a także mając na uwadze, co następuje:(1) Budynki mają zasadnicze znaczenie dla unijnej polityki efektywności energetycznej, ponieważ odpowiadają za prawie 40 % 1 zużycia energii końcowej.
(2) Znaczenie branży budowlanej dla poprawy efektywności energetycznej podkreślono w komunikacie Komisji Europejskiej zatytułowanym "Efektywność energetyczna i jej wkład w bezpieczeństwo energetyczne a ramy polityczne dotyczące klimatu i energii do roku 2030" 2 oraz w komunikacie "Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu" 3 .
(3) Pełne wdrożenie i egzekwowanie istniejącego prawodawstwa w dziedzinie energii uznano za najważniejszy priorytet w tworzeniu unii energetycznej.
(4) Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków jest głównym instrumentem prawnym odnoszącym się do kwestii efektywności energetycznej w budynkach w kontekście celów w zakresie efektywności energetycznej na rok 2020.
(5) Art. 9 dyrektywy określa szczegółowy cel, zgodnie z którym w terminie do końca 2020 r. wszystkie nowe budynki muszą mieć prawie zerowe lub bardzo niskie zapotrzebowanie na energię. Niemal zerowa lub bardzo niska ilość wymaganej energii powinna pochodzić w bardzo znaczącym stopniu z energii ze źródeł odnawialnych.
(6) Przepisy krajowe transponujące wymogi art. 9 ust. 1 muszą zapewnić, aby w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii. Ten sam cel zakładający niemal zerowe zużycie energii, ale o krótszym terminie realizacji wyznaczonym na dzień 31 grudnia 2018 r., dotyczy nowych budynków zajmowanych przez władze publiczne oraz będących ich własnością. Powinno to doprowadzić do stworzenia przejrzystych krajowych ram prawnych dla podmiotów gospodarczych odnośnie do wymogów dotyczących charakterystyki energetycznej nowych budynków z końcem 2020 r.
(7) Poza wymogami dotyczącymi nowych budynków w dyrektywie wprowadzono wymóg, aby państwa członkowskie wprowadziły strategie wsparcia zachęcające do modernizacji istniejących budynków w celu osiągnięcia poziomów niemal zerowego zużycia energii.
(8) Komisja sporządziła sprawozdanie dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat postępów państw członkowskich w zwiększaniu liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii 4 . Dalsze informacje zostały uzyskane od państw członkowskich w związku z realizacją ich obowiązków sprawozdawczych dotyczących tej kwestii.
(9) Postępy osiągane przez państwa członkowskie ulegają powoli poprawie, ale powinny zostać przyspieszone. Chociaż wzmocniono środki wspierające zwiększanie liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii na poziomie krajowym, państwa członkowskie powinny zintensyfikować swoje starania zmierzające do zapewnienia, aby wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii przed upływem docelowych terminów określonych w dyrektywie.
(10) Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków jest obecnie poddawana przeglądowi. Zasady dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii stanowią jeden z filarów obowiązującej dyrektywy i mają stać się, począwszy od 2020 r., normą dla nowych budynków. Przegląd pozwoli ocenić, czy konieczne będzie wprowadzenie dodatkowych środków w kontekście roku 2030. Opracowywanie nowych polityk i strategii powinno opierać się na solidnych podstawach. Istotne jest, aby wymogi dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii na rok 2020 zostały w pełni wdrożone.
(11) Potwierdza to także art. 9 ust. 4 dyrektywy, który przewiduje, że Komisja może wydać skierowane do państw członkowskich zalecenie dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1 Zob. dokument "Energy, transport and environment indicators", wydanie z 2012 r., Komisja Europejska. Do celów tego oszacowania połączono zużycie energii końcowej w gospodarstwach domowych i sektorach usług. Obejmuje to np. zużycie energii elektrycznej przez różnego rodzaju urządzenia, ale nie uwzględnia zużycia energii w budynkach przemysłowych.
2 SWD(2014) 255 final.
3 Pakiet dotyczący unii energetycznej, COM(2015) 80 final.
4 COM(2013) 483 final/2.
5 COM(2015) 80 final.
6 Art. 2 ust. 4.
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 244/2012 z dnia 16 stycznia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i ustanawiające ramy metodologii porównawczej do celów obliczania optymalnego pod względem kosztów poziomu wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki energetycznej budynków i elementów budynków (Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 18).
