uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2 akapit drugi,
(1) Ramy nadzoru ustanowione rozporządzeniem (UE) 2022/2554 powinny opierać się na zorganizowanej i stałej współpracy między Europejskimi Urzędami Nadzoru a właściwymi organami za pośrednictwem forum nadzoru i wspólnych zespołów ds. kontroli.
(2) Organy, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, powinny zapewnić, aby ich pracownicy, którzy mają zostać powołani na członków wspólnego zespołu ds. kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 tego rozporządzenia, posiadali specjalistyczną wiedzę techniczną odpowiadającą kompetencjom wymaganym we wspólnym zespole ds. kontroli. Jeżeli dany organ wykaże, że nie dysponuje pracownikami posiadającymi specjalistyczną wiedzę techniczną potrzebną we wspólnych zespołach ds. kontroli, wiodący organ nadzorczy powinien uznać to za wystarczający powód uzasadniający zwolnienie, w danym momencie, tego organu z obowiązku nominowania pracowników do wspólnych zespołów ds. kontroli. W takim przypadku organ powinien jednak zobowiązać się do podjęcia wszelkich starań, aby zaradzić temu brakowi specjalistycznej wiedzy, i dążyć do zwiększenia swoich zdolności celem wnoszenia wkładu we wspólne zespoły ds. kontroli w kolejnej kadencji.
(3) Pracownicy organów, o których mowa w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, wyznaczeni na członków wspólnego zespołu ds. kontroli, o którym mowa w art. 40 ust. 1 tego rozporządzenia, powinni nadal być pracownikami organu nominującego, a zatem powinny ich obowiązywać godziny pracy oraz miejsce pracy określone w ich umowach o pracę.
(4) Aby zapewnić jak najskuteczniejsze wykorzystanie zasobów podczas prowadzenia działań nadzorczych, członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli powinni mieć możliwość wchodzenia w skład szeregu wspólnych zespołów ds. kontroli i sprawować nadzór nad wieloma kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT. Liczba kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, którzy mają podlegać nadzorowi konkretnego członka wspólnego zespołu ds. kontroli, oraz ogólne potrzeby kadrowe wspólnych zespołów ds. kontroli powinny uwzględniać profil ryzyka kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz przewidywany poziom intensywności działań nadzorczych. Możliwość sprawowania nadzoru nad wieloma kluczowymi zewnętrznymi dostawcami usług ICT uwzględnia się w strategicznym wieloletnim planie nadzoru, który jest aktualizowany co roku w niezbędnym zakresie przez wiodący organ nadzorczy, i odzwierciedla w rocznym indywidualnym planie nadzoru. Aby zagwarantować wiarygodność planowanego i stałego zaangażowania organów nominujących w zapewnianie pracowników wspólnych zespołów ds. kontroli, wiodący organ nadzorczy powinien konsultować się zarówno ze wspólną siecią nadzoru, jak i z forum nadzoru w sprawie strategicznego wieloletniego planu nadzoru.
(5) Przy określaniu liczby pracowników w każdym ze wspólnych zespołów ds. kontroli oraz ich składu wiodący organ nadzorczy powinien stosować kombinację kryteriów i zasad. Z uwagi na zróżnicowany zakres technologiczny i geograficzny usług świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT oraz korzystanie z tych usług przez różnego rodzaju podmioty finansowe, wspomniane kryteria i zasady powinny uwzględniać techniczny charakter zadań nadzorczych, różny stopień zależności podmiotów finansowych od usług świadczonych przez kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, rozmieszczenie geograficzne, wielkość i liczbę podmiotów finansowych zależnych od tych usług oraz, w miarę możliwości, proporcjonalną reprezentację międzysektorową. Określając liczbę pracowników, wiodący organ nadzorczy powinien opierać się na informacjach przekazanych przez właściwe organy w kontekście wyznaczania kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, w tym na informacjach potrzebnych w odniesieniu do wszystkich podkryteriów określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1502 2 , oraz uwzględniać krytyczność kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT dla świadczenia określonych usług finansowych zarówno na poziomie państwa członkowskiego, jak i Unii.
(6) W celu zapewnienia, aby struktura i skład wspólnych zespołów ds. kontroli były adekwatne do zakładanych celów, oraz celem zapewnienia w sposób ciągły efektywności i skuteczności ram nadzoru wiodący organ nadzorczy i członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli powinni okresowo oceniać osiągnięcia wspólnych zespołów ds. kontroli. Wiodący organ nadzorczy i organy nominujące powinny korzystać z tych ocen, aby sprawdzić, czy członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli są nadal odpowiedni do wykonywania swoich zadań, a także w stosownych przypadkach zmieniać skład wspólnych zespołów ds. kontroli.
(7) W celu zapewnienia, by członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli działali jako jeden zespół, a działania nadzorcze były prowadzone w spójny sposób, Europejskie Urzędy Nadzoru powinny określić procedury nadzoru, które mają być stosowane przez członków wspólnych zespołów ds. kontroli i koordynatora wiodącego organu nadzorczego podczas wykonywaniu ich obowiązków.
(8) Ponieważ zadania nadzorcze obejmują przetwarzanie informacji poufnych, wiodący organ nadzorczy powinien udzielić członkom wspólnego zespołu ds. kontroli dostępu do takich informacji oraz do związanych z nimi zasobów informatycznych (w tym narzędzi, aplikacji i zbiorów danych) i zasobów innych niż informatyczne (w tym polityk, procedur i dokumentacji), na zasadzie ograniczonego dostępu i w określonym zakresie ich zadań, jeżeli jest to niezbędne do tego, by członkowie wspólnego zespołu ds. kontroli mogli wspomagać wiodący organ nadzorczy w wypełnianiu jego statutowych funkcji lub zadań. Określając ustalenia między wiodącym organem nadzorczym a właściwymi organami w celu wykonania niniejszego rozporządzenia, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1505 3 , aby zapewnić odpowiednie finansowanie kosztów związanych z zasobami przekazanymi przez organy nominujące, wiodący organ nadzorczy powinien zawrzeć w takich ustaleniach sekcję określającą szczegółowo procedurę zwrotu kosztów bezpośrednich i pośrednich ponoszonych przez wszystkie organy nominujące zaangażowane w funkcjonowanie wspólnych zespołów ds. kontroli. Ponadto, aby zapewnić prowadzenie działań nadzorczych w sposób przejrzysty i wiarygodny, ustalenia te powinny również zapewniać, aby podczas wykonywania swoich obowiązków członkowie wspólnych zespołów ds. kontroli byli wolni od wszelkich konfliktów interesów.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści proponowanych standardów oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji i Grupy Interesariuszy z Sektora Pracowniczych Programów Emerytalnych powołanych zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.420 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/420 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia kryteriów ustalania składu wspólnego zespołu ds. kontroli zapewniających zrównoważony udział pracowników z Europejskich Urzędów Nadzoru i odpowiednich właściwych organów, a także sposobu ich wyznaczania, zadań i ustaleń roboczych |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2025 |