uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) metoksyfenozydu i spinosadu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP propoksuru i tiuramu określono, w zależności od produktu, w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do metoksyfenozydu w ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez tę substancję czynną 3 , w których potwierdził istniejące dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) i ustanowił niższą ostrą dawkę referencyjną (ARfD).
(3) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o wydanie uzasadnionej opinii w sprawie oceny ryzyka, jakie obecne NDP metoksyfenozydu mogą stwarzać dla konsumentów przy uwzględnieniu wyżej wymienionej niższej ostrej dawki referencyjnej.
(4) W uzasadnionej opinii 4 Urząd stwierdził niedopuszczalne ryzyko w przypadku obecnych NDP dla pomarańczy, grejpfrutów, mandarynek, gruszek, brzoskwiń, jabłek, pomidorów i brokułów. Skonsultowano się z państwami członkowskimi i zwrócono się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły taką awaryjną dobrą praktykę rolniczą wyłącznie w odniesieniu do pomidorów. Następnie Urząd przeprowadził obliczenia narażenia, biorąc pod uwagę dane dotyczące awaryjnej dobrej praktyki rolniczej w odniesieniu do pomidorów oraz współczynnik obierania owoców cytrusowych ustalone podczas wzajemnej weryfikacji substancji. Niezależnie od powyższego, w odniesieniu do owoców cytrusowych (pomarańczy, grejpfrutów, mandarynek) Urząd wyjaśnił jednak, że obecne NDP są bezpieczne w przypadku stosowania współczynnika obierania ustalonego w ramach wzajemnej weryfikacji. W odniesieniu do wszystkich innych przedmiotowych produktów NDP należy ustalić na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności.
(5) W odniesieniu do propoksuru Komisja zwróciła się do Urzędu, zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o ocenę właściwości toksykologicznych, ustalenie toksykologicznych wartości referencyjnych oraz ocenę obecnych NDP, ponieważ substancja ta nigdy nie została poddana ocenie w UE, a je obecność była niedawno zgłaszana. W uzasadnionej opinii 5 Urząd nie mógł ustalić unijnych toksykologicznych wartości referencyjnych dla propoksuru, a zatem nie mógł określić bezpieczeństwa jego NDP dla konsumentów. Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem, wobec braku takich danych nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów w przypadku żadnego produktu. Ponieważ zastosowania tej substancji nie są już dozwolone w Unii, NDP należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie granicy oznaczalności.
(6) W odniesieniu do spinosadu Urząd, w ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, przedłożył wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka dotyczącej tej substancji czynnej 6 , w których po raz pierwszy ustanowił ostrą dawkę referencyjną.
(7) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o przeprowadzenie oceny ryzyka, jakie obecne NDP spinosadu mogą stwarzać dla konsumentów przy uwzględnieniu nowej ostrej dawki referencyjnej.
(8) W uzasadnionej opinii 7 Urząd zidentyfikował ryzyko dla konsumentów w odniesieniu do papryki rocznej, sałat, endywii o liściach szerokich, szpinaku, boćwiny i cykorii warzywnej/cykorii liściastej/cykorii brukselskiej. Skonsultowano się z państwami członkowskimi i zwrócono się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły awaryjne dobre praktyki rolnicze dla wszystkich przedmiotowych produktów. Urząd zalecił zatem obniżenie NDP w odniesieniu do tych produktów. NDP w odniesieniu do tych produktów należy ustalić na poziomie określonym przez Urząd.
(9) W odniesieniu do tiuramu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 . Tiuram nie jest już zatwierdzany w Unii, a wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić NDP tiuramu ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i w części B załącznika III do tego rozporządzenia. Urząd ocenił również istniejące tolerancje importowe w odniesieniu do tiuramu, ale wobec braku danych toksykologicznych dotyczących jego metabolitu M1 Urząd nie był w stanie sfinalizować oceny ryzyka dla konsumentów i stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem, wobec braku takich danych oraz z uwagi na powody nieodnowienia zatwierdzenia tiuramu, nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów w przypadku żadnego produktu, a NDP należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie granicy oznaczalności.
(10) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje importowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności lub należy stosować wartość wzorcową NDP, jak przewidziano w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w wyniku rozwoju technicznego w przypadku niektórych towarów konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(12) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepis przejściowy dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(16) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 sierpnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.215.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2022/1406 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metoksyfenozydu, propoksuru, spinosadu i tiuramu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 03/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/02/2023, 07/09/2022 |