uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113 i 115,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 3 wdraża porozumienie osiągnięte w dniu 8 października 2021 r. na forum Otwartych ram OECD/G-20 do spraw erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysku (BEPS) oraz ściśle odzwierciedla Modelowe globalne zasady przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania (filar drugi) Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) (zwane dalej "modelowymi zasadami OECD") zatwierdzone na forum Otwartych ram OECD/G-20 w dniu 14 grudnia 2021 r. Dyrektywa (UE) 2022/2523 wprowadza kwalifikowaną zasadę włączenia dochodu do opodatkowania (IIR) i kwalifikowaną zasadę niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR). Dyrektywa ta umożliwia także państwom członkowskim wprowadzenie własnego kwalifikowanego krajowego podatku wyrównawczego (QDTT).
(2) W dyrektywie (UE) 2022/2523 ustanowiono już przepisy odnoszące się do składania "deklaracji dotyczących podatku wyrównawczego" oraz ogólnie określono kategorie informacji, które mają być przekazywane przez międzynarodowe grupy przedsiębiorstw (MNE) i duże grupy krajowe objęte zakresem stosowania tej dyrektywy. Administracje podatkowe potrzebują tych "deklaracji dotyczących podatku wyrównawczego" do przeprowadzania odpowiedniej oceny ryzyka, do oceny prawidłowości zobowiązania podatkowego i do monitorowania, czy grupy MNE i duże grupy krajowe prawidłowo stosują przepisy ustanowione w dyrektywie (UE) 2022/2523.
(3) Należy zatem zmienić dyrektywę Rady 2011/16/UE 4 w celu określenia nowych przepisów dotyczących automatycznej wymiany informacji, aby ułatwić wymianę informacji w odniesieniu do "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", a tym samym ustanowić ramy na potrzeby operacyjnego wdrażania obowiązków w zakresie raportowania określonych w dyrektywie (UE) 2022/2523, zgodnie z opracowaną przez Otwarte ramy OECD/G-20 Wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie wymiany informacji GloBE (GIR) oraz komentarzem do tej umowy i z deklaracją informacyjną GloBE w zakresie, w jakim te nowe przepisy są zgodne z obowiązkami w zakresie raportowania określonymi w dyrektywie (UE) 2022/2523 oraz z prawem Unii.
(4) Chociaż zgodnie z ogólną zasadą jednostka składowa składa "deklarację dotyczącą podatku wyrównawczego" w swojej administracji podatkowej (lokalne składanie deklaracji), dyrektywa (UE) 2022/2523 przewiduje odstępstwo, na mocy którego jednostka składowa nie ma obowiązku składania w swojej administracji podatkowej "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", jeżeli "deklaracja dotycząca podatku wyrównawczego" została złożona przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla lub przez wyznaczoną jednostkę raportującą z siedzibą w jurysdykcji, która na dany "sprawozdawczy rok podatkowy" zawarła kwalifikowaną umowę między właściwymi organami z państwem członkowskim, w którym siedzibę ma jednostka składowa (centralne składanie deklaracji). Niniejsza dyrektywa stanowi - w odniesieniu do państw członkowskich - taką kwalifikowaną umowę między właściwymi organami.
(5) Nowe przepisy dotyczące automatycznej wymiany informacji powinny umożliwiać centralne składanie "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" zgodnie z dyrektywą (UE) 2022/2523 oraz mogą również służyć do celów składania deklaracji w każdej jurysdykcji, która wdraża modelowe zasady OECD (zwanej dalej "jurysdykcją wdrażającą") 5 . Administracje podatkowe każdego odnośnego państwa członkowskiego powinny otrzymywać niezbędne informacje w ramach standardowej deklaracji.
(6) Państwa członkowskie powinny podjąć niezbędne środki, aby zobowiązać raportujące jednostki składowe grup MNE do stosowania standardowego wzoru określonego w dyrektywie 2011/16/UE w celu spełnienia ich obowiązków w zakresie raportowania na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2523. Państwa członkowskie mają swobodę w zakresie wzoru, który mają stosować duże grupy krajowe w celu spełnienia ich obowiązków w zakresie raportowania określonych w dyrektywie (UE) 2022/2523, z wyjątkiem określonych sytuacji, w których istnieje potrzeba wymiany informacji.
