Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1366 z dnia 11 marca 2024 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1366
z dnia 11 marca 2024 r.
uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L, 2024/1366, 24 maja 2024 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 16 września 2024 r.)

1. W całym tekście:

zamiast: "ryzykiem w cyberprzestrzeni",

powinno być: "ryzykiem cyberbezpieczeństwa".

2. W całym tekście:

zamiast: "ryzyka w cyberprzestrzeni",

powinno być: "ryzyka cyberbezpieczeństwa".

3. W całym tekście:

zamiast: "kontroli cyberbezpieczeństwa",

powinno być: "zabezpieczeń cyberbezpieczeństwa".

4. W całym tekście:

zamiast: "kontrole cyberbezpieczeństwa",

powinno być: "zabezpieczenia cyberbezpieczeństwa".

5. Strona 1, motyw 3 zdanie pierwsze:

zamiast: "Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555(2) w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii.",

powinno być: "Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555(2) ustanawia środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii.".

6. Strona 1, motyw 3 zdanie drugie:

zamiast: "incydenty w cyberbezpieczeństwie",

powinno być: "incydenty cyberbezpieczeństwa".

7. Strona 1, motyw 5 zdanie pierwsze:

zamiast: "odpowiednich mechanizmów kontroli i weryfikacji cyberbezpieczeństwa",

powinno być: "odpowiednich zabezpieczeń cyberbezpieczeństwa i mechanizmów weryfikacji".

8. Strona 3, motyw 12 zdanie czwarte; strona 4, motyw 19 zdanie pierwsze; strona 35, art. 39 ust. 3 lit. d) zdanie trzecie; strona 36, art. 40 ust. 2 lit. b):

zamiast: "których podstawową przyczyną jest cyberbezpieczeństwo",

powinno być: "których podstawową przyczyną jest naruszenie cyberbezpieczeństwa".

9. Strona 5, motyw 28 zdanie piąte; strona 9, art. 3 pkt 14; strona 36, art. 40 ust. 3 zdanie pierwsze:

zamiast: "incydent w cyberbezpieczeństwie",

powinno być: "incydent cyberbezpieczeństwa".

10. Strona 7, art. 2 ust. 1 lit. k):

zamiast: "osób trzecich",

powinno być: "stron trzecich".

11. Strona 8, art. 2 ust. 2 lit. h); strona 34, art. 38 ust. 6 lit. c):

zamiast: "osoby trzecie",

powinno być: "strony trzecie".

12. Strona 9, art. 3 pkt 13:

zamiast: "kontrola cyberbezpieczeństwa",

powinno być: "zabezpieczenie cyberbezpieczeństwa".

13. Strona 9, art. 3 pkt 15:

zamiast: "oznacza politykę",

powinno być: "oznacza polityki".

14. Strona 10, art. 3 pkt 47:

zamiast: "47) »nienaprawiona aktywnie wykorzystywana podatność« oznacza podatność, która nie została jeszcze

ujawniona publicznie i naprawiona i w odniesieniu do której istnieją wiarygodne dowody na to, że podmiot wykonał złośliwy kod w systemie bez zgody właściciela systemu;",

powinno być: "47) »niezałatana aktywnie wykorzystywana podatność« oznacza podatność, która nie została jeszcze ujawniona publicznie i załatana i w odniesieniu do której istnieją wiarygodne dowody na to, że atakujący wykonał złośliwy kod w systemie bez zgody właściciela systemu;".

15. Strona 15, art. 13 ust. 1 zdanie drugie:

zamiast: "z uwzględnieniem kosztów wdrożenia tych kontroli oraz skuteczności funkcji, jaką pełnią procesy, produkty,

usługi, systemy i rozwiązania zastosowane do wdrożenia takich kontroli",

powinno być: "z uwzględnieniem kosztów wdrożenia tych zabezpieczeń oraz skuteczności funkcji, jaką pełnią procesy, produkty, usługi, systemy i rozwiązania zastosowane do wdrożenia takich zabezpieczeń".

