uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
(1) Niegodziwe traktowanie w celach seksualnych i wykorzystywanie seksualne dzieci stanowią poważne pogwałcenie praw podstawowych, w szczególności praw dzieci do ochrony i opieki niezbędnych dla ich dobra, przewidzianych w Konwencji ONZ o prawach dziecka z 1989 r. 1 i w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(2) Niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych oraz wykorzystywanie seksualne dzieci stanowią poważne przestępstwa, które wymagają kompleksowej reakcji obejmującej ściganie sprawców, ochronę małoletnich ofiar oraz zapobieganie tym przestępstwom.
(3) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/93/UE 2 wprowadzono przepisy mające na celu skuteczniejsze zapobieganie przestępstwom związanym z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniem seksualnym dzieci w internecie i poza nim oraz ochronę ofiar tych przestępstw. Dyrektywa ta ma zastosowanie w uzupełnieniu do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE 3 , w której uznano szczególne potrzeby w zakresie wsparcia i ochrony dzieci będących ofiarami. Zgodnie z dyrektywą 2011/93/UE państwa członkowskie mają wprowadzić odpowiednie środki, takie jak działania w dziedzinie kształcenia i szkolenia, niezbędne do osłabienia i ograniczenia popytu sprzyjającego wszelkim formom wykorzystywania seksualnego dzieci. Państwa członkowskie powinny również podjąć, w odpowiednich przypadkach we współpracy z właściwymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami - również za pośrednictwem internetu - odpowiednie działania, takie jak kampanie informacyjne i uświadamiające, programy badawcze i edukacyjne służące podniesieniu świadomości i ograniczeniu ryzyka, że dzieci staną się ofiarami niegodziwego traktowania w celach seksualnych lub wykorzystywania seksualnego. Ponadto państwa członkowskie mają propagować regularne szkolenia dla urzędników, którzy mogą mieć kontakt z dziećmi pokrzywdzonymi w wyniku niegodziwego traktowania w celach seksualnych lub wykorzystywania seksualnego, między innymi funkcjonariuszy policji pierwszej linii, mające na celu umożliwienie im identyfikacji pokrzywdzonych dzieci i potencjalnych pokrzywdzonych dzieci w wyniku niegodziwego traktowania w celach seksualnych lub wykorzystywania seksualnego i postępowania z takimi dziećmi.
(4) Monitorowanie wdrażania dyrektywy 2011/93/UE przeprowadzone przez Komisję pokazało, że wysiłki państw członkowskich na rzecz zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w internecie i poza nim często nie są skoordynowane i nie wiadomo, czy są skuteczne. Obejmuje to między innymi wprowadzenie zapobiegawczych programów lub środków interwencyjnych na wszystkich etapach prewencji, a także prewencję skierowaną do przestępców i osób, które obawiają się, że mogą popełnić takie przestępstwo, oraz zapobieganie skierowane do dzieci i ich środowiska. Istnieją również niedociągnięcia w edukacji i podnoszeniu świadomości. Ponadto często brakuje skoordynowanego podejścia do ochrony dzieci przed wszelkimi formami przemocy, w tym niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych.
(5) W celu sprostania tym wyzwaniom, zwiększenia wysiłków na rzecz zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie i poza nim oraz zwalczania tych przestępstw, a także w celu zapewnienia, aby zagrożeniom stwarzanym przez te przestępstwa w Unii towarzyszyły odpowiednie środki zapobiegawcze, zgodnie ze strategią UE na rzecz skuteczniejszej walki z niegodziwym traktowaniem dzieci w celach seksualnych 4 ("strategia UE"), należy utworzyć grupę ekspertów służącą jako sieć ds. zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych ("sieć ds. zapobiegania").
(6) Sieć ds. zapobiegania należy utworzyć jako grupę ekspertów w dziedzinie zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w internecie i poza nim, a jej zadania i strukturę należy określić zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 ustanawiającą przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji 5 .
(7) Głównym celem sieci ds. zapobiegania powinno być zintensyfikowanie działań w ramach programów lub środków zapobiegawczych skierowanych do dzieci i ich środowiska w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa, że dziecko stanie się ofiarą, a także do sprawców i osób, które obawiają się, że mogą popełnić przestępstwo, w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa popełnienia przestępstwa przez takie osoby. Sieć ds. zapobiegania powinna przyczynić się do wzmocnienia zdolności Unii w zakresie zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w internecie i poza nim oraz powinna korzystać z wszelkiej odpowiedniej wiedzy fachowej w Unii i poza nią, kierując się zintegrowanym podejściem do ochrony opartym na prawach dziecka. Powinna ona skupiać badaczy, praktyków pierwszej linii i inne zainteresowane strony działające w dziedzinie zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci. Powinna umożliwić przekazywanie informacji zwrotnych ze sfery praktycznej do sfery badań, aby pomóc w określeniu dalszych potrzeb badawczych, co z kolei wzmocniłoby bazę dowodową dla praktyków. Powinna również pomóc państwom członkowskim we wdrażaniu kompleksowych, możliwych do wykorzystania, przetestowanych naukowo, ocenionych i skutecznych programów lub środków zapobiegawczych mających na celu ograniczenie występowania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie i poza nim w Unii. Sieć ds. zapobiegania powinna ułatwiać wymianę informacji, na przykład na temat materiałów szkoleniowych i budowania zdolności, a także doświadczeń i najlepszych praktyk. Powinna umożliwiać państwom członkowskim i innym zainteresowanym stronom uniknięcie luk w działaniu i powielania wysiłków. Powinna również wspierać Komisję w jej pracach politycznych dotyczących zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w internecie i poza nim, w synergii z powiązanymi ramami, w szczególności z unijną siecią praw dziecka w odniesieniu do wdrażania zalecenia Komisji (UE) 2024/1238 6 .
(8) Aby móc odpowiednio wykonywać swoje zadania, sieć ds. zapobiegania powinna składać się z wysoko wykwalifikowanych, wyspecjalizowanych i niezależnych członków powołanych jako osoby występujące we własnym imieniu, działających niezależnie i w interesie publicznym, przedstawicieli organizacji działających w dziedzinie zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci w internecie i poza nim oraz przedstawicieli właściwych organów państw członkowskich i podmiotów publicznych innych niż właściwe organy państw członkowskich.
(9) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez sieć ds. zapobiegania.
(10) Ze względu na fakt, że ich odpowiednie doświadczenie i wiedza fachowa są raczej rzadkie, a także ze względu na charakter tematu, można oczekiwać, że członkowie sieci ds. zapobiegania i jej podgrup, a także zaproszeni eksperci zapewnią wysoce specjalistyczne doradztwo na wysokim szczeblu i znaczną wartość dodaną. Ich usługi mają zasadnicze znaczenie dla opracowania i wdrożenia możliwych do wykorzystania, rygorystycznie ocenionych i skutecznych programów lub środków zapobiegawczych mających na celu zmniejszenie występowania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie i poza nim w Unii oraz ułatwienie wymiany najlepszych praktyk, zgodnie ze strategią UE i w celu wsparcia środków określonych w dyrektywie 2011/93/UE. W związku z tym, i ponieważ mają to być wykwalifikowani, wyspecjalizowani i niezależni eksperci wybrani na podstawie obiektywnych kryteriów, w niektórych przypadkach uzasadnione jest wynagradzanie osób powołanych jako osoby występujące we własnym imieniu za usługi świadczone przez nie na mocy niniejszej decyzji.
(11) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 ,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1896 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/1896 w sprawie ustanowienia grupy ekspertów służącej jako sieć ds. zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych |
| Data aktu: | 29/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/09/2025 |