Rozporządzenie delegowane 2022/805 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez określenie opłat mających zastosowanie do nadzoru sprawowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad niektórymi administratorami wskaźników referencyjnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/805
z dnia 16 lutego 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez określenie opłat mających zastosowanie do nadzoru sprawowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad niektórymi administratorami wskaźników referencyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 48l ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 48 l rozporządzenia (UE) 2016/1011 nałożono na ESMA obowiązek pobierania od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich opłat związanych z wnioskami o udzielenie zezwolenia na podstawie art. 34 i o uznanie zgodnie z art. 32 tego rozporządzenia oraz opłat rocznych związanych z wykonywaniem jego zadań zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i uznanych administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich. Art. 48 l ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zawiera wymóg, aby opłaty te były proporcjonalne do obrotów danego administratora wskaźnika referencyjnego i pokrywały całość kosztów ponoszonych przez ESMA w związku z udzieleniem zezwolenia lub uznania oraz wykonywaniem jego zadań w odniesieniu do administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Opłaty pobierane za działania ESMA związane z administratorami kluczowych wskaźników referencyjnych i wskaźników referencyjnych z państw trzecich należy ustalać na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki. W przypadku powtarzających się znacznych nadwyżek lub deficytów należy zmienić wysokość opłat.

(3) Opłaty związane z wnioskami o udzielenie zezwolenia ("opłaty za zezwolenie") i uznania ("opłaty za uznanie") należy pobierać od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celu pokrycia ponoszonych przez ESMA kosztów rozpatrywania wniosków o udzielenie zezwolenia i uznania, w tym kosztów weryfikacji kompletności wniosków, zwracania się o dodatkowe informacje, sporządzania decyzji oraz kosztów związanych z oceną systemowego znaczenia kluczowych wskaźników referencyjnych, a także z oceną przestrzegania przepisów przez administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich.

(4) Biorąc pod uwagę, że ocena wniosków jest w równym stopniu zasobochłonna, niezależnie od tego, czy są składane przez dużych czy małych administratorów, opłata za uznanie powinna być ryczałtową opłatą za uznanie identyczną dla wszystkich administratorów z państw trzecich.

(5) Z uwagi na spodziewane obciążenie pracą i koszt, jaki stanowi to dla ESMA, który ma zostać w pełni pokryty z jednorazowej opłaty za uznanie, koszt oceny wniosku o uznanie powinien wynosić 40 000 EUR.

(6) Kluczowe wskaźniki referencyjne podlegają bardziej intensywnej kontroli na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011, a administratorzy tych wskaźników muszą spełniać bardziej rygorystyczne wymogi organizacyjne. W rezultacie proces udzielania zezwoleń wiąże się z większym obciążeniem pracą ESMA. W związku z tym opłata za udzielenie zezwolenia dla administratora kluczowego wskaźnika referencyjnego powinna być znacznie wyższa niż opłata za ocenę wniosku o uznanie.

(7) Aby promować jakość i kompletność otrzymanych wniosków, oraz zgodnie z podejściem ESMA do rejestracji nadzorowanych przez niego podmiotów, opłata za uznanie powinna być należna w momencie składania wniosku.

(8) Opłaty roczne mają być również pobierane od administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i uznanych wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celu pokrycia ponoszonych przez ESMA kosztów wykonywania jego zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do bieżącego nadzoru nad takimi administratorami. W przypadku wskaźników referencyjnych z państw trzecich takie opłaty powinny obejmować wdrażanie i utrzymywanie porozumień o współpracy z organami państw trzecich oraz monitorowanie zmian regulacyjnych i nadzorczych w państwach trzecich. W przypadku kluczowych wskaźników referencyjnych opłaty powinny również pokrywać wydatki ponoszone przez ESMA w związku z prowadzonym na bieżąco nadzorem nad przestrzeganiem przez tych administratorów wymogów określonych w art. 48 l i tytule VI rozporządzenia (UE) 2016/1011, w tym poprzez porównywalną zgodność, jeżeli została ona przyznana.

