Wstępne wytyczne do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 kwietnia 1950 r.
w sprawie wstępnych wytycznych do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

Dążąc do pełnego oparcia gospodarki finansowej Państwa na podstawach planowych Rada Ministrów postanawia przebudowę budżetu państwowego w kierunku:
a)
nadania Budżetowi Państwa charakteru podstawowego planu finansowego gromadzenia środków i ich podziału na finansowanie gospodarki narodowej, potrzeb socjalnych i kulturalnych ludności, wzmocnienia obronności Państwa oraz utrzymania administracji i organów wymiaru sprawiedliwości,
b)
oparcia Budżetu Państwa w jego podstawowych elementach o wskaźniki narodowego planu gospodarczego,
c)
podporządkowania Budżetowi Państwa planów finansowych poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej,
d)
oparcia Budżetu Państwa o zasady centralizmu demokratycznego i jedności systemu budżetowego z najbardziej wszechstronnym uwzględnieniem inicjatywy władz terenowych.

Na rok 1951 Rada Ministrów ustala następujące podstawowe zasady opracowania i wykonania Budżetu Państwa:

I.

Zakres i treść Budżetu Państwa.

1)
Budżetem Państwa na rok 1951 zostanie objęty w zasadzie dotychczasowy zakres:
a)
budżetu państwowego na rok 1950,
b)
budżetów samorządu terytorialnego na rok 1950,
c)
budżetu ubezpieczeń społecznych,
d)
funduszu socjalnego przedsiębiorstw państwowych,
e)
rachunków wyrównawczych przedsiębiorstw.
2)
Nadto Budżetem Państwa będą w zasadzie objęte dochody i wydatki:
a)
przedsiębiorstw, których charakter działalności uzasadnia uniezależnienie wydatków od dochodów,
b)
przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli w stosunku do podległych im przedsiębiorstw lub zakładów pracy,
c)
organów zarządu przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli,
d)
organów zaopatrzenia,
e)
centralnych laboratoriów,
f)
przedsiębiorstw nieczynnych.

O włączeniu do Budżetu Państwa wymienionych przedsiębiorstw (zarówno całych grup jak i poszczególnych przedsiębiorstw) rozstrzyga Minister Finansów w porozumieniu z właściwym Ministrem i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

3)
Urzędy, instytucje i zakłady (jednostki budżetowe) powinny w zasadzie wchodzić do Budżetu Państwa pełnymi dochodami i wydatkami (budżetowanie brutto). Minister Finansów może zezwolić na włączenie poszczególnych instytucji i zakładów lub ich grup do Budżetu Państwa wpłatami lub dopłatami (budżetowanie netto).
4)
Budżet Państwa dzieli się na:
a)
budżet centralny,
b)
budżety terenowe (wojewódzkie, powiatowe, miejskie i gminne).

Budżety terenowe niższego szczebla wchodzą pełnymi dochodami i wydatkami do budżetu wyższego szczebla.

II.

Wytyczne podziału dochodów i wydatków między budżet centralny a budżety terenowe.

5)
Budżety terenowe projektowane, uchwalane i wykonywane przez terenowe rady narodowe obejmują w zasadzie działalność następującą:
a)
w zakresie gospodarki narodowej:

finansowanie organizacji i urządzeń gospodarczych o znaczeniu lokalnym jak przemysł miejscowy, miejskie i powiatowe przedsiębiorstwa budowlane, przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego, gospodarka mieszkaniowa, przedsiębiorstwa i zakłady gospodarki komunalnej, gospodarka drogowa i rolna oraz melioracje o znaczeniu lokalnym;

b)
w zakresie potrzeb socjalnych i kulturalnych:

finansowanie przedszkoli, szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących łącznie z pomocą dzieciom i młodzieży oraz higieną szkolną, oświaty dla dorosłych i walki z analfabetyzmem oraz bibliotek, archiwów i muzeów o znaczeniu lokalnym, amatorskiego ruchu artystycznego, upowszechniania teatrów i lokalnych ognisk artystycznych, finansowanie ośrodków kultury fizycznej i sportu, opieki społecznej nad dorosłymi w domach pracy przymusowej, ogniskach i zakładach opiekuńczych, publicznych zakładów służby zdrowia o znaczeniu lokalnym, ochrony macierzyństwa i walki z alkoholizmem;

c)
w zakresie administracji:

wydatki na utrzymanie terenowych organów jednolitej władzy państwowej i pożarnictwa.