16. Strona 15, art. 13 ust. 4 zdanie pierwsze; strona 25, art. 28 ust. 4; strona 27, art. 31 ust. 1, 3 i 4; strona 28,

art) 33 ust. 1 zdanie drugie:

zamiast: "kontrolami cyberbezpieczeństwa",

powinno być: "zabezpieczeniami cyberbezpieczeństwa".

17. Strona 17, art. 16 ust. 1 lit. i); strona 43, art. 48 ust. 1 lit. c), art. 48 ust. 6, art. 48 ust. 7 formuła wprowadzająca, art. 48 ust. 8:

zamiast: "norm i kontroli",

powinno być: "norm i zabezpieczeń".

18. Strona 17, art. 17 pkt 2; strona 20, art. 22 ust. 2 lit. b); strona 24, art. 26 ust. 4 lit. a) formuła wprowadzająca;

strona 41, art. 46 ust. 3 lit. b):

zamiast: "ryzyko w cyberprzestrzeni",

powinno być: "ryzyko cyberbezpieczeństwa".

19. Strona 17, art. 18 ust. 2 lit. a) pkt (i):

zamiast: "(i) poważna i nieoczekiwana korupcja łańcucha dostaw;",

powinno być: "(i) poważne i nieoczekiwane zaburzenie łańcucha dostaw;".

20. Strona 18, art. 18 ust. 2 lit. b):

zamiast: "w zakresie konsekwencji i prawdopodobieństwa",

powinno być: "w zakresie skutków i prawdopodobieństwa".

21. Strona 18, art. 18 ust. 4 zdanie drugie:

zamiast: "podczas ocen wpływu na działalność",

powinno być: "podczas oszacowań wpływu na działalność biznesową".

22. Strona 19, art. 20 ust. 2 lit. d); strona 25, art. 27 pkt 2 zdanie pierwsze:

zamiast: "istotnych aktywów",

powinno być: "właściwych aktywów".

23. Strona 20, art. 21 ust. 3:

zamiast: "ryzyka w zakresie cyberprzestrzeni",

powinno być: "ryzyka cyberbezpieczeństwa".

24. Strona 20, art. 22 ust. 2 lit. b):

zamiast: "mechanizmów kontroli",

powinno być: "zabezpieczeń".

25. Strona 22, art. 24 ust. 3 lit. b), art. 24 ust. 5 zdanie trzecie:

zamiast: "ECII grupy",

powinno być: "ECII dla grupy".

26. Strona 22, art. 24 ust. 4:

zamiast: "4. Jeżeli właściwy organ zidentyfikuje dodatkowe podmioty zgodnie z ust. 3, wszystkie procesy w tych

podmiotach, w przypadku których zagregowany ECII grupy przekracza próg dużego wpływu, uznaje się za procesy o dużym wpływie, a wszystkie procesy w tych podmiotach, w przypadku których zagregowany ECII grupy przekracza progi krytycznego wpływu, uznaje się za procesy o krytycznym wpływie.",

powinno być: "4. Jeżeli właściwy organ zidentyfikuje dodatkowe podmioty zgodnie z ust. 3, wszystkie procesy w tych podmiotach, w przypadku których zagregowany ECII dla grupy przekracza próg dużego wpływu, uznaje się za procesy o dużym wpływie, a wszystkie procesy w tych podmiotach, w przypadku których zagregowany ECII dla grupy przekracza progi krytycznego wpływu, uznaje się za procesy o krytycznym wpływie.".

27. Strona 23, art. 25 ust. 1 zdanie drugie:

zamiast: "może opierać się na inspekcji",

powinno być: "może opierać się na kontroli".

28. Strona 23, art. 25 ust. 2 lit. a), art. 25 ust. 2 lit. b) formuła wprowadzająca, art. 25 ust. 2 lit. c) i d):

zamiast: "wzajemną ocenę, audyt lub inspekcję",

powinno być: "wzajemną ocenę, audyt lub kontrolę".

