Rozporządzenie wykonawcze 2024/989 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2025, 2026 i 2027, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/731

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/989
z dnia 2 kwietnia 2024 r.
dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2025, 2026 i 2027, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/731
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1213/2008 2  ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program kontroli obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten był kontynuowany na podstawie kolejnych rozporządzeń, z których ostatnim jest rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/731 3 .

(2) Do głównych składników diety zalicza się w Unii od trzydziestu do czterdziestu produktów. Ponieważ w okresach trzyletnich obserwuje się istotne zmiany w stosowaniu pestycydów, pestycydy w tych produktach należy monitorować w serii trzyletnich cyklów, aby umożliwić ocenę zarówno narażenia konsumenta, jak i ocenę stosowania przepisów Unii.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył sprawozdanie naukowe na temat oceny projektu programu monitorowania pestycydów 4 . Urząd stwierdził, że wskaźnik przekraczania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie powyżej 1 % można oszacować z marginesem błędu wynoszącym 0,75 %, wybierając 683 próbki dla co najmniej 32 różnych produktów. Pobieranie próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie proporcjonalnie do liczby ludności, przy czym dla danego produktu na rok należy pobrać co najmniej 12 próbek.

(4) Uwzględniono wyniki analityczne poprzednich unijnych urzędowych programów kontroli, aby zapewnić reprezentatywność zakresu pestycydów objętych programem kontroli dla stosowanych pestycydów.

(5) Zgodnie z dokumentem roboczym SANTE w sprawie sumowania indywidualnych LOQ w przypadku skomplikowanych definicji pozostałości 5  jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity lub produkty rozpadu lub reakcji, informacje dotyczące tych związków chemicznych należy podać oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

(6) Aby zapewnić zharmonizowane przedkładanie przez państwa członkowskie informacji dotyczących wyników analizy pozostałości pestycydów, co umożliwi Urzędowi uzyskanie porównywalnych wyników, państwa członkowskie powinny stosować uzgodnione wytyczne, takie jak standard opisu próbek wersja 2 oraz wytyczne dotyczące sprawozdawczości w sprawie sprawozdawczości z monitorowania substancji chemicznych.

(7) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE 6 , która zawiera metody i procedury pobierania próbek zalecane przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.

(8) Oceny, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla niemowląt i małych dzieci, ustanowione w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/127 7 , art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/128 8  oraz art. 7 dyrektywy Komisji 2006/125/WE 9 , należy dokonać, uwzględniając wyłącznie definicje pozostałości określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.

(9) Z uwagi na to, że być może nie wszystkie państwa członkowskie dysponują wymaganymi zwalidowanymi metodami analitycznymi, w przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie powinny mieć możliwość wypełnienia swoich obowiązków w zakresie analizy poprzez przekazanie próbek do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganym i zwalidowanymi metodami.

(10) Aby zapewnić Urzędowi wystarczająco dużo czasu na ocenę i zestawienie zgłoszonych wyników, państwa członkowskie powinny przedkładać do dnia 31 sierpnia każdego roku informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.

(11) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych nakładaniem się na siebie kolejnych wieloletnich programów należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/731. Powinno ono jednak mieć nadal zastosowanie w odniesieniu do próbek badanych w 2024 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W latach 2025, 2026 i 2027 państwa członkowskie 10  pobierają i analizują próbki dla kombinacji produktów i pestycydów, jak określono w załączniku I.

Liczbę próbek każdego produktu, które należy pobrać i poddać analizie, oraz mające zastosowanie wytyczne dotyczące analitycznej kontroli jakości określono w załączniku II.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wybierają partię, z której pobiera się próbki, w sposób losowy.

Procedura pobierania próbek, w tym liczba jednostek, musi być zgodna z dyrektywą 2002/63/WE.