6)
Działalność nie przekazana do finansowania budżetem terenowym, objęta będzie budżetem centralnym. W szczególności budżet centralny obejmie finansowanie przedsiębiorstw i zakładów o znaczeniu ogólnopaństwowym, finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego, specjalnego i zawodowego, innych potrzeb socjalnych i kulturalnych, mających znaczenie ogólnopaństwowe, jak sanatoria, przeciwgruźlicze szpitale i przychodnie psychiatryczne i specjalistyczne, narodowe muzea i biblioteki, archiwa akt państwowych, wydatki na renty i emerytury, przysposobienie zawodowe inwalidów wojennych i wojskowych, ponadto wydatki na obronę narodową i bezpieczeństwo, na wymiar sprawiedliwości, wydatki na utrzymanie centralnych władz państwowych, na obsługę długów państwowych, na finansowanie państwowych rezerw materiałowych oraz ogólną rezerwę budżetową.
7)
Finansowanie inwestycyj w części finansowanej przez budżet następować będzie z tego budżetu, z którym będą powiązane odnośne przedsiębiorstwa, urzędy, instytucje i zakłady.

Szczegółowe zasady ustali uchwała Rady Ministrów w sprawie trybu finansowania inwestycji.

8)
Podział dochodów między budżet centralny a budżety terenowe powinien w zasadzie przewidywać:
a)
przekazanie budżetom terenowym całości dochodów z majątku znajdującego się w zarządzie terenowych rad narodowych, jak również niepodatkowych dochodów z przedsiębiorstw i jednostek budżetowych finansowanych z budżetów terenowych,
b)
przekazanie budżetom terenowym dotychczasowych podatków komunalnych, z wyjątkiem podatku gruntowego, jako podatków terenowych,
c)
przekazanie budżetom terenowym udziału w podatkach: gruntowym oraz obrotowym i dochodowym, od wzbogacenia wojennego, jak również odpowiednich udziałów w karach pieniężnych i grzywnach,
d)
przekazanie budżetom terenowym całości wpływów z Państwowego Funduszu Ziemi oraz wpływów lokalnych Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej.
9)
W związku z przepisami pkt 8) wydatki budżetów terenowych będą równoważone dochodami własnymi, udziałem tych budżetów według zróżniczkowanej skali w dochodach ogólnopaństwowych, planowe zaś niedobory wyrównane będą przez dotacje z Funduszu Wyrównawczego budżetów terenowych, wchodzącego do budżetu centralnego.
10)
Fundusz Wyrównawczy dla budżetów terenowych przewidywać będzie ponadto rezerwę na pokrycie ewentualnych niedoborów budżetów terenowych w tych przypadkach, gdy preliminowane w budżetach terenowych dochody nie osiągną - z przyczyn niezależnych od terenowych organów jednolitej władzy państwowej - kwot ustalonych w budżetach wzgl. gdy na budżety te zostało nałożone przez władze centralne nowe nieprzewidziane zadanie.

III.

Układ Budżetu Państwa.

11)
Po stronie wydatkowej układ Budżetu Państwa powinien:
a)
wyodrębniać cele gospodarki socjalistycznej, a w szczególności cele przewidziane w Narodowym Planie Gospodarczym (układ przedmiotowy),
b)
wskazywać jednostki organizacyjne i gospodarcze, którym zostało zlecone wykonanie tych zadań (układ podmiotowy).

Nadto należy wyodrębnić wydatki na płacę, emerytury, renty i inne wydatki stanowiące dochody pieniężne ludności.

12)
Strona wydatkowa budżetu centralnego dzielić się będzie na grupy następujące:

I. gospodarka narodowa,

II. potrzeby socjalne i kulturalne,

III. obrona narodowa,

IV. administracja i wymiar sprawiedliwości,

V. długi państwowe,

VI. środki wyrównawcze, rezerwowe i inne.

13)
Po stronie dochodowej układ Budżetu Państwa uwzględni podział na formy i źródła akumulacji środków finansowych.
14)
Przedsiębiorstwa państwowe, działające na zasadach rozrachunku gospodarczego, będą powiązane z Budżetem Państwa przez:
a)
wpłaty podatkowe, wpłaty części zysku, nadwyżek środków obrotowych oraz różnic wyrównawczych (dodatnich),
b)
finansowanie normatywnych środków obrotowych, inwestycyj różnic wyrównawczych (ujemnych) oraz planowych strat.

Szczegółowe zasady powiązania z Budżetem Państwa przedsiębiorstw działających na zasadach rozrachunku gospodarczego ustalą odrębne uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad systemu finansowego przedsiębiorstw oraz w sprawie zasad finansowania środków obrotowych.

IV.

Opracowanie Budżetu Państwa.

15)
Budżet Państwa na rok 1951 opracowany będzie w ramach limitów wydatków i dochodów.
16)
Wstępne limity wydatków ustali Rada Ministrów na wniosek Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Limity te będą opracowane:

a)
w oparciu o wskaźniki narodowego planu gospodarczego (plan 6-letni) w postaci procentowych zmian w stosunku do r. 1950 w odniesieniu do podstawowych wskaźników wydatków, a w szczególności do potrzeb socjalnych i kulturalnych i finansowania gospodarki narodowej,
b)
w oparciu o budżet państwowy na r. 1950 oraz o budżety na tenże okres innych jednostek wchodzących w skład Budżetu Państwa na r. 1951,
c)
w ramach wstępnego szacunku akumulacji środków finansowych na r. 1951.
17)
Na podstawie wstępnych limitów wydatków właściwe resorty opracują wnioski w sprawie kwotowych limitów wydatków z podziałem rzeczowym i podziałem między budżet centralny i budżety terenowe. Na podstawie tych wniosków Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. przedkłada Radzie Ministrów i Radzie Państwa ostateczne limity kwotowe budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw.
18)
Zasady szczegółowe opracowania Budżetu Państwa, a więc budżetu centralnego i budżetów terenowych oraz związane z tym obowiązki urzędów, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, określą noty budżetowe Ministra Finansów.
19)
Wniesienie Budżetu Państwa na r. 1951 do Sejmu Ustawodawczego nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 1950 r.