29. Strona 23, art. 25 ust. 2 lit. e):

zamiast: "wzajemne oceny, audyty lub inspekcje",

powinno być: "wzajemne oceny, audyty lub kontrole".

30. Strona 23, art. 25 ust. 3:

zamiast: "przeprowadzania inspekcji",

powinno być: "przeprowadzania kontroli".

31. Strona 23, art. 26 ust. 2 lit. c):

zamiast: "c) zaradzenie ryzyku w cyberprzestrzeni;",

powinno być: "c) postępowanie z ryzykiem cyberbezpieczeństwa;".

32. Strona 24, art. 26 ust. 4 lit. a) pkt (vi):

zamiast: "(vi) wdrożone kontrole;",

powinno być: "(vi) wdrożone zabezpieczenia;".

33. Strona 24, art. 26 ust. 4 lit. b):

zamiast: "analizuje prawdopodobieństwo i konsekwencje",

powinno być: "analizuje prawdopodobieństwo i skutki".

34. Strona 24, art. 26 ust. 4 lit. c) pkt (i):

zamiast: "ocenę skutków dla działalności",

powinno być: "oszacowanie wpływu na działalność biznesową".

35. Strona 24, art. 26 ust. 4 lit. d):

zamiast: "ocenia czynniki ryzyka w cyberbezpieczeństwie",

powinno być: "ocenia ryzyka cyberbezpieczeństwa".

36. Strona 24, art. 26 ust. 5:

zamiast: "5. Na etapie zaradzenia ryzyku w cyberprzestrzeni każdy podmiot o dużym wpływie i podmiot o krytycznym wpływie sporządza plan ograniczania ryzyka na poziomie podmiotu, wybierając warianty zaradzenia ryzyku odpowiednie do zarządzania ryzykiem i identyfikacji pozostałego ryzyka.",

powinno być: "5. Na etapie postępowania z ryzykiem cyberbezpieczeństwa każdy podmiot o dużym wpływie i podmiot o krytycznym wpływie sporządza plan ograniczania ryzyka na poziomie podmiotu, wybierając warianty postępowania z ryzykiem odpowiednie do zarządzania ryzykiem i identyfikacji ryzyka rezydualnego.".

37. Strona 25, art. 26 ust. 8:

zamiast: "może przeprowadzić inspekcję",

powinno być: "może przeprowadzić kontrolę".

38. Strona 25, art. 27 pkt 1:

zamiast: "1) wykaz kontroli wybranych na potrzeby planu ograniczania ryzyka na poziomie podmiotu zgodnie

z art. 26 ust. 5 wraz z aktualnym stanem wdrożenia każdej kontroli;",

powinno być: "1) wykaz zabezpieczeń wybranych na potrzeby planu ograniczania ryzyka na poziomie podmiotu zgodnie z art. 26 ust. 5 wraz z aktualnym stanem wdrożenia każdego zabezpieczenia;".

39. Strona 25, art. 28 ust. 1 formuła wprowadzająca:

zamiast: "kontroli",

powinno być: "zabezpieczeń".

40. Strona 25, art. 28 ust. 1 lit. c):

zamiast: "mapę kontroli",

powinno być: "mapę zabezpieczeń".

41. Strona 26, art. 29 ust. 3; strona 27, art. 31 ust. 2:

zamiast: "osobę trzecią",

powinno być: "stronę trzecią".

42. Strona 26, art. 29 ust. 5; strona 29, art. 33 ust. 4 zdanie pierwsze:

zamiast: "obejmują kontrole",

powinno być: "obejmują zabezpieczenia".

43. Strona 26, art. 30 ust. 1 lit. b):

zamiast: "jeżeli podmiot przedstawia plan zaradzenia ryzyku na poziomie podmiotu, który ogranicza ryzyko w cyberbezpieczeństwie za pomocą alternatywnych kontroli",

powinno być: "jeżeli podmiot przedstawia plan postępowania z ryzykiem na poziomie podmiotu, który ogranicza ryzyko cyberbezpieczeństwa za pomocą alternatywnych zabezpieczeń".