(7) Gdy państwo członkowskie otrzyma "deklarację dotyczącą podatku wyrównawczego" od jednostki dominującej najwyższego szczebla lub wyznaczonej jednostki raportującej grupy MNE w ramach centralnego składania deklaracji zgodnie z dyrektywą (UE) 2022/2523, to państwo członkowskie powinno przekazać innym "wdrażającym państwom członkowskim" lub państwom członkowskim stosującym wyłącznie QDTT, nie później niż w ciągu 3 miesięcy po upływie terminu składania deklaracji lub - w przypadku otrzymania "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" po terminie jej składania - nie później niż w ciągu 3 miesięcy po otrzymaniu tej deklaracji, poszczególne odpowiednie części "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" zgodnie z regułą rozpowszechniania zatwierdzoną przez Otwarte ramy OECD/G-20. W odniesieniu do pierwszego "sprawozdawczego roku podatkowego" należy przedłużyć termin przekazywania poszczególnych odpowiednich części "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" do 6 miesięcy po terminie jej składania. Ponadto, aby uwzględnić wszelkie opóźnienia w nowym systemie wymiany, w każdym przypadku (tj. za pierwszy "sprawozdawczy rok podatkowy" i kolejne) pierwsza wymiana odbędzie się nie wcześniej niż w dniu 1 grudnia 2026 r.
(8) Państwo członkowskie jednostki dominującej najwyższego szczebla grupy MNE powinno otrzymywać pełną "deklarację dotyczącą podatku wyrównawczego". "Wdrażające państwo członkowskie" powinno otrzymywać "sekcję ogólną" "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", pod warunkiem że na jego terytorium ma siedzibę jednostka składowa grupy MNE. Państwo członkowskie stosujące wyłącznie QDTT, w którym siedzibę mają jednostki składowe grupy MNE, powinno otrzymywać odpowiednie części "sekcji ogólnej" "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", przy czym państwa członkowskie stosujące wyłącznie QDTT nie powinny wysyłać jakichkolwiek informacji w odniesieniu do "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" drogą automatycznej wymiany informacji.
(9) Państwu członkowskiemu, któremu przysługują prawa do opodatkowania na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2523, w tym które stosuje QDTT, należy - zgodnie z regułą rozpowszechniania - przekazywać "sekcje jurysdykcyjne".
(10) Dyrektywa (UE) 2022/2523 zezwala państwom członkowskim, w których ma siedzibę nie więcej niż dwanaście jednostek dominujących najwyższego szczebla grup objętych zakresem stosowania tej dyrektywy, na dokonanie wyboru o niestosowaniu zasad IIR i UTPR przez ograniczony czas. W takich przypadkach państwo członkowskie, jeżeli nie jest państwem członkowskim stosującym wyłącznie QDTT, powinno zacząć stosować przepisy dotyczące wymiany "deklaracji dotyczących podatku wyrównawczego" (tj. otrzymywać i wysyłać informacje) dopiero po zakończeniu okresu, w odniesieniu do którego dokonano wyboru na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2523.
(11) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszej dyrektywy, a w szczególności na potrzeby automatycznej wymiany informacji między właściwymi organami, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do przyjmowania niezbędnych ustaleń praktycznych w ramach procedury służącej ustanowieniu standardowego formatu elektronicznego. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(12) Właściwy organ otrzymujący powinien powiadamiać właściwy organ wysyłający, gdy istnieje powód, aby przypuszczać, że podlegające wymianie informacje zawarte w "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" wymagają korekty. Ponieważ powiadomienie takie ma zazwyczaj miejsce, zanim przeprowadzona zostanie bardziej szczegółowa ocena ryzyka lub badanie podatkowe, właściwy organ wysyłający powinien być powiadamiany jedynie o stwierdzonych oczywistych błędach. Skorygowane informacje należy bez zbędnej zwłoki przekazywać wszystkim właściwym organom, na potrzeby których te informacje podlegają wymianie zgodnie z niniejszą dyrektywą. Ta procedura nie oznacza, że administracje podatkowe nie mogą zwracać się na podstawie swojego prawa krajowego o niezbędne korekty w następczych wezwaniach w celu weryfikacji zgodności z dyrektywą (UE) 2022/2523.
