Dyrektywa 2008/107/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu jako substancji czynnych

DYREKTYWA KOMISJI 2008/107/WE
z dnia 25 listopada 2008 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu jako substancji czynnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 451/2000(2) i (WE) nr 1490/2002(3) ustanawiają szczegółowe zasady realizacji trzeciego etapu programu prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, oraz wykaz substancji czynnych, które zostaną poddane ocenie w celu ich ewentualnego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmuje abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym.

(2) Wpływ wymienionych substancji czynnych na zdrowie człowieka i środowisko naturalne został poddany ocenie zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniach (WE) nr 451/2000 i (WE) nr 1490/2002 w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez powiadamiających. W rozporządzeniach tych wyznaczono również państwa członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, które mają przedkładać odpowiednie sprawozdania z oceny i zalecenia Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1490/2002. W przypadku abamektyny państwem członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy było Królestwo Niderlandów, a wszystkie istotne informacje przekazano dnia 27 października 2005 r. W przypadku epoksykonazolu, fenpropimorfu oraz fenpyroksymatu państwem członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy były Niemcy, a wszystkie istotne informacje przekazano, odpowiednio, dnia 28 kwietnia 2005 r., 17 marca 2005 r. i 25 października 2005 r. W przypadku tralkoksydymu państwem członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy było Zjednoczone Królestwo, a wszystkie istotne informacje przekazano dnia 6 września 2005 r.

(3) Sprawozdania z oceny zostały poddane przeglądowi przez państwa członkowskie i EFSA i przedstawione Komisji w formie sprawozdania naukowego EFSA dotyczącego abamektyny w dniu 29 maja 2008 r., epoksykonazolu i tralkoksydymu w dniu 26 marca 2008 r., fenpropimorfu w dniu 14 kwietnia 2008 r. oraz fenpyroksymatu w dniu 5 maja 2008 r.(4). Sprawozdania te zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 11 lipca 2008 r. w formie opracowanych przez Komisję sprawozdań z przeglądu dotyczących abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu.

(4) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniach z przeglądu. Należy zatem włączyć abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym do załącznika I w celu zapewnienia we wszystkich państwach członkowskich możliwości udzielania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające wymienione substancje czynne zgodnie z przepisami wymienionej dyrektywy.

(5) Bez uszczerbku dla tego ustalenia należy uzyskać dalsze informacje na temat pewnych szczegółowych kwestii. Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że włączenie substancji do załącznika I może być uzależnione od spełnienia określonych warunków. W związku z tym należy wprowadzić obowiązek poddania abamektyny dalszym badaniom dotyczącym specyfikacji, wymagane są również bardziej szczegółowe informacje w celu oceny ryzyka dla ptaków, ssaków, organizmów wodnych oraz wód gruntowych w odniesieniu do metabolitu U8. Epoksykonazol należy poddać dalszym badaniom w odniesieniu do jego ewentualnych właściwości powodowania zaburzeń endokrynologicznych oraz programowi monitorowania w celu oceny ryzyka związanego z transportem w atmosferze na dalekie odległości i wynikających z tego zagrożeń dla środowiska; wymagane są bardziej szczegółowe informacje dotyczące pozostałości jego metabolitów w uprawach podstawowych, w roślinach uprawianych zmianowo oraz w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak również informacje pozwalające na rozpatrzenie kwestii długoterminowego ryzyka dla roślinożernych ptaków i ssaków. Fenpropimorf należy poddać dalszym badaniom w celu potwierdzenia mobilności metabolitu BF-421-7 w glebie. Fenpyroksymat należy poddać dalszym badaniom w celu potwierdzenia zagrożenia dla organizmów wodnych spowodowanego metabolitami zawierającymi grupę benzylową oraz ryzyka wystąpienia biomagnifikacji w łańcuchach pokarmowych w środowisku wodnym. Tralkoksydym należy poddać dalszym badaniom w celu potwierdzenia długoterminowego ryzyka dla ssaków roślinożernych. Powiadamiający mają obowiązek przedstawić wyniki wszystkich wyżej wymienionych badań oraz wszelkie informacje w terminach określonych w załączniku I do niniejszej dyrektywy.