(9) Koszt stałego nadzoru nad kluczowym wskaźnikiem referencyjnym zależy od tego, czy wymaga on od ESMA ustanowienia i przewodniczenia kolegium organów nadzoru w odniesieniu do tego wskaźnika, co stanowi znaczne dodatkowe obciążenie pracą. W związku z tym przy ustalaniu opłat za nadzór należy dokonać rozróżnienia między tymi dwoma przypadkami. Z kolei w ramach kategorii kluczowych wskaźników referencyjnych nie powinno być konieczne różnicowanie opłat za nadzór w zależności od rocznego obrotu administratora, ponieważ kluczowe wskaźniki referencyjne z definicji wywołują skutek systemowy w Unii.

(10) Ubieganie się o uznanie w Unii jest decyzją podejmowaną przez administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich w celach komercyjnych, ponieważ oczekuje się, że oferowanie ich wskaźników w Unii przyniesie dochody. W związku z tym w przypadku uznanych administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich opłaty nadzorcze powinny być regulowane w zależności od dochodów uzyskiwanych przez nich z tytułu zastosowania tych wskaźników w Unii. W przypadku braku dochodów należy ustalić minimalną opłatę nadzorczą w wysokości 20 000 EUR.

(11) W celu zniechęcenia do składania powtarzających się lub nieuzasadnionych wniosków opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie nie powinny być zwracane w przypadku wycofania wniosku przez wnioskodawcę. Ponieważ praca administracyjna wymagana w przypadku odrzuconego wniosku o uznanie lub o zezwolenie jest taka sama jak ta wymagana w przypadku wniosku, który został przyjęty, opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie nie powinny być zwracane w przypadku odmowy wydania zezwolenia lub uznania.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/168 2  wskaźniki referencyjne z państw trzecich mogą być stosowane w Unii bez konieczności ubiegania się przez odpowiednich administratorów o równoważność, uznanie lub zatwierdzenie w okresie przejściowym przedłużonym do 2023 r. W tym okresie przejściowym uznawanie w Unii stanowi system "opt-in" dla administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, co wskazuje, że ich wskaźniki będą nadal dostępne do stosowania w Unii po zakończeniu okresu przejściowego. W rezultacie w takim okresie przepisy dotyczące opłat za uznawanie i opłat nadzorczych powinny mieć zastosowanie wyłącznie do administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, którzy dobrowolnie wystąpili z wnioskiem o uznanie przed upływem okresu przejściowego wprowadzonego rozporządzeniem (UE) 2021/168, i w przypadku gdy odpowiedni właściwy organ krajowy lub ESMA przyznały uznanie.

(13) W celu zapewnienia sprawnego stosowania nowych uprawnień nadzorczych przyznanych ESMA niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące opłat, które ESMA może pobierać od administratorów wskaźników referencyjnych w związku z udzielaniem zezwoleń, uznawaniem i nadzorem.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"kluczowy wskaźnik referencyjny" oznacza kluczowy wskaźnik referencyjny zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) 2016/1011;
2)
"wskaźnik referencyjny z państwa trzeciego" oznacza wskaźnik referencyjny, którego administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią.
Artykuł  2a  3

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od administratorów wskaźnika referencyjnego pokrywają:

a)
wszystkie bezpośrednie i pośrednie koszty związane ze sprawowaniem przez ESMA nadzoru nad administratorami wskaźników referencyjnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011, w tym koszty związane z uznaniem, udzieleniem lub przedłużeniem zezwolenia;
b)
wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, którym ESMA przekazał zadania zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011.
Artykuł  3

Opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie

1. 
Administrator wskaźnika referencyjnego mający siedzibę w państwie trzecim, który składa wniosek o uznanie na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1011, uiszcza opłatę za uznanie w wysokości 40 000 EUR.
2. 
Administrator kluczowego wskaźnika referencyjnego, który składa wniosek o zezwolenie zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) 2016/1011, uiszcza opłatę za złożenie wniosku w wysokości 250 000 EUR.
3. 
Opłatę za zezwolenie i opłatę za uznanie uiszcza się w momencie składania wniosku, po otrzymaniu noty debetowej ESMA.
4. 
W przypadku wniosków otrzymanych przez właściwe organy krajowe po dniu 1 października 2021 r. i przekazanych ESMA opłaty za uznanie uiszcza się na początku 2022 r.
5. 
Opłaty za uznanie i opłaty za zezwolenie nie podlegają zwrotowi.
Artykuł  4

