uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią mających znaczący potencjał oszczędności energii, lecz wykazujących znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Zużycie energii elektrycznej przez podgrzewacze wody i zasobniki ciepłej wody użytkowej stanowi istotną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii, a podgrzewacze wody i zasobniki ciepłej wody użytkowej o równorzędnej funkcjonalności wykazują duże rozbieżności w zakresie efektywności energetycznej podgrzewania wody użytkowej i strat postojowych. Istnieją znaczne możliwości zmniejszania ich zużycia energii, takie jak łączenie podgrzewaczy wody z odpowiednimi urządzeniami słonecznymi. Podgrzewacze wody, zasobniki ciepłej wody użytkowej i zestawy zawierające podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne należy zatem objąć wymogami dotyczącymi etykiet efektywności energetycznej.
(3) Podgrzewacze wody, które są przeznaczone do wykorzystywania przede wszystkim paliw gazowych i płynnych (ponad 50 %) wytwarzanych z biomasy, posiadają szczególne parametry techniczne wymagające dalszych analiz technicznych, ekonomicznych i środowiskowych. W zależności od wyników takich analiz wymogi dotyczące etykietowania takich podgrzewaczy wody należy, w razie potrzeby, ustanowić na późniejszym etapie.
(4) Należy określić ujednolicone przepisy dotyczące etykietowania i standardowych informacji o produkcie odnośnie do efektywności energetycznej podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej, aby zapewnić zachęty dla producentów do podnoszenia efektywności energetycznej tych produktów, zmotywowania użytkowników do zakupu energooszczędnych produktów i wniesienia wkładu w funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(5) Jeśli chodzi o istotne oszczędności energii i kosztów dla poszczególnych rodzajów podgrzewaczy wody i dla zasobników ciepłej wody użytkowej, niniejszym rozporządzeniem należy wprowadzić nową jednolitą skalę od A do G dla konwencjonalnych podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej, słonecznych systemów podgrzewania ciepłej wody użytkowej i podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej z pompą ciepła, a także dla zasobników ciepłej wody użytkowej. Po dwóch latach należy dodać do klasyfikacji dynamiczną klasę A+, aby przyspieszyć rozpowszechnienie na rynku najbardziej energooszczędnych podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić konsumentom uzyskanie bardziej dokładnych danych porównawczych dotyczących parametrów słonecznych systemów podgrzewania ciepłej wody użytkowej i podgrzewaczy ciepłej wody użytkowej z pompą ciepła w trzech europejskich strefach klimatycznych.
(7) Ważnym czynnikiem dla użytkowników może być poziom mocy akustycznej podgrzewacza wody. Informacje o poziomach mocy akustycznej należy podawać na etykietach podgrzewaczy wody.
(8) Oczekuje się, że do 2020 r. łączny efekt przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej 2 przyniesie roczne oszczędności energii rzędu około 450 PJ (11 Mtoe), co odpowiada emisji około 26 Mt CO2, w porównaniu z sytuacją zakładającą niezastosowanie żadnych środków.
(9) Informacje podawane na etykietach powinny być uzyskiwane poprzez zastosowanie rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarów i obliczeń uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe i obliczeniowe, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organy normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego 3 , na potrzeby ustanawiania wymogów dotyczących ekoprojektu.
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić ujednolicony wzór i ujednoliconą treść etykiet produktów dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(11) Oprócz tego w niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi dotyczące karty produktu i dokumentacji technicznej dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy ponadto określić wymogi w zakresie dostarczania informacji w przypadku wszelkich form sprzedaży wysyłkowej, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej.
(13) W uzupełnieniu etykiet produktów i kart produktów dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej określonych w niniejszym rozporządzeniu etykieta zestawu i karta produktu opierająca się na kartach produktów przedstawionych przez dostawców powinny gwarantować użytkownikom łatwy dostęp do informacji na temat charakterystyki energetycznej podgrzewaczy wody w zestawach z urządzeniami słonecznymi. Taki zestaw może spełnić wymogi klasy o największej efektywności A+++.
(14) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lutego 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.239.83 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 812/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne |
| Data aktu: | 18/02/2013 |
| Data ogłoszenia: | 06/09/2013 |
| Data wejścia w życie: | 26/09/2013 |