uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,
(1) W dniu 7 lipca 2021 r. producent Stellantis złożył wniosek ("wniosek") o zatwierdzenie technologii inteligentnego podgrzewacza oleju napędowego jako technologii innowacyjnej do stosowania w napędzanych olejem napędowym samochodach osobowych ("pojazdy kategorii M1") i lekkich pojazdach użytkowych ("pojazdy kategorii N1") z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi wewnętrznego spalania i w napędzanych olejem napędowym hybrydowych pojazdach elektrycznych kategorii M1 lub N1 niedoładowywanych zewnętrznie ("NOVC-HEV"), w przypadku których można stosować wartości nieskorygowanego pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 2 .
(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 725/2011 3 i (UE) nr 427/2014 4 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r.) 5 . Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 do wniosku dołączono sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ.
(3) Olej napędowy stosowany w pojazdach musi być filtrowany w celu zapewnienia wysokojakościowego procesu spalania i umożliwienia poprawnego działania pojazdu. W przypadku olejów napędowych istnieje właściwa dla nich określona niska temperatura, w której zawarte w nich najcięższe parafiny zaczynają się wytrącać i tworzą kryształki wosku, a te z kolei zatykają elementy filtrujące w układzie paliwowym, co prowadzi do niemożności uruchomienia silnika, przerw w zapłonie lub utraty mocy silnika podczas jazdy. W związku z tym pojazdy z silnikiem wysokoprężnym są wyposażone w podgrzewacz paliwa, który jest uruchamiany w niskich temperaturach i zapobiega takiemu procesowi zatykania.
(4) Wnioskodawca wykazał, że wskaźnik penetracji rynku w przypadku przedmiotowej technologii ekoinnowacyjnej nie przekroczył 3 % w roku 2019, co jest datą późniejszą niż rok referencyjny przewidziany w art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014. Kryterium innowacyjności jest zatem spełnione.
(5) Potwierdzono, że korzyści płynące ze wspomnianej technologii nie są objęte przeprowadzanym w ramach homologacji typu badaniem typu I dotyczącym CO2, ponieważ inteligentny podgrzewacz oleju napędowego nie jest uruchamiany w temperaturze, w której przeprowadza się to badanie.
(6) Technologia referencyjna, względem której należy oceniać ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki inteligentnemu podgrzewaczowi oleju napędowego, to konwencjonalny podgrzewacz oleju napędowego połączony z zespołem filtra, włączający się przy temperaturze paliwa niższej niż +5 °C, a następnie wyłączający się przy temperaturze paliwa wyższej niż +8 °C, w oparciu o sygnał pochodzący z czujnika temperatury wewnątrz zespołu filtra oleju napędowego. Uruchomienie tego referencyjnego podgrzewacza oleju napędowego jest kontrolowane jedynie z wykorzystaniem progu temperatury. Inteligentny podgrzewacz oleju napędowego jest uruchamiany w oparciu o stan obciążenia parafinami wkładu filtra, monitorowany za pomocą czujnika ciśnienia filtra w uzupełnieniu czujnika temperatury. Skraca to czas, w którym podgrzewacz paliwa jest uruchomiony, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia zużycia energii i emisji CO2.
(7) Wnioskodawca przedstawił metodę określania ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki inteligentnemu podgrzewaczowi oleju napędowego. W celu określenia zużycia mocy przez technologię referencyjną i ekoinnowacyjną pojazd wyposażony w technologię ekoinnowacyjną należy badać w warunkach granicznych światowego zharmonizowanego cyklu badania pojazdów lekkich (WLTC) określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/1151, w temperaturze -20 °C i stosując olej napędowy arktyczny. Pojazd ma być wyposażony w otwarty elektroniczny moduł sterujący (ECU), który umożliwia odczyt sygnałów wyłączających podgrzewacz paliwa. Określono współczynnik stosowania odzwierciedlający średni udział wykorzystania technologii innowacyjnej w warunkach rzeczywistych, uwzględniając między innymi jakość paliwa, temperaturę otoczenia, charakterystykę komponentów technicznych, dane z pomiaru ruchu oraz udział w sprzedaży pojazdów w poszczególnych państwach członkowskich.
(8) Biorąc pod uwagę powyższe względy, należy uznać, że metoda badań jest odpowiednia do określenia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki przedmiotowej technologii innowacyjnej. Stosując tę metodę badań, wnioskodawca wykazał również, że minimalny próg ograniczenia emisji CO2 wynoszący 0,5 g CO2/km jest przekroczony w sposób możliwy do sprawdzenia i statystycznie istotny.
(9) Producenci powinni mieć możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu udzielającego homologacji typu o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 wynikającego z wykorzystania technologii innowacyjnej, jeżeli spełnione są warunki określone w niniejszej decyzji. W tym celu producenci powinni zapewnić, aby do wniosku o poświadczenie dołączono sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, potwierdzające, że technologia innowacyjna spełnia warunki określone w niniejszej decyzji oraz że ograniczenie emisji zostało określone zgodnie z metodą badań, o której mowa w niniejszej decyzji.
(10) Organ udzielający homologacji typu odpowiada za dokładną weryfikację spełnienia określonych w niniejszej decyzji warunków poświadczenia ograniczenia emisji CO2 wynikającego z wykorzystania technologii innowacyjnej. W przypadku wydania poświadczenia odpowiedzialny organ udzielający homologacji typu powinien zapewnić, aby wszystkie elementy uwzględniane do celów poświadczenia były odnotowywane w sprawozdaniu z badań i przechowywane wraz ze sprawozdaniem z weryfikacji oraz aby informacje te były udostępniane Komisji na żądanie.
(11) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 6 , do technologii innowacyjnej należy przypisać indywidualny kod,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.133.33 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/716 w sprawie zatwierdzenia jako technologii innowacyjnej, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, inteligentnego podgrzewacza oleju napędowego do stosowania w konwencjonalnych silnikach spalinowych oraz niektórych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym i lekkich pojazdach użytkowych |
| Data aktu: | 06/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 10/05/2022 |
| Data wejścia w życie: | 30/05/2022 |