Rozporządzenie wykonawcze 2022/1345 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do rejestracji i zatwierdzania zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1345
z dnia 1 sierpnia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do rejestracji i zatwierdzania zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 86 ust. 1 i 2 oraz art. 96 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanawia się przepisy dotyczące chorób zwierząt przenoszonych na zwierzęta lub ludzi, w tym przepisy dotyczące rejestracji i zatwierdzania przez właściwy organ zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 2  uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących prowadzenia przez właściwy organ rejestrów zarejestrowanych i zatwierdzonych zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania zarejestrowanego lub zatwierdzonego przez ten organ materiału biologicznego.

(3) W szczególności art. 18 lit. d) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi, że właściwy organ uwzględnia w prowadzonym przez siebie rejestrze zarejestrowanych zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarni drobiu adres i współrzędne geograficzne (szerokość i długość geograficzną) położenia zakładu. Ponadto art. 18 lit. h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi, że właściwy organ uwzględnia w rejestrze informacje o okresie, w którym zwierzęta lub jaja wylęgowe są trzymane w zakładzie, jeżeli nie jest on stale zajęty, w tym informacje o zajęciu sezonowym lub zajęciu podczas określonych wydarzeń. Art. 84 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe lub w których jest pozyskiwany, produkowany, przetwarzany lub przechowywany materiał biologiczny, przekazują właściwemu organowi określone informacje w celu rejestracji swoich zakładów. Informacje te nie obejmują jednak wszystkich szczegółowych informacji wymaganych na mocy art. 18 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. Należy zatem ustanowić wobec podmiotów prowadzących zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie wymóg przekazywania takich informacji szczegółowych właściwemu organowi w celu rejestracji tych zakładów.

(4) Podobnie art. 21 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi również, że właściwy organ uwzględnia w prowadzonym przez siebie rejestrze zatwierdzonych zakładów te same informacje szczegółowe, które są wymagane na mocy art. 18 lit. d) i lit. h) tego rozporządzenia delegowanego. Chociaż w art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 zobowiązano podmioty prowadzące zakłady do przekazywania właściwemu organowi określonych informacji wraz z wnioskiem o zatwierdzenie zakładu, informacje te nie obejmują wszystkich szczegółowych informacji wymaganych na mocy art. 21 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. Należy zatem ustanowić wobec podmiotów prowadzących zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, oraz wylęgarnie wymóg przekazywania takich informacji szczegółowych właściwemu organowi w celu uzyskania zatwierdzenia tych zakładów.

(5) Art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi ponadto, że państwa członkowskie mogą, w drodze odstępstwa od art. 84 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnić z obowiązku rejestracji niektóre kategorie zakładów stwarzających nieistotne ryzyko dla zdrowia zwierząt lub zdrowia publicznego. Przyznawanie takich zwolnień jest możliwe tylko wtedy, gdy te kategorie zakładów należą do rodzajów objętych przepisami ustanowionymi w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 86 ust. 2 tego rozporządzenia. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące rodzajów zakładów stwarzających nieistotne ryzyko, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji zgodnie z art. 85.

(6) Niektórych zakładów, w szczególności tych, w których utrzymuje się zwierzęta kopytne, nie można uznawać za stwarzające nieistotne ryzyko, o czym mowa w art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429, ze względu na szereg umieszczonych w wykazie chorób, które mogą być przenoszone przez zwierzęta kopytne i które w związku z tym mogą mieć wpływ na status zdrowia zwierząt w zakładach lub strefach. Podobnie psy, koty i fretki utrzymywane w zakładach w celach hodowlanych nie mogą zostać uznane za stwarzające nieistotne ryzyko, szczególnie z punktu widzenia zdrowia ludzkiego.

(7) Przemieszczanie zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego stanowi istotny czynnik ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi. Zakładów, w których ma miejsce przemieszczanie, w tym w szczególności przemieszczanie do lub z innych państw członkowskich lub państw trzecich, nie należy zatem uznawać za stwarzające nieistotne ryzyko. Zakłady, w których istnieje pewna ciągłość w utrzymywaniu zwierząt, materiału biologicznego lub produktów pochodzenia zwierzęcego, a głównym celem nie jest przemieszczanie tych zwierząt, materiału biologicznego lub produktów pochodzenia zwierzęcego do lub z zakładu, mogą być jednak uznane za stwarzające nieistotne ryzyko, nawet jeśli takie przemieszczanie mogłoby sporadycznie mieć miejsce.

