Rozporządzenie 899/2012 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla acefatu, alachloru, anilazyny, azocyklotyny, benfurakarbu, butylatu, kaptafolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, chlorfenapyru, chlortaldimetylu, chlortiamidu, cyheksatyny, diazynonu, dichlobenilu, dikofolu, dimetipinu, dinikonazolu, disulfotonu, fenitrotionu, flufenzyny, furatiokarbu, heksakonazolu, laktofenu, mepronilu, metamidofosu, metoprenu, monokrotofosu, monuronu, oksykarboksyny, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, fosalonu, procymidonu, profenofosu, propachloru, chinchloraku, kwintocenu, tolilfluanidu, trichlorfonu, tridemorfu i trifluraliny w określonych produktach lub na ich powierzchni oraz zmieniające to rozporządzenie poprzez ustanowienie załącznika V zawierającego wykaz wartości wzorcowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 899/2012
z dnia 21 września 2012 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla acefatu, alachloru, anilazyny, azocyklotyny, benfurakarbu, butylatu, kaptafolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, chlorfenapyru, chlortaldimetylu, chlortiamidu, cyheksatyny, diazynonu, dichlobenilu, dikofolu, dimetipinu, dinikonazolu, disulfotonu, fenitrotionu, flufenzyny, furatiokarbu, heksakonazolu, laktofenu, mepronilu, metamidofosu, metoprenu, monokrotofosu, monuronu, oksykarboksyny, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, fosalonu, procymidonu, profenofosu, propachloru, chinchloraku, kwintocenu, tolilfluanidu, trichlorfonu, tridemorfu i trifluraliny w określonych produktach lub na ich powierzchni oraz zmieniające to rozporządzenie poprzez ustanowienie załącznika V zawierającego wykaz wartości wzorcowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z jego art. 17 i art. 18 ust. 1 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dla acefatu, azocyklotyny, benfurakarbu, kaptafolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, chlorfenapyru, cyheksatyny, diazynonu, dikofolu, disulfotonu, fenitrotionu, furatiokarbu, heksakonazolu, metamidofosu, monokrotofosu, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, procymidonu, profenofosu, kwintocenu, tolilfluanidu i tridemorfu najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Dla alachloru, anilazyny, butylatu, chlortaldimetylu, chlortiamidu, dichlobenilu, dimetipinu, dinikonazolu, flufenzyny, laktofenu, mepronilu, metoprenu, monuronu, oksykarboksyny, fosalonu, propachloru, chinchloraku, trichlorfonu i trifluraliny NDP zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wydał uzasadnione opinie dotyczące dotychczasowych NDP dla dikofolu i propachloru zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów i, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt. Opinie te przekazano Komisji i państwom członkowskim oraz podano do publicznej wiadomości.

(3) W swojej opinii z dnia 22 sierpnia 2011 r.(2) dotyczącej dikofolu Urząd nie zaleca ani włączenia tej substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ani ujęcia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zawartych w kodeksie (CXL) w załączniku II do tego rozporządzenia. Jednakże CXL dotyczące melonów, nasion bawełny, herbaty, chmielu i drobiu zostały uznane za dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów i dlatego nie powinny zostać skreślone z rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wszystkie pozostałe NDP powinny zostać obniżone do poziomu odpowiedniej granicy oznaczalności.

(4) W swojej opinii z dnia 28 lipca 2011 r.(3) dotyczącej propachloru Urząd nie zaleca włączenia tej substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wszystkie NDP należy zatem obniżyć do poziomu odpowiedniej granicy oznaczalności.

(5) Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających substancje czynne, o których mowa w motywie 1, zostały wycofane. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w powiązaniu z jego art. 14 ust. 1 lit. a), NDP określone w odniesieniu do tych substancji czynnych w załącznikach II i III należy skreślić. Powyższe nie powinno mieć zastosowania do NDP odpowiadających CXL, które opierają się na zastosowaniach w państwach trzecich, pod warunkiem że są one dopuszczalne ze względu na bezpieczeństwo konsumenta. Nie powinno to także mieć zastosowania w przypadkach, w których NDP określono wyraźnie jako tolerancję przywozową.

(6) W odniesieniu do karbarylu, karbosulfanu i profenofosu Komisja Kodeksu Żywnościowego w dniu 9 lipca 2011 r. przyjęła CXL dla przypraw (owoce i jagody)(4). Te wartości CXL są bezpieczne dla konsumentów w UE i w związku z tym powinny zostać włączone do rozporządzenia (WE) nr 396/2005(5).

(7) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny pozwala na ustalenie niższych granic oznaczalności. Dla tych substancji czynnych, dla których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ustalić wartości wzorcowe i ująć je w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(9) W celu umożliwienia normalnego wprowadzania do obrotu, przetwarzania i konsumpcji produktów w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane zgodnie z prawem przed zmianą NDP i w przypadku których stosowany przez Urząd model oceny zagrożeń ostrych i przewlekłych(6) wskazuje, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.

(10) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.

