analizę wina wzmocnionego po dodaniu i wymieszaniu spirytusu z winem.
§  10.
Zapasy wina, zacierów i magazynowanego spirytusu należy sprawdzać raz na kwartał, ustalając powstałe zaniki i ubytki produkcyjne osobno dla każdego rodzaju napoju. Sprawdzenie przeprowadza komisja inwentaryzacyjna, a wyliczenia zapasów i obrotu wina za okres kontroli dokonywać będzie wydział księgowości z uwzględnieniem dokumentacji produkcyjnej i obowiązujących norm zaników i ubytków produkcyjnych.
§  11.
Komisję inwentaryzacyjną powołuje dyrektor przedsiębiorstwa na podstawie zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 359), z tym że w skład komisji inwentaryzacyjnej do sprawdzania zapasów wchodzi przedstawiciel K.T. przedsiębiorstwa.
§  12.
Datę kwartalnego sprawdzenia zapasów ustala każdorazowo dyrektor przedsiębiorstwa.
§  13.
1.
Ustalony stan zapasów wina i zacierów komisja zamieszcza w protokole, sporządzonym według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 w 3 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz pozostaje w aktach technicznych zakładu, drugi egzemplarz otrzymuje wydział księgowości przedsiębiorstwa w celu dokonania wyliczeń i ustalenia zaników i ubytków bądź nadwyżek, trzeci egzemplarz wraz z wyliczeniem przesyła się do Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego (CZPOW).
2.
Zatwierdzone przez komisje zaniki i ubytki powinny być zapisane w książce produkcyjnej na rozchód, nadwyżki zaś na przychód.
§  14.
Oprócz kwartalnego sprawdzenia zapasów w powyższym trybie będą sprawdzane zapasy nie rzadziej niż raz w roku przez inspektorów CZPOW przy współudziale komisji inwentaryzacyjnej i wydziału księgowości.
§  15.
Datę sprawdzania zapasów w poszczególnych zakładach przez inspektorów CZPOW ustala naczelny inżynier CZPOW.
§  16.
Z dokonanego sprawdzenia zapasów inspektorzy CZPOW sporządzają protokoły, analogicznie jak przy sprawdzeniach kwartalnych (§ 13).
§  17.
Weryfikację pojemników przeprowadza komisja każdorazowo powoływana przez dyrektora przedsiębiorstwa, w skład której wchodzą: przedstawiciel wydziału produkcji, przedstawiciel K.T. zakładu, przy ewentualnym udziale przedstawiciela K.T. CZPOW, stosując się do przepisów instrukcji wykonawczej stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  18.
Rachunkowość kontrolno-techniczna (prowadzenie dokumentacji produkcyjnej magazynowej i obrotu spirytusem) będzie prowadzona przez pracowników technicznych produkcji według przepisowych wzorów ksiąg; ci sami pracownicy będą dokonywać miesięcznych zamknięć ksiąg. Kontrolę prowadzenia tych ksiąg pod względem prawidłowości i zgodności przeprowadzać będą K.T. i inspektorzy CZPOW.
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wzór

PROTOKÓŁ PRZEPROWADZONEGO OBLICZENIA ZAPASÓW MOSZCZÓW, NASTAWÓW, NAPOJÓW WINNYCH I SPIRYTUSU

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

INSTRUKCJA w SPRAWIE WERYFIKACJI POJEMNIKÓW ORAZ W SPRAWIE PRZEPROWADZANIA POMIARÓW W WYTWÓRNIACH WIN

A.

Weryfikacja.

Weryfikacji (przemiarowi) podlegają wszystkie pojemniki w zakładzie przeznaczone do:
1)
magazynowania moszczów,
2)
fermentacji alkoholowej,
3)
leżakowania win,
4)
kupażowania win,
5)
rozlewu win.

B.

Narzędzia miernicze.

1.
Narzędzia miernicze znajdujące się w przedsiębiorstwie mają być legalizowane i powinny posiadać ważną cechę legalizacyjną urzędu miar.
2.
Legalizację i uwierzytelnianie narzędzi mierniczych należy powtarzać w przepisanych terminach.
3.
Narzędzia miernicze nie posiadające ważnej cechy legalizacyjnej oraz wymaganego świadectwa uwierzytelnienia nie mogą być używane; zakład ma obowiązek zgłosić je do legalizacji bądź niezwłocznie nabyć inne, przepisowo zalegalizowane.

C.

Pomiary.

1.
Pomiary bywają dwojakiego rodzaju:
a)
zasadnicze - przeprowadzane po raz pierwszy po ustawieniu naczynia bądź też po gruntownej naprawie i ponownym ustawieniu naczynia;
b)
następne - przeprowadzane w pewnych okresach celem sprawdzenia, czy naczynie nie zmieniło kształtu lub położenia bądź też czy urządzenia pomiarowe nie straciły na swej dokładności;

pomiary następne powinny być dokonywane przynajmniej raz na 3 lata.