Roczne opłaty nadzorcze

1. 
Administrator jednego lub większej liczby kluczowych wskaźników referencyjnych uiszcza roczną opłatę nadzorczą:
a)
w wysokości 250 000 EUR, w przypadkach gdy ESMA musi przewodniczyć kolegium organów nadzoru na podstawie art. 46 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
b)
w wysokości 200 000 EUR, w przypadku gdy ESMA nie musi przewodniczyć kolegium organów nadzoru na podstawie art. 46 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
2. 
Administrator wskaźnika referencyjnego mający siedzibę w państwie trzecim i uznany przez ESMA uiszcza roczną opłatę nadzorczą obliczoną w następujący sposób:
a)
roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest łączną roczną opłatą dla uznanych administratorów z państw trzecich skorygowaną o współczynnik obrotu;
b)
całkowita roczna opłata dla uznanych administratorów z państw trzecich za dany rok (n) jest równa budżetowi nadzorczemu ESMA na potrzeby rozporządzenia (UE) 2016/1011 za ten rok (n) pomniejszonemu o roczne opłaty nadzorcze, które administratorzy kluczowych wskaźników referencyjnych mają uiścić na rzecz ESMA za rok (n);
c)
dla każdego administratora z państwa trzeciego współczynnik obrotu odpowiada jego udziałowi właściwego obrotu w łącznym obrocie wygenerowanym przez wszystkich uznanych administratorów z państw trzecich:

d)
minimalna roczna opłata nadzorcza dla uznanych administratorów z państw trzecich wynosi 20 000 EUR, w tym w przypadku gdy właściwy obrót uznanego administratora z państwa trzeciego wynosi zero.
3. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych uiszczają na rzecz ESMA odpowiednie roczne opłaty nadzorcze najpóźniej do dnia 31 marca roku kalendarzowego, w którym są one należne. Jeżeli informacje dotyczące poprzednich lat kalendarzowych nie są dostępne, opłaty oblicza się na podstawie najnowszych dostępnych informacji dotyczących opłat rocznych. Uiszczone opłaty roczne nie podlegają zwrotowi.
Artykuł  5  4  

Roczne opłaty nadzorcze w roku uznania lub zezwolenia

Na zasadzie odstępstwa od art. 4 roczna opłata nadzorcza w pierwszym roku dla uznanych administratorów z państw trzecich i dla administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych posiadających zezwolenie, w odniesieniu do roku, w którym zostali uznani lub uzyskali zezwolenie, jest obliczana przez zastosowanie do opłaty za uznanie lub udzielenie zezwolenia - stosownie do przypadku - następującego współczynnika:

Opłatę nadzorczą za pierwszy rok uiszcza się po powiadomieniu administratora przez ESMA o pozytywnym rozpatrzeniu jego wniosku i w terminie 30 dni od daty wydania odpowiedniej noty debetowej ESMA.

Na zasadzie odstępstwa, w przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego otrzymał zezwolenie w grudniu, nie uiszcza on opłaty nadzorczej za pierwszy rok.

Artykuł  6  5

Właściwy obrót

1. 
Właściwy obrót uznanego administratora wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego za dany rok n jest równy jego dochodom uzyskanym w związku ze stosowaniem jego wskaźników referencyjnych przez podmioty nadzorowane w Unii zgodnie z tym, co wykazano w zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok (n-2).
2. 
Uznany administrator wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego co rok przekazuje ESMA zweryfikowane przez biegłego rewidenta dane potwierdzające jego dochody uzyskane w związku ze stosowaniem jego wskaźników referencyjnych w Unii. Dane te są poświadczane w drodze audytu zewnętrznego i przekazywane ESMA drogą elektroniczną do dnia 30 września każdego roku (n-1). Administrator z państwa trzeciego, który został uznany po dniu 30 września, przekazuje dane niezwłocznie po uznaniu i do końca roku kalendarzowego, w którym dokonano uznania. Uznany administrator wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego dostarcza dokumenty zawierające dane zweryfikowane przez biegłego rewidenta w języku zwyczajowo stosowanym w usługach finansowych.
3. 
Jeżeli uznany administrator wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego nie prowadził działalności w całym roku (n-2), ESMA oszacowuje - w odniesieniu do uznanego administratora wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego - właściwy obrót poprzez ekstrapolację na cały rok (n-2) wartości obliczonej dla liczby miesięcy, w których uznany administrator wskaźnika referencyjnego z państwa trzeciego prowadził działalność w roku (n-2).
4. 
W przypadku gdy zbadane sprawozdanie finansowe za rok (n-2) nie jest dostępne, ESMA stosuje zbadane sprawozdanie finansowe za rok (n-1).
5. 
W przypadku gdy zgłoszone dochody wyrażone są w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro, stosując średni kurs wymiany euro mający zastosowanie do okresu, w którym dochody te były rejestrowane. W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.
Artykuł  7

