uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 , w szczególności jego art. 118 ust. 10 i art. 117 ust. 4,
(1) Służba Audytu Wewnętrznego ("IAS") Komisji została ustanowiona w dniu 11 kwietnia 2000 r. 2 IAS działa pod kierownictwem Audytora Wewnętrznego, którym jest dyrektor generalny.
(2) Mandat Audytora Wewnętrznego określony w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2024/2509 uprawnia go do doradzania Komisji w kwestii postępowania z ryzykiem w odniesieniu do wszystkich działań i departamentów Komisji.
(3) Niezależność Audytora Wewnętrznego jest zagwarantowana rozporządzeniem (UE, Euratom) 2024/2509 i potwierdzona Globalnymi Standardami Audytu Wewnętrznego 3 ustanowionymi przez Instytut Audytorów Wewnętrznych, w których to standardach określono, że funkcja audytu wewnętrznego jest najbardziej skuteczna, gdy jest usytuowana w sposób niezależny i wiąże się z bezpośrednią odpowiedzialnością wobec najwyższego szczebla zarządzania w danej organizacji.
(4) Aby IAS mogła wypełniać swoją rolę i zapewniać efektywny proces audytu, Komisja, agencje wykonawcze i urzędy europejskie powinny ułatwić pełny i nieograniczony dostęp do wszystkich informacji, o których mowa w art. 118 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.
(5) Zakres obowiązków Audytora Wewnętrznego oraz cele i procedury sprawowania funkcji audytu wewnętrznego należy dostosować do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 i Globalnych Standardów Audytu Wewnętrznego. Standardów tych należy przestrzegać na podstawie art. 117 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.
(6) Zgodnie z art. 118 ust. 10 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 Komisja powinna zapewnić swojemu Audytorowi Wewnętrznemu zasoby niezbędne do właściwego wykonywania funkcji audytu wewnętrznego, natomiast obowiązkiem Audytora Wewnętrznego pozostaje zadbanie o to, aby zasoby te były odpowiednie i skutecznie wykorzystywane. W tym celu Służba Audytu Wewnętrznego powinna uwzględnić w swoim programie prac plan zarządzania zasobami.
(7) Aby nie podważać celu audytów wewnętrznych i o ile za ujawnieniem nie przemawia nadrzędny interes publiczny, sprawozdania i ustalenia Audytora Wewnętrznego powinny być udostępniane publicznie dopiero po zatwierdzeniu przez Audytora Wewnętrznego działań podjętych w celu wdrożenia zaleceń zawartych w tych sprawozdaniach i ustaleniach.
(8) Swoją decyzją (UE, Euratom) 2025/369 4 Komisja określiła w swoich ramach dotyczących zarządzania ryzykiem i zgodności z przepisami w odniesieniu do ryzyka finansowego związanego z operacjami finansowymi Unii niezależną funkcję dyrektora ds. ryzyka działającego jako "druga linia obrony" na szczeblu instytucjonalnym i uzupełniającego rolę dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za operacje finansowe Unii i działających jako "pierwsza linia obrony". "Trzecią linią obrony" powinna być IAS, pełniąca swoją rolę zgodnie z art. 118 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509.
(9) Zgodnie z art. 123 rozporządzenia (UE, Euratom) 2024/2509 Komisja ma powołać komitet ds. audytu wewnętrznego w celu zapewnienia niezależności IAS, monitorowania jakości prac w zakresie audytu wewnętrznego oraz zapewnienia, aby służby Komisji, agencje wykonawcze i urzędy europejskie uwzględniały i wdrażały zalecenia z audytu wewnętrznego i zewnętrznego. Komitet ds. Audytu ustanowiono komunikatem SEC(2000) 1808/3. Aby Komitet ds. Audytu mógł wypełniać swoją rolę, powinien otrzymywać informacje, takie jak informacje o incydentach, w przypadku których mogło dojść do naruszenia niezależności IAS, oraz działaniach i zabezpieczeniach zastosowanych w celu zaradzenia takiemu naruszeniu, wpływie ograniczeń zasobów na plan audytu oraz, jeżeli nastąpiło rzeczywiste lub domniemane naruszenie obiektywizmu, szczegółowe informacje na temat takiego naruszenia.
(10) W przypadku gdy Audytor Wewnętrzny Komisji wykonuje, kierując się konkretną podstawą prawną, funkcję audytu wewnętrznego na rzecz innych instytucji, organów i agencji Unii oraz innych organów, powinien on odpowiadać przed tymi instytucjami i organami.
(11) IAS i Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) współpracują, aby przyczynić się do lepszej ochrony Unii Europejskiej przed nadużyciami finansowymi i nielegalnymi działaniami. Podstawowe zasady tej współpracy określono w komunikacie Komisji C(2018) 7705 5 .
(12) Członek Komisji odpowiedzialny za IAS na mocy decyzji przewodniczącej Komisji Europejskiej P(2024) 6 6 wykonuje wobec IAS zadania przewidziane w decyzji przewodniczącej Komisji Europejskiej P(2024) 5 7 . W praktycznych ustaleniach roboczych między członkiem Komisji, jego gabinetem i Służbą Audytu Wewnętrznego uwzględnia się rolę Komitetu ds. Audytu oraz niezależność Audytora Wewnętrznego.
(13) Zasoby ludzkie i finansowe IAS są przydzielane corocznie przez Komisję. Decyzje w sprawie rekrutacji, oceny wyników i wydatków Audytora Wewnętrznego podejmuje się zgodnie z odpowiednimi aktami Komisji obowiązującymi w odniesieniu do dyrektorów generalnych 8 .
(14) Globalne Standardy Audytu Wewnętrznego stanowią wytyczne dla światowej profesjonalnej praktyki audytu wewnętrznego i służą jako podstawa oceny i podniesienia jakości funkcji audytu wewnętrznego. W Globalnych Standardach Audytu Wewnętrznego uznano, że w ramach funkcji audytu wewnętrznego w sektorze publicznym należy uwzględnić konkretne przepisy ustawowe i wykonawcze, a także struktury zarządzania, organizacji i finansowania, które są istotne wyłącznie w kontekście sektora publicznego lub państwowego, oraz że charakter tych uwarunkowań może wpływać na sposób, w jaki funkcje audytu wewnętrznego sektora publicznego stosują standardy w celu osiągnięcia zgodności.
(15) Zgodnie z Globalnymi Standardami Audytu Wewnętrznego celem audytu wewnętrznego powinno być zwiększenie zdolności organizacji do tworzenia, ochrony i utrzymania wartości.
(16) Dzięki Globalnym Standardom Audytu Wewnętrznego funkcja audytu wewnętrznego w sektorze publicznym również przyczynia się do pomyślnego osiągnięcia przez organizację jej celów, poprawy ładu organizacyjnego, zarządzania ryzykiem i procesów kontroli, reputacji i wiarygodności wobec interesariuszy oraz zdolności do działania w publicznym interesie.
(17) Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2024/2509 i Globalnymi Standardami Audytu Wewnętrznego oraz w celu zapewnienia bezstronności audytów Audytorzy Wewnętrzni powinni być wolni od niewłaściwych nacisków i zobowiązani do dokonywania obiektywnych ocen,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zmiany w przepisach. Odnoszą się one do tych pracodawców, u których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2570 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/2570 ustanawiająca kartę obowiązków Służby Audytu Wewnętrznego Komisji |
| Data aktu: | 18/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2025 |