2. 
Państwa członkowskie analizują wszystkie próbki, w tym próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego, pod kątem pestycydów, o których mowa w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z definicjami pozostałości zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
3. 
Państwa członkowskie oceniają próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci w odniesieniu do produktów oferowanych w postaci gotowej do spożycia lub w postaci odtworzonej zgodnie z instrukcjami producentów, uwzględniając najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w dyrektywie 2006/125/WE oraz w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2016/127 i (UE) 2016/128. Jeżeli taka żywność może być spożywana zarówno w postaci, w jakiej jest sprzedawana, jak i w postaci odtworzonej, wyniki podaje się w odniesieniu do produktu w postaci sprzedawanej.
Artykuł  3

Państwa członkowskie przekazują wyniki analiz próbek badanych w 2025, 2026 i 2027 r. odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2026, 2027 i 2028 r. w formacie sprawozdania elektronicznego określonym przez Urząd.

Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje więcej niż jeden związek chemiczny (substancję czynną lub metabolit lub produkt rozpadu lub reakcji), wyniki analizy przekazuje się zgodnie z pełną definicją pozostałości. Wyniki dotyczące wszystkich analitów, które stanowią część definicji pozostałości, przedkłada się oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

Artykuł  4

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/731 traci moc.

W odniesieniu do próbek badanych w 2024 r. ma ono jednak zastosowanie do dnia 1 września 2025 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  A

Produkty 11  pochodzenia roślinnego 12 , z których należy pobrać próbki w 2025, 2026 i 2027 r.

2025 2026 2027
c) a) b)
(0130010) Jabłka (1) 0110020 Pomarańcze (1) (0151000) Winogrona stołowe (1)
(0152000) Truskawki (1) (0130020) Gruszki (1) (0163020) Banany (1)
(0140030) Brzoskwinie, łącznie z nektarynami i innymi mieszańcami (1) (0162010) Kiwi (1) (0110010) Grejpfruty (1)
Wino (czerwone lub białe) wytwarzane z (0151020) winogron do produkcji wina (jeżeli nie są dostępne współczynniki przetworzenia

odnoszące się do wina, państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia stosowanych

współczynników przetworzenia wina).

(0241020) Kalafiory (1) (0231030) Oberżyny/Bakłażany (1)
(0251020) Sałaty (1) (0220020) Cebula (1) (0241010) Brokuły (1)
0242020 Kapusta głowiasta (1) (0213020) Marchew (1) (0233010) Melony (1)
(0231010) Pomidory (1) (0211000) Ziemniaki (1) (0280010) Grzyby uprawne (1)
(0252010) Szpinak (1) (0300010) Fasola (suszona) (1) (0231020) Papryka roczna (1)
(0500050) Owies zwyczajny (2) (3) (0500070) Żyto zwyczajne (3) (0500090) Pszenica zwyczajna (3)
(0500010) Jęczmień (3), (4) (0500060) Ryż brązowy (ryż łuskany) zdefiniowany jako ryż po usunięciu łusek z ryżu niełuskanego (5) Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia z (0402010) oliwek do produkcji oliwy (jeżeli nie jest dostępny współczynnik przetworzenia odnoszący się do oliwy, państwa członkowskie zgłaszają stosowane współczynniki

przetworzenia).

(1) Bada się produkty nieprzetworzone. W przypadku produktów, z których pobierane są próbki, w stanie mrożonym należy podać współczynniki przetworzenia, jeżeli mają zastosowanie.

(2) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna owsa zwyczajnego, tę część wymaganej liczby próbek ziarna owsa zwyczajnego, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek ziarna jęczmienia, co zapewni mniejszą liczbę próbek ziarna owsa zwyczajnego i proporcjonalnie większą liczbę próbek ziarna jęczmienia.

(3) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa zwyczajnego lub jęczmienia, analizie można poddać pełnoziarnistą mąkę z żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa zwyczajnego lub jęczmienia i podać współczynnik przetworzenia.

(4) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna jęczmienia, tę część wymaganej liczby próbek dla ziarna jęczmienia, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek dla ziarna owsa zwyczajnego, co zapewni mniejszą liczbę próbek dla ziarna jęczmienia i proporcjonalnie większą liczbę próbek dla ziarna owsa zwyczajnego.

(5) W stosownych przypadkach można poddać analizie również polerowane ziarna ryżu. Należy podać, czy analizie został poddany ryż polerowany, czy łuskany. Jeżeli analizie został poddany ryż polerowany, należy podać współczynnik przetworzenia.

CZĘŚĆ  B

Produkty 13  pochodzenia zwierzęcego 14 , z których należy pobrać próbki w 2025, 2026 i 2027 r.

