uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8 lit. c), d) i e),
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 2 ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1141 3 zmieniono pkt 3 w sekcji III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , zezwalając zakładom obróbki dziczyzny na przyjmowanie i obróbkę ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych i dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych, które są poddawane ubojowi w miejscu pochodzenia. W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627 zapisy dotyczące praktycznych rozwiązań w zakresie kontroli urzędowych i powiązanych działań odnoszą się wyłącznie do rzeźni, a w związku ze zmianą rozporządzenia (WE) nr 853/2004 powinny również odnosić się do zakładów obróbki dziczyzny. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 ust. 2, art. 9, art. 10 ust. 1, art. 27 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1, art. 39 ust. 2 lit. a), art. 48 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 oraz pkt 5 załącznika I oraz pkt 1 lit. b) i c) załącznika II do tego rozporządzenia.
(3) W art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono ogólne obowiązki właściwych organów lub ich przedstawicieli oraz szczegółowe obowiązki urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do kontroli informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Zaobserwowano pewne niejasności i różnice we wdrażaniu kontroli, które może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów, oraz kontroli, które ma przeprowadzać urzędowy lekarz weterynarii. Jako że weryfikacja informacji dotyczących łańcucha żywnościowego jest częścią badania przedubojowego w rozumieniu art. 17 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, weryfikację tę co do zasady przeprowadza urzędowy lekarz weterynarii zgodnie z art. 18 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/625, z uwzględnieniem odstępstw przewidzianych w art. 18 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 i w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 5 . W przypadkach innych niż badanie przedubojowe, np. podczas audytów, kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego może przeprowadzać dowolny przedstawiciel właściwych organów. Należy zmienić art. 9 i 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, tak aby było jasne, kto ma przeprowadzać kontrole informacji dotyczących łańcucha żywnościowego.
(4) Wykaz państw członkowskich i ich stref o statusie obszaru wolnego od gruźlicy bydła [tj. zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis)] określono w części I załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 6 . Ze względu na jasność prawa należy zaktualizować odniesienie do tego wykazu w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(5) Art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 stanowią, że procedury badania poubojowego w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych przy zastosowaniu nacięć i badania dotykowego tusz i podrobów należy przeprowadzić, jeżeli występują oznaki ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dobrostanu zwierząt. Nacięcia i badania dotykowe mogą stwarzać ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego patogenami potencjalnie obecnymi w tuszach lub podrobach. Nie należy zatem wymagać przeprowadzania wszystkich dodatkowych procedur badania poubojowego, lecz jedynie tych procedur, które są istotne w związku z oznakami ewentualnego ryzyka. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 2 oraz art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(6) Szczegółowe przepisy dotyczące powiadamiania unijnego i sprawozdawczości unijnej w zakresie przenośnych chorób zwierząt umieszczonych w wykazie określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2002 7 . Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienie do dyrektywy Rady 64/432/EWG 8 w art. 39 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(7) W art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące kontroli urzędowych zgodności z wymogami, które określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i które odnoszą się do informacji dotyczących łańcucha żywnościowego zawartych w dokumentacji prowadzonej zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 . Art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 odnosi się wyłącznie do uboju w rzeźniach. Sekcja I rozdział VIa załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zezwala jednak, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, na ubój zwierząt gospodarskich kopytnych w gospodarstwie pochodzenia. Sekcja III pkt 3 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 dopuszcza, z zastrzeżeniem pewnych wymogów, ubój w gospodarstwie pochodzenia ptaków bezgrzebieniowych utrzymywanych w warunkach fermowych oraz dzikich ssaków parzystokopytnych utrzymywanych w warunkach fermowych. W sekcji I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi dotyczące uboju z konieczności poza rzeźnią w odniesieniu do zwierząt gospodarskich kopytnych. Należy zmienić art. 40 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627, aby uwzględnić w nim wspomniane przypadki uboju w gospodarstwie pochodzenia i uboju z konieczności poza rzeźnią.
(8) W art. 42 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 ustanowiono środki, które należy wdrożyć w przypadku wprowadzających w błąd informacji dotyczących łańcucha żywnościowego. Artykuł ten odnosi się wyłącznie do rzeźni. Należy zmienić art. 42, aby uwzględniał on ostatnie zmiany sekcji III pkt 1 i 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i obejmował zakłady obróbki dziczyzny w przypadku zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, poddanych ubojowi w gospodarstwie pochodzenia.
(9) Unijne środki zwalczania chorób w odniesieniu do niektórych umieszczonych w wykazie chorób zwierząt, na które mogą zapadać niektóre zwierzęta i które w konsekwencji wpływają na zdatność świeżego mięsa tych zwierząt do spożycia przez ludzi, są obecnie określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 10 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/687 11 . Ze względu na jasność prawa należy zatem zaktualizować odniesienia w art. 45 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(10) Należy wyjaśnić związek między formą znaku jakości zdrowotnej wymaganego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/627 a wymaganiami dotyczącymi specjalnego znaku jakości zdrowotnej ustanowionymi na potrzeby zwalczania niektórych chorób zwierząt na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429. Należy odpowiednio zmienić art. 48 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(11) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono praktyczne rozwiązania dotyczące znaku jakości zdrowotnej zgodnie z art. 48 tego rozporządzenia wykonawczego. Pkt 1 lit. c) tego załącznika II odnosi się do Wspólnoty Europejskiej, a nie do Unii Europejskiej. Skróty odnoszące się do Unii Europejskiej powinny zatem zastąpić skróty odnoszące się do Wspólnoty Europejskiej. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne podmiotów gospodarczych wynikające z tego zastąpienia, należy przewidzieć okres przejściowy, podczas którego produkty opatrzone znakiem jakości zdrowotnej ze skrótem odnoszącym się do Wspólnoty Europejskiej mogą pozostać na rynku.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1447 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1447 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 ustanawiające jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 |
| Data aktu: | 18/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 10/08/2025 |