(8) Podmioty prowadzące zakłady często utrzymują zwierzęta lądowe różnych gatunków w jednym zakładzie. Jeżeli państwo członkowskie zwolni z wymogu rejestracji niektóre kategorie zakładów stwarzających nieistotne ryzyko na podstawie art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429, wymaganie od podmiotów prowadzących zakłady przedstawienia informacji, o których mowa w art. 84 ust. 1 lit. b) ppkt (iii), dotyczących utrzymywanych zwierząt lądowych, w przypadku których zakład mógłby zostać zwolniony z wymogu rejestracji zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia, tak jakby zwierzęta te były jednymi zwierzętami utrzymywanymi w tym zakładzie, nie jest proporcjonalne do związanego z tym ryzyka.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące:

a)
informacji, które mają być przekazywane przez podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie w celu rejestracji tych zakładów na podstawie art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429;
b)
rodzajów zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, stwarzających nieistotne ryzyko, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji zgodnie z art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429;
c)
informacji, które mają być przekazywane przez podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie we wniosku o zatwierdzenie tych zakładów zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429;
Artykuł  2

Informacje podawane przez podmioty prowadzące zakłady w celu rejestracji zakładu

1. 
Wskazane w art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie przekazują właściwemu organowi przed rozpoczęciem takiej działalności, poza danymi określonymi w art. 84 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, następujące informacje:
a)
adres i współrzędne geograficzne (szerokość i długość geograficzną) położenia zakładu, który ma być zarejestrowany;
b)
okres, w którym utrzymywane zwierzęta lądowe lub jaja wylęgowe są trzymane w rejestrowanym zakładzie, jeżeli nie jest on stale zajęty, w tym zajęcie sezonowe lub zajęcie podczas określonych wydarzeń.
2. 
Wskazane w art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, nie są zobowiązane do przekazywania właściwemu organowi informacji określonych w art. 84 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) tego rozporządzenia w odniesieniu do utrzymywanych zwierząt lądowych objętych odstępstwem, z którego państwo członkowskie skorzystało zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia.
Artykuł  3

Rodzaje zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, które to zakłady mogą być zwolnione przez państwa członkowskie z wymogu rejestracji

1. 
Państwa członkowskie mogą zwolnić z wymogu rejestracji zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, stwarzające nieistotne ryzyko, jak przewidziano w art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429, jeżeli spełnione są następujące kryteria:
a)
w zakładzie nie są utrzymywane zwierzęta kopytne;
b)
w zakładzie w celach hodowlanych nie są utrzymywane psy, koty ani fretki;
c)
w zakładzie nie ma miejsca przemieszczanie utrzymywanych zwierząt lądowych, materiału biologicznego ani produktów pochodzenia zwierzęcego do lub z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego;
d)
utrzymywane zwierzęta lądowe, materiał biologiczny lub produkty pochodzenia zwierzęcego nie są przeznaczone do przemieszczenia poza zakład.
2. 
Państwa członkowskie, które przyznały zakładom zwolnienia zgodnie z ust. 1, mogą ustanowić dodatkowe kryteria dotyczące ograniczenia liczby zwierząt lądowych utrzymywanych w takich zakładach oraz położenia geograficznego takich zakładów, w szczególności w odniesieniu do ich odległości od zakładów zarejestrowanych lub zatwierdzonych przez właściwy organ.
Artykuł  4

Informacje podawane przez podmioty prowadzące zakłady we wniosku o zatwierdzenie zakładu

Występujące z wnioskiem o zatwierdzenie zakładu zgodnie z art. 94 ust. 1 i art. 95 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/429 podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie przekazują właściwemu organowi, poza danymi określonymi w art. 96 ust. 1 tego rozporządzenia, następujące informacje:

a)
adres i współrzędne geograficzne (szerokość i długość geograficzną) położenia zakładu, który ma być zatwierdzony;
b)
okres, w którym zwierzęta lub jaja wylęgowe są trzymane w zatwierdzanym zakładzie, jeżeli nie jest on stale zajęty, w tym zajęcie sezonowe lub zajęcie podczas określonych wydarzeń.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 z dnia 28 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 115).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.202.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1345 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do rejestracji i zatwierdzania zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego
Data aktu: 01/08/2022
Data ogłoszenia: 02/08/2022
Data wejścia w życie: 22/08/2022