Rozporządzenie wykonawcze 2025/1447 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1447
z dnia 18 lipca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8 lit. c), d) i e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 2  ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1141 3  zmieniono pkt 3 w sekcji III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , zezwalając zakładom obróbki dziczyzny na przyjmowanie i obróbkę ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych i dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych, które są poddawane ubojowi w miejscu pochodzenia. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 zapisy dotyczące praktycznych rozwiązań w zakresie kontroli urzędowych i powiązanych działań odnoszą się wyłącznie do rzeźni, a w związku ze zmianą rozporządzenia (WE) nr 853/2004 powinny również odnosić się do zakładów obróbki dziczyzny. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 ust. 2, art. 9, art. 10 ust. 1, art. 27 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1, art. 39 ust. 2 lit. a), art. 48 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 oraz pkt 5 załącznika I oraz pkt 1 lit. b) i c) załącznika II do tego rozporządzenia.

(3) W art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono ogólne obowiązki właściwych organów lub ich przedstawicieli oraz szczegółowe obowiązki urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do kontroli informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Zaobserwowano pewne niejasności i różnice we wdrażaniu kontroli, które może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów, oraz kontroli, które ma przeprowadzać urzędowy lekarz weterynarii. Jako że weryfikacja informacji dotyczących łańcucha żywnościowego jest częścią badania przedubojowego w rozumieniu art. 17 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, weryfikację tę co do zasady przeprowadza urzędowy lekarz weterynarii zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/625, z uwzględnieniem odstępstw przewidzianych w art. 18 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 i w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 5 . W przypadkach innych niż badanie przedubojowe, np. podczas audytów, kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów. Należy zmienić art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, tak aby było jasne, kto ma przeprowadzać kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego.

(4) Wykaz państw członkowskich i ich stref o statusie obszaru wolnego od gruźlicy bydła [tj. zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis)] określono w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 6 . Ze względu na jasność prawa należy zaktualizować odniesienie do tego wykazu w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(5) Art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 stanowią, że procedury badania poubojowego w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów należy przeprowadzić, jeżeli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt. Nacięcia i badania dotykowe mogą stwarzać ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego patogenami potencjalnie obecnymi w tuszach lub podrobach. Nie należy zatem wymagać przeprowadzania wszystkich dodatkowych procedur badania poubojowego, lecz jedynie tych procedur, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(6) Szczegółowe przepisy dotyczące powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie przenośnych chorób zwierząt umieszczonych w wykazie określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 7 . Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienie do dyrektywy Rady 64/432/EWG 8  w art. 39 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(7) W art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące kontroli urzędowych zgodności z wymogami, które określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i które odnoszą się do informacji dotyczących łańcucha żywnościowego zawartych w dokumentacji prowadzonej zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 . Art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 odnosi się wyłącznie do uboju w rzeźniach. Sekcja I rozdział VIa załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zezwala jednak, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, na ubój zwierząt gospodarskich kopytnych w gospodarstwie pochodzenia. Sekcja III pkt 3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 dopuszcza, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, ubój w gospodarstwie pochodzenia ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych. W sekcji I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi dotyczące uboju z konieczności poza rzeźnią w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych. Należy zmienić art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, aby uwzględnić w nim wspomniane przypadki uboju w gospodarstwie pochodzenia i uboju z konieczności poza rzeźnią.

(8) W art. 42 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono środki, które należy wdrożyć w przypadku wprowadzających w błąd informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Artykuł ten odnosi się wyłącznie do rzeźni. Należy zmienić art. 42, aby uwzględniał on ostatnie zmiany sekcji III pkt 1 i 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i obejmował zakłady obróbki dziczyzny w przypadku zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, poddanych ubojowi w gospodarstwie pochodzenia.

(9) Unijne środki zwalczania chorób w odniesieniu do niektórych umieszczonych w wykazie chorób zwierząt, na które mogą zapadać niektóre zwierzęta i które w konsekwencji wpływają na zdatność świeżego mięsa tych zwierząt do spożycia przez ludzi, są obecnie określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 10  i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 11 . Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienia w art. 45 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(10) Należy wyjaśnić związek między formą znaku jakości zdrowotnej wymaganego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/627 a wymaganiami dotyczącymi specjalnego znaku jakości zdrowotnej ustanowionymi na potrzeby zwalczania niektórych chorób zwierząt na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429. Należy odpowiednio zmienić art. 48 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.