2025 2026 2027
e) f) d)
(1020010) Mleko krowie (1) (1016020) Tłuszcz drobiowy (2), (3) (1012020) Tłuszcz wołowy (2), (3)
(1011020) Tłuszcz ze świń (2), (3) (1012030) Wątroba wołowa (2) (1030010) Jaja kurze (2), (4)
(1) Bada się świeże (nieprzetworzone) mleko oraz mleko mrożone, pasteryzowane, podgrzane, sterylizowane lub filtrowane.

(2) Bada się produkty nieprzetworzone. W przypadku produktów, z których pobierane są próbki, w stanie mrożonym należy podać współczynniki przetworzenia, jeżeli mają zastosowanie.

(3) Próbki z mięsa można również pobierać zgodnie z tabelą 3 w załączniku do dyrektywy 2002/63/WE.

(4) Bada się całe jaja bez skorupki.

CZĘŚĆ  C

Kombinacje pozostałości pestycydów i produktów, które należy zbadać w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni

2025 2026 2027 Uwagi
2,4-D c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w sałatach, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w pomarańczach, kalafiorach, ryżu brązowym i suszonej fasoli oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w grejpfrutach, winogronach stołowych, bakłażanach i brokułach oraz na ich powierzchni.
2-fenylofenol c) a) b)
Abamektyna c) a) b)
Acefat c) a) b)
Acetamipryd c) a) b)
Aklonifen a) W 2026 r. bada się tę substancję wyłącznie w marchwi i na jej powierzchni.
Akrynatryna c) a) b)
Aldikarb c) a) b)
Aldryna i dieldryna c) a) b)
Ametoktradyna c) a) b)
Azynofos metylu c) a) b)
Azoksystrobina c) a) b)
Bifentryna c) a) b)
Bifenyl c) a) b)
Bitertanol c) a) b)
Boskalid c) a) b)
Jon bromkowy c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w sałatach i pomidorach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w ryżu brązowym i na jego powierzchni; w 2027 r. - w papryce rocznej oraz na jej powierzchni.
Bromopropylat c) a) b)
Bupirymat c) a) b)
Buprofezyna c) a) b)
Kaptan c) a) b)
Karbaryl c) a) b)
Karbendazym i benomyl c) a) b)
Karbofuran c) a) b)
Chlorantraniliprol c) a) b)
Chlorfenapyr c) a) b)
Chloromekwat c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w pomidorach, owsie zwyczajnym i jęczmieniu oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w marchwi, gruszkach, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w bakłażanach, winogronach stołowych, grzybach uprawnych i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Chlorotalonil c) a) b)
Chlorprofam c) a) b)
Chloropiryfos c) a) b)
Chloropiryfos metylu c) a) b)
Klofentezyna c) a) b)
Klopyralid c) a) b)
Chlotianidyna c) a) b)
Związki miedzi c) a) b)
Cyjanotraniliprol c) a) b)
Cyjazofamid c) a) b)
Cyflufenamid c) a) b)
Cyflumetofen c) a) b)
Cyflutryna c) a) b)
Cymoksanil c) a) b)
Cypermetryna c) a) b)
Cyprokonazol c) a) b)
Cyprodynil c) a) b)
Cyromazyna c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w sałatach i pomidorach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w ziemniakach, cebuli i marchwi oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w bakłażanach, papryce rocznej, melonach i grzybach uprawnych oraz na ich powierzchni.
Deltametryna c) a) b)
Diazynon c) a) b)
Dichlorfos c) a) b)
Dikloran c) a) b)
Dikofol c) a) b)
Dietofenkarb c) a) b)
Difenokonazol c) a) b)
Diflubenzuron c) a) b)
Dimetoat c) a) b)
Dimetomorf c) a) b)
Dinikonazol c) a) b)
Difenyloamina c) a) b)
Ditianon c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jabłkach i brzoskwiniach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w gruszkach i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w winogronach stołowych i na ich powierzchni.