44. Strona 27, art. 31 ust. 1:

zamiast: "po przyjęciu kontroli",

powinno być: "po przyjęciu zabezpieczeń".

45. Strona 27, art. 31 ust. 5:

zamiast: "zgodność z wymogiem stosowania kontroli",

powinno być: "zgodność z wymaganymi zabezpieczeniami".

46. Strona 27, art. 32 ust. 1 lit. a):

zamiast: "z uwzględnieniem interfejsów",

powinno być: "z uwzględnieniem powiązań".

47. Strona 27, art. 32 ust. 1 lit. d):

zamiast: "i do osób, których dotyczy ryzyko dla bezpieczeństwa",

powinno być: "oraz stronom, których dotyczy ryzyko bezpieczeństwa".

48. Strona 28, art. 33 ust. 2 formuła wprowadzająca:

zamiast: "obejmują kontrole podmiotów o dużym wpływie lub podmiotów o krytycznym wpływie, w których to kontrolach",

powinno być: "obejmują zabezpieczenia podmiotów o dużym wpływie lub podmiotów o krytycznym wpływie, w których to zabezpieczeniach".

49. Strona 28, art. 33 ust. 2 lit. a) pkt (i) zdanie czwarte:

zamiast: "ryzyka dla bezpieczeństwa odnośnego podmiotu",

powinno być: "ryzyka bezpieczeństwa odnoszącego się do danego podmiotu".

50. Strona 28, art. 33 ust. 2 lit. a) pkt (i) zdanie piąte:

zamiast: "kontrolę bezpieczeństwa",

powinno być: "weryfikację".

51. Strona 30, art. 34 ust. 1 zdanie pierwsze:

zamiast: "do celów mapowania kontroli",

powinno być: "do celów mapowania zabezpieczeń".

52. Strona 30, art. 34 ust. 1 zdanie drugie:

zamiast: "dokumentują równoważność poszczególnych kontroli za pomocą kontroli określonych w art. 28 ust. 1 lit. a)

i b)",

powinno być: "dokumentują równoważność poszczególnych zabezpieczeń w stosunku do zabezpieczeń określonych w art. 28 ust. 1 lit. a) i b)".

53. Strona 30, art. 34 ust. 2 zdanie pierwsze:

zamiast: "mapy kontroli",

powinno być: "mapy zabezpieczeń".

54. Strona 32, art. 37 ust. 1 lit. f):

zamiast: "w celu umożliwienia orientacji sytuacyjnej w sektorze energii elektrycznej oraz zapobieżenia urzeczywistnieniu się ryzyka, które może się nasilić i przybrać formę transgranicznego incydentu w cyberbezpieczeństwie",

powinno być: "w celu wytworzenia świadomości sytuacyjnej w sektorze energii elektrycznej oraz zapobieżenia materializacji ryzyka, które może się nasilić i przybrać formę transgranicznego incydentu cyberbezpieczeństwa".

55. Strona 32, art. 37 ust. 2 formuła wprowadzająca, art. 37 ust. 3 formuła wprowadzająca, art. 37 ust. 4:

zamiast: "nienaprawionej",

powinno być: "niezałatanej".

56. Strona 32, art. 37 ust. 2 lit. b) i e), art. 37 ust. 3 lit. a) i b):

zamiast: "nienaprawioną",

powinno być: "niezałataną".

57. Strona 32, art. 37 ust. 2 lit. c):

zamiast: "nienaprawiona",

powinno być: "niezałatana".

58. Strona 32, art. 37 ust. 2 lit. e), art. 37 ust. 3 lit. a):

zamiast: "środkami łagodzącymi",

powinno być: "środkami ograniczającymi ryzyko".

