Decyzja 2005/303/WE dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 marca 2005 r.
dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 975)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/303/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że Państwo Członkowskie może w okresie 12 lat od notyfikacji niniejszej decyzji zezwolić na wprowadzenie do obrotu środków ochrony roślin zawierających substancje czynne niewymienione w załączniku I do niniejszej dyrektywy, a znajdujące się w obrocie dwa lata po dacie notyfikacji przy równoczesnym stopniowym badaniu tych substancji w ramach programu pracy.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 451/2000(2) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1490/2002(3) określają szczegółowe zasady wykonania drugiej i trzeciej fazy programu pracy wspomnianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. W odniesieniu do substancji czynnych, w przypadku których strona notyfikująca nie podporządkuje się obowiązkom wynikającym z tych rozporządzeń nie przeprowadza się żadnych badań kompletności lub oceny dokumentacji. W przypadku kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu nie przedłożono pełnej dokumentacji, bądź strona notyfikująca oświadczyła, że nie przedłoży żadnej dokumentacji w wyznaczonym terminie. W wyniku tego wyżej wspomniane substancje czynne nie powinny być włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG i Państwa Członkowskie powinny cofnąć wszelkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające te substancje.

(3) W przypadku substancji czynnych, co do których obowiązuje jedynie krótki okres powiadomienia dotyczącego wycofania środków ochrony roślin zawierających tego rodzaju substancje, uzasadnione jest wyznaczenie terminu na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy celem umożliwienia zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego dodatkowego sezonu wegetacyjnego. W przypadkach gdy ustanowiono dłuższy okres powiadomienia, może on zostać skrócony tak, aby wygasał pod koniec określonego sezonu wegetacyjnego.

(4) W przypadku kwasu dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu przedstawiono informacje, które następnie przeanalizowała Komisja oraz eksperci z Państw Członkowskich. Wynikła z nich potrzeba dalszego stosowania określonych substancji. W takich przypadkach należy ustanowić środki przejściowe celem umożliwienia stworzenia substancji zastępczych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin nie zostają włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie mają obowiązek zadbać o to, aby:

1) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin pozostały cofnięte do dnia 30 września 2005 r.;

2) począwszy od dnia 15 kwietnia 2005 r. żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin nie zostały udzielone ani odnowione na mocy odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG;

3) w drodze odstępstwa od ust. 1 Państwa Członkowskie wymienione w kolumnie B załącznika mogą utrzymać zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie A do zastosowań wymienionych w kolumnie C tego załącznika najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r. celem umożliwienia stworzenia substancji zastępczej dla danej substancji;

Państwa Członkowskie korzystające z derogacji określonej w pierwszym ustępie zapewnią spełnienie poniższych warunków:

a) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie o ile nie ma ono szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt oraz nie wywołuje żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

b) tego rodzaju środki ochrony roślin pozostające w obrocie po dniu 30 września 2005 r. mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

c) wprowadzono wszelki stosowne środki zmniejszenia skutków ryzyka celem ograniczenia wszelkiego możliwego ryzyka;

d) trwają zaawansowane prace nad opracowaniem substancji zastępczych;

4) zainteresowane Państwo Członkowskie poinformuje Komisję odnośnie do środków powziętych dla wykonania ust. 3, w szczególności odnośnie do działań powziętych zgodnie z lit. a)-d), najpóźniej do dnia 31 marca 2005 r.

Artykuł  3 1

Okresy karencji przyznane przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG są możliwie najkrótsze.

W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 2 ust. 1 najpóźniej do dnia 30 września 2005 r., okres karencji wygasa najpóźniej dnia 30 września 2006 r.

W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 2 ust. 3 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r., okres karencji wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/58/WE (Dz.U. L 120 z 24.4.2004, str. 26).

(2) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, str. 25. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1044/2003 (Dz.U. L 151 z 19.6.2003, str. 32).

(3) Dz.U. L 224 z 21.8.2002, str. 23. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1744/2004 (Dz.U. L 311 z 8.10.2004, str. 23).

ZAŁĄCZNIK 2

WYKAZ ZEZWOLEŃ, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 2

Kolumna A Kolumna B Kolumna C
Substancja czynna: Państwo Członkowskie Zastosowanie
Dichlorofen Francja Kontrola mchu na murawach boiskowych oraz na powierzchniach twardych, leczenie drzew owocowych w okresie zimowym
Irlandia Kontrola mchu na murawach boiskowych oraz golfowych
Zjednoczone Królestwo Przylaszczki i mchy na roślinach ozdobnych Kontrola grzybów i innych patogenów roślinnych szklarniowych uprawach szklarniowych oraz w szkółkach.
Kontrola mchu na utrzymywanych murawach boiskowych oraz na powierzchniach twardych
Imazametabenz Francja Zboża, niewielkie uprawy do produkcji materiału siewnego
Grecja Zboża
Hiszpania Zboża
Kasugamycin Grecja Ochrona tytoniu, pomidorów, ogórków, owoców cytrusowych, fasoli i roślin ozdobnych przed chorobami bakteryjnymi
Węgry Owoce jabłkowate (jabłko, gruszka, pigwa), słodki pieprz, papryka chili, pomidor, ogórek
Hiszpania Ochrona krzaków pomidorowych i ogórkowych, drzew jabłoni i gruszy, cyprysów (również przed zagrzybieniem), truskawek oraz fasoli przed chorobami bakteryjnymi
Polyoxin Grecja Ochrona truskawek przed zagrzybieniem
Hiszpania Ochrona pomidorów, dyni i ogórków, krzewów i roślin ozdobnych, krzewów bawełny i malin przed chorobami bakteryjnymi
1 Z dniem 1 stycznia 2007 r. od stosowania art. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 2024/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.79). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2007 r.
2 Załącznik zmieniony przez art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1335/2005 z dnia 12 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.211.6) zmieniającego nin. decyzję z dniem 20 sierpnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.97.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/303/WE dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje
Data aktu: 31/03/2005
Data ogłoszenia: 15/04/2005