Ditiokarbaminiany c) a) b) Te substancje bada się we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem brokułów, kalafiora, kapusty głowiastej, oliwy z oliwek, wina i cebuli.
Dodyna c) a) b)
Benzoesan emamektyny B1a, wyrażony jako emamektyna c) a) b)
Endosulfan c) a) b)
Epoksykonazol c) a) b)
Etefon c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jabłkach, brzoskwiniach i pomidorach oraz na ich powierzchni, a także w winie; w 2026 r. - w pomarańczach i gruszkach oraz na ich powierzchni; w 2027 r. w papryce rocznej, pszenicy zwyczajnej i winogronach stołowych oraz na ich powierzchni.
Etion c) a) b)
Etyrymol c) a) b)
Etofenproks c) a) b)
Etoksazol c) a) b)
Tlenek etylenu c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jęczmieniu i owsie zwyczajnym oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w fasoli (suszonej), życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w pszenicy zwyczajnej i na jej powierzchni.
Famoksadon c) a) b)
Fenamidon c) a) b)
Fenamifos c) a) b)
Fenarimol c) a) b)
Fenazachina c) a) b)
Fenbukonazol c) a) b)
Tlenek fenbutacyny c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jabłkach, truskawkach, brzoskwiniach i pomidorach oraz na ich powierzchni, a także w winie; w 2026 r. - w pomarańczach i gruszkach oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w bakłażanach, grejpfrutach, papryce rocznej i winogronach stołowych oraz na ich powierzchni.
Fenheksamid c) a) b)
Fenitrotion c) a) b)
Fenoksykarb c) a) b)
Fenpropatryna c) a) b)
Fenpropidyna c) a) b)
Fenpropimorf c) a) b)
Fenpyrazamina c) a) b)
Fenpiroksymat c) a) b)
Fention c) a) b)
Fenwalerat c) a) b)
Fipronil c) a) b)
Flonikamid c) a) b)
Fluazifop-P c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w truskawkach, kapuście głowiastej, sałatach, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w kalafiorach, suszonejfasoli, ziemniakach i marchwi oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w bakłażanach, brokułach, papryce roczneji pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Flubendiamid c) a) b)
Fludioksonil c) a) b)
Flufenoksuron c) a) b)
Fluopikolid c) a) b)
Fluopyram c) a) b)
Flupiradifuron c) a) b)
Fluchinkonazol c) a) b)
Flusilazol c) a) b)
Flutriafol c) a) b)
Fluksapyroksad c) a) b)
Folpet c) a) b)
Formetanat c) a) b)
Fosetyl-Al c) a) b)
Fostiazat c) a) b)
Glufosynat amonowy c) a) b)
Glifosat c) a) b)
Haloksyfop, w tym haloksyfop-P c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w truskawkach i kapuście głowiastej oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w suszonej fasoli i na jej powierzchni; w 2027 r. - w brokułach, grejpfrutach, papryce rocznej i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Heksakonazol c) a) b)
Heksytiazoks c) a) b)
Imazalil c) a) b)
Imidaklopryd c) a) b)
Indoksakarb c) a) b)
Iprodion c) a) b)
Iprowalikarb c) a) b)
Izokarbofos c) a) b)
Izoprotiolan a) W 2026 r. bada się tę substancję wyłącznie w ryżu brązowym oraz na jego powierzchni.
Krezoksym metylu c) a) b)
Lambda-cyhalotryna c) a) b)
Linuron c) a) b)
Lufenuron c) a) b)
Malation c) a) b)
Hydrazyd kwasu maleinowego a) W 2026 r. bada się tę substancję wyłącznie w cebuli i ziemniakach oraz na ich powierzchni.
Mandipropamid c) a) b)
Mepanipirym c) a) b)
Mepikwat c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jęczmieniu i owsie zwyczajnym oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w gruszkach, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w grzybach uprawnych i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Metaflumizon c) a) b)
Metalaksyl