59. Strona 32, art. 37 ust. 5; strona 34, art. 38 ust. 6 lit. a); strona 36, art. 40 ust. 4 zdanie pierwsze:

zamiast: "łagodzenia",

powinno być: "ograniczania".

60. Strona 34, art. 38 ust. 3 i art. 38 ust. 6 formuła wprowadzająca:

zamiast: "swoim CSIRT",

powinno być: "właściwym CSIRT".

61. Strona 34, art. 38 ust. 5 zdanie pierwsze i art. 38 ust. 7 lit. b) pkt (ii):

zamiast: "nienaprawionych",

powinno być: "niezałatanych".

62. Strona 34, art. 38 ust. 6 lit. b):

zamiast: "zagrożony",

powinno być: "skompromitowany".

63. Strona 34, art. 38 ust. 9 zdanie drugie:

zamiast: "nieopatrzoną klauzulą poufności wersję informacji",

powinno być: "wersję informacji niezawierającą informacji poufnych".

64. Strona 36, art. 40 ust. 2 lit. e) i art. 40 ust. 4 zdanie pierwsze:

zamiast: "łagodzeniu",

powinno być: "ograniczaniu".

65. Strona 37, art. 41 ust. 6 lit. c):

zamiast: "połączenie z CSIRT",

powinno być: "środki komunikacji z CSIRT".

66. Strona 38, art. 42 ust. 2 lit. h):

zamiast: "sprawozdaniu z orientacji sytuacyjnej",

powinno być: "sprawozdaniu dotyczącym świadomości sytuacyjnej".

67. Strona 39, art. 43 ust. 3 zdanie pierwsze:

zamiast: "jego CSIRT",

powinno być: "właściwego CSIRT".

68. Strona 41, art. 46 ust. 6; strona 42, art. 46 ust. 8 zdanie pierwsze:

zamiast: "osobie trzeciej",

powinno być: "stronie trzeciej".

69. Strona 41, art. 46 ust. 7 zdanie pierwsze:

zamiast: "którego podstawową przyczyną jest cyberbezpieczeństwo",

powinno być: "którego podstawową przyczyną jest naruszenie cyberbezpieczeństwa".

70. Strona 41, art. 46 ust. 7 lit. b); strona 42, art. 46 ust. 8 zdanie trzecie:

zamiast: "środkach łagodzących",

powinno być: "środkach ograniczających ryzyko".

71. Strona 42, art. 46 ust. 8 zdanie drugie:

zamiast: "Przed ujawnieniem jakichkolwiek informacji dostarczonych, otrzymanych, wymienionych lub przekazanych na podstawie niniejszego rozporządzenia osobie trzeciej niewymienionej w art. 2 ust. 1 zainteresowany właściwy organ w sposób uzasadniony zapewnia, aby dana osoba trzecia znała obowiązujące przepisy bezpieczeństwa, i uzyskuje wystarczającą pewność, że dana osoba trzecia może chronić otrzymane informacje zgodnie z ust. 1-5 niniejszego artykułu.",

powinno być: "Przed ujawnieniem jakichkolwiek informacji dostarczonych, otrzymanych, wymienionych lub przekazanych na podstawie niniejszego rozporządzenia stronie trzeciej niewymienionej w art. 2 ust. 1 zainteresowany właściwy organ w racjonalny sposób zapewnia, aby dana strona trzecia znała obowiązujące przepisy bezpieczeństwa, i uzyskuje wystarczającą pewność, że dana strona trzecia może chronić otrzymane informacje zgodnie z ust. 1-5 niniejszego artykułu.".

72. Strona 42, art. 46 ust. 8 zdanie czwarte:

zamiast: "osoba trzecia",

powinno być: "strona trzecia".

73. Strona 43, art. 48 ust. 7 lit. b):

zamiast: "równoważne kontrolom",

powinno być: "równoważne zabezpieczeniom".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.90558

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1366 z dnia 11 marca 2024 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej
Data aktu: 16/09/2024
Data ogłoszenia: 16/09/2024
Data wejścia w życie: 13/06/2024