uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 48l ust. 3,
(1) W art. 48 l rozporządzenia (UE) 2016/1011 nałożono na ESMA obowiązek pobierania od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich opłat związanych z wnioskami o udzielenie zezwolenia na podstawie art. 34 i o uznanie zgodnie z art. 32 tego rozporządzenia oraz opłat rocznych związanych z wykonywaniem jego zadań zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i uznanych administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich. Art. 48 l ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zawiera wymóg, aby opłaty te były proporcjonalne do obrotów danego administratora wskaźnika referencyjnego i pokrywały całość kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z udzieleniem zezwolenia lub uznania oraz wykonywaniem jego zadań w odniesieniu do administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich zgodnie z tym rozporządzeniem.
(2) Opłaty pobierane za działania ESMA związane z administratorami kluczowych wskaźników referencyjnych i wskaźników referencyjnych z państw trzecich należy ustalać na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki. W przypadku powtarzających się znacznych nadwyżek lub deficytów należy zmienić wysokość opłat.
(3) Opłaty związane z wnioskami o udzielenie zezwolenia ("opłaty za zezwolenie") i uznania ("opłaty za uznanie") należy pobierać od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celu pokrycia ponoszonych przez ESMA kosztów rozpatrywania wniosków o udzielenie zezwolenia i uznania, w tym kosztów weryfikacji kompletności wniosków, zwracania się o dodatkowe informacje, sporządzania decyzji oraz kosztów związanych z oceną systemowego znaczenia kluczowych wskaźników referencyjnych, a także z oceną przestrzegania przepisów przez administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich.
(4) Biorąc pod uwagę, że ocena wniosków jest w równym stopniu zasobochłonna, niezależnie od tego, czy są składane przez dużych czy małych administratorów, opłata za uznanie powinna być ryczałtową opłatą za uznanie identyczną dla wszystkich administratorów z państw trzecich.
(5) Z uwagi na spodziewane obciążenie pracą i koszt, jaki stanowi to dla ESMA, który ma zostać w pełni pokryty z jednorazowej opłaty za uznanie, koszt oceny wniosku o uznanie powinien wynosić 40 000 EUR.
(6) Kluczowe wskaźniki referencyjne podlegają bardziej intensywnej kontroli na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011, a administratorzy tych wskaźników muszą spełniać bardziej rygorystyczne wymogi organizacyjne. W rezultacie proces udzielania zezwoleń wiąże się z większym obciążeniem pracą ESMA. W związku z tym opłata za udzielenie zezwolenia dla administratora kluczowego wskaźnika referencyjnego powinna być znacznie wyższa niż opłata za ocenę wniosku o uznanie.
(7) Aby promować jakość i kompletność otrzymanych wniosków, oraz zgodnie z podejściem ESMA do rejestracji nadzorowanych przez niego podmiotów, opłata za uznanie powinna być należna w momencie składania wniosku.
(8) Opłaty roczne mają być również pobierane od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i uznanych wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celu pokrycia ponoszonych przez ESMA kosztów wykonywania jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do bieżącego nadzoru nad takimi administratorami. W przypadku wskaźników referencyjnych z państw trzecich takie opłaty powinny obejmować wdrażanie i utrzymywanie porozumień o współpracy z organami państw trzecich oraz monitorowanie zmian regulacyjnych i nadzorczych w państwach trzecich. W przypadku kluczowych wskaźników referencyjnych opłaty powinny również pokrywać wydatki ponoszone przez ESMA w związku z prowadzonym na bieżąco nadzorem nad przestrzeganiem przez tych administratorów wymogów określonych w art. 48 l i tytule VI rozporządzenia (UE) 2016/1011, w tym poprzez porównywalną zgodność, jeżeli została ona przyznana.
(9) Koszt stałego nadzoru nad kluczowym wskaźnikiem referencyjnym zależy od tego, czy wymaga on od ESMA ustanowienia i przewodniczenia kolegium organów nadzoru w odniesieniu do tego wskaźnika, co stanowi znaczne dodatkowe obciążenie pracą. W związku z tym przy ustalaniu opłat za nadzór należy dokonać rozróżnienia między tymi dwoma przypadkami. Z kolei w ramach kategorii kluczowych wskaźników referencyjnych nie powinno być konieczne różnicowanie opłat za nadzór w zależności od rocznego obrotu administratora, ponieważ kluczowe wskaźniki referencyjne z definicji wywołują skutek systemowy w Unii.
(10) Ubieganie się o uznanie w Unii jest decyzją podejmowaną przez administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celach komercyjnych, ponieważ oczekuje się, że oferowanie ich wskaźników w Unii przyniesie dochody. W związku z tym w przypadku uznanych administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich opłaty nadzorcze powinny być regulowane w zależności od dochodów uzyskiwanych przez nich z tytułu zastosowania tych wskaźników w Unii. W przypadku braku dochodów należy ustalić minimalną opłatę nadzorczą w wysokości 20 000 EUR.
(11) W celu zniechęcenia do składania powtarzających się lub nieuzasadnionych wniosków opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie nie powinny być zwracane w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę. Ponieważ praca administracyjna wymagana w przypadku odrzuconego wniosku o uznanie lub o zezwolenie jest taka sama jak ta wymagana w przypadku wniosku, który został przyjęty, opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie nie powinny być zwracane w przypadku odmowy wydania zezwolenia lub uznania.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/168 2 wskaźniki referencyjne z państw trzecich mogą być stosowane w Unii bez konieczności ubiegania się przez odpowiednich administratorów o równoważność, uznanie lub zatwierdzenie w okresie przejściowym przedłużonym do 2023 r. W tym okresie przejściowym uznawanie w Unii stanowi system "opt-in" dla administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, co wskazuje, że ich wskaźniki będą nadal dostępne do stosowania w Unii po zakończeniu okresu przejściowego. W rezultacie w takim okresie przepisy dotyczące opłat za uznawanie i opłat nadzorczych powinny mieć zastosowanie wyłącznie do administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, którzy dobrowolnie wystąpili z wnioskiem o uznanie przed upływem okresu przejściowego wprowadzonego rozporządzeniem (UE) 2021/168, i w przypadku gdy odpowiedni właściwy organ krajowy lub ESMA przyznały uznanie.
(13) W celu zapewnienia sprawnego stosowania nowych uprawnień nadzorczych przyznanych ESMA niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.145.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/805 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez określenie opłat mających zastosowanie do nadzoru sprawowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad niektórymi administratorami wskaźników referencyjnych |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2022 |
| Data wejścia w życie: | 27/05/2022 |