(6) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin na włączenie substancji czynnej do załącznika I, w celu umożliwienia państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowania się do spełnienia nowych wymogów wynikających z tego faktu.

(7) Nie naruszając określonych w dyrektywie 91/414/EWG zobowiązań wynikających z włączenia substancji czynnej do załącznika I, państwom członkowskim należy dać sześć miesięcy, licząc od daty włączenia, na dokonanie przeglądu istniejących zezwoleń dotyczących środków ochrony roślin zawierających abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym w celu spełnienia wymogów ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG, w szczególności jej art. 13, oraz stosownych warunków określonych w załączniku I. Państwa członkowskie powinny stosownie zmienić, zastąpić albo wycofać obowiązujące zezwolenia zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG. W drodze odstępstwa od powyższego terminu należy przyznać więcej czasu na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji wyszczególnionej w załączniku III dla każdego środka ochrony roślin i każdego zamierzonego zastosowania, zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG.

(8) Doświadczenie zdobyte przy okazji wcześniejszych przypadków włączania substancji czynnych, ocenionych w ramach rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG pokazuje, że mogą pojawić się trudności z interpretacją spoczywających na posiadaczach dotychczasowych zezwoleń obowiązków w zakresie dostępu do danych. W celu uniknięcia dalszych trudności wydaje się zatem konieczne wyjaśnienie obowiązków państw członkowskich, a w szczególności obowiązku sprawdzenia, czy posiadacz zezwolenia ma dostęp do dokumentacji zgodnie z wymogami określonymi w załączniku II do wymienionej dyrektywy. Wyjaśnienie to nie nakłada jednak na państwa członkowskie ani na posiadaczy zezwoleń żadnych nowych obowiązków w porównaniu z tymi, które nakłada się w przyjętych dotąd dyrektywach zmieniających załącznik I.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 października 2009 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie zaczną stosować te przepisy od dnia 1 listopada 2009 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

Artykuł  3
1.
Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG państwa członkowskie w miarę potrzeby odpowiednio zmieniają lub wycofują istniejące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym jako substancje czynne w terminie do dnia 31 października 2009 r.

Przed upływem tego terminu państwa członkowskie w szczególności weryfikują, czy spełnione są warunki wymienione w załączniku I do wspomnianej dyrektywy, odnośnie do abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu, z wyjątkiem warunków wskazanych w części B pozycji odnoszącej się do tej substancji czynnej, oraz czy posiadacz zezwolenia zgodnie z warunkami ustanowionymi w art. 13 tej dyrektywy posiada dokumentację spełniającą wymogi załącznika II do wspomnianej dyrektywy lub dostęp do takiej dokumentacji.

2.
W drodze odstępstwa od ust. 1 państwa członkowskie dokonają ponownej oceny każdego dopuszczonego środka ochrony roślin zawierającego abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym jako jedyną substancję czynną lub jako jedną z kilku substancji czynnych wyszczególnionych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2009 r., zgodnie z jednolitymi zasadami określonymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji zgodnej z wymogami określonymi w załączniku III do wymienionej dyrektywy i z uwzględnieniem części B pozycji dotyczącej abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu w załączniku I do tej dyrektywy. Na podstawie powyższej oceny państwa członkowskie określą, czy środek spełnia warunki ustanowione w art. 4 ust. 1 lit. b), c), d) i e) dyrektywy 91/414/EWG.

Po dokonaniu tych ustaleń państwa członkowskie:

a) w przypadku środka zawierającego abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym jako jedyną substancję czynną w razie potrzeby zmienią lub wycofają zezwolenie najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2013 r.; lub

b) w przypadku środka zawierającego abamektynę, epoksykonazol, fenpropimorf, fenpyroksymat i tralkoksydym jako jedną z kilku substancji czynnych w razie potrzeby zmienią lub wycofają zezwolenie do dnia 30 kwietnia 2013 r. lub w terminie określonym dla takiej zmiany lub wycofania we właściwej dyrektywie lub dyrektywach włączających odpowiednią substancję lub substancje do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, w zależności od tego, która z tych dwóch dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2009 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2008 r.
W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, s. 25.