2.
Przemierzone naczynia - z wyjątkiem przeznaczonych do magazynowania moszczów - powinny być zaopatrzone w przyrządy umożliwiające zbadanie ilości płynu przy dowolnym napełnieniu naczyń (laski miernicze, płynowskazy).
3.
Przyrządy miernicze (laski, płynowskazy) powinny posiadać podziałki:
a)
przy pojemnikach do 10.000 l - na każde 100 l płynu,
b)
przy pojemnikach powyżej 10.000 l - na każde 500 l płynu.
4.
Pomiaru dokonuje się wodą systemem nalewu lub odlewu. Przy zbiornikach o dużej pojemności praktyczniej jest stosować system odlewu. W tym celu zbiornik podlegający zmierzeniu napełnia się wodą, po czym opróżnia się go przez wylew, napełniając każdorazowo pojemnik pomocniczy do właściwego wskaźnika. Po uspokojeniu się powierzchni płynu w zbiorniku - na laskach, ramkach szkieł wziernych lub innych urządzeniach wskazujących oznacza się kreski, które przy użyciu płynowskazów powinny się znajdować na poziomie górnego menisku w płynowskazie. Przy użyciu stalowego przymiaru wstęgowego z podziałką milimetrową po napełnieniu każdego pojemnika pomocniczego notuje się wysokość poziomu i ilość wylanego płynu i po ukończeniu wylewu na podstawie poczynionych notowań sporządza się tablice pomiaru. Przymiar wstęgowy użyty do pomiaru powinien być zaopatrzony w ciężarek, którego dolna powierzchnia ma odpowiadać podziałce 0. Ostatni widoczny w płynowskazie poziom płynu oznacza się na skali cyfrą 0. Wodę pozostałą w zbiorniku poniżej kreski 0 należy spuścić i dokładnie przemierzyć. Określoną w ten sposób ilość dodaje się do wskazań płynowskazu przy obliczeniu objętości płynu w zbiorniku.
5.
Pojemniki pomocnicze mierzy się przez nalewanie do nich wody z 10- lub 5-litrowego legalizowanego pojemnika.
6.
Pojemniki pomocnicze należy ustawić trwale i dokładnie według poziomnicy.
7.
Kolejne podziałki (kreski) należy utrwalić zależnie od armatury:
a)
przy płynowskazach - na skali płynowskazu kreski przez nacięcia, a cyfry farbą olejną; na metalowych skalach cyfry mogą być wybite, na drewnianych wypalone; nacięcia dokonuje się dopiero wówczas, gdy pomiar nie nasuwa żadnej wątpliwości;
b)
laski powinny być zrobione z twardego drzewa; dolny koniec laski powinien być okuty blachą kwasoodporną; podziałki na laskach należy utrwalić dokładnie możliwie cienką i widoczną kreską ostrym narzędziem, cyfry - wypalić; laski powinny mieć w górnej swej części poprzeczkę, do której opuszcza się laskę w głąb naczynia; dolny koniec łaski powinien opierać się o dno naczynia; poprzeczka laski powinna spoczywać na górnej krawędzi otworu naczynia; dla uniknięcia podrobienia lub zamiany laski mierniczej należy wypalić na niej numer naczynia, do pomiaru którego jest przeznaczona, oraz zmierzyć jej długość od dolnego końca do ostatniej górnej kreski w milimetrach i wynik zapisać w protokole pomiaru; należy również zabezpieczyć dolny koniec laski i ostatnią górną kreskę przez wypalenie znaku K.T. Centralnego Zarządu Przemysłu Owocowo-Warzywnego.
8.
Wszystkie pojemniki powinny być oznaczone w sposób trwały i w miejscu widocznym numerem kolejnym oraz pojemnością w litrach.
9.
Centralny Zarząd może zezwolić na inne sposoby mierzenia niż przewidziane w niniejszej instrukcji.
10.
Z pomiaru każdego pojemnika spisuje się protokół, który powinien zawierać:
a)
nazwę zakładu,
b)
kolejny numer protokołu,
c)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności związanych z pomiarem,
d)
wymienienie osób obecnych i odpowiedzialnych za prawidłowe dokonanie pomiaru,
e)
numer pojemnika zgodnie z planem sytuacyjnym zakładu, stwierdzenie przydatności, opis oraz przeznaczenie,
f)
temperaturę wody użytej do pomiaru i temperaturę w lokalu,
g)
opis sposobu, jakim posługiwano się przy pomiarze (przez wlew - wylew wody), opis narzędzia mierniczego, opis płynowskazów, lasek mierniczych,
h)
pojemność pojemnika w litrach cyframi i słownie,
i)
datę sporządzenia protokołu i podpisy osób biorących udział oraz obecnych przy pomiarze.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024