Decyzja 2018/546 w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie funduszy własnych

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2018/546
z dnia 15 marca 2018 r.
w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie funduszy własnych (EBC/2018/10)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 3, art. 28, 29, 77 i 78,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 1 lit. d),

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych przekazywania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) 3 , w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC), jako właściwy organ w odniesieniu do istotnych nadzorowanych podmiotów, odpowiada za ocenę, czy emisje instrumentów w kapitale podstawowym Tier I spełniają kryteria określone w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013. Istotne nadzorowane podmioty mogą klasyfikować instrumenty kapitałowe jako instrumenty w kapitale podstawowym Tier I jedynie po uzyskaniu uprzedniego pisemnego zezwolenia EBC.

(2) Zgodnie z wymogiem określonym w art. 26 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 575/2013 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) sporządził i regularnie aktualizuje publiczny wykaz wszystkich rodzajów instrumentów, które w każdym państwie członkowskim kwalifikują się jako instrumenty w kapitale podstawowym Tier I. Włączenie danego rodzaju instrumentu do wykazu EUNB oznacza, że spełnia on kryteria kwalifikacji określone w art. 28 lub, w odpowiednich przypadkach, art. 29 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Uwzględniając kontrolę poszczególnych rodzajów instrumentów przez właściwe organy oraz, po dniu 28 czerwca 2013 r., przez EUNB, a także publiczny charakter oraz regularne aktualizacje wykazu EUNB, uzasadnione jest wykorzystanie tego wykazu do wyznaczenia zakresu przekazania uprawnień decyzyjnych zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

(3) Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozporządzenie to nie stanowi przeszkody dla podtrzymywania przez właściwe organy procesów poprzedzających zatwierdzenie w odniesieniu do umów regulujących instrumenty kapitału dodatkowego Tier I i kapitału Tier II. I tak, prawo niektórych państw członkowskich przewiduje takie procesy służące klasyfikacji instrumentów kapitałowych jako instrumentów kapitału dodatkowego Tier I i kapitału Tier II. EBC jest właściwym organem do udzielania takiego zezwolenia istotnym nadzorowanym podmiotom zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(4) EBC jest także odpowiedzialny, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, za udzielanie uprzednich zezwoleń istotnym nadzorowanym podmiotom na obniżenie, wykup lub odkup instrumentów w kapitale podstawowym Tier I emitowanych przez te podmioty w sposób dozwolony mającym zastosowanie prawem krajowym oraz na przeprowadzenie wezwania do sprzedaży, wykupu, spłaty lub odkupu instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II przed ich terminem zapadalności.

(5) Dokonując oceny wniosków istotnych nadzorowanych podmiotów o wydanie uprzedniego zezwolenia na obniżenie funduszy własnych, EBC stosuje art. 78 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i sekcję 2 rozdziału IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 241/2014 4 .

(6) EBC, jako właściwy organ, każdego roku ma obowiązek przyjmować znaczną liczbę decyzji w przedmiocie funduszy własnych. W celu usprawnienia procesu decyzyjnego konieczna jest decyzja w sprawie przekazania uprawnień w związku z przyjmowaniem takich decyzji. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał udzielanie upoważnień za konieczne w celu umożliwienia instytucji, do której należy przyjmowanie znacznej liczby decyzji, wykonywania nałożonych na nią obowiązków. Uznał on także potrzebę zapewnienia efektywności działania organom decyzyjnym za zasadę właściwą każdemu systemowi instytucjonalnemu 5 .

(7) Przekazywanie uprawnień decyzyjnych powinno być ograniczone i proporcjonalne, a zakres delegacji powinien być jasno określony.

(8) Decyzja (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) określa procedurę przyjmowania decyzji w sprawie przekazania uprawnień dotyczących nadzoru oraz osoby, którym uprawnienia decyzyjne mogą być przekazywane. Decyzja ta nie wpływa na wykonywanie przez EBC jego zadań nadzorczych i pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji Rady ds. Nadzoru w zakresie przedstawiania Radzie Prezesów finalnych projektów decyzji.