(3) Dz.U. L 224 z 21.8.2002, s. 23.

(4)EFSA Scientific Report (2008) 148. Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance abamectin (sfinalizowano 29 maja 2008 r.).

EFSA Scientific Report (2008) 138. Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance epoxiconazole (sfinalizowano 26 marca 2008 r.).

EFSA Scientific Report (2008) 144. Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance fenpropimorph (sfinalizowano 14 kwietnia 2008 r.).

EFSA Scientific Report (2008) 143. Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance fenpyroximate (sfinalizowano 5 maja 2008 r.).

EFSA Scientific Report (2008). Conclusion regarding the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance tralkoxydim (sfinalizowano 26 marca 2008 r.).

(5) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, s. 10.

ZAŁĄCZNIK 

Na końcu tabeli w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG dodaje się pozycję w brzmieniu:
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Data wejścia w życie Data wygaśnięcia włączenia Przepisy szczególne
"216 Abamektyna

Nr CAS 71751-41-2

awermektyna B1a

Nr CAS 65195-55-3

Awermektyna B1b,

Nr CAS 65195-56-4 abamektyna

Nr CIPAC 495

Awermektyna Bla

(10E,14E,16E,22Z)-(1R,4S,5'S,6S,6'R,8R,12S,13S,20R,21R,24S)-6'-[(S)-sec-butylo] -21,24-dihydroksy-5',11,13,22-tetrametylo-2-okso-3,7,19-trioksatetracyklo[15.6.1.14'8 020,24]pentakoza-10,14,16,22-tetraen-6-spiro-2'-(5',6'-dihydro-2'H-piran)-12-yl 2,6-dideoksy-4-O-(2,6-dideoksy-3-O-metylo-α-L-arabino-heksa-piranozylo)-3-O-metylo-α-L-arabino-hekso-piranozyd

Awermektyna B1b

(10E,14E,16E,22Z)-(1R,4S,5'S,6S,6'R,8R,12S,13S,20R,21R,24S)-21,24-dihydroksy-6'-izopropylo-5',11,13,22-tetrametylo-2-okso-3,7,19-trioksatetracyklo[15.6.1.14'8 O20,24] pentakoza-10,14,16,22-tetraen-6-spiro-2'-(5',6'-dihydro-2'H-piran-12-yl 2,6-dideoksy-4-0-(2,6-dideoksy-3-O-metylo-α-L-arabino-heksopiranozylo)-3-O-metylo-α-L-arabino-hekso-piranozyd

≥ 850 g/kg 1 maja 2009 r. 30 kwietnia 2019 r. CZĘŚĆ A
Wyłącznie zezwolenie na stosowanie w charakterze środka owadobójczego, akarycydu.
CZĘŚĆ B
Podczas oceniania wniosków dotyczących zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających abamektyne do zastosowań innych niż zastosowania do owoców cytrusowych, sałaty i pomidorów, państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na kryteria zawarte w art. 4 ust. 1 lit. b) i dopilnowują, by wszelkie potrzebne dane i informacje zostały dostarczone przed udzieleniem takiego zezwolenia.
W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad zawartych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego (abamektyny), w szczególności jego dodatki I i II, w wersji przyjętej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 lipca 2008 r.
W ramach ogólnej oceny państwa członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na:
- bezpieczeństwo operatorów sprzętu i zapewnić umieszczenie w warunkach użytkowania zaleceń dotyczących stosowania odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej,
- pozostałości w żywności pochodzenia roślinnego oraz ocenę narażenia z dietą u konsumentów,
- ochronę pszczół, stawonogów niebędących przedmiotem zwalczania, ptaków, ssaków oraz organizmów wodnych. W odniesieniu do zidentyfikowanych wymienionych zagrożeń należy w miarę potrzeby podjąć stosowne środki zmniejszające ryzyko, takie jak strefy buforowe, okresy karencji.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, zwracają się o przedstawienie:
- dalszych badań na temat specyfikacji,
- informacji pozwalających na bardziej szczegółowe rozpatrzenie kwestii oceny ryzyka dla ptaków i ssaków,
- informacji pozwalających na rozpatrzenie kwestii zagrożenia dla organizmów wodnych związanego z podstawowymi metabolitami glebowymi,
- informacji pozwalających na rozpatrzenie kwestii zagrożenia dla wód gruntowych związanego z metabolitem U8.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby powiadamiający przedłożyli Komisji wyniki odnośnych badań w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
217 Epoksykonazol

