uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/68/UE 2 w przypadku urządzeń ciśnieniowych lub zespołów, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 tej dyrektywy, zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania bezpieczeństwa objęte tymi normami lub ich częściami określone w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Pismem M/071 z dnia 1 sierpnia 1994 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) z wnioskiem o opracowanie, w odniesieniu do urządzeń ciśnieniowych, norm związanych z produktami oraz norm o charakterze horyzontalnym na potrzeby dyrektywy 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Dyrektywa ta została zastąpiona dyrektywą 2014/68/UE bez zmiany zasadniczych wymagań bezpieczeństwa, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 97/23/WE.
(3) Na podstawie wniosku M/071 CEN opracował normę zharmonizowaną EN 13445-10:2021 dotyczącą nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych z niklu i stopów niklu oraz normę zharmonizowaną EN 17278:2021 dotyczącą urządzeń do tankowania pojazdów zasilanych gazem ziemnym.
(4) Na podstawie wniosku M/071 oraz w celu odzwierciedlenia aktualnego stanu techniki CEN poddał przeglądowi i zmienił niektóre z obowiązujących norm zharmonizowanych. W szczególności CEN dokonał przeglądu norm zharmonizowanych EN 10216-5:2013 i EN 10217-7:2014, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2016/C 293/01 4 , w wyniku czego przyjęto normy zharmonizowane EN 10216-5:2021 i EN 10217-7:2021 dotyczące, odpowiednio, rur bez szwu i spawanych ze stali odpornych na korozję do zastosowań ciśnieniowych. CEN zmienił również normy zharmonizowane EN 10222-2:2017 i EN 10222-4:2017, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2017/C 389/01 5 , w wyniku którego to przeglądu przyjęto normy zharmonizowane EN 10222-2:2017+A1:2021 i EN 10222-4:2017+A1:2021 dotyczące odkuwek stalowych na urządzenia ciśnieniowe.
(5) Ponadto CEN dokonał przeglądu następujących norm zharmonizowanych dotyczących nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2016/C 293/01: EN 13445-1:2014, EN 13445-1:2014/A1:2014, EN 13445-4:2014, EN 13445-8:2014 oraz EN 13445-8:2014/ A1:2014. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących norm zharmonizowanych: EN 13445-1:2021, EN 13445-4:2021 oraz EN 13445-8:2021.
(6) Ponadto na podstawie wniosku M/071 CEN zmienił następujące normy, do których odniesienia znajdują się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1616 6 : EN 13445-2:2014, EN 13445-2:2014/ A1:2016, EN 13445-2:2014/A2:2018, EN 13445-2:2014/A3:2018 odnośnie do materiałów do nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych; EN 13445-3:2014, EN 13445-3:2014/A1:2015, EN 13445-3:2014/ A2:2016, EN 13445-3:2014/A3:2017, EN 13445-3:2014/A4:2018, EN 13445-3:2014/A5:2018, EN 13445-3:2014/A6:2019, EN 13445-3:2014/A7:2019 oraz EN 13445-3:2014/A8:2019 odnośnie do projektowania nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych; EN 13445-5:2014, EN 13445-5:2014/A1:2018 odnośnie do kontroli i badań nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych oraz EN 13445-6:2014, EN 13445-6:2014/A2:2018 odnośnie do projektowania i wytwarzania nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych zbudowanych z żeliwa sferoidalnego. Doprowadziło to do przyjęcia norm zharmonizowanych EN 13445-2:2021, EN 13445-3:2021, EN 13445-5:2021 oraz EN 13445-6:2021.
(7) Komisja wraz z CEN oceniła, czy przedmiotowe normy dotyczące urządzeń ciśnieniowych, sporządzone, zmienione lub poddane przeglądowi przez CEN, są zgodne z wnioskiem M/071.
(8) Normy dotyczące urządzeń ciśnieniowych, opracowane, zmienione lub poddane przeglądowi przez CEN, spełniają wymagania, które mają obejmować i o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2014/68/UE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/68/UE. Odniesienia do norm zharmonizowanych: EN 13445-10:2021, EN 17278:2021, EN 10216-5:2021, EN 10217-7:2021, EN 10222-2:2017+A1:2021, EN 10222-4:2017+A1:2021, EN 13445-1:2021, EN 13445-4:2021, EN 13445-8:2021, EN 13445-2:2021, EN 13445-3:2021, EN 13445-5:2021 oraz EN 13445-6:2021 należy włączyć do tego załącznika.
(10) Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/68/UE, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w komunikatach 2016/C 293/01 i 2017/C 389/01, zostały zastąpione, poddane przeglądowi lub zmienione: EN 10216-5:2013, EN 10217-7:2014, EN 10222-2:2017, EN 10222-4:2017, EN 13445-1:2014, EN 13445-1:2014/A1:2014, EN 13445-4:2014, EN 13445-8:2014, EN 13445-8:2014/A1:2014. Odniesienia do tych norm należy zatem umieścić w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616.
(11) Należy również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 13445-2:2014, EN 13445-3:2014, EN 13445-5:2014 oraz EN 13445-6:2014 wraz ze wszystkimi ich zmianami, opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616, ze względu na ich zastąpienie. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do tej decyzji wykonawczej.
(12) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych, poddanych przeglądowi lub zmienionych norm, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1616.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.457.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/2272 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1616 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących rur bez szwu i ze szwem ze stali odpornej na korozję, odkuwek stalowych na urządzenia ciśnieniowe w podwyższonych temperaturach i o wysokiej granicy plastyczności, nieogrzewanych płomieniem zbiorników ciśnieniowych i urządzeń do tankowania pojazdów zasilanych gazem ziemnym |
| Data aktu: | 20/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 21/06/2023, 21/12/2021 |