(9) W przypadku niespełnienia określonych w niniejszej decyzji kryteriów przyjęcia decyzji delegowanej decyzje powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu wskazaną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 13g decyzji EBC/2004/2 6 . Ponadto procedura oparta na braku sprzeciwu powinna zostać zastosowana także wówczas, gdy kierownicy jednostek organizacyjnych mają wątpliwości dotyczące spełniania kryteriów oceny w odniesieniu do decyzji w przedmiocie funduszy własnych z uwagi na niewystarczające informacje przekazane przez istotny nadzorowany podmiot lub złożoność oceny.

(10) Decyzje nadzorcze EBC mogą być przedmiotem przeglądu administracyjnego zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz zgodnie z bardziej szczegółowymi postanowieniami zawartymi w decyzji EBC/2014/16 7 . W przypadku takiego przeglądu administracyjnego Rada ds. Nadzoru powinna wziąć pod uwagę opinię Administracyjnej Rady Odwoławczej i przekazać Radzie Prezesów nowy projekt decyzji do przyjęcia zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

1) 8
 »decyzja w sprawie funduszy własnych« - każdą z następujących decyzji:
a)
decyzję EBC w sprawie zezwolenia na klasyfikację instrumentu jako instrumentu w kapitale podstawowym Tier I;
b)
decyzję EBC w sprawie zezwolenia na klasyfikację instrumentu jako instrumentu dodatkowego w Tier I lub instrumentu w Tier II;
c)
decyzję EBC w sprawie zezwolenia na włączanie zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych; oraz
d)
decyzję EBC w sprawie zezwolenia na obniżenie funduszy własnych. Na potrzeby niniejszej decyzji decyzja w sprawie funduszy własnych obejmuje również zatwierdzenie odpowiedzi EBC na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o konsultacje w sprawie obniżenia instrumentów zobowiązań kwalifiko- walnych;
2)
"obniżenie funduszy własnych" - każde działanie, o którym mowa w art. 77 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
3)
"obniżenie z zastąpieniem" - obniżenie funduszy własnych zgodnie z art. 78 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
4)
"obniżenie bez zastąpienia" - obniżenie funduszy własnych zgodnie z art. 78 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
5)
"wykaz EUNB" - wykaz sporządzany, prowadzony i publikowany 9  przez EUNB na podstawie art. 26 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 575/2013, obejmujący wszystkie rodzaje instrumentów kapitałowych w każdym z państw członkowskich kwalifikujących się jako instrumenty w kapitale podstawowym Tier I na podstawie informacji uzyskanych od każdego z właściwych organów;
6)
"instrument w kapitale podstawowym Tier I", "instrument dodatkowy w Tier I" i "instrument w Tier II" - instrument kwalifikujący się odpowiednio jako instrument w kapitale podstawowym Tier I, instrument dodatkowy w Tier I i instrument w Tier II zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013;
7)
"instrument zastępujący" - instrument kapitałowy zastępujący instrument kapitałowy mający być przedmiotem obniżenia, odkupu, wezwania do sprzedaży lub wykupu w rozumieniu art. 78 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
8)
"instrument zastępowany" - instrument kapitałowy mający być przedmiotem działania, o którym mowa w art. 77 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, i zastępowany instrumentem zastępującym w ramach obniżenia z zastąpieniem, zgodnie z art. 78 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