Nr CAS

135319-73-2

(wcześniejsza nazwa: 106325-08-0)

Nr CIPAC 609

(2RS, 3SR)-l-[3-(2-chlorofenylo)-2,3-epoksy-2-(4-fluorofenylo)propylo]-1H-1,2,4-triazol ≥ 920 g/kg 1 maja 2009 r. 30 kwietnia 2019 r. CZĘŚĆ A
Dopuszcza się wyłącznie zezwolenie na stosowanie w charakterze środka grzybobójczego.
CZĘŚĆ B
W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad zawartych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego epoksykonazolu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji przyjętej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 lipca 2008 r.
W ramach ogólnej oceny państwa członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na:
- bezpieczeństwo operatorów sprzętu i, w stosownych przypadkach, zapewnić umieszczenie w warunkach użytkowania zaleceń dotyczących stosowania odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej,
- narażenie z dietą u konsumentów na metabolity epoksykonazolu (triazolu),
- potencjał transportu w powietrzu na dalekie odległości,
- zagrożenie dla organizmów wodnych, ptaków i ssaków. Warunki zezwolenia powinny, w stosownych przypadkach, zawierać środki zmniejszające ryzyko.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, dopilnowują, aby powiadamiający w ciągu dwóch lat od daty przyjęcia wytycznych OECD w sprawie badań zaburzeń endokrynologicznych lub wytycznych w sprawie badań uzgodnionych na poziomie Wspólnoty przedłożył Komisji wyniki dalszych badań dotyczących ewentualnych właściwości epoksykonazolu powodowania zaburzeń endokrynologicznych.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, dopilnowują, aby powiadamiający najpóźniej do dnia 30 czerwca 2009 r. przedłożył Komisji program monitoringu w celu oceny transportu epoksykonazolu w atmosferze na dalekie odległości i powiązanych zagrożeń dla środowiska naturalnego. Wyniki tego monitoringu powinny zostać przedłożone Komisji w formie sprawozdania z monitoringu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2011 r.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, dopilnowują, aby najpóźniej w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy powiadamiający przedłożył informacje dotyczące pozostałości metabolitów epoksykonazolu w uprawach podstawowych, w roślinach uprawianych zmianowo oraz w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak również informacje pozwalające na rozpatrzenie kwestii długoterminowego ryzyka dla roślinożernych ptaków i ssaków.
218 Fenpropimorf

Nr CAS 67564-91-4

Nr CIPAC 427

(RS)-cis-4-[3-(4-tert-butylofenylo)-2-metylopropylo]-2,6-dimetylomorfolina ≥ 930 g/kg 1 maja 2009 r. 30 kwietnia 2019 r. CZĘŚĆ A
Dopuszcza się wyłącznie zezwolenie na stosowanie w charakterze środka grzybobójczego.
CZĘŚĆ B
W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad zawartych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego fenpropimorfu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji przyjętej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 lipca 2008 r.
W ramach ogólnej oceny państwa członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na:
- bezpieczeństwo operatorów sprzętu i pracowników. Zatwierdzone warunki użytkowania muszą obejmować obowiązek używania odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej oraz stosowania środków zmniejszających ryzyko narażenia, takich jak ograniczenie dziennego czasu pracy,
- ochronę wód gruntowych, w przypadku gdy substancja czynna jest stosowana w regionach, w których gleba lub klimat są podatne na zagrożenia,
- ochronę organizmów wodnych. Warunki zezwolenia powinny, w stosownych przypadkach, zawierać środki zmniejszające ryzyko, takie jak strefy buforowe, zmniejszanie odpływu i dysze ograniczające znoszenie rozpylanych cieczy.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, występują o przedłożenie wyników dalszych badań w celu potwierdzenia mobilności w glebie metabolitu BF-421-7. Państwa członkowskie dopilnowują, aby powiadamiający, na wniosek których fenpropimorf został włączony do niniejszego załącznika, dostarczyli Komisji wyniki odnośnych badań w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
219 Fenpyroksymat

