uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/808 2 ustanowiono przepisy dotyczące wydajności metod analitycznych w odniesieniu do pozostałości substancji farmakologicznie czynnych stosowanych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, interpretacji wyników oraz metod stosowanych do pobierania próbek.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/808 dotyczy między innymi kryteriów wydajności metod analitycznych w odniesieniu do pozostałości substancji farmakologicznie czynnych w paszy. Należy jednak wyjaśnić, że to rozporządzenie wykonawcze dotyczy wyłącznie metod stosowanych do weryfikacji zgodności z niektórymi przepisami określającymi poziomy regulacyjne w paszy, ujętej w wieloletnich krajowych planach kontroli w dziedzinie pozostałości substancji farmakologicznie czynnych, o których to planach mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1646 3 , a nie dotyczy metod stosowanych do weryfikacji zgodności z przepisami dotyczącymi zanieczyszczenia krzyżowego przeciwdrobnoustrojowymi substancjami czynnymi w paszy niedocelowej, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1229 4 . Należy odpowiednio zmienić zakres stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808.
(3) Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 zaktualizowano szereg norm międzynarodowych. Aby zapewnić, by stosowne odniesienia pozostały dokładne, należy je odpowiednio zaktualizować.
(4) W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli kryteriów wydajności należy wyraźnie zaznaczyć w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/808, że wszelkie odstępstwa od ustalonych kryteriów technicznych powinny być dokumentowane i analizowane z zachowaniem identyfikowalnych dowodów. Wymóg ten należy zatem dodać do wymogów ogólnych dotyczących metod analitycznych.
(5) Zakończył się okres przejściowy w odniesieniu do niektórych przepisów określonych w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808. W związku z tym artykuł ten należy odpowiednio zmienić.
(6) Aby poprawić czytelność wymogów ogólnych dotyczących metod potwierdzających, niektóre części stosownych przepisów powinny zostać ujęte w specjalnym podrozdziale odnoszącym się do szczególnego zastosowania chromatografii równoległej.
(7) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 współczynnik zmienności w warunkach powtarzalności w niektórych przypadkach nie może spełniać wymogów określonych w odniesieniu do ich precyzji, a zatem wymóg ten należy zmienić, aby uwzględnić warunki odtwarzalności.
(8) Zgodnie z charakterystyką wydajności możliwe są trzy różne rodzaje metod przesiewowych. Mimo że w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/808 zdefiniowano metody jakościowe i ilościowe, brakuje wyjaśnienia półilościo- wej metody przesiewowej. Do klasyfikacji metod analitycznych należy zatem dodać wyjaśnienie tego rodzaju metody.
(9) Wymogi dotyczące przeprowadzania szeregu indywidualnych doświadczeń dla każdej większej zmiany odnoszą się obecnie do odporności. Ponieważ w przypadku większej zmiany również pozostałe elementy charakterystyki wydajności mają być sprawdzane, należy podać odniesienie do wszystkich niezbędnych elementów charakterystyki wydajności i w związku z tym należy odpowiednio zmienić stosowne przepisy.
(10) W przypadku niedozwolonej substancji farmakologicznie czynnej wymagana jest walidacja stężenia równego 0,5-krotności punktów odniesienia dla działań kontrolnych (RPA). Czasami jednak nie jest to racjonalnie osiągalne, ponieważ stężenie jest zbyt niskie z analitycznego punktu widzenia, i w związku z tym stężenie równe 0,5-krotności RPA można zastąpić najniższym stężeniem równym 0,5-1,0-krotności RPA, które jest racjonalnie osiągalne. W niektórych przypadkach najniższy poziom skalibrowany może być niższy niż 0,5-krotność RPA, w związku z czym w odpowiednich przypisach należy dodać możliwość walidacji na tym poziomie stężenia.
(11) Aby wyjaśnić całkowitą liczbę replik wymaganych do określenia powtarzalności i odtwarzalności wewnątrzlabora- toryjnej, liczba ta powinna być wyraźnie wymieniona w odpowiednich podkategoriach.
(12) Walidację metod analitycznych można przeprowadzać według modeli alternatywnych, stosując plan doświadczeń. Obecnie dostępna jest norma międzynarodowa ISO/TS 23471:2022, a zatem odniesienie do niej należy dodać jako kolejną możliwość obliczania elementów charakterystyki metody.
(13) Przy oznaczaniu stabilności analitu podejście izochroniczne umożliwia lepsze określenie potencjalnej niestabilności analitu, jak również oszacowanie odpowiednich okresów przechowywania. Podejście to należy zatem dodać do wariantów oznaczania stabilności analitu.
(14) Podczas wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 procedura opisująca oznaczanie stabilności ana- litu w matrycy była interpretowana na różne sposoby. Należy zatem doprecyzować tę procedurę, w szczególności jeśli chodzi o etapy wzbogacania analitu i stosowanie odpowiednich określeń podwielokrotności i części.
(15) Obecnie obliczanie zdolności wykrywania w badaniach przesiewowych (CCp) w ramach metody 2 w przypadku niedopuszczonych lub zakazanych substancji farmakologicznie czynnych obejmuje jedynie sytuacje, w których wybrane przesiewowe stężenie docelowe daje najwyżej 5 % wyników fałszywie zgodnych. Należy zatem dodać przepis dotyczący przypadku, w którym odsetek wyników fałszywie zgodnych jest wyższy niż 5.
(16) W przypadku metod przesiewowych podaje się jedynie CCp dla pojedynczej substancji. Dodatkowy przepis dotyczący sumy CCp, zawarty w przepisach dotyczących obliczania CCp, jest zatem zbędny i powinien zostać uchylony.
(17) Konieczność ustalenia odzysku bezwzględnego metody zależy od niedostępności wzorca wewnętrznego lub od tego, czy stosuje się kalibrację z użyciem wzorca przygotowanego z matrycy wzbogaconej przed ekstrakcją. Obecne brzmienie - że odzysk bezwzględny metody należy ustalić wówczas, gdy nie zastosowano żadnego wzorca wewnętrznego ani kalibracji z użyciem wzorca przygotowanego z matrycy wzbogaconej przed ekstrakcją - może być mylące, ponieważ można je interpretować w ten sposób, że oba przypadki występują razem, podczas gdy tylko jeden z dwóch warunków jest wystarczający do ustalenia odzysku bezwzględnego.
(18) Jeżeli chodzi o względne efekty matrycowe, wartość współczynnika zmienności odnosi się obecnie do maksymalnej wartości procentowej wyrażonej liczbowo bez różnicowania ułamków masowych. Ponieważ w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/808 przedstawiono różne dopuszczalne współczynniki zmienności w zależności od różnych ułamków masowych, dopuszczalny współczynnik zmienności powinien odnosić się do wartości wymienionych w tej tabeli.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/808.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2052 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2052 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/808 w odniesieniu do jego zakresu stosowania i niektórych kryteriów wydajności metod analitycznych względem pozostałości substancji farmakologicznie czynnych stosowanych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność |
| Data aktu: | 30/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 20/08/2024 |