9)
"współczynnik kapitału podstawowego Tier I", "współczynnik kapitału Tier I" i "łączny współczynnik kapitałowy" - odpowiednio współczynnik kapitału podstawowego Tier I, współczynnik kapitału Tier I i łączny współczynnik kapitałowy, zgodnie z art. 92 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
10)
"decyzja SREP" - decyzję, która została przyjętą przez EBC na podstawie art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 w następstwie corocznego procesu przeglądu i oceny nadzorczej w rozumieniu art. 97 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 10  i która ustanawia wymogi ostrożnościowe;
11)
"decyzja w sprawie przekazania uprawnień" i "decyzja delegowana" - odpowiednio decyzję w sprawie przekazania uprawnień i decyzję delegowaną w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 4 decyzji (UE) 2017/933 (EBC/2016/40);
12)
"kierownicy jednostek organizacyjnych" - kierowników jednostek organizacyjnych EBC, którym przekazywane są uprawnienia do przyjmowania decyzji w przedmiocie funduszy własnych;
13)
"procedura oparta na braku sprzeciwu" - procedurę określoną w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i bardziej szczegółowo opisaną w art. 13g decyzji EBC/2004/2;
14)
"decyzja odmowna" - decyzję, na mocy której nie udziela się zezwolenia lub nie udziela się zezwolenia w zakresie w pełni zgodnym z żądaniem istotnego nadzorowanego podmiotu. Decyzję zawierającą postanowienia dodatkowe, takie jak warunki lub zobowiązania, uznaje się za decyzję odmowną, chyba że takie dodatkowe postanowienia:
a)
zapewniają spełnianie przez nadzorowany podmiot wymogów odpowiednich unijnych przepisów prawa, o których mowa w art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 6, i zostały uzgodnione na piśmie; lub
b)
stanowią jedynie powtórzenie jednego lub większej liczby obowiązujących wymogów, z którymi dana instytucja ma obowiązek zapewnić zgodność na podstawie postanowień, o których mowa w art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 6, lub też określają obowiązek zapewnienia informacji dotyczących spełniania jednego lub większej liczby takich wymogów;
15)
"istotny nadzorowany podmiot" - istotny nadzorowany podmiot w rozumieniu art. 2 pkt 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 11 .
16) 12
 »istotna nadzorowana grupa« - istotną nadzorowaną grupę w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 13
17) 14
 »uprzednie zezwolenie ogólne« - ogólne zezwolenie na przeprowadzenie któregokolwiek z działań określonych w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu obniżenia funduszy własnych, udzielane zgodnie z art. 78 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia.";
18) 15
 »wrażliwość" - cechę charakterystyczną lub czynnik, które mogą mieć negatywny wpływ na reputację EBC lub na skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, w tym między innymi okoliczności, w których: a) wobec właściwego nadzorowanego podmiotu zastosowane były lub stosowane są poważne środki nadzorcze, takie jak środki wczesnej interwencji; b) po przyjęciu projektu decyzji zostanie stworzony nowy precedens, który mógłby być wiążący dla EBC w przyszłości; c) projekt decyzji po jej przyjęciu może spowodować negatywną reakcję mediów lub opinii publicznej; lub d) właściwy organ krajowy, który nawiązał bliską współpracę z EBC, informuje EBC o swoim braku zgody na proponowany projekt decyzji.
Artykuł  2

