uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 4 akapit czwarty,
(1) Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie firmy inwestycyjne mają obowiązek poddawania sprawozdań finansowych badaniu, przepisy określające wymóg w zakresie funduszy własnych, któremu podlegają firmy inwestycyjne, oparty na stałych kosztach pośrednich powinny dopuszczać możliwość obliczania przez firmy inwestycyjne wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich również na podstawie niezbadanych sprawozdań finansowych, w przypadku gdy firmy inwestycyjne nie są zobowiązane do poddawania sprawozdań finansowych badaniu. Ponadto w przypadku gdy zbadane sprawozdanie finansowe nie obejmuje okresu dwunastu miesięcy, firma inwestycyjna powinna przeprowadzić obliczenia w celu uzyskania kwoty odpowiadającej okresowi jednego roku, aby zapewnić zgodność z wymogiem określonym w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.
(2) Zważywszy że różnicę między zyskiem brutto a zyskiem netto w kontekście sytuacji finansowej firmy stanowią stałe koszty prowadzenia działalności firmy, odliczenie od łącznych kosztów firmy inwestycyjnej udziałów pracowników, dyrektorów i partnerów w zyskach, o których mowa w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2033, należy rozumieć jako odliczenie od zysku netto.
(3) Ponadto, ponieważ wypłata premii pracowniczych i innych wynagrodzeń może być odroczona w czasie i może następować w oparciu o różne rozwiązania umowne, te premie pracownicze i inne wynagrodzenia należy uznać za zależne od zysku netto, jeżeli ich wypłata nie ma wpływu na sytuację kapitałową firmy - czy to ze względu na fakt, że wypłaty już dokonano, czy też ze względu na brak obowiązku wypłaty w przypadku braku zysku netto.
(4) Firmy inwestycyjne mają obowiązek uwzględniać koszty stałe osób trzecich przy obliczaniu swoich łącznych kosztów. Jeżeli jednak koszty te nie zostały w pełni poniesione w imieniu firmy inwestycyjnych, należy je uwzględnić do kwoty, którą można przypisać firmie inwestycyjnej.
(5) Nie wszystkie firmy inwestycyjne stosują międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, a w mających zastosowanie standardach rachunkowości istnieją różnice w sposobie obliczania łącznych kosztów. W celu zapewnienia porównywalności przy obliczaniu wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich należy doprecyzować elementy, które - oprócz elementów przewidzianych w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2033 - mają być odliczane przez firmy inwestycyjne od ich łącznych kosztów wykorzystywanych do obliczania wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich.
(6) Zważywszy na szczególny charakter działalności prowadzonej przez podmioty prowadzące handel towarami i uprawnieniami do emisji podmioty te powinny odliczać koszty związane z surowcami od łącznych kosztów wykorzystywanych do obliczania ich wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich.
(7) W przypadku likwidacji firmy inwestycyjnej, która jest animatorem rynku, zaprzestaje ona świadczenia usług animatora rynku i w związku z tym nie ponosi już opłat transakcyjnych, które normalnie ponosi w związku ze świadczeniem tych usług. W związku z tym opłaty te należy wyłączyć z łącznych kosztów wykorzystywanych do obliczania wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich. Jednocześnie animator rynku, w przypadku jego likwidacji, może nadal posiadać pulę papierów wartościowych, którą zwykle wykorzystuje w swojej działalności animatora rynku. Jeżeli pula ta zostanie upłynniona, prowadzić to będzie do powstania opłat transakcyjnych, które należy uwzględnić w łącznych kosztach wykorzystywanych do obliczania wymogu dotyczącego stałych kosztów pośrednich.
(8) Stałe koszty pośrednie mogą ewoluować w podobnym tempie jak działalność firmy inwestycyjnej i w takim przypadku zmiany tych kosztów nie należy uznawać za istotną zmianę do celów art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033. Mogą jednak wystąpić okoliczności, w których mogą zaistnieć zmiany, takie jak zmiany modeli biznesowych lub połączenia i przejęcia, które mogą prowadzić do znacznych różnic w prognozowanych stałych kosztach pośrednich. W związku z tym do celów określenia pojęcia istotnej zmiany w przepisach określających wymóg w zakresie funduszy własnych, któremu podlegają firmy inwestycyjne, oparty na stałych kosztach pośrednich, należy ustanowić obiektywne progi określone w oparciu o prognozowane stałe koszty pośrednie.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego po konsultacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.229.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1455 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogu w zakresie funduszy własnych, któremu podlegają firmy inwestycyjne, opartego na stałych kosztach pośrednich |
| Data aktu: | 11/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/09/2022 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2022 |