i metalaksyl-M

c) a) b)
Metamidofos c) a) b)
Metydation c) a) b)
Metiokarb c) a) b)
Metomyl c) a) b)
Metoksyfenozyd c) a) b)
Metrafenon c) a) b)
Monokrotofos c) a) b)
Myklobutanil c) a) b)
Nikotyna c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w jabłkach, sałatach i pomidorach oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w cebuli i ziemniakach oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w winogronach stołowych i na ich powierzchni.
Ometoat c) a) b)
Oksadiksyl c) a) b)
Oksamyl c) a) b)
Oksydemeton metylu c) a) b)
Paklobutrazol c) a) b)
Paration metylu c) a) b)
Penkonazol c) a) b)
Pencykuron c) a) b)
Pendimetalin c) a) b)
Permetryna c) a) b)
Fosmet c) a) b)
Pirymikarb c) a) b)
Pirymifos metylu c) a) b)
Prochloraz c) a) b)
Procymidon c) a) b)
Profenofos c) a) b)
Propamokarb c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w truskawkach, kapuście głowiastej, szpinaku, sałatach, pomidorach i jęczmieniu oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w marchwi, kalafiorze, cebuli i ziemniakach oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w winogronach stołowych, melonach, bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Propargit c) a) b)
Propikonazol c) a) b)
Propyzamid c) a) b)
Prochinazyd c) a) b)
Prosulfokarb c) a) b)
Protiokonazol c) a) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w kapuście głowiastej, sałacie, pomidorach, owsie zwyczajnym i jęczmieniu oraz na ich powierzchni; w 2026 r. - w marchwi, cebuli, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2027 r. - w papryce rocznej i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni.
Pimetrozyna c) b) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w kapuście głowiastej, sałatach, truskawkach, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni. W 2026 r. substancji tej nie bada się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu. W 2027 r. bada się tę substancję wyłącznie w bakłażanach, melonach i papryce rocznej oraz na ich powierzchni.
Piraklostrobina c) a) b)
Pirydaben c) a) b)
Pirydalil c) a) b)
Pirymetanil c) a) b)
Piryproksyfen c) a) b)
Chinoksyfen c) a) b)
Spinetoram c) a) b)
Spinosad c) a) b)
Spirodiklofen c) a) b)
Spiromesifen c) a) b)
Spiroksamina c) a) b)
Spirotetramat c) a) b)
Sulfoksaflor c) a) b)
Tau-fluwalinat c) a) b)
Tebukonazol c) a) b)
Tebufenozyd c) a) b)
Tebufenpirad c) a) b)
Teflubenzuron c) a) b)
Teflutryna c) a) b)
Terbutyloazyna c) a) b)
Tetrakonazol c) a) b)
Tetradifon c) a) b)
Tiabendazol c) a) b)
Tiaklopryd c) a) b)
Tiametoksam c) a) b)
Tiodikarb c) a) b)
Tiofanat metylu c) a) b)
Tolklofos metylu c) a) b)
Triadimefon c) a) b)
Triadimenol c) a) b)
Triazofos c) a) b)
Tricyklazol a) W 2026 r. bada się tę substancję wyłącznie w ryżu brązowym oraz na jego powierzchni.
Trifloksystrobina c) a) b)
Triflumizol c) a) b)
Triflumuron c) a) b)
Winklozolina c) a) b)
Zoksamid c) a) b)

CZĘŚĆ  D

Kombinacje pozostałości pestycydów i produktów, które należy zbadać w produktach pochodzenia zwierzęcego lub na ich powierzchni

2025 2026 2027 Uwagi
Aldryna i dieldryna e) f) d)
Bifentryna e) f) d)
Chlordan e) f) d)
Chloromekwat e) f) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w mleku krowim; w 2026 r. - w wątrobie wołowej i na jej powierzchni.
Chloropiryfos e) f) d)
Chloropiryfos metylu e) f) d)
Związki miedzi e) f) d)
Cypermetryna e) f) d)
DDT e) f) d)
Deltametryna e) f) d)
Diazynon e) f) d)
Endosulfan e) f) d)
Famoksadon e) f) d)
Fenwalerat e) f) d)
Fipronil e) f) d)
Glufosynat amonowy e) f) d)
Glifosat e) f) d)
Heptachlor e) f) d)
Heksachlorobenzen e) f) d)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer alfa) e) f) d)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer beta) e) f) d)
Indoksakarb e) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w mleku krowim.
Lindan e) f) d)
Mepikwat e) f) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w mleku krowim; w 2026 r. - w wątrobie wołowej i na jej powierzchni.
Metoksychlor e) f) d)
Paration e) f) d)
Pendimetalin e) f) d)
Permetryna e) f) d)
Pirymifos metylu e) f) d)

ZAŁĄCZNIK  II

Liczba próbek i wytyczne dotyczące analitycznej kontroli jakości, o których mowa w art. 1