Przekazanie uprawnień w zakresie decyzji w przedmiocie funduszy własnych

1.  16
 Zgodnie z art. 4 decyzji (UE) 2017/933 (EBC/2016/40) Rada Prezesów niniejszym przekazuje kierownikom jednostek organizacyjnych wyznaczonym przez Zarząd zgodnie z art. 5 tej decyzji uprawnienie do podejmowania następujących decyzji w przedmiocie funduszy własnych:
a)
w sprawie zezwolenia na klasyfikację instrumentów kapitałowych jako instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, zgodnie z art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
b)
w sprawie zezwolenia na klasyfikację instrumentów kapitałowych jako instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II, w przypadkach gdy jest to wymagane przez prawo krajowe;
c)
w sprawie zezwolenia odnośnie do obniżenia funduszy własnych, zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
d)
w sprawie zezwolenia na włączenie przez instytucję zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych do kapitału podstawowego Tier I przed podjęciem przez tę instytucję formalnej decyzji potwierdzającej jej ostateczny wynik finansowy w danym roku, zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
e)
w sprawie odpowiedzi EBC na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o konsultacje na podstawie art. 78a rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym uzgodnienia proponowanego marginesu, o który, po przeprowadzeniu przez instytucję działania, o którym mowa w art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, według organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne instytucji muszą przekraczać wymogi określone w tym rozporządzeniu.
2.  17
 Decyzje w przedmiocie funduszy własnych, o których mowa w ust. 1, przyjmowane są na mocy decyzji delegowanej w przypadku spełnienia kryteriów przyjmowania decyzji delegowanych, zgodnie z art. 3, 4 i 5, 5a i 5b.
3.  18
 Decyzji w przedmiocie funduszy własnych nie przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli z uwagi na złożoność oceny lub delikatny charakter sprawy konieczne jest, aby były one przyjęte zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu.
4.  19
 Kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają do przyjęcia Radzie ds. Nadzoru i Radzie Prezesów w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu decyzję w przedmiocie funduszy własnych, która spełnia kryteria przyjmowania decyzji delegowanych określone w art. 3-5b, jeżeli ocena nadzorcza tej decyzji w przedmiocie funduszy własnych ma bezpośredni wpływ na ocenę nadzorczą innej decyzji, która ma zostać przyjęta w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu.
5.  20
 Przekazanie uprawnień decyzyjnych zgodnie z ust. 1 ma zastosowanie do:
a)
przyjmowania przez EBC decyzji nadzorczych;
b)
przyjmowania przez EBC instrukcji skierowanych, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, do właściwych organów krajowych, z którymi EBC ustanowił bliską współpracę;
c)
zatwierdzania odpowiedzi EBC na wnioski organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o udzielenie konsultacji na podstawie art. 78a rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym uzgodnienie proponowanego marginesu, o który, po przeprowadzeniu przez instytucję działania, o którym mowa w art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, według organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne instytucji muszą przekraczać wymogi określone w tym rozporządzeniu.
Artykuł  3

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych w przedmiocie zezwolenia na klasyfikację instrumentów jako instrumentów w kapitale podstawowym Tier I 21  

1.  22
 Decyzje w przedmiocie klasyfikacji instrumentów kapitałowych jako instrumentów w kapitale podstawowym Tier I podejmuje się na mocy decyzji delegowanej, jeżeli rodzaj instrumentu, którego dotyczy wniosek o zezwolenie, w momencie otrzymania wniosku przez EBC znajdował się w wykazie EUNB.
2. 
Na mocy decyzji delegowanej nie przyjmuje się decyzji odmownych oraz decyzji na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
3. 
Gdy, zgodnie z ust. 1 i 2, decyzja w przedmiocie klasyfikacji instrumentów kapitałowych jako instrumentów w kapitale podstawowym Tier I nie może być przyjęta na mocy decyzji delegowanej, jest ona przyjmowana zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu.
4. 
Oceny klasyfikacji instrumentów kapitałowych jako instrumentów w kapitale podstawowym Tier I dokonuje się zgodnie z art. 27, 28 i 29 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 4-11 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014.
Artykuł  4

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych w przedmiocie zezwolenia na klasyfikację instrumentów jako instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II 23  

1.  24
 W przypadku gdy zezwolnie jest wymagane na mocy prawa krajowego, decyzje w przedmiocie zezwolenia na klasyfikację instrumentów jako instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II podejmowane są na mocy decyzji delegowanej.
2.  25
 Decyzji odmownych nie przyjmuje się w postaci decyzji delegowanej.
3. 
Oceny klasyfikacji instrumentów kapitałowych jako instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II dokonuje się z godnie z art. 52-54 i 63 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 8, 9 i 20-24a rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014.
Artykuł  5

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych w przedmiocie zezwolenia na obniżenie funduszy własnych 26  