8 Wytyczne ustanawiające ramy metodologii do celów obliczania optymalnego pod względem kosztów poziomu wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki energetycznej (Dz.U. C 115 z 19.4.2012, s. 1).
10 Pojęcia "zapotrzebowania na energię", "energii dostarczonej" i "energii pierwotnej netto" należy rozumieć zgodnie z definicjami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 244/2012 i towarzyszących mu wytycznych.
11 Zob. na przykład Analysis of load match and grid interaction indicators in net zero energy buildings with simulated and monitored data, Applied Energy, 31 grudnia 2014 r., s. 119-131.
12 Sprawozdanie JRC z 2016 r. pt. Promoting healthy and energy efficient buildings in the European Union ("Promowanie zdrowych i energooszczędnych budynków w Unii Europejskiej").
14 Oznacza to poziom charakterystyki energetycznej, który prowadzi do najniższego kosztu w trakcie szacunkowego cyklu eksploatacji budynku.
15 "Energia ze źródeł odnawialnych" obejmuje energię z pochodzącą z niekopalnych źródeł odnawialnych, a mianowicie energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, geotermalną i hydrotermalną i energię oceanów, hydroenergię, energię pozyskiwaną z biomasy, gazu pochodzącego z wysypisk śmieci, oczyszczalni ścieków i ze źródeł biologicznych (biogaz).
16 Towards nearly zero-energy buildings- Definition of common principles under the EPBD ("Działania na rzecz budynków o niemal zerowym zużyciu energii - zdefiniowanie wspólnych zasad zgodnie z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków") (http://ec. europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/nzeb_full_report.pdf), analiza przeprowadzona przez Ecofys dla Komisji Europejskiej (DG ds. Energii).
17 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z postępów dokonanych przez państwa członkowskie w osiąganiu optymalnych pod względem kosztów poziomów wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki budynków.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 16).
20 Skoordynowane działanie w ramach dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, tom III, 2016 r.
21 Jeśli chodzi o zaopatrzenie w energię cieplną i chłodzącą w UE, poziom udziału w rynku dla systemów ogrzewania i chłodzenia wynosi ok. 10-13 %.
22 Zob. przypis 12.
23 23 państwa członkowskie i jeden z regionów Belgii.
24 Zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. a).
25 Art. 28 ust. 1 akapit drugi.
26 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
27 W ramach trwających prac i projektów normalizacyjnych, takich jak projekt GE2O (http://www.geoclusters.eu/), próbuje się przezwyciężyć to ograniczenie, przy jednoczesnym uwzględnieniu naturalnych różnic fizycznych, np. klimatycznych.
34 Zob. przypis 24.
35 Zlecenie Komisji dla CEN nr M/480 dotyczące opracowania norm EPBD.
36 W analizie Towards nearly zero-energy buildings- Definition on common principles under the EPBD ("Działania na rzecz budynków o niemal zerowym zużyciu energii - zdefiniowanie wspólnych zasad zgodnie z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków") (http://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/nzeb_full_report.pdf), przeprowadzonej przez Ecofys dla Komisji Europejskiej (DG ds. Energii):- klimat śródziemnomorski to strefa 1: Katania (a także: Ateny, Larnaka, Luga, Sewilla, Palermo)
- klimat oceaniczny to strefa 4: Paryż (a także: Amsterdam, Berlin, Bruksela, Kopenhaga, Dublin, Londyn, Macon, Nancy, Praga, Warszawa)
- klimat kontynentalny to strefa 3: Budapeszt (a także: Bratysława, Lublana, Mediolan, Wiedeń)
- klimat nordycki to strefa 5: Sztokholm (Helsinki, Ryga, Sztokholm, Gdańsk, Tovarene)
37 Zintegrowana charakterystyka energetyczna budynku odpowiada ilości energii pierwotnej netto niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z jego typowym wykorzystaniem i musi odzwierciedlać zapotrzebowanie na energię do celów ogrzewania i chłodzenia, zaopatrzenia w ciepłą wodę i wbudowanego oświetlenia. W rezultacie oprócz jakości izolacji budynku zintegrowana charakterystyka uwzględnia instalacje grzewcze, instalacje chłodzące, energię na potrzeby wentylacji, instalacje oświetleniowe, położenie i orientację budynku, odzysk ciepła, zyski z energii słonecznej i inne odnawialne źródła energii.
40 Zob. przypis 22.