A.
LICZBA PRÓBEK
1.
Minimalna liczba próbek, które należy pobrać dla każdego produktu i poddać badaniu pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I (rocznie na każdy produkt), jest następująca:
BE 15 LT 12
BG 15 LU 12
CZ 15 HU 15
DK 12 MT 12
DE 106 NL 20
EE 12 AT 15
IE 12 PL 51
EL 15 PT 15
ES 55 RO 22
FR 78 SI 12
HR 12 SK 12
IT 75 FI 12
CY 12 SE 15
LV 12 UK(NI) (1) 12
ŁĄCZNA LICZBA PRÓBEK: 683
(1) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 ram windsorskich (zob. Wspólna deklaracja nr 1/2023 Unii i Zjednoczonego Królestwa w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej z dnia 24 marca 2023 r. Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 87) w związku sekcją 24 załącznika 2 do tych ram, do celów niniejszego załącznika odniesienia do państwa członkowskiego obejmują Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej.
2.
W uzupełnieniu do pkt 1 każde państwo członkowskie pobiera i analizuje:
2025 2026 2027
dziesięć próbek żywności dla niemowląt i małych dzieci, innych niż preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i produkty zbożowe przetworzone przeznaczone dla niemowląt pięć próbek preparatów do początkowego żywienia niemowląt i pięć próbek preparatów do dalszego żywienia niemowląt dziesięć próbek produktów zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt
3.
Próbki produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego pobiera się, jeżeli są one dostępne, proporcjonalnie do udziału w rynku tych produktów w każdym państwie członkowskim, przy czym minimalna liczba tych próbek wynosi 1.
B.
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ANALITYCZNEJ KONTROLI JAKOŚCI
1.
Państwa członkowskie wykorzystujące metody wielopozostałościowe mogą stosować jakościowe metody przesiewowe przy analizie nie więcej niż 15 % próbek pobieranych i poddawanych badaniu zgodnie z sekcją A pkt 1. W przypadku stosowania jakościowych metod przesiewowych, pozostałą liczbę próbek bada się za pomocą ilościowych metod wielo- pozostałościowych.

Jeżeli wyniki jakościowego badania przesiewowego są dodatnie, państwa członkowskie stosują zwyczajowe metody docelowe, aby przedstawić wyniki w kategoriach ilościowych.

2.
W przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie mogą przekazywać próbki do pobrania i zbadania zgodnie z sekcją A pkt 1 do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganym i zwalido- wanymi metodami analitycznymi.
3.
Wytyczne w sprawie "Procedur analitycznej kontroli jakości i procedur walidacji dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy" ("Analytical quality control and validation procedures for pesticide residues analysis in food and feed") 15  zostały opublikowane na stronie internetowej Komisji.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1213/2008 z dnia 5 grudnia 2008 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego wspólnotowego programu kontroli na lata 2009, 2010 i 2011, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni oraz ocenę narażenia na nie konsumenta (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1213/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/731 z dnia 3 kwietnia 2023 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2024, 2025 i 2026, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/741 (Dz.U. L 95 z 4.4.2023, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/731/oj).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; program monitorowania pestycydów; ocena projektu. Dziennik EFSA 2015; 13(2):4005.
5 SANCO/12574/2014, dokument roboczy w sprawie sumowania indywidualnych LOQ w przypadku skomplikowanych definicji pozostałości.
6 Dyrektywa Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/63/oj).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/127/oj).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/128/oj).
9 Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/125/oj).
10 Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 ram windsorskich (zob. Wspólna deklaracja nr 1/2023 Unii i Zjednoczonego Królestwa w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej z dnia 24 marca 2023 r. (Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 87)) w związku sekcją 24 załącznika 2 do tych ram, do celów niniejszego załącznika odniesienia do państwa członkowskiego obejmują Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej.
11 Kody produktów zgodnie z załącznikiem Ido rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
12 Części surowych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, bada się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o ile nie wskazano inaczej.
13 Kody produktów zgodnie z załącznikiem Ido rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
14 Części surowych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, bada się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o ile nie wskazano inaczej.
15 Dokument SANTE/11312/2021 v2.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.989

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/989 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2025, 2026 i 2027, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/731
Data aktu: 02/04/2024
Data ogłoszenia: 03/04/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025