1.  27
 Decyzje w przedmiocie zezwolenia na obniżenie funduszy własnych podejmuje się na mocy decyzji delegowanej zgodnie z postanowieniami ust. 2, 3, 3a, 4 i 4a.
2.  28
 W przypadku obniżenia z zastąpieniem decyzje podejmuje się na mocy decyzji delegowanych, jeżeli:
a)
instrument zastępujący jest instrumentem w kapitale podstawowym Tier I o wartości nominalnej równej przynajmniej nominalnej wartości instrumentu zastępowanego;
b)
instrument zastępujący jest instrumentem dodatkowym w Tier I o wartości nominalnej równej przynajmniej nominalnej wartości instrumentu zastępowanego, jeżeli instrument zastępowany jest instrumentem dodatkowym w Tier I; lub
c)
instrument zastępujący jest instrumentem dodatkowym w Tier I lub instrumentem w Tier II o wartości nominalnej równej przynajmniej nominalnej wartości instrumentu zastępowanego, jeżeli instrument zastępowany jest instrumentem w Tier II.

W przypadku gdy instrument zastępujący lub instrument zastępowany, o których mowa w lit. a)-c), nie mają wartości nominalnej, odnośną kwotę stanowi kwota referencyjna danego instrumentu.

Jeżeli kwota nominalna (lub, w sytuacji, o której mowa w poprzednim akapicie, kwota referencyjna) zastępowanego instrumentu jest wyższa niż kwota tego instrumentu kwalifikująca go jako fundusze własne, odnośną kwotę stanowi kwota kwalifikująca instrument jako fundusze własne.

3. 
W przypadku obniżenia bez zastąpienia decyzje podejmuje się na mocy decyzji delegowanych, jeżeli:
a) 29
 po obniżeniu fundusze przekraczają, oraz szacuje się, że przez przynajmniej trzy lata obrachunkowe po dacie wniosku nadal będą przekraczać, poziom odpowiadający wymogom określonym w art. 92 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, wymogowi utrzymywania funduszy własnych na poziomie zgodnym z art. 16 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, wymogowi połączonego bufora w rozumieniu art. 128 pkt 6 dyrektywy 2013/36/UE oraz wytycznych kapitałowych w ramach filaru II określonych w ostatniej dostępnej decyzji SREP; oraz;
b) 30
 wpływ obniżenia na współczynnik kapitału podstawowego Tier I, współczynnik kapitału Tier I oraz łączny współczynnik kapitałowy jest mniejszy niż 100 punktów bazowych na skonsolidowanym poziomie istotnej nadzorowanej grupy lub na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu, jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy. Jeżeli celem obniżenia jest pokrycie istniejących strat lub ujemnych rezerw, a obniżenie takie nie ma wpływu na poziom funduszy własnych, kryterium dotyczące progu 100 punktów bazowych uznaje się za spełnione.
3a.  31
 Decyzje w sprawie uprzedniego zezwolenia ogólnego na podstawie art. 78 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz decyzje w sprawie zezwolenia na konkretną wcześniej ustaloną kwotę na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 241/2014 *  podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli spełnione są warunki określone w ust. 3 lub jeżeli decyzja taka stanowi przedłużenie obowiązującej decyzji i jest wydawana w odniesieniu do tej samej wcześniej ustalonej kwoty lub kwoty niższej.
4. 
Decyzji odmownych nie przyjmuje się w postaci decyzji delegowanej.
4a.  32
 Decyzje w przedmiocie zezwolenia na obniżenie funduszy własnych mogą zostać uchylone w drodze decyzji delegowanej w przypadku złożenia wniosku o uchylenie przez adresata decyzji.
5.  33
 W przypadku gdy, zgodnie z ust. 1-4a, decyzja w przedmiocie obniżenia funduszy własnych nie może być przyjęta w postaci decyzji delegowanej, jest ona przyjmowana zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu.
6. 
Oceny obniżenia funduszy własnych dokonuje się zgodnie z art. 78 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz sekcją 2 rozdziału IV rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014.
Artykuł  5a  34

Kryteria przyjmowania decyzji delegowanych w sprawie zezwolenia na włączenie zysków z bieżącego okresu oraz zysków rocznych do kapitału podstawowego Tier I