(11) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono praktyczne rozwiązania dotyczące znaku jakości zdrowotnej zgodnie z art. 48 tego rozporządzenia wykonawczego. Pkt 1 lit. c) tego załącznika II odnosi się do Wspólnoty Europejskiej, a nie do Unii Europejskiej. Skróty odnoszące się do Unii Europejskiej powinny zatem zastąpić skróty odnoszące się do Wspólnoty Europejskiej. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych wynikające z tego zastąpienia, należy przewidzieć okres przejściowy, podczas którego produkty opatrzone znakiem jakości zdrowotnej ze skrótem odnoszącym się do Wspólnoty Europejskiej mogą pozostać na rynku.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W trakcie audytów w rzeźniach lub zakładach obróbki dziczyzny właściwe organy weryfikują ocenę informacji dotyczących łańcucha żywnościowego, jak określono w sekcji III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.";

2)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Obowiązki właściwych organów w odniesieniu do kontroli dokumentów innych niż kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego, o których mowa w art. 10 ust. 1

1. Właściwe organy informują podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze gospodarstwa pochodzenia o minimalnych wymaganych informacjach dotyczących łańcucha żywnościowego, które należy przedstawić podmiotowi prowadzącemu rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny zgodnie z sekcją III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

2. Właściwe organy przeprowadzają niezbędne kontrole dokumentów w celu sprawdzenia, czy:

a) między podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze chowającym lub utrzymującym zwierzęta przed wysyłką a podmiotem prowadzącym rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny istnieje stały i skuteczny przepływ informacji dotyczących łańcucha żywnościowego;

b) informacje dotyczące łańcucha żywnościowego są aktualne i wiarygodne;

c) w stosownych przypadkach gospodarstwo pochodzenia otrzymuje odpowiednie informacje zwrotne zgodnie z art. 39 ust. 5.

3. W przypadku wysyłki zwierząt do innego państwa członkowskiego w celu uboju właściwe organy gospodarstwa pochodzenia i miejsca uboju współpracują ze sobą w celu zapewnienia, by informacje dotyczące łańcucha żywnościowego przedstawione przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze były łatwo dostępne dla podmiotu prowadzącego rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny otrzymującego te informacje.";

3)
art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przeprowadzając badanie przedubojowe, urzędowy lekarz weterynarii weryfikuje wyniki kontroli i oceny informacji dotyczących łańcucha żywnościowego przedstawione przez podmiot prowadzący rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny zgodnie z sekcją III załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Urzędowy lekarz weterynarii uwzględnia te kontrole i oceny podczas przeprowadzania badań przedubojowych i poubojowych oraz wszelkie inne istotne informacje pochodzące z dokumentacji gospodarstwa pochodzenia zwierząt.";

4)
w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zwierzęta w wieku poniżej 20 miesięcy, jeżeli są chowane bez dostępu do pastwisk w ciągu całego życia w państwie członkowskim lub jego strefie oficjalnie uznanych za wolne od gruźlicy i umieszczonych w wykazie w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 * .

b)
w ust. 3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

5)
art. 19 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

6)
art. 20 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

7)
art. 21 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

8)
art. 22 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

9)
art. 23 ust. 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt zgodnie z art. 24, urzędowy lekarz weterynarii przystępuje do przeprowadzenia tych procedur badania poubojowego spośród wymienionych poniżej, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka, zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/624, przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów:";

10)
art. 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku gdy zwierzęta zostały poddane ubojowi poza rzeźnią, urzędowy lekarz weterynarii w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny sprawdza świadectwo.";

11)
art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli u zwierząt wystąpiła dodatnia lub niejednoznaczna reakcja na tuberkulinę lub są inne podstawy, by podejrzewać zakażenie, zwierzęta te poddaje się ubojowi lub obróbce oddzielnie od innych zwierząt, z zachowaniem środków ostrożności w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia pozostałych tusz, linii produkcyjnej i personelu obecnego w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny.";

12)
art. 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli u zwierząt wystąpiła dodatnia lub niejednoznaczna reakcja w badaniu w kierunku brucelozy lub są inne podstawy, by podejrzewać zakażenie, zwierzęta te poddaje się ubojowi lub obróbce oddzielnie od innych zwierząt, z zachowaniem środków ostrożności w celu uniknięcia ryzyka zanieczyszczenia pozostałych tusz, linii produkcyjnej i personelu obecnego w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny.";

13)
w art. 39 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) urzędowy lekarz weterynarii informuje podmiot prowadzący rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny;";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwe organy wprowadzają wyniki kontroli urzędowych do odpowiednich baz danych, przynajmniej wtedy, gdy gromadzenie takich informacji jest wymagane na podstawie art. 4 dyrektywy 2003/99/WE, art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/2002 * i załącznika III do dyrektywy 2007/43/WE.

