(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu w postaci zapewnienia do 2030 r. oszczędności energii na poziomie co najmniej 32,5 % w skali Unii.
(2) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 2 przyjęto 13 września 2023 r. Stanowi ona przekształcenie dyrektywy 2012/27/UE i pozostawia niektóre z jej przepisów bez zmian, a jednocześnie wprowadza pewne nowe wymogi. W szczególności znacząco zwiększono poziom ambicji na 2030 r. w zakresie efektywności energetycznej, w tym odnośnie do zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim".
(3) Zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" została zdefiniowana w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 3 i stanowi podstawę strategii UE dotyczącej integracji systemu energetycznego 4 . W dyrektywie (UE) 2023/1791 wzmocniono tę zasadę i po raz pierwszy określono warunki jej praktycznego stosowania.
(4) Aby zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" wywarła pożądane skutki, decydenci na szczeblu krajowym, regionalnym, lokalnym i sektorowym muszą ją konsekwentnie stosować we wszystkich odpowiednich scenariuszach oraz przy podejmowaniu wszystkich odpowiednich decyzji dotyczących polityki, planowania i większych inwestycji - tj. inwestycji na dużą skalę o wartości ponad 100 000 000 EUR każda lub 175 000 000 EUR w przypadku projektów dotyczących infrastruktury transportowej - mających wpływ na zużycie energii lub zaopatrzenie w nią. Zasadę tę należy zatem stosować zarówno w sektorze energetycznym, jak i w pozostałych sektorach.
(5) Państwa członkowskie mogłyby jednak rozszerzyć zakres stosowania tej zasady, na przykład przez obniżenie wyżej wymienionych progów lub określenie niższych progów dla konkretnych sektorów i rodzajów projektów, jeżeli uznają, że inaczej znaczny potencjał w zakresie efektywności energetycznej pozostałby niewykorzystany w przypadku tych sektorów i rodzajów projektów.
(6) Właściwe stosowanie tej zasady wymaga wykorzystania odpowiedniej metodyki analizy kosztów i korzyści w odniesieniu do szerszego zbioru skutków gospodarczych, społecznych i środowiskowych, ustanowienia warunków sprzyjających energooszczędnym rozwiązaniom i umożliwienia należytego monitorowania stosowania tej zasady przez wskazanie podmiotu lub podmiotów odpowiedzialnych za takie monitorowanie w każdym państwie członkowskim. Metodyki analizy kosztów i korzyści powinny być systematycznie rozwijane i wdrażane oraz powinny opierać się na
najbardziej aktualnych informacjach dotyczących cen energii i obejmować scenariusze uwzględniające wzrost cen - wynikający np. ze stosowania i rozbudowy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 - aby zachęcać do stosowania środków w zakresie efektywności energetycznej.
(7) Pierwszeństwo należy przyznawać elastyczności po stronie popytu i rozwiązaniom po stronie popytu, które są bardziej opłacalne niż inwestycje w infrastrukturę dostaw energii, jeśli chodzi o realizację celów polityki. Należy ocenić wpływ na ubóstwo energetyczne. Stosując zasadę "efektywność energetyczna przede wszystkim", państwa członkowskie powinny uwzględnić potencjalne korzyści wynikające z elastyczności po stronie popytu oraz, we właściwych przypadkach, rozważyć reakcję po stronie popytu zarówno na szczeblu centralnym, jak i na niższych szczeblach, magazynowanie energii i inteligentne rozwiązania w ramach swoich wysiłków na rzecz zwiększenia efektywności zintegrowanego systemu energetycznego.
(8) Państwa członkowskie mogą według własnego uznania wybrać taki sposób transpozycji i wdrożenia wymogów dotyczących usług energetycznych, jaki najlepiej odpowiada ich warunkom krajowym. W tym kontekście zaleca się spójną interpretację odpowiednich przepisów dyrektywy (UE) 2023/1791, która przyczyniłaby się do jednakowego rozumienia dyrektywy (UE) 2023/1791 we wszystkich państwach członkowskich podczas przygotowywania przez nie krajowych środków transpozycji.
(9) Zalecenie Komisji (UE) 2021/1749 6 , w szczególności załącznik do tego zalecenia, zawiera odpowiednie wytyczne i przykłady wdrażania zasady "efektywność energetyczna przede wszystkim" w procesie decyzyjnym w sektorze energetycznym i w innych sektorach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Dokonując transpozycji art. 3 dyrektywy (UE) 2023/1791 do prawa krajowego, państwa członkowskie powinny stosować się do wytycznych interpretacyjnych zawartych w załączniku do niniejszego zalecenia.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2143 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2024/2143 ustanawiające wytyczne dotyczące interpretacji art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 w odniesieniu do zasady efektywność energetyczna przede wszystkim |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2024 |
| Data wejścia w życie: | 29/07/2024 |