V.

Wykonywanie Budżetu Państwa.

20)
Wykonanie Budżetu Państwa będzie oparte na zasadzie jedności kasowej zarówno budżetu centralnego jak i każdego z poszczególnych budżetów terenowych.
21)
Narodowy Bank Polski wykonuje obsługę kasową Budżetu Państwa (budżet centralny i budżety terenowe) oraz współdziała w kontroli wstępnej (kontrola formalno-rachunkowa i merytoryczna).
22)
Gospodarka jednostek budżetowych zostanie oparta o zatwierdzone w określony sposób plany dochodów i wydatków poszczególnych jednostek.
23)
Asygnowanie środków (kredytów) z Budżetu Państwa należy do organów odpowiedzialnych za dany odcinek administracji lub gospodarki.
24)
Terenowe organa finansowe kontrolują wykonanie zarówno budżetu centralnego (w zakresie zleconym) jak i budżetów terenowych na podstawie okresowych planów wykonania budżetów.

Nadto wykonanie budżetów terenowych podlega kontroli organów kontrolnych terenowych rad narodowych.

25)
Organa kontrolno-rewizyjne Ministerstwa Finansów przeprowadzają kontrolę następną całości gospodarki finansowej Państwa, a w szczególności gospodarki budżetowej.
26)
Wygospodarowane w r. 1950 i 1951 nadwyżki kasowe budżetów terenowych przeznacza się na utworzenie rezerw kasowych poszczególnych budżetów, które podlegają zaplanowaniu w budżecie dochodów roku następnego.

VI.

Przepisy wykonawcze.

27)
W celu realizacji ustalonych wyżej zasad opracowania i wykonania Budżetu Państwa na r. 1951 Rada Ministrów zobowiązuje:
a)
właściwych ministrów do ustalenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. i Ministrem Finansów w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. podziału poszczególnych jednostek budżetowych między budżet centralny i budżety terenowe poszczególnych szczebli;
b)
właściwych ministrów do przedłożenia w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. Ministrowi Finansów orientacyjnych danych procentowych odnoszących się do zmian zasadniczych wskaźników, które będą podstawą planowania limitów na r. 1951 (projekt planu 6-letniego), w stosunku do odpowiednich wskaźników, będących podstawą budżetu na rok 1950;
c)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów do dnia 20 kwietnia b.r. projektów:

1) zasad systemu finansowego przedsiębiorstw,

2) zasad finansowania środków obrotowych,

3) zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów;

d)
Ministra Finansów do przedłożenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 kwietnia b.r. limitów wstępnych Budżetu Państwa na r. 1951 w układzie rzeczowym i resortowym;
e)
właściwych ministrów do opracowania w terminie do dnia 31 maja b.r. na podstawie limitów wstępnych projektów kwotowych limitów ostatecznych z podziałem między budżet centralny i budżety terenowe z uwzględnieniem układu rzeczowego;
f)
Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 15 czerwca b.r. ostatecznych limitów kwotowych budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw;
g)
Ministra Finansów w terminie do dnia 31 maja b.r. do wydania szczegółowej instrukcji (noty budżetowej) o zasadach i terminach opracowania preliminarza budżetu centralnego;
h)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 25 maja b.r. projektu uchwały w sprawie trybu układania projektów budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 marca 1950 r o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130);
i)
Ministra Finansów do przedłożenia w terminie do dnia 31 maja b.r. szczegółowego projektu organizacji i zakresu działania terenowych organów finansowych;
j)
Ministra Finansów do wydania w terminie do dnia 30 września b.r. przepisów rachunkowo-kasowych dla budżetu centralnego i budżetów terenowych;
k)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 czerwca 1950 r. projektu ustawy o Funduszu Wyrównawczym dla budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ust. 2 powołanej wyżej (pkt h) ustawy; po uchwaleniu tego projektu przez Radę Ministrów Prezes Rady Ministrów przedłoży uchwałę Radzie Państwa do zatwierdzenia.
28)
Uchwała Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1947 r. w sprawie zasad systemu finansowego (Monitor Polski Nr 120, poz. 762) traci moc obowiązującą z chwilą wejścia w życie przepisów wymienionych w pkt 27 lit. c).
29)
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim z mocą obowiązującą od dnia 17 kwietnia 1950 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024