uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 4,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 ustanowiono unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych zatwierdzonych do użycia w i na środkach spożywczych oraz określono warunki ich stosowania.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 872/2012 3 przyjęto unijny wykaz substancji aromatycznych i włączono ten wykaz do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.
(3) Wykaz ten może być aktualizowany zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, z inicjatywy Komisji albo na wniosek złożony przez państwo członkowskie lub zainteresowaną stronę.
(4) Unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 zawiera między innymi szereg substancji aromatycznych, w odniesieniu do których w chwili przyjęcia wykazu na mocy rozporządzenia (UE) nr 872/2012 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie był w stanie wykluczyć ryzyka dla zdrowia konsumentów na podstawie dostępnych danych i w związku z tym uznał, że konieczne są dodatkowe dane, aby zakończyć ich ocenę. Substancje te zostały umieszczone w unijnym wykazie substancji aromatycznych, pod warunkiem że dane dotyczące bezpieczeństwa uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Urząd zostaną przedłożone przed upływem określonych terminów ustanowionych w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Substancje te zostały opatrzone przypisem zobowiązującym Urząd do zakończenia ich ocen.
(5) Wśród substancji włączonych do unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych i opatrzonych przypisem zobowiązującym Urząd do zakończenia ich ocen znajduje się substancja objęta oceną grupy środków aromatyzujących 216 (FGE.216) 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100). W odniesieniu do tej substancji zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły dodatkowe dane naukowe wymagane przez Urząd.
(6) W swojej opinii naukowej z dnia 29 czerwca 2022 r. 4 Urząd ocenił przedłożone dane i stwierdził, że substancja reprezentatywna dla grupy FGE.216 wersja 2 (FGE.216Rev2), aldehyd 2-fenylokrotonowy (nr FL 05.062), wywoływała działanie aneugenne. Dostępne badania mikrojądrowe in vivo były niejednoznaczne, dlatego nie można wykluczyć potencjalnej aneugenności in vivo w przypadku żadnej substancji z grupy FGE.216Rev2, a zatem i w przypadku substancji 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100). W związku z tym Urząd stwierdził, że do zakończenia oceny potrzeba więcej danych.
(7) W oczekiwaniu na przedłożenie więcej danych przez zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze rozporządzeniem Komisji (UE) 2024/238 5 wprowadzono ograniczenia dotyczące stosowania 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu (nr FL 05.100).
(8) Zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nie przedłożyły jednak wymaganych danych i oświadczyły, że ta substancja aromatyczna nie jest już stosowana.
(9) Nie można wykluczyć, że 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100) może mieć działanie aneugenne, dlatego należy usunąć go z unijnego wykazu substancji aromatycznych.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1334/2008.
(11) Należy zezwolić na obrót w Unii środkami spożywczymi, do których dodano 4-metylo-2-fenylopent-2-enal (nr FL 05.100) i które zostały wprowadzone do obrotu w Unii lub które znajdowały się w tranzycie z państw trzecich do Unii przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Środek przejściowy nie powinien mieć zastosowania do samej substancji oraz do preparatów, do których dodano przedmiotową substancję i które nie są przeznaczone do spożycia jako takie, ponieważ producenci produktów spożywczych, którzy wykorzystują te preparaty jako składniki, znają ich skład w momencie ich stosowania.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.147 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/147 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 w odniesieniu do usunięcia z unijnego wykazu substancji aromatycznej 4-metylo-2-fenylopent-2-enalu |
| Data aktu: | 29/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/02/2025 |