uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności, która uzyskała zezwolenie.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje zarówno chemicznie syntetyzowaną, jak i mikrobiologicznie wytworzoną 2'-fukozylolaktozę ("2'-FL") jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie. Warunki stosowania, maksymalne poziomy i szczególne wymogi dotyczące etykietowania określone w tabeli 1 załącznika do tego rozporządzenia są wspólne zarówno dla syntetycznej, jak i mikrobiologicznie wytwarzanej 2'-FL. Jednocześnie w tabeli 2 załącznika do tego rozporządzenia podano oddzielne specyfikacje dla syntetyzowanej chemicznie 2'-FL ("2'-fukozylolaktoza (syntetyczna)") oraz 2'-FL wytwarzanej mikrobiologicznie ("2'-fukozylolaktoza (źródło mikrobiologiczne)").
(4) Dnia 23 marca 2021 r. przedsiębiorstwo Kyowa Hakko Bio Co., Ltd ("wnioskodawca") zwróciło się do Komisji zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 z wnioskiem o wprowadzenie na rynek w Unii 2'-FL otrzymanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej z użyciem genetycznie zmodyfikowanego szczepu (SGR5) pochodzącego ze szczepu gospodarza Escherichia coli ("E. coli") W (ATCC 9637), jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o stosowanie wyprodukowanej w ten sposób 2'-FL w tych samych kategoriach żywności i na tych samych maksymalnych poziomach co obecnie dozwolona 2'-FL. We wniosku tym wnioskodawca pierwotnie zaproponował również zmianę warunków stosowania 2'-FL w celu rozszerzenia jej zastosowań w suplementach żywnościowych zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , przeznaczonych dla niemowląt. Następnie dnia 30 listopada 2023 r. wnioskodawca wycofał wniosek o stosowanie w suplementach żywnościowych dla niemowląt.
(5) W dniu 23 marca 2021 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji z wnioskiem o ochronę zastrzeżonych badań naukowych i danych przedłożonych na poparcie wniosku, a mianowicie: danych pochodzących z badań z użyciem chromatografii cieczowej sprzężonej ze spektrometrią mas ("LC-MS/MS"), spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego ("NMR") i wysokosprawnej chromatografii cieczowej z pulsacyjnym wykrywaniem amperometrycznym ("HPLC-PAD") służących ustaleniu tożsamości 2'-FL 4 ; opisu zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego E. coli W (ATCC 9637) 5 , w tym sekwencji genomu 6 oraz badań wrażliwości na środki przeciw- drobnoustrojowe 7 ; szczegółowego opisu procesu produkcji 8 , w tym zastosowanych surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie 9 ; metod analizy 10 i danych z analiz składu nowej żywności 11 ; badań trwałości nowej żywności 12 ; systemu zarządzania bezpieczeństwem w ramach systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli ("HACCP") 13 ; badań rozpuszczalności nowej żywności 14 ; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem 2'-FL 15 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vitro z użyciem 2'-FL 16 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vivo z użyciem 2'-FL 17 ; 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem 2'-FL 18 ; oraz badanie z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzone na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny 19 .
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 dnia 7 grudnia 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny 2'-FL wytwarzanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej przy użyciu zmodyfikowanego genetycznie pochodnego szczepu Escherichia coli W (ATCC 9637).
(7) W dniu 26 września 2023 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą "Bezpieczeństwa 2'-fukozylolaktozy (»2'-FL«) wytwarzanej przez pochodny szczep (Escherichia coli SGR5) E. coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 20 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(8) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że 2'-FL wytwarzana w drodze fermentacji mikrobiologicznej przy użyciu zmodyfikowanego genetycznie pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) jest bezpieczna w przypadku stosowania w obecnie zatwierdzonych warunkach stosowania. W związku z tym wspomniana opinia naukowa daje wystarczające podstawy do stwierdzenia, że 2'-FL wytwarzana w drodze fermentacji mikrobiologicznej przy użyciu zmodyfikowanego genetycznie pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) w przypadku stosowania w obecnie zatwierdzonych warunkach stosowania spełnia warunki wprowadzania do obrotu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(9) W opinii naukowej Urząd stwierdził, że jego wniosek dotyczący bezpieczeństwa nowej żywności opiera się na badaniach naukowych i danych pochodzących z badań NMR, LC-MS/MS i HPLC-PAD służących ustaleniu tożsamości 2'-FL; opis zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego E. coli W (ATCC 9637), w tym sekwencji genomu oraz badań wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe; szczegółowym opisie procesu produkcji, w tym zastosowanych surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; danych z analizy składu i badaniach trwałości nowej żywności; badaniu mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem 2'-FL; teście mikrojądrowym na komórkach ssaków in vitro z użyciem 2'-FL; teście mikrojądrowym na komórkach ssaków in vivo z użyciem 2'-FL; 90-dniowym badaniu toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem 2'-FL; oraz badaniu z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzonym na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji hetero- logicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny, które to dane zawarto w dokumentacji wnioskodawcy i bez których nie mógłby on ocenić nowej żywności i sformułować opinii.
(10) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę zastrzeżonych badań i danych w odniesieniu do tych danych oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie, zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(11) Wnioskodawca oświadczył, że w świetle prawa krajowego w momencie składania wniosku posiadał zastrzeżone i wyłączne prawo do powoływania się na badania naukowe i dane pochodzące z badań NMR, LC-MS/MS i HPLC- PAD służących określeniu tożsamości 2'-FL; opis zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego E. coli W (ATCC 9637), w tym sekwencji genomu oraz badań wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe; szczegółowy opis procesu produkcji, w tym zastosowanych surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; dane z analizy składu i badania trwałości nowej żywności; badanie mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem 2'-FL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vitro z użyciem 2'-FL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vivo z użyciem 2'-FL; 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem 2'-FL; oraz badanie z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzone na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny, oraz oświadczył, że strony trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych danych i badań ani korzystać z nich ani się do nich odwoływać.
(12) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że wnioskodawca należycie udowodnił spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z powyższym badania i dane pochodzące badań NMR, LC-MS/MS i HPLC-PAD służące określeniu tożsamości 2'-FL; opis zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego E. coli W (ATCC 9637), w tym sekwencji genomu oraz badań wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe; szczegółowy opis procesu produkcji, w tym zastosowanych surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; dane z analizy składu i badania trwałości nowej żywności; badanie mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem 2'-FL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vitro z użyciem 2'-FL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vivo z użyciem 2'-FL; 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem 2'-FL; oraz badanie z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzone na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny powinny być chronione zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania 2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) na rynek w Unii przez pięć lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(13) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego 2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) oraz powoływania się na dane naukowe zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak innym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(14) We wpisie dotyczącym 2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności w unijnym wykazie nowej żywności należy podać również informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(15) 2'-FL wytwarzaną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) włącza się do unijnego wykazu nowej żywności określonego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2036 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2036 zezwalające na wprowadzenie na rynek 2′-fukozylolaktozy wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/2024 |
| Data wejścia w życie: | 19/08/2024 |