(13) Jeżeli właściwy organ nie otrzyma informacji, których oczekiwał w związku z powiadomieniem od grupy MNE, powinien powiadomić o tym właściwy organ, który miał przesłać brakujące informacje podlegające wymianie. Właściwy organ, który miał przesłać informacje, powinien bez zbędnej zwłoki ustalić przyczyny, dla których nie doszło do wymiany odpowiednich informacji, i w terminie 1 miesiąca poinformować właściwy organ, który powiadomił o braku wymiany, o tych przyczynach, określając, w stosownych przypadkach, przewidywany nowy termin wymiany. W celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania dyrektywy 2011/16/UE przyjmuje się, że wymiana powinna odbywać się jak najszybciej, aby uniknąć powodowania dodatkowych opóźnień dla państw członkowskich. Przewidywany termin wymiany powinien zostać ustalony na dzień przypadający nie później niż 3 miesiące od dnia otrzymania powiadomienia o braku wymiany.
(14) Jeżeli jednostka dominująca najwyższego szczebla lub wyznaczona jednostka raportująca grupy MNE nie złożyły centralnie "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" i informacje nie zostały otrzymane przed nowym przewidywanym terminem wymiany, przyjmuje się, że właściwy organ, który powiadomił o braku wymiany informacji, może zażądać lokalnego złożenia deklaracji, ponieważ nie spełniono warunków dotyczących centralnego składania informacji na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2523.
(15) Dyrektywę 2011/16/UE, wraz z załącznikiem VII do niej, zmienioną niniejszą dyrektywą, należy odczytywać łącznie z dyrektywą (UE) 2022/2523. Terminy przyjęte do celów wymiany informacji w odniesieniu do "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" na podstawie niniejszej dyrektywy powinny mieć takie samo znaczenie jak terminy określone w dyrektywie (UE) 2022/2523. Ponadto niniejsza dyrektywa zawiera dodatkowe definicje, które są niezbędne do odzwierciedlenia zmian na poziomie międzynarodowym wprowadzonych w kontekście wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.
(16) Wykonując niniejszą dyrektywę, państwa członkowskie powinny stosować Wielostronną umowę między właściwymi organami w sprawie wymiany informacji GloBE oraz komentarz do tej umowy, modelowe zasady OECD oraz wyjaśnienia i przykłady zawarte w komentarzu do Modelowych globalnych zasad przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania (filar drugi), opracowane na forum Otwartych ram OECD/G-20 w sprawie BEPS, a także ramy wdrażania GloBE i wszelkie aktualizacje do nich, jako źródło ilustracji lub interpretacji, aby zapewnić spójność stosowania we wszystkich państwach członkowskich w zakresie, w jakim te źródła są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, dyrektywy (UE) 2022/2523 oraz z prawem Unii. W związku z tym wytyczne Otwartych ram OECD/G-20 w sprawie BEPS dotyczące składania standardowego wzoru, takie jak wprowadzenie i wskazówki wyjaśniające do GIR, w tym podstawa informacji zgłaszanych w GIR oraz przejściowe uproszczone ramy sprawozdawczości jurysdykcyjnej (za lata podatkowe rozpoczynające się w dniu 31 grudnia 2028 r. lub wcześniej, ale z wyłączeniem roku podatkowego kończącego się po dniu 30 czerwca 2030 r.), powinny - w zakresie, w jakim źródła te są zgodne z niniejszą dyrektywą oraz z prawem Unii - być wykorzystywane przez grupy MNE jako źródło ilustracji i interpretacji przy składaniu "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", aby zapewnić spójność stosowania. Należy zatem uzupełnić dyrektywę 2011/16/UE o dodatkowy załącznik zawierający standardowy wzór, zgodny ze standardowym wzorem opracowanym na forum Otwartych ram OECD/G-20 w sprawie BEPS, na potrzeby składania "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2523, jak przewidziano w niniejszej dyrektywie.