Ogólne zasady dokonywania płatności

1. 
Wszystkie opłaty uiszczane są w euro.
2.  6
 W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki od zaległych płatności określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .
Artykuł  8

Uiszczanie opłat za złożenie wniosku i zezwolenie

1. 
Opłaty za złożenie wniosku, zezwolenie lub przedłużenie zezwolenia są należne w momencie składania wniosku przez administratora wskaźnika referencyjnego i uiszcza się je w całości w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury ESMA.
2. 
ESMA nie zwraca opłat administratorowi wskaźnika referencyjnego, który postanowi wycofać swój wniosek o zezwolenie.
Artykuł  9

Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych

1. 
Roczne opłaty nadzorcze, o których mowa w art. 4, za dany rok obrotowy uiszcza się na rzecz ESMA przed dniem 31 marca roku kalendarzowego, za który są one należne. Opłaty oblicza się na podstawie najnowszych dostępnych informacji dotyczących opłat rocznych.
2. 
ESMA nie zwraca rocznych opłat nadzorczych.
3. 
ESMA przesyła fakturę administratorowi wskaźnika referencyjnego co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
Artykuł  10

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy krajowe

1. 
W przypadku przekazania zadań przez ESMA właściwym organom krajowym jedynie ESMA pobiera opłatę za uznanie i roczne opłaty nadzorcze od administratorów z państw trzecich i administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych.
2. 
ESMA zwraca właściwemu organowi krajowemu rzeczywiste koszty poniesione w wyniku prac przeprowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 w kwocie, która spełnia następujące warunki:
a)
kwota ta jest uzgadniana przez ESMA i właściwy organ przed przekazaniem zadań;
b)
kwota ta jest niższa niż łączna kwota opłat nadzorczych wnoszonych na rzecz ESMA przez odpowiednich administratorów wskaźników referencyjnych.
Artykuł  11

Przepisy przejściowe

1. 
Art. 3 nie ma zastosowania do administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych i wskaźników referencyjnych z państw trzecich już zatwierdzonych lub uznanych przez właściwe organy krajowe przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 12 akapit pierwszy, w przypadku gdy niniejsze rozporządzenie wejdzie w życie po trzecim miesiącu 2022 r., roczne opłaty nadzorcze w 2022 r. mające zastosowanie do administratorów wskaźników referencyjnych podlegających nadzorowi ESMA stają się wymagalne w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury ESMA.
3. 
Do celów obliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 2, dotyczącego rocznych opłat nadzorczych mających zastosowanie do administratorów wskaźników referencyjnych podlegających nadzorowi ESMA za 2022 r., właściwy obrót, na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 2 lit. a)-d), opiera się tymczasowo na dochodach wygenerowanych w 2021 r. Gdy zbadane sprawozdania finansowe za 2021 r. staną się dostępne, administratorzy wskaźników referencyjnych niezwłocznie przekazują je ESMA. ESMA dokona ponownego wyliczenia opłat nadzorczych za rok 2021 na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych i przedstawi każdemu administratorowi wskaźnika referencyjnego fakturę końcową opiewającą na różnicę.
Artykuł  12

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/168 z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego niektórych walutowych wskaźników referencyjnych spot państw trzecich i wyznaczenia zamienników niektórych wskaźników referencyjnych, których opracowywania się zaprzestaje oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 49 z 12.2.2021, s. 6).
3 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1705 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1705) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
4 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1705 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1705) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
5 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1705 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1705) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
6 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/1705 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1705) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/ 1046/oj)..

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.145.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/805 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez określenie opłat mających zastosowanie do nadzoru sprawowanego przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad niektórymi administratorami wskaźników referencyjnych
Data aktu: 16/02/2022
Data ogłoszenia: 24/05/2022
Data wejścia w życie: 27/05/2022