14)
w art. 40 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Urzędowy lekarz weterynarii dopilnowuje, aby zwierzęta nie były poddawane ubojowi, dopóki nie zweryfikuje on odpowiednich informacji dotyczących łańcucha żywnościowego zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. b) w przypadku:

a) uboju z konieczności poza rzeźnią zgodnie z sekcją I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004;

b) uboju, innego niż ubój z konieczności, w gospodarstwie pochodzenia bydła domowego innego niż bizony, owce, kozy i świnie oraz gospodarskie zwierzęta jednokopytne zgodnie z sekcją I rozdział VIa załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004;

c) uboju w gospodarstwie pochodzenia ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych i dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych zgodnie z sekcją III pkt 3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, a także bizonów zgodnie z sekcją III pkt 4 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.";

15)
w art. 42 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"Właściwe organy podejmują działanie wobec podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze odpowiedzialnego za gospodarstwo pochodzenia zwierząt lub wobec jakiejkolwiek innej zaangażowanej osoby, w tym podmiotu prowadzącego rzeźnię lub zakład obróbki dziczyzny.";

16)
art. 45 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) pochodzi ze zwierząt dotkniętych chorobami zwierząt, w odniesieniu do których przepisy dotyczące zdrowia zwierząt określono w części III tytuł II rozporządzenia (UE) 2016/429 lub przyjęto je na podstawie art. 259 tego rozporządzenia, a w szczególności jeżeli mięso to pochodzi ze zwierząt dotkniętych chorobami zwierząt, w odniesieniu do których przepisy dotyczące zdrowia zwierząt określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 * , chyba że pozyskano je zgodnie z wymaganiami szczegółowymi przewidzianymi w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687; wyjątek ten nie ma zastosowania, jeżeli art. 33 i 34 niniejszego rozporządzenia, w których przewidziano wymogi dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych pod kątem gruźlicy i brucelozy, stanowią inaczej;

17)
w art. 48 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) znak jakości zdrowotnej umieszczany był na zewnętrznej powierzchni tuszy, poprzez przybicie przy pomocy tuszu lub poprzez znakowanie na gorąco w taki sposób, aby w przypadku gdy tusze są dzielone w rzeźni lub zakładzie obróbki dziczyzny na półtusze lub ćwierci bądź półtusze dzielone są na trzy części, każdy element nosił znak jakości zdrowotnej.";

b)
w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Wymogi dotyczące formy znaku jakości zdrowotnej określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia można zastąpić wymogami dotyczącymi specjalnego znaku jakości zdrowotnej, które ustanowiono na podstawie art. 67 akapit drugi lit. a), art. 71 ust. 3 lub 4 lub art. 259 rozporządzenia (UE) 2016/429.";

18)
w załączniku I nagłówek w pkt 5 wzoru dokumentu otrzymuje brzmienie:

"5. Dane kontaktowe rzeźni lub zakładu obróbki dziczyzny (numer zatwierdzenia)";

19)
w załączniku II pkt 1 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) numer zatwierdzenia rzeźni lub zakładu obróbki dziczyzny;

c) jeżeli znak jest nanoszony w zakładzie znajdującym się w Unii) skrót EC, EU, EL, UE, EE, AE, ES lub EU. Skróty te nie mogą występować na znakach nanoszonych na mięso przywożone do Unii z rzeźni lub zakładów obróbki dziczyzny położonych poza Unią.";

Artykuł  2

Znaki jakości zdrowotnej umieszczone na mięsie, które w wyniku badań przedubojowych i poubojowych uznano za zdatne do spożycia przez ludzi, mogą do dnia 31 grudnia 2028 r. nadal zawierać skróty CE, EC, EF, EG, EK, EO, EY, ES, EU, EB, EZ, KE lub WE określone w pkt 1 lit. c) załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, w brzmieniu obowiązującym przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 2074/2005 w odniesieniu do kontroli urzędowych (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 51, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2019/627/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1141 z dnia 14 grudnia 2023 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów szczególnych dotyczących higieny w przypadku niektórych rodzajów mięsa, produktów rybołówstwa, produktów mlecznych i jaj (Dz.U. L, 2024/1141, 19.4.2024, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2024/1141/oj).
4 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2004/853/oj).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/624 z dnia 8 lutego 2019 r. dotyczące szczególnych przepisów w dziedzinie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących produkcji mięsa oraz obszarów produkcyjnych i obszarów przejściowych w odniesieniu do żywych małży zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 (Dz.U. L 131 z 17.5.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/624/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/620 z dnia 15 kwietnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie oraz zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie (Dz.U. L 131 z 16.4.2021, s. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/620/oj).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego (Dz.U. L 412 z 8.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/2002/oj).
8 Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1964/432/oj).
9 Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/852/oj).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/620 z dnia 15 kwietnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie oraz zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie (Dz.U. L 131 z 16.4.2021, s. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/620/oj).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2002 z dnia 7 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie chorób umieszczonych w wykazie, formatów i procedur dotyczących przedkładania unijnych programów nadzoru i programów likwidacji choroby i sprawozdawczości w ich zakresie oraz wnioskowania o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby, a także komputerowego systemu informacyjnego (Dz.U. L 412 z 8.12.2020, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/2002/oj).";
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/687/oj).";

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1447

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1447 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625
Data aktu: 18/07/2025
Data ogłoszenia: 21/07/2025
Data wejścia w życie: 10/08/2025