(17) Standardowy wzór "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" określony w niniejszej dyrektywie zapewnia, aby informacje i obliczenia podatkowe, które grupa MNE jest zobowiązana przedstawić w ramach "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", były wystarczająco kompleksowe, tak aby administracje podatkowe mogły przeprowadzić odpowiednią ocenę ryzyka i ocenę prawidłowości zobowiązania podatkowego jednostki składowej na podstawie dyrektywy Rady (UE) 2022/2523. Jednocześnie dąży się do uniknięcia nakładania na grupy MNE zbędnych wymogów w zakresie gromadzenia informacji, obliczeń oraz sprawozdawczości oraz do uniknięcia narażania podatników na konieczność odpowiadania na wielokrotne, nieskoordynowane wnioski o przedłożenie dodatkowych informacji w każdej jurysdykcji wdrażającej. Ustandaryzowana "deklaracja dotycząca podatku wyrównawczego" nie wpływa na zdolność administracji podatkowej do wymagania krajowych rutynowych deklaracji podatkowych lub gromadzenia informacji do celów przygotowania deklaracji dotyczącej krajowego podatku wyrównawczego; państwa członkowskie powinny zatem, w niektórych przypadkach, móc wymagać zgłaszania dodatkowych danych wykraczających poza "deklarację dotyczącą podatku wyrównawczego" do celów sporządzenia deklaracji podatkowej (na przykład w celu przeliczenia zobowiązania z tytułu podatku wyrównawczego na walutę krajową). Państwa członkowskie powinny jednak zasadniczo powstrzymywać się od wymagania podawania dodatkowych danych wykraczających poza "deklarację dotyczącą podatku wyrównawczego" w ramach swoich krajowych rutynowych deklaracji podatkowych i płatności podatków, przy czym wszelkie takie informacje powinny dotyczyć na przykład zobowiązania, terminu i metody płatności lub identyfikacji podatnika oraz danych kontaktowych, a nie obliczania zobowiązania z tytułu podatku wyrównawczego jednostki składowej. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do krajowych procedur kontroli podatkowej i nie uniemożliwia administracjom podatkowym zwracania się o niezbędne informacje uzupełniające w następczych wezwaniach w celu weryfikacji zgodności z przepisami transponującymi dyrektywę (UE) 2022/2523 do ich prawa krajowego.
(18) Aby zapewnić wymianę informacji dotyczących joint venture oraz równe traktowanie, w rzadkich przypadkach, w których jednostka dominująca dużej grupy krajowej posiada bezpośredni lub pośredni udział własnościowy w joint venture lub jednostce zależnej joint venture, a to joint venture lub jednostka zależna joint venture podlega QDTT w innym państwie członkowskim, państwa członkowskie powinny wymagać, aby taka duża grupa krajowa stosowała ten sam standardowy wzór co grupa MNE, tj. standardowy wzór "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego" zawarty w niniejszej dyrektywie, przy składaniu swojej "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego". W związku z tym państwa członkowskie powinny zapewnić stosowanie przepisów dotyczących wymiany informacji w takich przypadkach.
(19) Ponadto, uznając potrzebę zapewnienia kompletnych ram prawnych, tak aby obejmowały one zmiany wprowadzone do dyrektywy 2011/16/UE przez dyrektywę Rady (UE) 2023/2226 7 w odniesieniu do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji o rachunkach finansowych, należy odpowiednio zmienić art. 8 ust. 3a dyrektywy 2011/16/UE. Zakres informacji, które mają podlegać wymianie, powinien uwzględniać środki przejściowe określone w sekcji XI załącznika I do dyrektywy 2011/16/UE.
(20) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie zapewnienie ram na potrzeby operacyjnego wdrażania obowiązków w zakresie raportowania określonych w dyrektywie (UE) 2022/2523 na podstawie wspólnego podejścia wyrażonego w modelowych zasadach OECD oraz zapewnienie, aby odpowiednie informacje dotyczące rachunków finansowych podlegały obowiązkowej automatycznej wymianie, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż niezależne działania państw członkowskich mogłyby spowodować ryzyko fragmentacji rynku wewnętrznego, natomiast ze względu na rozmiary reformy dotyczącej globalnego podatku minimalnego oraz kluczowe znaczenie przyjęcia rozwiązań, które są funkcjonalne dla całego rynku wewnętrznego, możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(21) Biorąc pod uwagę, że państwa członkowskie muszą podjąć działania w bardzo krótkim czasie, aby rozpocząć transpozycję przepisów w sprawie "deklaracji dotyczącej podatku wyrównawczego", niniejsza dyrektywa powinna wejść w życie w trybie pilnym.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/16/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.872 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2025/872 zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2025 |