(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2760)(Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego, odbywało się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.
(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje przyjmowanie w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 2 ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy elektroniczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. W programie prac określono wdrożenie i daty wdrożenia systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(4) Zgodnie z programem prac państwa członkowskie miały być gotowe od 15 marca 2021 r. do wdrożenia ICS2 do odbierania przywozowych deklaracji skróconych od operatorów pocztowych i przewoźników ekspresowych w odniesieniu do towarów przewożonych transportem lotniczym oraz miały najpóźniej do 1 października 2021 r. umożliwić przedsiębiorcom podłączenie się do systemu i składanie przywozowych deklaracji skróconych za pomocą tego systemu.
(5) Zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 od dnia 1 października 2021 r. operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani składać przywozowe deklaracje skrócone za pomocą ICS2.
(6) Operatorzy pocztowi w Unii, którzy otrzymują przesyłki od operatorów pocztowych spoza Unii, są uzależnieni od tych operatorów w zakresie terminowego zbierania i wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem w celu wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447. Operatorzy pocztowi z niektórych państw trzecich nie są jednak jeszcze pod względem technicznym gotowi do spełnienia wymogów dotyczących zbierania i międzynarodowej wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, które mają do nich zastosowanie na mocy konwencji Światowego Związku Pocztowego. W związku z tym nadal nie uzyskują oni, w całości lub w części, danych elektronicznych i nie przekazują ich operatorom pocztowym mającym siedzibę w Unii. Zamiast tego operatorzy pocztowi w Unii mogliby ponownie wykorzystywać dane zebrane do celów zgłoszenia celnego i przekazywać te dane do ICS2 w zautomatyzowanym procesie. Nie wszyscy operatorzy pocztowi w Unii wprowadzili jednak taki zautomatyzowany proces ponownego wykorzystywania.
(7) Ze względu na brak elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, tj. informacji zawartych w zgłoszeniu przekazywanych przed przybyciem lub załadunkiem, zwykle zawartych w formularzu celnym, pochodzących od niektórych operatorów pocztowych mających siedzibę w państwach trzecich, operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani do manualnego wprowadzania danych do ICS2 w chwili fizycznego przybycia przesyłek pocztowych, jeżeli nie ustanowili zautomatyzowanego procesu umożliwiającego ponowne wykorzystywanie i przekazywanie do ICS2 danych zebranych do celów zgłoszenia celnego zgodnie z art. 139 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Jeżeli taki manualny proces dotyczy wysokiego odsetka przesyłek pocztowych, może on spowodować poważne zakłócenia w międzynarodowym łańcuchu dostaw pocztowych.
(8) Pomimo obowiązku przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych od dnia 1 października 2021 r., zgodnie z informacjami otrzymanymi przez organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii, ilość przesyłek pocztowych, dla których nie są dostępne elektroniczne dane przekazywane z wyprzedzeniem na potrzeby składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2 w tych państwach członkowskich, przekraczała 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji. Powoduje to zakłócenia i wąskie gardła w przepływie towarów przywożonych drogą pocztową do tych państw członkowskich pomimo podejmowanych przez nie wysiłków w celu wypełnienia zobowiązań prawnych w odniesieniu do elektronicznej wymiany danych związanych z ICS2.
(9) Te wyjątkowe okoliczności spowodowane brakiem gotowości technicznej systemów operatorów pocztowych spoza Unii uzasadniają wnioski o odstępstwo zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, które zostały złożone przez Bułgarię, Cypr i Litwę w dniu 21 grudnia 2021 r., przez Niderlandy w dniu 23 grudnia 2021 r., przez Belgię w dniu 5 stycznia 2022 r. i przez Finlandię w dniu 14 stycznia 2022 r. Takie odstępstwa powinny tymczasowo umożliwiać tym państwom członkowskim korzystanie ze środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych, w przypadku których operatorzy pocztowi spoza Unii nie przekazują unijnym operatorom pocztowym elektronicznych danych z wyprzedzeniem i w odniesieniu do których unijni operatorzy pocztowi nie mogą ponownie wykorzystywać danych zawartych w zgłoszeniach celnych do składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2.
(10) Wdrażając niniejszą decyzję, organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii będą musiały powiadomić Komisję o postępach poczynionych przez ich odpowiednich operatorów pocztowych w przekazywaniu danych zawartych w przywozowych deklaracjach skróconych dotyczących przesyłek pocztowych za pośrednictwem ICS2 w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o decyzji.
(11) Ponieważ obowiązek przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych stał się skuteczny w dniu 1 października 2021 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty do dnia 30 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Paolo GENTILONI |
|
Członek Komisji |