Wytyczne EBC/2018/4 (2018/571) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu EBC/2018/4

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2018/571
z dnia 7 lutego 2018 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2018/4)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Po przeprowadzeniu regularnego przeglądu zasad Eurosystemu dotyczących kontroli ryzyka należy dokonać szeregu zmian w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony.

(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 1  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Redukcja wartości aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej zależy od pozostałego okresu zapadalności oraz struktury kuponu danego aktywa (stałokuponowe, zerokuponowe, zmiennokuponowe), zgodnie z tabelą 2 zamieszczoną w załączniku do niniejszych wytycznych. Odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów, niezależnie od struktury kuponu. W odniesieniu do struktury kuponu zastosowanie mają następujące postanowienia:

a) kupony o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu;

b) kupony o zmiennym oprocentowaniu połączone z wskaźnikiem inflacji strefy euro jako stopą referencyjną traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu;

c) kupony o zmiennym oprocentowaniu o dolnym limicie różnym od zera lub kupony o zmiennym oprocentowaniu z górnym limitem traktowane są jako kupony o stałym oprocentowaniu;

d) wysokość redukcji wartości stosowana do aktywów posiadających więcej niż jedną strukturę kuponu zależy wyłącznie od struktury kuponu obowiązującej w pozostałym okresie istnienia aktywów i jest równa najwyższej redukcji wartości, jaką można zastosować do aktywów rynkowych z takim samym pozostałym okresem zapadalności i stopniem jakości kredytowej. W tym celu można brać pod uwagę dowolne struktury kuponu obowiązujące w pozostałym okresie istnienia aktywów.";

b)
dodaje się ustęp 2a w brzmieniu:

"2a Pozostały okres zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji określa się jako maksymalny prawnie dopuszczony okres zapadalności, przy uwzględnieniu ewentualnych uprawnień do przedłużenia spłat kapitału wynikających z ich warunków. Termin »własne« zabezpieczone obligacje w rozumieniu niniejszego ustępu oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).";

2)
w art. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) na potrzeby lit. b) termin »własne« ma znaczenie nadane temu terminowi w art. 3 ust. 2a.";

3)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Poszczególne należności kredytowe podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym według pozostałego terminu zapadalności, stopnia jakości kredytowej, struktury kuponu i metodologii wyceny stosowanej przez KBC, zgodnie z tabelą 3 w załączniku do niniejszych wytycznych.";

b)
ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Płatność odsetkową uważa się za instrument o zmiennej stopie, jeśli jest powiązana z referencyjną stopą procentową i jeśli aktualizacja oprocentowania dla tej płatności odbywa się co najmniej raz na rok. Płatności odsetkowe, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktowane są jako płatności o stopie stałej, dla których odpowiednim okresem zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostały okres zapadalności danej należności kredytowej.";

c)
w ust. 2 dodaje się następujące akapit:

"Należność kredytowa jest traktowana na potrzeby zastosowania redukcji wartości w wycenie jako należność kredowa o oprocentowaniu stałym, jeżeli istnieje możliwość, że dana należność kredytowa stanie się należnością kredytową o oprocentowaniu stałym, w zależności od wartości kwalifikowanej referencyjnej stopy procentowej wskazanej w art. 90 lit. b) pkt (iii) wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), w szczególności gdy kupon ma wyraźnie określony górny limit lub dolny limit inny niż zero.";

d)
ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 31,5 %.";

4)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 16 kwietnia 2018 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 3 lit. c), w przypadku którego podejmują one konieczne środki i stosują je od dnia 1 października 2018 r. KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami najpóźniej do dnia 16 marca 2018 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 3 lit. c), w przypadku którego dokonują one powiadomienia do dnia 3 września 2018 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 lutego 2018 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon

o zmiennym

oproc.

kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 1 i 2 0-1 0,5 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5 7,5
1-3 1,0 2,0 0,5 1,5 2,5 1,0 2,0 3,0 1,0 10,0 10,5 7,5
3-5 1,5 2,5 0,5 2,5 3,5 1,0 3,0 4,5 1,0 13,0 13,5 7,5
5-7 2,0 3,0 1,0 3,5 4,5 1,5 4,5 6,0 2,0 14,5 15,5 10,0
7-10 3,0 4,0 1,5 4,5 6,5 2,5 6,0 8,0 3,0 16,5 18,0 13,0
> 10 5,0 7,0 2,0 8,0 10,5 3,5 9,0 13,0 4,5 20,0 25,5 14,5
Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon

o zmiennym

oproc.

kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 3 0-1 6,0 6,0 6,0 7,0 7,0 7,0 8,0 8,0 8,0 13,0 13,0 13,0
1-3 7,0 8,0 6,0 9,5 13,5 7,0 12,0 15,0 8,0 22,5 25,0 13,0
3-5 9,0 10,0 6,0 13,5 18,5 7,0 16,5 22,0 8,0 28,0 32,5 13,0
5-7 10,0 11,5 7,0 14,0 20,0 9,5 18,5 26,0 12,0 30,5 35,0 22,5
7-10 11,5 13,0 9,0 16,0 24,5 13,5 19,0 28,0 16,5 31,0 37,0 28,0
> 10 13,0 16,0 10,0 19,0 29,5 14,0 19,5 30,0 18,5 31,5 38,0 30,5
(*) tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.";
2)
tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych o oprocentowaniu stałym lub zmiennym

Metoda wyceny
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe, wycena oparta

na cenie teoretycznej określonej

przez KBC

Oprocentowanie zmienne, wycena oparta na cenie teoretycznej określonej przez KBC Oprocentowanie stałe, wycena oparta na kwocie pozostałej do spłaty określonej przez KBC Oprocentowanie zmienne, wycena

oparta na kwocie pozostałej do spłaty

określonej przez KBC

Stopnie 1 i 2 (od AAA do A-) 0-1 10,0 10,0 12,0 12,0
1-3 12,0 10,0 16,0 12,0
3-5 14,0 10,0 21,0 12,0
5-7 17,0 12,0 27,0 16,0
7-10 22,0 14,0 35,0 21,0
> 10 30,0 17,0 45,0 27,0
Metoda wyceny
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe, wycena oparta

na cenie teoretycznej określonej

przez KBC

Oprocentowanie zmienne, wycena oparta na cenie teoretycznej określonej przez KBC Oprocentowanie stałe, wycena oparta na kwocie pozostałej do spłaty określonej przez KBC Oprocentowanie zmienne, wycena

oparta na kwocie pozostałej do spłaty

określonej przez KBC

Stopień 3 (od BBB+ do BBB-) 0-1 17,0 17,0 19,0 19,0
1-3 28,5 17,0 33,5 19,0
3-5 36,0 17,0 45,0 19,0
5-7 37,5 28,5 50,5 33,5
7-10 38,5 36,0 56,5 45,0
> 10 40,0 37,5 63,0 50,5
(*) tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.".
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.95.45

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2018/4 (2018/571) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu EBC/2018/4
Data aktu: 07/02/2018
Data ogłoszenia: 13/04/2018