1. 
Decyzje na podstawie art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w sprawie zezwolenia na włączenie zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych do kapitału podstawowego Tier I przed podjęciem przez instytucję formalnej decyzji potwierdzającej jej ostateczny wynik finansowy w danym roku, w tym tych, które nie spełniają wymogu określonego w art. 3 ust. 2 decyzji (UE) 2015/656 (EBC/2015/4), podejmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli spełnione są poniższe kryteria:
a)
wymóg weryfikacji zysków, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, został spełniony zgodnie z art. 4 decyzji (UE) 2015/656 (EBC/2015/4);
b)
instytucja wykazała, że kwota zysków została pomniejszona o wszelkie możliwe do przewidzenia obciążenia lub dywidendy, odpowiednio zgodnie z art. 5 ust. 1, 2 i 5 decyzji (UE) 2015/656 (EBC/2015/4) oraz lit. c);
c)
kwota możliwych do przewidzenia dywidend podlegających odliczeniu przez instytucję od kwoty zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych została ustalona zgodnie z art. 2 ust. 2, 4, 5 i 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 lub, w okolicznościach określonych w art. 5 ust. 3 decyzji (UE) 2015/656 (EBC/2015/4), odliczona jest wyższa kwota wyliczona zgodnie z tym artykułem.
2. 
Decyzji odmownych nie przyjmuje się w postaci decyzji delegowanej.
Artykuł  5b  35

Kryteria zatwierdzania odpowiedzi na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o wydanie opinii w sprawie obniżenia instrumentów zobowiązań kwalifikowalnych

1. 
W przypadku gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji składa wniosek o wydanie opinii przez EBC lub dąży do porozumienia na podstawie art. 78a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, decyzję w sprawie zatwierdzenia odpowiedzi EBC na taki wniosek o wydanie opinii podejmuje się w drodze przekazania uprawnień, chyba że zachodzą przesłanki określone w ust. 2.
2. 
W przypadku gdy EBC nie zgadza się lub częściowo nie zgadza się ze stanowiskiem organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sprawie, w której organ zwrócił się do EBC z wnioskiem o wydanie opinii lub w celu porozumienia na podstawie art. 78a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, decyzji w sprawie zatwierdzenia odpowiedzi EBC nie podejmuje się w drodze decyzji delegowanej.
Artykuł  6

Przepis przejściowy

Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do wniosków złożonych EBC przed jej wejściem w życie.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 marca 2018 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
3 Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 14.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje (Dz.U. L 74 z 14.3.2014, s. 8).
5 Sprawa AKZO Chemie przeciwko Komisji, 5/85, ECLI:EU:C:1986:328, pkt 37, oraz sprawa Carmine Salvatore Tralli przeciwko EBC, C-301/02 P, ECLI:EU:C:2005:306, pkt 59.
6 Decyzja EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 33).
7 Decyzja EBC/2014/16 z dnia 14 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Administracyjnej Rady Odwoławczej i jej regulaminu operacyjnego (Dz.U. L 175 z 14.6.2014, s. 47).
8 Art. 1 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
9 Publikowany na stronie internetowej EUNB pod adresem: www.eba.europa.eu.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
11 Rozporządzenie (UE) nr 468/2014 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
12 Art. 1 pkt 16 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
13 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).
14 Art. 1 pkt 17 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
15 Art. 1 pkt 18 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
16 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
17 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
18 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
19 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
20 Art. 2 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
21 Art 3 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
22 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
23 Art. 4 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
24 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
25 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
26 Art. 5 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
27 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
28 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. c decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
29 Art. 5 ust. 3 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. d decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
30 Art. 5 ust. 3 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 8 lit. e decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
31 Art. 5 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 8 lit. f decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje (Dz.U. L 74 z 14.3.2014, s. 8).
32 Art. 5 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 8 lit. g decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
33 Art. 5 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. h decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
34 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 9 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.
35 Art. 5b dodany przez art. 1 pkt 10 decyzji europejskiego banku centralnego nr 2021/1439 z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.314.8) zmieniającego nin. decyzję europejskiego banku centralnego z dniem 26 września 2021 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024