Nr CAS

134098-61-6

Nr CIPAC 695

(E)-alfa-(l,3-dimetylo-5-fenoksypirazol-4-ilometyle-noamino-oksy)-p-toluinian tert-butylu ≥ 960 g/kg 1 maja 2009 r. 30 kwietnia 2019 r. CZĘŚĆ A
Dopuszcza się wyłącznie zezwolenie na stosowanie w charakterze akarycydu.
Nie wolno zezwolić na następujące zastosowania:
- stosowanie w uprawach wysokich przy dużym zagrożeniu znoszeniem cieczy roboczej, np. w rozpylaczach powietrznych mocowanych na traktorze i w urządzeniach ręcznych.
CZĘŚĆ B
W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad zawartych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego fenpyroksymatu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji przyjętej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 lipca 2008 r.
W ramach ogólnej oceny państwa członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na:
- bezpieczeństwo operatorów sprzętu i pracowników oraz zapewnić umieszczanie w warunkach użytkowania zaleceń dotyczących stosowania odpowiedniego wyposażenia ochrony osobistej,
- wpływ na organizmy wodne i stawonogi niebędące przedmiotem zwalczania oraz dopilnować, aby warunki zezwolenia, w stosownych przypadkach, zawierały środki zmniejszające ryzyko.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, zwracają się o przedstawienie informacji pozwalających na bardziej szczegółowe rozpatrzenie kwestii:
- zagrożenia dla organizmów wodnych ze strony metabolitów zawierających grupę benzylową,
- zagrożenia wystąpienia biomagnifikacji w łańcuchach pokarmowych w środowisku wodnym.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby powiadamiający, na wniosek których fenpyroksymat został włączony do niniejszego załącznika, dostarczyli Komisji te informacje w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
220 Tralkoksydym

Nr CAS 87820-88-0

Nr CIPAC 544

(RS)-2-[(EZ)-l-(etoksyimino)-propylo]-3-hydroksy-5-mezytylocykloheks-2-en-1-on ≥ 960 g/kg 1 maja 2009 r. 30 kwietnia 2019 r. CZĘŚĆ A
Dopuszcza się wyłącznie zezwolenie na stosowanie w charakterze środka chwastobójczego.
CZĘŚĆ B
W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad zawartych w załączniku VI należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego tralkoksydymu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji przyjętej przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 11 lipca 2008 r.
W ramach ogólnej oceny państwa członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na:
- ochronę wód gruntowych, w szczególności przed zagrożeniami ze strony metabolitu glebowego Rl 73642, w przypadku gdy substancja czynna jest stosowana w regionach, w których gleba lub klimat są podatne na zagrożenia,
- ochronę roślinożernych ssaków.
Warunki użytkowania powinny, w stosownych przypadkach, zawierać środki zmniejszające ryzyko.
Państwa członkowskie, których to dotyczy, zwracają się o przedstawienie:
- informacji pozwalających na bardziej szczegółowe rozpatrzenie kwestii długoterminowego ryzyka dla ssaków roślinożernych, związanego ze stosowaniem tralkoksydymu.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby powiadamiający, na wniosek których tralkok-sydym został włączony do niniejszego załącznika, dostarczyli Komisji te informacje w ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy."
(1) Dodatkowe dane na temat identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej zawiera sprawozdanie z przeglądu.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.316.4

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2008/107/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej abamektyny, epoksykonazolu, fenpropimorfu, fenpyroksymatu i tralkoksydymu jako substancji czynnych
Data aktu: 25/11/2008
Data ogłoszenia: 26/11/2008
Data wejścia w życie: 01/05/2009