uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281,
(1) Artykuł 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (zwany dalej "kodeksem") stanowi, że Komisja sporządzi program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych (zwany dalej "programem prac"). Pierwszy program prac został przyjęty na mocy decyzji wykonawczej Komisji 2014/255/UE 2 . Wymaga on uaktualnienia. Biorąc pod uwagę liczbę niezbędnych zmian w decyzji wykonawczej 2014/255/UE oraz konieczność zachowania przejrzystości, należy zastąpić i uchylić przedmiotową decyzję.
(2) Program prac ma znaczenie szczególnie przy ustalaniu środków przejściowych w odniesieniu do systemów teleinformatycznych oraz określaniu ram czasowych wdrożenia systemów, które w dniu rozpoczęcia stosowania kodeksu, czyli w dniu 1 maja 2016 r., nie będą jeszcze działały. W związku z tym program prac jest niezbędny do ustanowienia okresów przejściowych dla systemów teleinformatycznych określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 3 , rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/341 4 oraz rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 .
(3) Kodeks zakłada, że wszelka wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji odbywać się będą z wykorzystaniem technik elektronicznego przetwarzania danych oraz że systemy informacyjno-komunikacyjne będą oferować przedsiębiorcom we wszystkich państwach członkowskich takie same ułatwienia. Program prac powinien zatem przedstawiać szeroko zakrojony plan wdrożenia systemów teleinformatycznych, by zagwarantować prawidłowe stosowanie kodeksu.
(4) W związku z tym program powinien zawierać wykaz systemów teleinformatycznych, które powinny zostać przygotowane i opracowane przez państwa członkowskie ("systemy krajowe") lub przez państwa członkowskie we współpracy z Komisją ("systemy transeuropejskie"), umożliwiających stosowanie kodeksu w praktyce. Wykaz ten powinien opierać się na istniejącym już dokumencie, zwanym wieloletnim planem strategicznym, który odnosi się do wszystkich projektów celnych związanych z technologiami informacyjnymi i który sporządzono zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 6 , a w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. Systemy teleinformatyczne uwzględnione w programie prac powinny podlegać tym samym zasadom zarządzania projektami i należy je przygotowywać i opracowywać zgodnie z wieloletnim planem strategicznym.
(5) W programie prac powinny zostać określone systemy teleinformatyczne, a także odpowiednia podstawa prawna, kluczowe etapy oraz przewidywane terminy rozpoczęcia działań. Terminy określane jako "terminy rozpoczęcia wdrażania" powinny oznaczać najwcześniejsze terminy, w których państwa członkowskie będą mogły rozpocząć wykorzystywanie nowych systemów teleinformatycznych. Ponadto w programie prac powinny zostać określone "ostateczne terminy wdrażania", czyli najpóźniejsze terminy, przed upłynięciem których wszystkie państwa członkowskie i wszyscy przedsiębiorcy rozpoczną korzystanie z nowych lub ulepszonych systemów teleinformatycznych wymaganych zgodnie z kodeksem. Te ramy czasowe są konieczne dla realizacji wdrożenia systemu na poziomie Unii. Okres trwania tych ram czasowych należy dostosować do potrzeb związanych z wdrożeniem każdego systemu.
(6) Terminy wdrożenia transeuropejskich systemów powinny być ustalane w oparciu o konkretne daty lub, w razie konieczności, stosując ramy czasowe. Te ramy czasowe powinny być ograniczone do okresu niezbędnego do przejścia z obecnego systemu stosowanego przez państwa członkowskie i przedsiębiorców do nowego systemu. W przedmiotowych ramach czasowych państwa członkowskie powinny móc decydować, kiedy rozpocząć i kiedy zakończyć proces migracji własnych systemów oraz od kiedy przedsiębiorcy powinni korzystać z nowych systemów i kiedy się do nich podłączyć. Datę końcową określoną przez każde państwo członkowskie powinna stanowić data zakończenia okresu obowiązywania przepisów przejściowych dotyczących odpowiednich systemów teleinformatycznych i określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/341 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447.
(7) Terminy wdrożenia systemów krajowych i migracji powinny zostać ustalone zgodnie z krajowymi planami projektów i migracji państw członkowskich z uwagi na fakt, że systemami tymi rządzą specyficzne okoliczności krajowego środowiska IT. Datę końcową określoną przez każde państwo członkowskie powinna stanowić data zakończenia okresu przejściowego odnoszącego się do odpowiednich systemów teleinformatycznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/2446, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/341 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447. W celu zapewnienia przejrzystości i zgodnie z art. 56 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/341 państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji swoje krajowe plany, a Komisja powinna je opublikować na stronie internetowej "Europa". Ponadto państwa członkowskie powinny zapewnić terminowe przekazywanie przedsiębiorcom informacji technicznych niezbędnych do umożliwienia im, w razie potrzeby, aktualizacji ich własnych systemów i podłączenia się do nowych lub ulepszonych systemów, a także stosowania nowych wymogów dotyczących procedur i danych, przy zastosowaniu zaleceń przedstawianych przez państwa członkowskie w ich krajowych wytycznych dotyczących dobrych praktyk IT.
(8) Systemy teleinformatyczne, o których mowa w programie prac, należy wybierać pod kątem ich oczekiwanego wpływu na priorytety określone w kodeksie. Jednym z tych priorytetów jest możliwość zaoferowania przedsiębiorcom szerokiego zakresu elektronicznych usług celnych na całym unijnym obszarze celnym. Ponadto systemy teleinformatyczne mają zwiększyć skuteczność i wydajność procesów celnych oraz usprawnić ich harmonizację na terenie Unii. Kolejność i harmonogram wdrażania systemów objętych programem prac powinny wynikać ze względów praktycznych oraz z czynników związanych z zarządzaniem projektami, takich jak: rozpowszechnianie starań i zasobów, wzajemne połączenia pomiędzy projektami, szczególne wymagania każdego systemu oraz stopień przygotowania projektu. Program prac powinien służyć organizacji wdrażania systemów teleinformatycznych na różnych etapach. Z uwagi na dużą liczbę systemów i interfejsów, które należy stworzyć, wdrożyć i utrzymywać, a także na wysokie koszty pełnej realizacji programu prac przed 2020 r., konieczne jest zapewnienie ścisłej kontroli i monitorowania.
(9) W związku z tym, że systemy teleinformatyczne, o których mowa w art. 16 ust. 1 kodeksu, mają być stworzone, wykorzystywane oraz utrzymywane przez państwa członkowskie we współpracy z Komisją, Komisja i państwa członkowskie powinny podejmować wspólne działania, by zagwarantować, że opracowywanie i wdrażanie tych systemów odbywać się będzie zgodnie z programem prac oraz że podejmowane będą stosowne kroki w celu zaplanowania, zaprojektowania, stworzenia oraz wykorzystania danych systemów w sposób skoordynowany i w odpowiednim terminie.
(10) Aby zapewnić synchronizację programu prac i wieloletniego planu strategicznego, program prac należy dostosować do wieloletniego planu strategicznego oraz uaktualniać go wtedy, gdy uaktualniany jest wieloletni plan strategiczny. Przy określaniu przyszłych aktualizacji programu prac konieczne będzie zwrócenie szczególnej uwagi na osiągane co roku postępy w realizacji uzgodnionych celów, zważywszy na ambitny i wymagający charakter systemów teleinformatycznych, które mają być uruchomione w latach 2019 i 2020, a także obecnie planowane natężenie prac w latach 2019 i 2020.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.99.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/578 ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym |
| Data aktu: | 11/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 16/04/2016 |