(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany oraz dodaje się załącznik V zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w wersji przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem nadal ma zastosowanie do produktów, które zostały wyprodukowane zgodnie z prawem przed dniem 26 kwietnia 2013 r., w odniesieniu do substancji czynnych i produktów wymienionych w poniższym wykazie:

1)
acefat: wszystkie produkty;
2)
azocyklotyna i cyheksatyna: wszystkie produkty;
3)
benfurakarb: wszystkie produkty;
4)
karbaryl: wszystkie produkty z wyjątkiem pomidorów (świeżych lub mrożonych), portulaki pospolitej, ryżu i oliwek stołowych;
5)
karbosulfan: wszystkie produkty z wyjątkiem marchwi (świeżej lub mrożonej), ziemniaków, melonów i mleka;
6)
chlorfenapyr: wszystkie produkty;
7)
chlortaldimetyl: wszystkie produkty;
8)
diazynon: wszystkie produkty z wyjątkiem ananasów (świeżych lub mrożonych), kapusty głowiastej i buraka cukrowego (korzenia);
9)
dichlobenil: wszystkie produkty;
10)
dikofol: wszystkie produkty z wyjątkiem owoców cytrusowych, pomidorów oraz winogron stołowych i do produkcji wina;
11)
dimetipin: wszystkie produkty;
12)
dinikonazol: wszystkie produkty;
13)
disulfoton: wszystkie produkty z wyjątkiem pszenicy;
14)
fenitrotion: wszystkie produkty;
15)
furatiokarb: wszystkie produkty z wyjątkiem ziemniaków i melonów;
16)
metamidofos: wszystkie produkty;
17)
metopren: wszystkie produkty;
18)
monokrotofosu: wszystkie produkty;
19)
oksydemeton metylowy: wszystkie produkty;
20)
paration metylowy: wszystkie produkty;
21)
forat: orzeszki ziemne;
22)
fosalon: wszystkie produkty;
23)
procymidon: wszystkie produkty;
24)
profenofos: wszystkie produkty;
25)
kwintocen: wszystkie produkty;
26)
tolilfluanid: wszystkie produkty z wyjątkiem sałaty i innych warzyw sałatowych, w tym kapustnych;
27)
trichlorfon: wszystkie produkty;
28)
trifluralina: wszystkie produkty.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się jednak od dnia 26 kwietnia 2013 r.; nie dotyczy to karbarylu w owocach i jagodach o numerze kodu 0820000, należących do grupy przypraw.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, "Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for dicofol according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) dla dikofolu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2011; 9(8):2337 [33 ss.]. doi:10.2903/j.ef-sa.2011.2337.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, "Review of the existing maximum residue levels (MRLs) for propachlor according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Przegląd dotychczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) dla propachloru zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2011; 9(8):2332 [19 ss.]. doi:10.2903/ j.efsa.2011.2332.

(4) Sprawozdania Komitetu ds. Pozostałości Pestycydów są dostępne na stronie: http://www.codexalimentarius.net/web/archives.jsp?year=11 Alinorm REP11/PR, Joint FAO/WHO Food Standards Programme, Codex Alimentarius Commission, 34th session, Appendix III. International Conference Centre, Geneva, Switzerland, 4-9 July 2011 (Międzynarodowe Centrum Konferencyjne, Genewa, Szwajcaria, 4-9 lipca 2011 r.).

(5) Scientific support for preparing an EU position in the 43rd Session of CCPR (Podstawy naukowe do opracowania stanowiska UE na 43. posiedzenie CCPR). Sprawozdanie naukowe EFSA - opublikowane dnia 7 września 2011 r. (http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2360.htm).

(6)http://www.efsa.europa.eu/en/mrls/docs/calculationacutechronic_2.xls.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się wymienione poniżej zmiany i dodaje się załącznik V.

1) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) kolumny dotyczące acefatu, azocyklotyny, chlorfenapyru, cyheksatyny, diazynonu, dikofolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, disulfotonu, fenitrotionu, metamidofosu, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, procymidonu, profenofosu, kwintocenu otrzymują brzmienie:

"Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)

grafika

b) skreśla się kolumny dotyczące benfurakarbu, kaptafolu, furatiokarbu, heksakonazolu, monokrotofosu, tridemorfu i tolilfluanidu;

2) w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) w części A kolumny dotyczące dimetipinu, metoprenu, fosalonu i chinchloraku otrzymują brzmienie:

"Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)

grafika

b) skreśla się w części A kolumny dotyczące alachloru, anilazyny, butylatu, chlortaldimetylu, chlortiamidu, dichlobenilu, dinikonazolu, flufenzyny, laktofenu, mepronilu, monuronu, oksykarboksyny, propachloru, trichlorfonu i trifluraliny;

c) w części B kolumny dotyczące acefatu, azocyklotyny, chlorfenapyru, cyheksatyny, diazynonu, dikofolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, disulfotonu, fenitrotionu, metamidofosu, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, procymidonu, profenofosu i kwintocenu otrzymują brzmienie:

"Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)

grafika

d) skreśla się kolumny dotyczące benfurakarbu, kaptafolu, furatiokarbu, heksakonazolu, monokrotofosu, tridemorfu i tolilfluanidu;

3) po załączniku IV dodaje się jako załącznik V tekst w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK V

Wykaz wartości wzorcowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. b)

Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)

grafika

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.273.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 899/2012 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla acefatu, alachloru, anilazyny, azocyklotyny, benfurakarbu, butylatu, kaptafolu, karbarylu, karbofuranu, karbosulfanu, chlorfenapyru, chlortaldimetylu, chlortiamidu, cyheksatyny, diazynonu, dichlobenilu, dikofolu, dimetipinu, dinikonazolu, disulfotonu, fenitrotionu, flufenzyny, furatiokarbu, heksakonazolu, laktofenu, mepronilu, metamidofosu, metoprenu, monokrotofosu, monuronu, oksykarboksyny, oksydemetonu metylowego, parationu metylowego, foratu, fosalonu, procymidonu, profenofosu, propachloru, chinchloraku, kwintocenu, tolilfluanidu, trichlorfonu, tridemorfu i trifluraliny w określonych produktach lub na ich powierzchni oraz zmieniające to rozporządzenie poprzez ustanowienie załącznika V zawierającego wykaz wartości wzorcowych
Data aktu: 21/09/2012
Data ogłoszenia: 06/10/2012
Data wejścia w życie: 26/10/2012, 26/04/2013