Decyzja wykonawcza 2022/714 przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych (Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/714
z dnia 5 maja 2022 r.
przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2760)

(Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego, odbywało się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.

(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje przyjmowanie w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.

(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 2  ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy elektroniczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. W programie prac określono wdrożenie i daty wdrożenia systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(4) Zgodnie z programem prac państwa członkowskie miały być gotowe od 15 marca 2021 r. do wdrożenia ICS2 do odbierania przywozowych deklaracji skróconych od operatorów pocztowych i przewoźników ekspresowych w odniesieniu do towarów przewożonych transportem lotniczym oraz miały najpóźniej do 1 października 2021 r. umożliwić przedsiębiorcom podłączenie się do systemu i składanie przywozowych deklaracji skróconych za pomocą tego systemu.

(5) Zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3  od dnia 1 października 2021 r. operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani składać przywozowe deklaracje skrócone za pomocą ICS2.

(6) Operatorzy pocztowi w Unii, którzy otrzymują przesyłki od operatorów pocztowych spoza Unii, są uzależnieni od tych operatorów w zakresie terminowego zbierania i wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem w celu wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447. Operatorzy pocztowi z niektórych państw trzecich nie są jednak jeszcze pod względem technicznym gotowi do spełnienia wymogów dotyczących zbierania i międzynarodowej wymiany elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, które mają do nich zastosowanie na mocy konwencji Światowego Związku Pocztowego. W związku z tym nadal nie uzyskują oni, w całości lub w części, danych elektronicznych i nie przekazują ich operatorom pocztowym mającym siedzibę w Unii. Zamiast tego operatorzy pocztowi w Unii mogliby ponownie wykorzystywać dane zebrane do celów zgłoszenia celnego i przekazywać te dane do ICS2 w zautomatyzowanym procesie. Nie wszyscy operatorzy pocztowi w Unii wprowadzili jednak taki zautomatyzowany proces ponownego wykorzystywania.

(7) Ze względu na brak elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem, tj. informacji zawartych w zgłoszeniu przekazywanych przed przybyciem lub załadunkiem, zwykle zawartych w formularzu celnym, pochodzących od niektórych operatorów pocztowych mających siedzibę w państwach trzecich, operatorzy pocztowi mający siedzibę w Unii są zobowiązani do manualnego wprowadzania danych do ICS2 w chwili fizycznego przybycia przesyłek pocztowych, jeżeli nie ustanowili zautomatyzowanego procesu umożliwiającego ponowne wykorzystywanie i przekazywanie do ICS2 danych zebranych do celów zgłoszenia celnego zgodnie z art. 139 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Jeżeli taki manualny proces dotyczy wysokiego odsetka przesyłek pocztowych, może on spowodować poważne zakłócenia w międzynarodowym łańcuchu dostaw pocztowych.

(8) Pomimo obowiązku przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych od dnia 1 października 2021 r., zgodnie z informacjami otrzymanymi przez organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii, ilość przesyłek pocztowych, dla których nie są dostępne elektroniczne dane przekazywane z wyprzedzeniem na potrzeby składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2 w tych państwach członkowskich, przekraczała 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji. Powoduje to zakłócenia i wąskie gardła w przepływie towarów przywożonych drogą pocztową do tych państw członkowskich pomimo podejmowanych przez nie wysiłków w celu wypełnienia zobowiązań prawnych w odniesieniu do elektronicznej wymiany danych związanych z ICS2.

(9) Te wyjątkowe okoliczności spowodowane brakiem gotowości technicznej systemów operatorów pocztowych spoza Unii uzasadniają wnioski o odstępstwo zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, które zostały złożone przez Bułgarię, Cypr i Litwę w dniu 21 grudnia 2021 r., przez Niderlandy w dniu 23 grudnia 2021 r., przez Belgię w dniu 5 stycznia 2022 r. i przez Finlandię w dniu 14 stycznia 2022 r. Takie odstępstwa powinny tymczasowo umożliwiać tym państwom członkowskim korzystanie ze środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych, w przypadku których operatorzy pocztowi spoza Unii nie przekazują unijnym operatorom pocztowym elektronicznych danych z wyprzedzeniem i w odniesieniu do których unijni operatorzy pocztowi nie mogą ponownie wykorzystywać danych zawartych w zgłoszeniach celnych do składania przywozowych deklaracji skróconych za pośrednictwem ICS2.

(10) Wdrażając niniejszą decyzję, organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii będą musiały powiadomić Komisję o postępach poczynionych przez ich odpowiednich operatorów pocztowych w przekazywaniu danych zawartych w przywozowych deklaracjach skróconych dotyczących przesyłek pocztowych za pośrednictwem ICS2 w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o decyzji.

(11) Ponieważ obowiązek przekazywania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej drogą elektroniczną w odniesieniu do wszystkich przesyłek pocztowych stał się skuteczny w dniu 1 października 2021 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty do dnia 30 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii mogą zezwolić swoim operatorom pocztowym na składanie przywozowych deklaracji skróconych dotyczących towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą środków wymiany i przechowywania informacji innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem że spełnione są wszystkie następujące warunki:

a)
operator pocztowy, który ma siedzibę poza obszarem celnym Unii i świadczy usługi międzynarodowe regulowane konwencją Światowego Związku Pocztowego, nie przekazał elektronicznych danych przekazywanych z wyprzedzeniem dotyczących tych towarów;
b)
ilość przedmiotowych przesyłek pocztowych przekroczyła 15 % całkowitej liczby przesyłek pocztowych otrzymanych w miesiącu poprzedzającym datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji;
c)
w przypadku gdy dane państwo członkowskie zezwala na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa powyżej - krajowy operator pocztowy nie posiada jeszcze technicznych możliwości ponownego wykorzystywania i przekazywania do systemu kontroli importu 2 ("ICS2") danych zebranych do celów zgłoszenia celnego o dopuszczenie do swobodnego obrotu.
Artykuł  2

Organy celne Belgii, Bułgarii, Cypru, Litwy, Niderlandów i Finlandii powiadamiają Komisję w terminie jednego miesiąca od daty powiadomienia o niniejszej decyzji o postępach, jakie od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji poczynili ich krajowi operatorzy pocztowi w zakresie przekazywania organom celnym danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych za pomocą ICS2.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów oraz Republiki Finlandii.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2021 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Paolo GENTILONI
Członek Komisji
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.133.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/714 przyznająca odstępstwo zezwalające Belgii, Bułgarii, Cyprowi, Litwie, Niderlandom i Finlandii na stosowanie środków innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji na potrzeby systemu kontroli importu 2 w odniesieniu do towarów w przesyłkach pocztowych (Jedynie teksty w języku bułgarskim, greckim, fińskim, francuskim, litewskim, niderlandzkim i szwedzkim są autentyczne)
Data aktu: 05/05/2022
Data ogłoszenia: 10/05/2022